ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Συναγερμός στους εφοπλιστές που έχουν επενδύσει $10 δις από την πτώση του αργού και την αναβολή projects εξόρυξης

 

Είναι άνθρακας τελικά ή όχι ο μέχρι πρότινος πολύτιμος «θησαυρός» του LNG;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

Της Εύης Κατσώλη

 

Τέσσερα ηχηρά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας, μεταξύ των οποίων ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Πήτερ Λιβανός και ο Νικόλας Τσάκος, αλλά και new entries στη συγκεκριμένη αγορά (Κανελλάκης, Μαρτίνος κ.ά.), οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει συνολικά πάνω από 10 δισ. δολ. για νέα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, παρακολουθούν με αγωνία τις διεθνείς εξελίξεις.

 

Η επαναπροσέγγιση Δύσης – Ιράν που είχε ως αντίκτυπο τη μεγαλύτερη υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου (5% την περασμένη Πέμπτη), η επιβράδυνση των οικονομιών της Ασίας που αποτελούσε μέχρι σήμερα τη μεγαλύτερη αγορά για την ανάπτυξη του φυσικού αερίου με δεκάδες εξαγωγικά projects σε εξέλιξη σε όλη τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Μοζαμβίκη, αλλά και οι νέες συμφωνίες του Πεκίνου με τη Ρωσία για τον αγωγό «Power of Siberia» που θα μεταφέρει μέσα στην επόμενη τετραετία -εκτός απροόπτου αν δεν εμφανιστούν προβλήματα στην κατασκευή- στην Κίνα φυσικό αέριο από ξηράς είναι οι τρεις μεγάλες αιτίες που «πληγώνουν» την αγορά του LNG.

 

Ο «συναγερμός» έχει χτυπήσει. Τα τελευταία χρόνια, οι ρυθμοί ανάπτυξης του LNG ήταν σχεδόν 8% κάθε χρόνο, με τα ποσοστά να διπλασιάζονται μάλιστα με το άνοιγμα νέων αγορών, όπως της Ταιβάν ή της Ινδίας. Μέσα σε αυτό το «σκηνικό» και οι Έλληνες εφοπλιστές, όπως και οι διεθνείς ανταγωνιστές τους, έσπευσαν να τοποθετήσουν παραγγελίες πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου για να αξιοποιήσουν τη μεγάλη ευκαιρία.

 

Δεν είναι τυχαίο πως οι Greeks των θαλασσών ελέγχουν πλέον πάνω από το 14% του παγκοσμίου στόλου LNG, έχοντας «χτίσει» περισσότερα από 70 πλοία στις ασιατικές και όχι μόνο, γιάρδες. Δεκαεπτά πλοία ναυπηγεί ο Γιάννης Αγγελικούσης με την καταριανή Nakilat, ο Προκοπίου έχει 7 υπό ναυπήγηση πλοία, ο Λιβανός με τη Gaslog 10+4, ενώ ο Τσάκος έχει βάλει ως στόχο του να μετρά η TEN 10 πλοία LNG ως το 2018.

 

Σήμερα όμως, με την πτώση της τιμής του πετρελαίου από το peak των 115 δολ. ανά βαρέλι πέρυσι σχεδόν στο μισό, αλλά και την οικονομική επιβράδυνση σε Κίνα, Ιαπωνία, Νότιο Κορέα, αλλά και σε όλη την Ασία, όπου η τιμή του LNG έχει «βυθιστεί» κατά 50% στα 10 δολ. ανά χίλια κυβικά πόδια εξαιτίας ακριβώς και της πτώσης του πετρελαίου, οι διεθνείς ναυτιλιακοί αναλυτές, οι επενδυτές αλλά και οι traders κρατούν μικρό καλάθι προσδοκιών για το αν ο κλάδος θα συνεχίσει με τις ίδιες υψηλές ταχύτητες του παρελθόντος.

 

Ήδη, πολλοί διεθνείς κολοσσοί όπως η Excelearate Energy, ανέβαλαν τις όποιες αποφάσεις τους για εξορύξεις ή νέες επενδύσεις σε συγκεκριμένα κοιτάσματα. Ως εκ τούτου οι Έλληνες εφοπλιστές βλέπουν τις νέες ευκαιρίες που ανοίγονταν μπροστά τους για μεταφορά νέων ποσοτήτων με τα πλοία τους να περιορίζονται αισθητά. Τουλάχιστον αν δεν αλλάξουν άμεσα οι συνθήκες.

 

Μέσα σε αυτό το «ταραγμένο» σκηνικό, πολλοί εξ αυτών έχουν αρχίσει και αναθεωρούν ή επαναπροσαρμόζουν την στρατηγική τους, κυρίως στρέφοντας το επενδυτικό τους βλέμμα και προς άλλους κλάδους. Όπως φαίνεται να πράττει ο Γιάννης Αγγελικούσης.

 

Η ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΡΩΣΙΑ ΚΑΙ Η ΝΕΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 

«Ανάσες» μόνο από την Ευρώπη

 

Τα μόνα θετικά νέα για τον κλάδο του LNG, προέρχονται από την Ευρώπη, όπου η απόφαση πολλών χωρών της Γηραιάς Ηπείρου να αυξήσουν την ενεργειακή αυτονομία τους από τη Ρωσία του Πούτιν, συμβάλλει στο άνοιγμα νέων αγορών και προοπτικών.

 

Χώρες της Βαλτικής -πρώην μέλη της Σοβιετικής Ένωσης- είναι πρόθυμες να ανοίξουν τους τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG. Η Πολωνία είναι έτοιμη να το πράξει, ενώ χώρες της Δυτικής Ευρώπης, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο θέλουν να διευρύνουν τη λίστα των προμηθευτών τους με LNG και ήδη έχουν πραγματοποιήσει προσέγγιση προς το Κατάρ ή και την Αλγερία. Η ευελιξία που παρέχει η μεταφορά αερίου δια θαλάσσης σε σχέση με τους παραδοσιακούς αγωγούς είναι σημαντικό κίνητρο και φυσικά η επιλογή αυτή αυξάνει τις business των ναυτιλιακών εταιριών, μεταξύ των οποίων και οι ελληνικές. Τα πλοία θα λειτουργούν σαν σταθμοί φόρτωσης και αποθήκευσης και έτσι θα επιτραπεί σε χώρες που αντιμετωπίζουν ενεργειακά προβλήματα να προχωρήσουν σε εισαγωγές LNG από άλλες χώρες. Όπερ σημαίνει και αυξημένα έσοδα για τις διαχειρίστριες εταιρίες των πλοίων αυτών.

 

ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΛΟΓΩ ΚΑΙ ΤΗΣ «ΤΡΙΚΥΜΙΑΣ» ΣΤΟ ΑΕΡΙΟ;

 

Κάνει και πάλι στροφή στα bulkers ο Αγγελικούσης

 

Κάθε κίνηση ή λόγος του Γιάννη Αγγελικούση συνήθως γίνεται σηματωρός εξελίξεων, καθώς αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές. Ο «καπετάνιος» της Angelicoussis Group σταθερά τα τελευταία χρόνια «έριχνε» κεφάλαια στα πλοία LNG και δεν είναι τυχαίο πως έχει ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα- μαμούθ, $3,4 δισ. Ήταν από τους πρώτους που άνοιξαν τον… δρόμο και σε άλλους «ομογάλακτούς» του για να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο. Τώρα όμως, φαίνεται πως και ο ίδιος παρατηρώντας τα «σημάδια των καιρών» και δη της «τρικυμίας» στην οποία έχει μπει το LNG λόγω πετρελαίου, ανακατατάξεων οικονομικών και νέων συμμαχιών, στρέφει το «βλέμμα» του και σε άλλες αγορές. Μόνο τυχαίο δε θεωρείται πως σχεδόν έξι χρόνια μετά την τελευταία εξαγορά του bulker “Anangel Argonaut” αντί $63,5 εκ. και κόντρα στη θαλασσοταραχή που έχει πλήξει το ξηρό φορτίο, έσπευσε να τοποθετηθεί με νέες επενδύσεις. Πιο συγκεκριμένα αγόρασε τρία μεταχειρισμένα capsizes από την Scorpio Bulkers αντί $132 εκ., αυξάνοντας έτσι τον αριθμό του στόλου του στα 50 bulkers και πάνω από 90 πλοία συνολικά. Στα ναυτιλιακά σαλόνια μιλούν για μια κίνηση διασποράς του κινδύνου και πως πολλοί ακόμη από τον κλάδο του LNG θα ακολουθήσουν τα βήματά του.

dealnews

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης