Ήταν τον Αύγουστο του 2014, όταν ο Πέτρος Παππάς, με τον μεγαλομέτοχο της Star Bulk Carriers, το αμερικανικό fund Oaktree «τάραζαν τα νερά» της ναυτιλίας με ακόμη ένα mega deal. Mετά τη συγχώνευση με την Ocean Bulk προχώρησαν στην εξαγορά του στόλου των 34 πλοίων της Excel Maritime, εταιρείας που ανήκε, πριν από μερικά χρόνια, στον εφοπλιστή Γαβριήλ Παναγιωτίδη.

Κατάφεραν έτσι να δημιουργήσουν έναν «γίγαντα» στο ξηρό φορτίο και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης του κλάδου με 103 πλοία στο χαρτοφυλάκιό τους. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, ο Πέτρος Παππάς, αλλά και τα στελέχη της Oaktree, προσπαθούν να βγουν με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες από τη «δίνη» που πλήττει τις ναυλαγορές εξαιτίας της κατάρρευσης του δείκτη BDI σε ποσοστό πάνω από 70%. Δεν μπορούσαν να προβλέψουν το 2014 την «τέλεια καταιγίδα» που θα ξεσπούσε και θα απέκοπτε τα φιλόδοξα επενδυτικά τους σχέδια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για πρώτη φορά μάλιστα, η μεγαλύτερη εισηγμένη στη N. Υόρκη εταιρεία του ξηρού φορτίου παραδέχτηκε επισήμως ότι οι «αδύναμες» αποτιμήσεις των bulkers την οδήγησαν σε αθέτηση ορισμένων ρητρών των δανείων.

Όπως αποκάλυψε στην ετήσια έκθεσή της, η αξία του στόλου της δεν ήταν αρκετά μεγάλη στο τέλος του 2015, σε σύγκριση με το «φορτίο» των χρεών της. Bάσει της συμφωνίας με τις πιστώτριες τράπεζες, η Star Bulk θα έπρεπε να εμφανίζει κάλυψη των εγγυήσεων- εξασφαλίσεων που να κυμαίνεται μεταξύ 110% και 140% του χρέους της, ωστόσο, όπως εκτιμάται, «είδε» το ποσοστό αυτό να υποχωρεί μεταξύ 91% και 133%.

Στην ουσία, δηλαδή, δεν πέρασε το stress test ή αλλιώς δεν έπιασε τον στόχο του ποσοστού που προκύπτει από τη σχέση «δάνεια προς αποτίμηση».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αν και το γεγονός αυτό δεν συνεπάγεται αυτομάτως το να καταστούν απαιτητά τα δάνεια ή τη χρεοκοπία, παρά ταύτα θα μπορούσε να γίνει στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες της Star Bulk δεν λάβουν άμεσα μέτρα για να λύσουν το ζήτημα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ενημερωτικό σημείωμα που επικαλείται η Tradewinds.

Mέχρι τώρα πάντως, οι δανειστές δεν έχουν στείλει κάποιο «προειδοποιητικό μήνυμα» στη ναυτιλιακή εταιρεία ότι θα επιταχύνουν την ωρίμανση των δανείων. Ωστόσο, η εταιρεία μετέφερε το ποσό των 14,3 εκατ. δολ. μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων στις βραχυπρόθεσμες, ποσό που αντιστοιχεί σε εκείνο που θα μπορούσε να γίνει άμεσα απαιτητό.

Παρά το «έλλειμμα» στις αποτιμήσεις, η Star Bulk τηρούσε όλους τους όρους των δανειακών της συμβάσεων μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2015, σύμφωνα με την έκθεση. Ωστόσο, οι αποτιμήσεις στο ξηρό φορτίο συνέχισαν να επιδεινώνονται και το πρώτο τρίμηνο του 2016 (όπως και για άλλες εταιρείες), δημιουργώντας μεγαλύτερες «φουρτούνες».

«H αποκάλυψη της Star Bulk δεν προκαλεί έκπληξη και συνάδει με την πρόβλεψή μας πως η συνεχιζόμενη πτώση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων πιθανότατα θα καταλήξει για όλες τις εταιρείες ξηρού φορτίου στην ανάγκη να ρίξουν και άλλα κεφάλαια για να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους και να συμμορφωθούν με τους όρους των δανειακών συμβάσεων» υποστηρίζει αναλυτής της Deutsche Bank.

«Oι τράπεζες συνήθως είναι πρόθυμες να συνεργαστούν, αν δουν πως και οι πλοιοκτήτες κάνουν κάτι για να… θεραπεύσουν τα ταμεία των εταιρειών τους» τονίζει ο ίδιος.

Ένα από τα «αγκάθια» για τη Star Bulk είναι και η αποπληρωμή χρεολυσίων ύψους 100 εκατ. δολ. που πρέπει να εξοφληθούν εφέτος και η εταιρεία αναμένεται να διαπραγματευθεί με τις τράπεζες για να τις «πάει πιο πίσω». Ήδη άλλωστε κατάφερε να μεταφερθεί ένα δάνειο 44,4 εκατ. που έληγε το φθινόπωρο για το 2018.

Περικοπές

Oι ζημίες της Star Bulk εκτοξεύθηκαν το 2015 στα 458,17 εκατ. δολ. από 11,72 εκατ. το 2014. Όπως υποστηρίζουν στους διεθνείς ναυτιλιακούς κύκλους, η εικόνα ίσως ήταν χειρότερη, αν οι «τιμονιέρηδές» της δεν λάμβαναν μέτρα «ψαλιδίσματος» του κόστους ύψους 660 εκατ. δολ.

Mεταξύ άλλων συμφώνησαν με τα ναυπηγεία να παραλάβει η εταιρεία πέντε πλοία το 2017 και το 2018 αντί του 2016, ενώ στο διάστημα των τελευταίων 12 μηνών έχουν αναβληθεί για το μέλλον παραλαβές 16 πλοίων «κερδίζοντας» συνολικά χρόνο 124 μηνών.

Eπιπλέον, η ναυτιλιακή έχει συμφωνήσει να προσαρμόσει τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σε κεφαλαιουχικές δαπάνες για τα υπόλοιπα πλοία υπό κατασκευή, με αποτέλεσμα να επιτύχει συνολικό όφελος 223,1 εκατ. δολ.

Oι ζημίες σε συνδυασμό με την ανάγκη για ενίσχυση της ρευστότητας λόγω της «βουτιάς» των ναυλαγορών οδήγησαν τη διοίκηση της Star Bulk Carriers στο να αναζητήσει διάφορες λύσεις. Kατ’ αρχάς… κρέμασε πωλητήρια σε πλοία της. Tους τελευταίους 14 μήνες η εταιρεία έχει πουλήσει συνολικά 23 πλοία, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 86,2 εκατ. δολ. μετά την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων και CAPEX, ενώ μόνο από τον Δεκέμβριο προχώρησε στην πώληση 10 πλοίων αποκομίζοντας έσοδα 56 εκατ. δολ.

Mάλιστα, πολλοί αναλυτές εντοπίζουν ως μία από τις αιτίες των υπέρογκων ζημιών που σημείωσε η εταιρεία το 2015 και στις πωλήσεις πλοίων σε τιμές χαμηλότερες από τη λογιστική τους αξία και σε απομειώσεις αξίας του ενεργητικού. Yπολογίζεται πως οι ζημίες αυτού του είδους ανήλθαν στα 342,6 εκατ. δολ.

Ακόμη μία λύση αναζήτησε ο Πέτρος Παππάς και στη δημιουργία μιας κοινοπραξίας μαζί με άλλες τρεις ναυτιλιακές- τις Bocimar, CTM και Golden Ocean Group-, προκειμένου να διαμορφώσουν καλύτερες τιμές ναύλων για τα πλοία τους. Tο pool διαθέτει 65 πλοία των τεσσάρων ναυτιλιακών και κάνει πράξη το «η ισχύς εν τη ενώσει» ειδικά εν μέσω «θαλασσοταραχής» των αγορών.

dealnews.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης