Τα οφέλη της "πράσινης" συνταγογράφησης

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου 2020, 11:03
Τα οφέλη της "πράσινης" συνταγογράφησης

Ζήσης Ψάλλας

Χρησιμοποιώντας δεδομένα από 18.838 συμμετέχοντες σε 18 χώρες που συλλέχθηκαν από τη BlueHealth International Survey το 2017, οι ερευνητές μιας μελέτης διαπίστωσαν ότι ο χρόνος στο εξωτερικό περιβάλλον συνδέεται με μια σειρά από συναισθηματικά οφέλη, αλλά μόνο όταν η επιλογή είναι ατομική.

Τα ευρήματα συνάδουν με τη θεωρία της αυτοδιάθεσης, την ιδέα πως όταν κάποιος αισθάνεται πίεση να συμμετάσχει σε συγκεκριμένες δραστηριότητες, αυτό μπορεί να υπονομεύσει τα εγγενή κίνητρά του να κάνει κάτι. 

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι γιατροί δεν πρέπει να συμβουλεύουν τους ανθρώπους να επισκέπτονται τη φύση, αλλά μπορεί να υπάρχει ένας καλύτερος τρόπος να δοθεί αυτή η καθοδήγηση χωρίς εξωτερική πίεση. Εάν οι άνθρωποι αισθάνονται ότι πρέπει να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των άλλων, αυτό θα μπορούσε να μετατρέψει το "φάρμακο" σε αγγαρεία. 

Στην BlueHealth International Survey, όσο περισσότερο κάποιος ένιωθε πιέσεις να βρεθεί κοντά στη φύση, τόσο πιο πιθανό ήταν να βγει έξω από το σπίτι του αλλά η επίσκεψή του συνδέθηκε με λίγη ευχαρίστηση και μεγάλο άγχος -ειδικά στα άτομα με κοινές διαταραχές ψυχικής υγείας, όπως άγχος και κατάθλιψη. Δεν είναι ακόμη σαφές τι οδηγεί σε αυτά τα αποτελέσματα αλλά οι συγγραφείς της μελέτης πιστεύουν ότι μπορεί να έχει σχέση με τα προσωπικά κίνητρα. 

Στην έρευνα, οι συμμετέχοντες είχαν γενικά δικό τους, προσωπικό κίνητρο να περνούν χρόνο στη φύση. Το κίνητρο ήταν χαμηλότερο μεταξύ των ατόμων που βίωναν άγχος και κατάθλιψη αλλά οι ερευνητές βρήκαν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αυτής της ομάδας επισκέπτονταν τη φύση τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, όπως και οι υπόλοιποι. 

Η ιδέα της «πράσινης φροντίδας» ή της «ηχοθεραπείας» κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια αλλά οι περισσότερες μελέτες μέχρι στιγμής είναι μικρές. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το να περνάει κανείς λίγες ώρες την εβδομάδα στη φύση είναι καλό για την υγεία του, βελτιώνει ενδεχομένως τη βραχυπρόθεσμη μνήμη και την εστίασή του και επίσης μειώνει την κόπωση και την αρτηριακή πίεση. 

Αλλά υπάρχουν πολλά ερωτήματα που μένουν να απαντηθούν. Εάν οι γιατροί λένε ότι πρέπει να αφιερώνουμε χρόνο στη φύση για τις ψυχικές διαταραχές, πώς διατυπώνεται η συνταγογράφηση; Πόσος χρόνος χρειάζεται; Ποιος ωφελείται περισσότερο; Και πού είναι καλύτερα να πηγαίνουμε;

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Scientific Reports

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου 2020, 11:04