Αύξηση καταγράφει τόσο ο ελληνόκτητος όσο και ο ελληνικός στόλος ποντοπόρων πλοίων, σύμφωνα με την Έκθεση για το 2014- 2015 του εφοπλιστικού Committee του Λονδίνου, όπου καταγράφεται η ανησυχία των μελών του για τις διεθνείς εξελίξεις στη Ναυτιλία ενώ φαίνεται ότι έχει αποκατασταθεί «ισορροπία» στις σχέσεις με τη κυβέρνηση, με βασικό κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ.

«Η σημασία του κλάδου της ναυτιλίας ως πυλώνα της εθνικής οικονομίας έχει επανειλημμένα και δημόσια αναγνωριστεί από την κυβέρνηση και έχουν δοθεί εγγυήσεις ότι η αυτονομία του Υπουργείου Ναυτιλίας μέρα με τη μέρα θα διατηρείται», αναφέρεται, χαρακτηριστικά, στην καταγραφή των εξελίξεων στην Ελλάδα, όπου υπογραμμίζεται ότι η τακτική της κυβέρνησης Σαμαρά στο θέμα της φορολόγησης των εφοπλιστών είχε υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των δύο πλευρών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έκθεσης στις 10 Μαρτίου 2015 τα ελληνόκτητα πλοία, άνω των 1.000 κόρων, αυξήθηκαν κατά 156 σε 4.057, μεταφορικής ικανότητας 314.456.451 τόνων. Σε αυτά περιλαμβάνονται και 374 πλοία, που βρίσκονται υπό ναυπήγηση. 
Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 15,9% του παγκόσμιου στόλου από πλευράς μεταφορικής ικανότητας και το 7,6% σε ότι αφορά τον αριθμό των πλοίων.
Την περασμένη χρονιά σημειώθηκε μια μικρή αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου, σύμφωνα με την έρευνα, αλλά ο μέσος όρος των ελληνόκτητων πλοίων, είναι τα 10 χρόνια και εξακολουθεί να είναι κατά 2,5 χρόνια νεότερος από τον μέσο όρο του κλάδου.
Επίσης, αυξήθηκε έστω και οριακά ο στόλος των υπό ελληνική σημαία ποντοπόρων πλοίων, που πλέον ανέρχονται σε 839 (το 2014 σύμφωνα με την έκθεση του Committee ήταν 819).
«Δεν είναι τόσο μεγάλη αύξηση όσο θα μπορούσε να είναι, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες, αλλά, από την άλλη πλευρά, είναι ικανοποιητικό το γεγονός ότι τα χειρότερα σενάρια δεν επιβεβαιώθηκαν», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Από εκεί και πέρα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee), κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός στο εισαγωγικό μήνυμα του διατύπωσε το ερώτημα:
•    Μέσα στην Ευρώπη, θα βιώσουμε ένα Grexit ή BREXIT και αν ναι, ποιες θα είναι οι συνέπειες;

Από εκεί και πέρα, ο κ. Φαφαλιός στάθηκε ιδιαίτερα στα εξής σημεία:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

1.    Στην «αστάθεια»- όπως την χαρακτήρισε- της ναυτιλιακής βιομηχανίας,η οποία διέρχεται μια φάση ανάπτυξης, ειδικά σε δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου και των εμπορευματοκιβωτίων, με ελαφρώς βραδύτερο ρυθμό στα Bulk Carriers και στα βοηθητικά σκάφη (ναυαγοσωστικά, ρυμουλκά κ.α.)
«Στην πραγματικότητα, η εντελώς αντίθετη κατεύθυνση του χύδην φορτίου και των δεξαμενόπλοιων δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα κατάσταση, όπου οι πλοιοκτήτες προσπαθούν, όσο το δυνατόν περισσότερο, για να μετατρέψουν τις παραγγελίες πλοίων χύδην φορτίου σε παραγγελίες δεξαμενοπλοίων. Πώς, αυτή η αλλαγή, θα επηρεάσει τις αγορές, μακροπρόθεσμα, είναι δύσκολο να κρίνουμε», αναφέρει ο κ. Φαφαλιός. Και συνεχίζει:
«Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, εξακολουθούμε να έχουμε πολλές μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες υπό οικονομική πίεση, πολλές τράπεζες με σημαντικά μη εξυπηρετούμενα δάνεια και πολλά ναυπηγεία με μεγάλη συρρίκνωση των βιβλίων παραγγελιών».

2.    Στην «υπερφόρτωση των νέων νόμων», που θεσπίζονται από διεθνείς Οργανισμούς πριν καλά καλά οι προηγούμενοι νόμοι εμπεδωθούν από τη βιομηχανία. Έτσι, η βιομηχανία εμφανίζεται απρόθυμη ή αδύναμη να εφαρμόσουν τη νέα νομοθεσία, που θα επιβαρύνει το λειτουργικό κόστος.

3.    Μέσα σε αυτό το κλίμα οι Έλληνες, λαμβάνοντας υπόψη τις παγκόσμιες αλλαγές, προχωράνε σε μια ποιοτική ανανέωση του στόλου με ναυπηγήσεις και ένα αυστηρό πρόγραμμα πώλησης των παλαιότερων και λιγότερο αποδοτικών πλοίων.

4.    Στη σημασία της Ναυτικής Εκπαίδευσης τονίζοντας ότι «χρειαζόμαστε μια σταθερή προμήθεια των ναυτικών σε θέση να εργαστούν σε ένα ολοένα και πιο σύνθετο περιβάλλον»
«Υπό το πρίσμα, αυτό τονίζουμε επειγόντως την ανάγκη για ένα υγιές περιβάλλον της ναυτικής εκπαίδευσης και παροτρύνουμε την ελληνική κυβέρνηση να στηρίξει μια από τις πιο παραγωγικές βιομηχανίες της χώρας. Χωρίς νέα γενιά των ναυτικών δεν μπορεί να εξασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη διατήρηση της ελληνικής σημαίας και όλες τις ευκαιρίες απασχόλησης, που θα προκύψουν», υπογραμμίζει ο κ. Φαφαλιός.

5.    Διατύπωσε, για μια ακόμα φορά, με έμμεσο αλλά σαφή τρόπο την ανησυχία του για ορισμένες φορολογικές αλλαγές, που σχεδιάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, προειδοποιώντας ότι «δεν μπορεί να είναι αυτό το μακροπρόθεσμο συμφέρον του Ηνωμένου Βασιλείου ως ναυτιλιακό κέντρο».

Με αυτό το δεδομένο αποκτά ιδιαίτερη σημασία η επισήμανση, που περιλαμβάνεται στην ανασκόπηση των εξελίξεων στην Ελλάδα, όπου υπογραμμίζεται ότι:

«Η παρουσία του κλάδου της ναυτιλίας στην Ελλάδα είναι τόσο ισχυρή όσο ποτέ, παρά τις δελεαστικές προτάσεις που προέρχονται από τρίτες χώρες, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και εκτός, να μετεγκατασταθούν (σ.σ. εννοεί οι ναυτιλιακές εταιρείες) σε αυτές τις χώρες. Η ισχυρή ναυτιλιακή κοινότητα ωφελεί την οικονομία με την εισροή ξένου συναλλάγματος, με τις θέσεις εργασίας, το κύρος και το ηθικό, ενώ παράλληλα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια τόσο ιδιωτικές όσο και συλλογικά να συμβάλει στη χώρα και την Κοινότητα».

Στο κείμενο αναλύεται πως κλονίστηκε η εμπιστοσύνη ανάμεσα στο ναυτιλιακό κόσμο και την προηγούμενη κυβέρνηση με την προσπάθεια της καθιέρωσης υποχρεωτικής φορολόγησης, παρότι αργότερα πήρε εθελοντικό χαρακτήρα ενώ χαρακτηρίζεται «κατανοητό υπό τις περιστάσεις» το γεγονός ότι το υπουργείο Ναυτιλίας απορροφήθηκε από το «μέγα- Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού».

«Παρά το γεγονός ότι η ρύθμιση, αυτή, είναι στην πραγματικότητα ένας υποβιβασμός της κατάστασης του υπουργείου Ναυτιλίας, είναι κατανοητό υπό τις περιστάσεις. Επιπλέον, η σημασία του κλάδου της ναυτιλίας ως πυλώνα της εθνικής οικονομίας έχει επανειλημμένα και δημόσια αναγνωριστεί από την κυβέρνηση, και έχουν δοθεί εγγυήσεις ότι η αυτονομία του υπουργείου ναυτιλίας θα διατηρείται μέρα με τη μέρα», αναφέρεται, χαρακτηριστικά.

Επίσης, χαρακτηρίζουν ως «ευπρόσδεκτη» την είδηση, ότι σύμφωνα με τον υπουργό κ. Σταθάκη «η κυβέρνηση έδωσε προτεραιότητα στην ενίσχυση της ελληνικής σημαίας, ατην ανάπτυξη του Πειραιά ως διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, στη ναυτική εκπαίδευση και στην παροχή υπηρεσιών»

Ωστόσο, σημειώνεται, ότι «είναι απαραίτητη η πολιτική σταθερότητα και η ασφάλεια δικαίου για την ελληνική ναυτιλία να επιβιώσει το σκληρό διεθνή ανταγωνισμό» και υπογραμμίζονται τα εξής:
1.    Η Ελληνική ναυτιλία είναι, και πρέπει να είναι, πάνω από την πολιτική και το θεσμικό της πλαίσιο θα πρέπει να τηρείται από όλες τις κυβερνήσεις προς όφελος της χώρας. 
2.    Η Ελλάδα, εκτός από το ποντοπόρο στόλο της, έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί σε κομβικό σημείο στην περιοχή, εφοδιασμού, κρουαζιέρας, θαλάσσιου τουρισμού, επισκευής πλοίων αλλά για να φανούν αυτά είναι απαραίτητα να υπάρχει μια κατάλληλη, σταθερή, λειτουργική και φιλική προς τις επιχειρήσεις, χωρίς την επιβολή περιττής γραφειοκρατίας.
Pireas2day

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης