Με την πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα οι εμπορικές σχέσεις με την Κίνα εισήλθαν σε νέα τροχιά. Το ερώτημα βέβαια είναι αν θα είναι τροχιά ανάπτυξης ή σταθεροποίησης. Είναι κρίσιμη η χρονική περίοδος αφού σχεδιάζεται ο «νέος δρόμος του Μεταξιού», με τον οποίο οι Κινέζοι θα αναπτύξουν σε τεράστια μεγέθη το εμπόριό τους και στον οποίο «δρόμο» περιλαμβάνεται και η Ελλάδα.

Ο «κόκκινος Δράκος» όμως ζητάει σοβαρότητα και πολιτική σταθερότητα για να επενδύσει δισεκατομμύρια σε ελληνικό έδαφος. Το εγχείρημα στηρίζει ένα fund κινεζικών συμφερόντων που ξεκίνησε με 40 δισεκατομμύρια δολάρια τα οποία «ψάχνουν για…νέο κάτοχο».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το γεωπολιτικό-οικονομικό παιχνίδι ανοίγει όμως η κινεζική κυβέρνηση θα προχωρήσει με προσεκτικά βήματα στην Ελλάδα αφού δεν θέλει να έρθει σε κόντρα με τους Ευρωπαίους.

Πριν από λίγες ημέρες, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επίσκεψη εκπροσώπων της νέας ελληνικής κυβέρνησης στο Πεκίνο όπου διεξήχθησαν συζητήσεις με τους εκπροσώπους της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη.

Τις προοπτικές που ανοίγονται στις ελληνοκινεζικές σχέσεις αναλύει στο newmoney.gr, ο ναυτιλιακός τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας τραπεζικών ναυτιλιακών συμβούλων XRTC Business Consultant Ltd. ο οποίος το τελευταίο 15νθήμερο βρέθηκε στην Κίνα και παρακολούθησε από κοντά τις ζυμώσεις που γίνονται στο παρασκήνιο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με τις πρώτες κουβέντες του μπήκε κατευθείαν στα βαθειά και ξεκαθάρισε το τοπίο:

«Σε καμία περίπτωση δεν περιμένω ότι οι Κινέζοι θα αναμιχθούν στις ευρωπαϊκές υποθέσεις για να βοηθήσουν την ελληνική οικονομία. Θα μείνουν ουδέτεροι και δεν προσδοκώ καμία χορήγηση κρατικού δανείου. Επίσης, δεν περιμένω να κάνουν οποιαδήποτε επένδυση που δεν θα υπόκειται στους ευρωπαϊκούς κανόνες» επεσήμανε.

Η νέα οδός του Μεταξιού

Η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μία μεγάλη ευκαιρία για επενδύσεις αφού οι Κινέζοι την συμπεριλαμβάνουν στο σχεδιασμό του «νέου δρόμου του μεταξιού».

«Η νέα ελληνική κυβέρνηση πήρε την σκυτάλη των διακρατικών σχέσεων με την Κίνα σε μια εποχή ιδανική. Μετά την επιτυχημένη, έστω και καθυστερημένη υπογραφή της επέκτασης με της προβλήτας ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στον Πειραιά, τον Ιανουάριο, είχαμε την ευτυχή συγκυρία της ανακοίνωσης δια στόματος του Προέδρου της Κίνας του σχεδιασμού της νέας οδού του μεταξιού με τον αγγλικό τίτλο “one belt one route”» επισημαίνει ο Γ.Ξηραδάκης: «Ουσιαστικά πρόκειται για την νέα διαμετακομιστική γραμμή των προϊόντων της Κίνας δια θαλάσσης. ” Ένας διάδρομος μια γραμμή” με έναν από τους κυρίους ενδιάμεσους σταθμούς την Ελλάδα. Αυτό επιβεβαιώνει την επιθυμία της κινεζικής κυβέρνησης να επενδύσει στην χώρα μας».

Όσο αφορά τους τομείς στους οποίους οι Κινέζοι θέλουν να κάνουν επενδύσεις, ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC τονίζει:

“Σε ό,τι έχει σχέση με τις μεταφορές και το εμπόριο, είναι βέβαιο ότι τα προϊόντα που εξάγονται από την Κίνα δεν έχουν τελικό παραλήπτη την Ελλάδα, που είναι μία μικρή οικονομική δύναμη. Έχουν το σύνολο της Ευρώπης. Συνεπώς, η αξιοποίηση και ο εκσυγχρονισμός των χερσαίων μεταφορών στην χώρα μας, σιδηροδρομικών και οδικών είναι το πρώτο ζητούμενο από την Κίνα. Παράλληλα, οι μεταφορές δια θαλάσσης μέσω μικρότερων πλοίων θα αυξηθούν και τα λιμάνια της Ελλάδας θα αποκτήσουν καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης και κερδοφορίας” .

Στην κινεζική κυβέρνηση όμως υπάρχει προβληματισμός για την Ελλάδα:

«Την κινεζική πλευρά, στην παρούσα φάση, την απασχολεί ό,τι έναν σοβαρό επενδυτή που θέλει να κάνει μια επένδυση. Ζητάει σταθερό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, γρήγορες αποφάσεις με μείωση της γραφειοκρατίας και ισχυρή θέληση των Ελλήνων ομολόγων τους προς το κοινό καλό» υπογραμμίζει ο Γιώργος Ξηραδάκης:

«Η κινεζική κυβέρνηση τα έχει προετοιμάσει όλα. Το τελευταίο χρονικό διάστημα ανακοινώθηκε η δημιουργία του «Silk Road Fund» ύψους 40 δισεκατομμυρίων. Η λειτουργία αυτού του μηχανισμού χρηματοδότησης όλων των αναγκαίων επενδύσεων για την υλοποίηση της νέας γραμμής μεταξιού θα γίνεται από διαφορετικά κρατικά και ιδιωτικά funds, ενώ τον απόλυτο έλεγχο θα έχει η κινεζική κυβέρνηση. Πρόεδρος αυτού του fund θα είναι ο υποδιοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας».

Ζώνες ελεύθερου εμπορίου

Οι εξελίξεις αυτές σύμφωνα με τον Γιώργο Ξηραδάκη θα δημιουργήσουν τις συνθήκες για αύξηση των θέσεων εργασίας:

«Το πλάνο δεν τελειώνει στις επενδύσεις μεταφορών που ούτως ή άλλως από μόνες τους δίνουν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η δημιουργία ζωνών ελεύθερου εμπορίου είναι, για παράδειγμα, το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση. Το αν θα μπορέσει να προχωρήσει σε αυτή την ασφαλή εξέλιξη που θα δώσει πάρα πολλές θέσεις εργασίας. Δεν είναι κάτι καινούργιο αφού αυτό συμβαίνει σε όλα τα μεγάλα διαμετακομιστικά κέντρα της Ευρώπης όπως η Ολλανδία, η Γαλλία και η Γερμανία.
Είμαι βέβαιος ότι το θέμα έχει τεθεί συζητήθηκε από κινεζικής πλευράς».

Για την Ελλάδα ο μόνος λόγος που θα μπορούσε να αποτρέψει τις κινεζικές επενδύσεις είναι η έξοδός της από το ευρώ.

« Αν γίνει αυτό, ένα είναι βέβαιο. Όλες οι κρατικές μεγάλες εταιρείες θα αλλάξουν γραμμή και θα θελήσουν να αποχωρήσουν άμεσα από την Ελλάδα. Δεν θα γίνει όμως το ίδιο με τις ιδιωτικές κινεζικές εταιρείες οι οποίες πιθανόν να έρθουν για να «κατασπαράξουν» την αδύναμη ελληνική οικονομία» εξηγεί ο Έλληνας τραπεζίτης:

«’Ετσι θα παραμείνουμε στις φτωχές συγκομιδές των διακρατικών σχέσεων που έχουμε τα τελευταία χρόνια. Σας θυμίζω ότι σε κάθε συνάντηση κορυφής υπογράφονται πολλά προσύμφωνα ή και τελικές συμφωνίες. Πέραν όμως της ναυτιλίας, στην αγορά της οποίας η σχέση των δύο χωρών είναι δυνατή και αταλάντευτη, δεν έχουμε δει ακόμη την επιθυμητή πρόοδο σε άλλους κλάδους. Και σε αυτό φταίει κυρίως η παρατεταμένη οικονομική κρίση της χώρας μας αλλά και οι δυσλειτουργίες του δημόσιου τομέα. Ευτυχώς που έγινε η επιτυχημένη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά κι έχουμε ένα “μπουσούλα”.

Όμως το μέλλον είναι γκρίζο για άλλες κινεζικές επενδύσεις, σύμφωνα με τον Γιώργο Ξηραδάκη:

« Λυπάμαι που το λέω αλλά εκεί που πήγαινε να γίνει κάτι γυρίσαμε πάλι προς τα πίσω. Ενώ βλέπαμε τρομερό ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια τώρα υπάρχει ασάφεια για το τι θα γίνει. Στην ενέργεια ακόμη δεν είναι ξεκαθαρισμένη η τιμολογιακή πολιτική και έχουμε εσωτερικά θέματα να λύσουμε. Στην αγορά κατοικίας έχουμε εκ νέου απροθυμία λόγω της αναστάτωσης με την φορολογία. Ο τουρισμός δεν φαίνεται ακόμη να αναπτύσσετε σε ικανοποιητικό βαθμό αν και έχει έναν ανοδικό ρυθμό. Το ζητούμενο είναι να επανέλθουμε στην λογική της εισροής κεφαλαίων μέσω μεγάλων επενδύσεων. Έτσι θα έχουμε δεκάδες νέες επενδύσεις ύψους πολλών δισεκατομμυρίων».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης