Tσάκος, Φράγκου, Προκοπίου, Λιβανός, Kωνσταντακόπουλος, Kούστας, Bαφειάς
 
Ζουμ στα αποτελεσματα 11 εισηγμένων στη Wall street: Οι κερδισμενοι και οι χαμενοι
 
Περισσότερο ωφελημένες οι ναυτιλιακές με στόλους τάνκερ, LNG, containerships – Η εκτίναξη 156% της TEN
 
Μέσα στη διεθνή «θαλασσοταραχή» των ναυλαγορών με αποκορύφωμα τον τελευταίο χρόνο, οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια διπλή πρόκληση: Aφενός να απορροφήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τους κραδασμούς από την πτώση των ναύλων και κατ’ επέκταση των εσόδων και αφετέρου να πετύχουν το στοίχημα της περαιτέρω ανάπτυξης.
 
Στη… ναυμαχία με αντιπάλους το ρευστό τοπίο στην παγκόσμια ναυτιλιακή κονίστρα, τον ανταγωνισμό από ισχυρές ξένες δυνάμεις, όπως οι Ιάπωνες και οι Κινέζοι, αλλά και τα χτυπήματα κάτω από τη… ζώνη που δέχονται από γερμανικά κυρίως συμφέροντα που επιβουλεύονται το ελληνικό success story της ναυτιλίας, οι Greeks έχουν καταφέρει όχι μόνο να συνεχίζουν τις επενδύσεις σε πλοία και να ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο με 5.057 ποντοπόρα, αλλά πολλοί εξ αυτών επιδεικνύουν ισχυρές «αντοχές» και ως προς τα οικονομικά τους μεγέθη.
 
Η «ακτινογραφία» των οικονομικών δεδομένων 11 εισηγμένων στην Wall Street εταιριών για το πρώτο τρίμηνο του έτους δείχνει νικητές και ηττημένους. Έπτά Έλληνες ισχυροί των θαλασσών είδαν το 2015 να μπαίνει με το… δεξί, παρουσιάζοντας συνολικά κέρδη της τάξεως των 149 εκατ. δολ., ενώ οι υπόλοιποι τέσσερις μέτρησαν ζημίες κοντά στα 80 εκατ. δολ.
 
Μια μεικτή εικόνα που αντικατοπτρίζει και την πορεία των αγορών. Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος των ναυτιλιακών ομίλων που βρέθηκαν στον… αφρό κερδών είναι εκείνοι που διαθέτουν στόλους δεξαμενοπλοίων μεταφοράς πετρελαίου, αλλά και LNG – LPG, καθώς παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση από πέρυσι κατά 25% περίπου, με τις τιμές των ναύλων να έχουν βελτιωθεί.
 
Θετικές «εκλάμψεις» παρατηρούνται και στον κλάδο των containerships που δίνει ώθηση στις εταιρίες με δραστηριότητα στα boxships, όμως, ο γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index έχει μειωθεί σε επίπεδα κάτω των 800 μονάδων, απέχοντας «έτη φωτός» από τις εποχές που κινείτο πάνω από τις 1.000 μονάδες.
 
Στον αντίποδα, σε ζημιογόνο ρότα πλέουν οι ναυτιλιακές εταιρίες εκείνες που δραστηριοποιούνται στον κλυδωνιζόμενο τομέα του ξηρού φορτίου, όπου η απόδοση του BDI εξακολουθεί να παραμένει κάτω από τις 600 μονάδες.
 
Μέσα σε αυτές τις «ταραγμένες» συνθήκες είναι χαρακτηριστικό πως οι εφοπλιστές αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές τους παίζοντας πότε άμυνα και πότε επίθεση: Στις καλές περιόδους, αξιοποιώντας και την πτώση των τιμών, σπεύδουν να επενδύσουν κυρίως σε τάνκερ και LNG, ενώ τις περιόδους των ισχνών αγελάδων στόχος τους είναι να περιορίζουν τα λειτουργικά έξοδα και τις ζημίες.
 
Σε ήρεμες θάλασσες
 
Σε… ήρεμες θάλασσες πλέουν οι εταιρίες ηχηρών ονομάτων της ελληνικής ναυτιλίας που προνόησαν και επένδυσαν κυρίως σε τάνκερ και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.
 
Ν. ΤΣΑΚΟΣ: Κατά 156% εκτινάχθηκαν τα κέρδη της TEN, φτάνοντας στα $37,3 εκ. από $14,6 εκ. το α’ τρίμηνο του 2014. Η εταιρία, η οποία διαθέτει έναν στόλο 64 πλοίων (62 τάνκερ+2 LNG), κατάφερε να αυξήσει και τα EBITDA της στα $72 εκ., ενώ η ρευστότητά της αγγίζει τα $290 εκ.
 
Η πτώση των τιμών του πετρελαίου συνέβαλε θετικά στο να μειωθούν τα λειτουργικά κόστη, ενώ τα ναυλοσύμφωνα με διεθνείς κολοσσούς έφεραν και αύξηση εσόδων στα 114,3 εκ. δολ. Ο Νικόλας Τσάκος «βλέπει» πως η αγορά των τάνκερ έχει μπει σε έναν κύκλο ανοδικής τροχιάς, που τροφοδοτείται από το μειωμένο τονάζ, τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου και το άνοιγμα νέων εμπορικών δρόμων και συνεχίζει να επενδύει. Ήδη πριν λίγο καιρό απέκτησε δύο νέα suezmax, τα «Euro» και «Eurovision».
 
ΑΓΓ. ΦΡΑΓΚΟΥ: Turn around story πέτυχε η Navios Maritime Acquisition της Χιώτισσας καπετάνισσας Αγγελικής Φράγκου. Η εταιρία με δραστηριότητα στα τάνκερ και στόλο 39 πλοίων «γύρισε» από ζημίες $12 εκ. το περσινό πρώτο τρίμηνο σε κέρδη 20 εκ. το φετινό. Τα έσοδα αυξήθηκαν στα $78,61 εκ. (από 60,96 εκ.), σημειώνοντας, σύμφωνα με την ίδια, τα καλύτερα αποτελέσματα όλων των εποχών. Για το 2015 μάλιστα, έχουν υπογραφεί συμβόλαια για το 90% του στόλου, ενώ και για την επόμενη χρονιά τα συμβόλαια αγγίζουν το 32%.
 
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Η αύξηση του στόλου της Dynagas LNG σχεδόν 69% σε χωρητικότητα, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της αγοράς φυσικού αερίου, είναι οι βασικές παράμετροι για την κερδοφορία της ναυτιλιακής του Γιώργου Προκοπίου. Τα κέρδη της ανήλθαν στα $14,9 εκ. το α’ τρίμηνο του 2015, σημειώνοντας άνοδο της τάξεως του 34,9%, ενώ τα προσαρμοσμένα EBITDA διαμορφώθηκαν σε $28,1 εκ. (+70,3% σε σχέση με πέρυσι). Τα πλοία της έχουν μάλιστα ναυλωθεί μέχρι το 2016, ενώ και για το 2017 συμβόλαια υπάρχουν για το 80% του στόλου. Ο Προκοπίου θα συνεχίσει την «φουλ επίθεση» στις επενδύσεις και ήδη «φλερτάρει» με την απόκτηση 5 ακόμη LNG carriers.
 
Π. ΛΙΒΑΝΟΣ: Το «μπαλόνι» των κερδών φουσκώνει για την Gaslog που επίσης δραστηριοποιείται στον κλάδο του LNG με 27 πλοία. Οι επενδύσεις του Πήτερ Λιβανού, με τη ναυπήγηση τριών επιπλέον πλοίων, αλλά και οι συμφωνίες ναύλωσης με μεγάλους κολοσσούς, όπως η BG Group δίνουν έξτρα πόντους στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρία. Παρά το γεγονός ότι ο κλάδος του LNG έχει υποστεί κραδασμούς, παρά ταύτα οι προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν σημαντικές. Η Gaslog σημείωσε το α’ τρίμηνο του 2015 κέρδη $13,9 εκ. (από 6,3 εκ. πέρυσι), ενώ τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 63,6 εκ.
 
Κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στους κερδισμένους του α’ τριμήνου συγκαταλέγεται και η Costamare, η οποία παρουσιάζει EBITDA 86 εκ. και καθαρά κέρδη 26,3 εκ. Η κοινοπραξία με τη York Capital έχει αποδώσει καρπούς και έχει ήδη προχωρήσει σε επενδύσεις 1,1 δισ., ενώ οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συζητήσεις για να παρατείνουν την περίοδο επένδυσης. Οι τιμές ναύλωσης στην αγορά των containerships δείχνουν να αυξάνονται, ο αριθμός των πλοίων που παραμένουν αδρανή είναι κάτω του 2%, άρα και οι προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν αυξημένες για την εταιρία.
 
Γ. ΚΟΥΣΤΑΣ: Στα 30,6 εκ. δολ. διαμορφώθηκαν τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη της Danaos από 7 εκ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα. Ταυτόχρονα βελτιώθηκαν τα λειτουργικά κόστη κατά 4,5 εκ. και τα λειτουργικά έσοδα αυξήθηκαν 3,1 εκ. δολ. Η βελτίωση της ναυλαγοράς των panamax εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης συνέβαλε θετικά στα αποτελέσματα της εταιρίας, ενώ το ημερήσιο λειτουργικό κόστος των 5.622 δολ. του α’ τριμήνου τοποθετεί τη Danaos ως μία από τις πιο αποτελεσματικές εταιρίες στη διαχείριση πλοίων του κλάδου της.
 
Χ. ΒΑΦΕΙΑΣ: Στα 5,8 εκ. δολ. ανήλθαν τα καθαρά κέρδη της Stealthgas το α’ τρίμηνο του 2015. Τα έσοδα ξεπέρασαν τα 35,5 εκ. δολ. παρά το δύσκολο περιβάλλον στον τομέα των μικρού μεγέθους LPG πλοίων. Στην πραγματικότητα η μείωση των ναύλων σε συνδυασμό με τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου έχουν αρνητικό αντίκτυπο, ωστόσο η εταιρία του Χ. Βαφειά επιδεικνύει αντοχές. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 16,7 εκ. δολ.
 
Ζούλας – Οικονόμου – Μποδούρογλου – Παληός: Οι 4 που μετρούν ζημιές

Όπως και πέρυσι έτσι και εφέτος οι πιο μεγάλοι «χαμένοι» είναι οι εφοπλιστές με δραστηριότητα στο ξηρό φορτίο που έχουν δοκιμαστεί σκληρά τα τελευταία χρόνια. Η Eagle Bulk στην οποία έχει εισέλθει το αμερικανικό fund Oaktree Capital, είδε τα έσοδά της το πρώτο τρίμηνο του 2015 να γίνονται «καπνός». Πιο συγκεκριμένα υποχώρησαν στα 27,7 εκ. δολ. από 47,86 εκ. δολ. πέρυσι εξαιτίας των χαμηλότερων χρονοναυλώσεων, αλλά και της γενικότερης κρίσης στον κλάδο. Στόχος της διοίκησης είναι το περαιτέρω «ψαλίδισμα» των λειτουργικών δαπανών, αλλά και η τοποθέτηση σε νέες επενδύσεις, όταν δοθεί η κατάλληλη προς αξιοποίηση ευκαιρία.
 
Στο… κόκκινο βρέθηκαν και τα αποτελέσματα της Dryships του Γιώργου Οικονόμου τους πρώτους τρεις μήνες του 2015, παρά το γεγονός ότι η ναυτιλιακή εταιρία πήρε «ανάσες» από την βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων της θυγατρικής Ocean Rig, αλλά και από τα έσοδα από τις ναυλώσεις των τάνκερ που ελέγχει.
 
Η ναυτιλιακή εταιρία που πέρυσι στο… παρά πέντε γλίτωσε την πρόσκρουση στα βράχια του Chapter 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, σημείωσε καθαρές ζημίες ύψους 59,2 εκ. δολ., διευρυμένες σε σύγκριση με πέρυσι που ανήλθαν στα 34,6 εκ. δολ. Τα έσοδα από το ξηρό φορτίο μειώθηκαν -όπως ήταν αναμενόμενο- στα 35,9 εκ. δολ. (από 45,3 εκ. πέρυσι), ενώ σε «γερά χαρτιά» αναδεικνύονται ο κλάδος των τάνκερ που απέφερε έσοδα 31,7 εκ. δολ. (από 22,3 εκ.) και των drillships με έσοδα 402,1 εκ. (από 360,8 εκ.). Αλλά και η Diana Shipping του Συμεών Παληού παρουσίασε ζημίες 10,8 εκ. δολ. σε σχέση με 6 εκ. έναν χρόνο νωρίτερα εξαιτίας των μειωμένων τιμών χρονοναυλώσεων. Τα έσοδα πάντως, βελτιώθηκαν ελαφρώς. Απώλειες σημείωσε και η Boxships του Μιχάλη Μποδούρογλου, αν και δραστηριοποιείται στα containerships με 9 πλοία. Πιο συγκεκριμένα αυτές έφτασαν τα 285.000 δολ, αν και μικρότερες σε σχέση με πέρυσι που ήταν 1,52 εκ. δολ. Ο ιδρυτής της εταιρίας βλέπει με αισιοδοξία την επόμενη ημέρα λόγω της βελτίωσης των θεμελιωδών μεγεθών του κλάδου.
 
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕ ΡΙΣΚΟ ΤΟΥ ΑΡ. ΠΙΤΤΑ
 
Θα αποφύγει την πρόσκρουση στα… βράχια η Euroseas;
 
Τέταρτης γενιάς εφοπλιστής ο Αριστείδης Πίττας, στα 55 χρόνια του σήμερα και με «μπολιασμένη» τη ναυτιλιακή παράδοση 140 ετών της οικογένειάς του στο DNA του, βλέπει τη ναυτιλιακή εταιρία του, Euroseas να βρίσκεται στριμωγμένη στα… σχοινιά της οικονομικής κρίσης. Θα αποφύγει άραγε την πρόσκρουση στα… βράχια η εισηγμένη στον δείκτη Nasdaq από το 2007;
 
Ήδη από τις αρχές του έτους η αμερικανική χρηματαγορά της έχει βγάλει «κίτρινη κάρτα» και την έχει προειδοποιήσει με αποβολή αν δε συμμορφωθεί με τον κανόνα που προβλέπει η μετοχή της εταιρίας να διαπραγματεύεται πάνω από το ψυχολογικό φράγμα του 1 δολαρίου. Της έχει δώσει δε, περιθώριο έξι μηνών για να βελτιώσει την οικονομική της θέση και να βρει λύση στο ζήτημα.
 
Η απάντηση της εταιρίας είναι πως «θα λύσουμε το θέμα», όμως, όπως υποστηρίζουν αναλυτές στον διαδικτυακό τόπο alphaseeking μέχρι τώρα ο διευθύνων σύμβουλος της Euroseas δεν έχει δώσει λεπτομερές πλάνο για το πώς θα το πετύχει αυτό. Αντιθέτως, σε συνέντευξή του στο Capital Link o Αριστείδης Πίττας φάνηκε από τα λεγόμενά του να έχει ως προτεραιότητα μάλλον την επέκταση του στόλου, ο οποίος σήμερα μετρά 19 πλοία.
 
Η απορία της ναυτιλιακής και χρηματιστηριακής κοινότητας είναι για ποιο λόγο ο Έλληνας πλοιοκτήτης προχωρά σε νέες ναυπηγήσεις πλοίων και μάλιστα bulkers από τη στιγμή που ο κλάδος του ξηρού φορτίου συνεχίζει να κλυδωνίζεται και δε ρίχνει ακόμη περισσότερο το βάρος του στα containerships, όπου επίσης δραστηριοποιείται.
 
Ήδη η εταιρία έχει βάλει στο orderbook κινέζικων ναυπηγείων παραγγελίες για 4 νεότευκτα bulkers, τα οποία είναι προγραμματισμένο να τα παραλάβει στο τέλος του 2015 και στις αρχές του 2016. «Πρόκειται άραγε για υπερβολικό ενθουσιασμό και μεγάλες προσδοκίες για ανάκαμψη της αγοράς ή απλώς για μια άστοχη επιχειρηματική κίνηση;» αναρωτιούνται οι αναλυτές.
 
Και όταν ειδικά ο Αριστείδης Πίττας έχει κάνει «πυξίδα» για την πορεία του στις ναυτιλιακές business το μότο των προγόνων του ότι «η επέκταση του στόλου θα πρέπει να γίνεται πάντα χωρίς υπερβολικό ρίσκο». Τώρα όμως, διακινδυνεύει και μένει να αποδειχθεί αν αυτό θα του βγει σε καλό.
 
Η Euroseas για ένα ακόμη τρίμηνο (το α’ του 2015) βυθίστηκε περισσότερο σε ζημίες της τάξεως των 5,4 εκ. δολ. από 2,2 εκ. δολ. πέρυσι. Ο ίδιος ο εφοπλιστής θεωρεί πως τόσο ο κλάδος του ξηρού φορτίου, όσο και των containerships θα βρουν θετικό βηματισμό και θα επέλθει ισορροπία ανάμεσα στην προσφορά και στη ζήτηση μέσα στην επόμενη χρονιά.
 
Ωστόσο, διατηρεί κάποιες επιφυλάξεις για το dry- bulk. «Αν και τα οικονομικά μας αποτελέσματα δε δείχνουν και μεγάλη βελτίωση εξαιτίας του ότι η ανάκαμψη στα containerships παρουσιάστηκε μετά το τέλος Μαρτίου, θεωρούμε πως οι θετικές επιδόσεις θα συνεχιστούν και θα ωφεληθούν και τα μεγέθη της Euroseas» τόνισε ο Αριστείδης Πίττας μετά την ανακοίνωση των μεγεθών του τριμήνου.
 
Στα ταμεία της αυτή τη στιγμή η ναυτιλιακή εταιρία διαθέτει μετρητά 15,5 εκ. δολ., ενώ ο μακροπρόθεσμος δανεισμός της φτάνει τα 52,3 εκ. δολ. Τα έσοδά της δε, εμφανίζονται μειωμένα, αγγίζοντας τα 8,69 εκ. δολ. στο α’ τρίμηνο του 2015 από 10 εκατ. δολ. το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι.
 
Της Εύης Κατσώλη
Από το Dealnews

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης