ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε μια «θάλασσα» ζημιών 130,83 εκατ. δολαρίων… βυθίζονται τέσσερις Έλληνες εφοπλιστές. Πλήγμα το οποίο έχει επέλθει κυρίως από τον κλάδο του ξηρού φορτίου, ο οποίος έχει υποστεί ένα μίνι – κραχ.

 

Με τον δείκτη Baltic Dry Index να κινείται κατά 61% κάτω τον Μάρτιο, σε σχέση με το κλείσιμο του ίδιου μήνα πέρυσι, στις 584 μονάδες, πολλές ναυτιλιακές εταιρίες και επενδυτές που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά μετρούν σημαντικές απώλειες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

Μια «βουτιά» που έγινε αισθητή καθ’ όλη τη διάρκεια του 2014, αφού ο BDI έφτασε να υποχωρεί κατά 78% από τον Δεκέμβριο του 2013, οπότε και κινείτο στις 2.277 μονάδες, με αποτέλεσμα να αποτυπωθεί και στα οικονομικά μεγέθη των ναυτιλιακών εταιριών.

 

Ανάμεσα σε αυτές που δέχτηκαν ισχυρούς κλυδωνισμούς είναι και η Star Bulk με μεγαλομέτοχο το αμερικανικό fund Oaktree και στο «τιμόνι» της τον Πέτρο Παππά, η Dryships του Γιώργου Οικονόμου, η Navios Holdings της Αγγελικής Φράγκου και η Diana Shipping του Συμεών Παληού.

 

«ΒΑΡΥ ΤΙΜΗΜΑ»

 

Το «βαρύτερο» τίμημα φαίνεται πως πλήρωσε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρία της Αγγελικής Φράγκου, η οποία παρουσίασε ζημίες της τάξεως των 56,23 εκατ. δολ. για το 2014, αν και μειωμένες σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Αλλά και στο τελευταίο τρίμηνο της χρήσης, έκλεισε με απώλειες 4,98 εκατ. δολ., αν και πολύ μικρότερες σε σύγκριση με τα 69,98 εκατ. το ίδιο χρονικό διάστημα ένα χρόνο νωρίτερα.

 

«Έκπληξη» προκάλεσε όμως, και η… ανατροπή, το αρνητικό «γύρισμα» της Star Bulk από κέρδη ύψους 1,8 εκατ. δολ. το 2013 σε ζημίες 11,7 εκατ. δολ. το 2014, παρά το γεγονός ότι διπλασίασε τα έσοδά της στα 147,4 εκατ. δολ. Δεν είναι τυχαίο πως ο διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρίας, Πέτρος Παππάς κάνει λόγο για «μια χρονιά (το 2014) με τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην αγορά του ξηρού φορτίου εδώ και 40 χρόνια περίπου», θέλοντας να καταδείξει τη «φουρτούνα» που έχει… χτυπήσει τον κλάδο.

 

Βέβαια, η συγχώνευση της Star Bulk με την Oceanbulk και η απόκτηση των 34 πλοίων της Excel Maritime, δύο deals που κατέστησαν τη Star Bulk τη μεγαλύτερη εισηγμένη στο ταμπλό των ΗΠΑ εταιρία ξηρού φορτίου με έναν στόλο 98 πλοίων, συνέβαλε θετικά στην αύξηση των εσόδων της.

 

Με «κόκκινο… χρωματίστηκαν» και τα αποτελέσματα της Dryships του Γιώργου Οικονόμου με απώλειες 47,5 εκατ. δολ. και σημαντικό «χτύπημα» να δέχεται από τα bulkers που διαχειρίζεται. Οι απώλειες αυτές ήρθαν να προστεθούν στην «τρικυμία» που αντιμετωπίζει η Dryships με υπέρογκα χρέη ύψους 1,6 δισ. δολαρίων, τα οποία έχουν περάσει στην κατηγορία των «βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων» στον τελευταίο ισολογισμό της, όταν στον προηγούμενο αυτά ανέρχονταν σε 943 εκατ. δολ.

 

Είναι ακριβώς αυτή η αιτία για την οποία πολλοί αναλυτές έχουν διατυπώσει αμφιβολίες για το μέλλον της Dryships, ωστόσο η ίδια η εταιρία υποστηρίζει πως «βρίσκεται σε συνεχείς συζητήσεις και διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές της για να εξασφαλίσει επέκταση waivers και πως πληρώνει τις προγραμματισμένες δόσεις δανείων και τους τόκους κανονικά». Βέβαια, για τον Οικονόμου, όπως και τη Φράγκου, οι άλλες αγορές όπου δραστηριοποιούνται λειτουργούν και ως αντίβαρο στην πτώση του ξηρού φορτίου.

 

Στην ίδια ζημιογόνο «ρότα» με τους υπόλοιπους τρεις κινήθηκε και η Diana Shipping του Συμεών Παληού, παρά το ότι κατάφερε να «ψαλιδίσει» τις ζημίες της σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα. Αυτές ανήλθαν στα 15,4 εκατ. δολ. από 21,2 εκατ. δολ. Κατόρθωσε όμως, να ανεβάσει τα ετήσια έσοδα του 2014 κατά 10 εκατ. δολ. στα 175,6 εκατ. δολ. χάρη σε μεγάλα ναυλοσύμφωνα που έχει κλείσει.

 

Πέρα από τις ζημίες που «ενώνουν» τους τέσσερις «Greeks των θαλασσών», κοινή πεποίθησή τους είναι ότι «παρά το γεγονός ότι το 2015 θα εξακολουθήσει να αποτελεί μια δύσκολη και γεμάτη προκλήσεις χρονιά, περιμένουν «διόρθωση στην προσφορά πλοίων που σε συνδυασμό με την αυξημένη και ισχυρή ζήτηση για εμπορεύματα θα δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για μια πιο «υγιή» αγορά στο μέλλον».

 

Πάντως, είναι δεδομένο πως η ελεύθερη πτώση του BDI έχει «παρασύρει» πολλούς παραδοσιακούς ναυτιλιακούς παίκτες ή και επενδυτές που το 2013 θεώρησαν ότι ήταν ευκαιρία να τοποθετηθούν στον κλάδο αφού ανέμεναν πως η τρέχουσα χρονιά θα ήταν χρονιά ανάκαμψης. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε πρόσφατα και ο CEO της Euronav, Paddy Rodgers «είναι εύκολο να γίνεις πλοιοκτήτης, αλλά είναι πολύ δύσκολο να σταματήσεις να είσαι», εννοώντας να αποκομίσει κανείς γρήγορα κέρδη και να βγει από τη ναυτιλία.

 

ΤΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΞΗΡΟ ΦΟΡΤΙΟ

 

Αστάθεια στην αγορά και για το 2015

 

Φειδωλοί είναι και οι αναλυτές για την πορεία του κλάδου του ξηρού φορτίου για τη φετινή χρονιά. Ο χαμηλότερος ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας, για εφέτος στο 7%, που αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο στην 20ετία, δημιουργεί, σύμφωνα με τους ίδιους, και αστάθεια στην ενεργή ζήτηση χωρητικότητας των πλοίων για μεταφορά χύδην ξηρών φορτίων.

 

Δεν είναι τυχαίο πως η τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου τερμάτισε ε 24 ναυλώσεις πλοίων για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα, παρουσιάζοντας μείωση 10 πλοίων από το ρεκόρ ναυλώσεων 34 πλοίων που είχε σημειωθεί νωρίτερα. Έτσι, τα επίπεδα ναυλαγοράς στα capsizes κυμαίνονται σε λιγότερο ή κοντά στα 3.000 δολ. την ημέρα. Ήδη, πολλά παλαιότερα bulkers έχουν οδηγηθεί από ναυτιλιακές εταιρίες σε διάλυση, ενώ άλλες αλλάζουν συμβόλαια παραγγελιών για φορτηγά πλοία σε crude και product tankers, ακριβώς εξαιτίας της συνεχούς υποχώρησης του δείκτη BDI.

Dealnews.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης