Ποια συμπληρώματα βελτιώνουν την υγεία του εγκεφάλου;

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2021, 10:56
Ποια συμπληρώματα βελτιώνουν την υγεία του εγκεφάλου;

Ζήσης Ψάλλας

Πολλά συμπληρώματα που προορίζονται για την ενίσχυση του εγκεφάλου επικεντρώνονται στα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, στη βιταμίνη Ε και τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Γιατί σε αυτά; Γιατί υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι ορισμένες δίαιτες -όπως η μεσογειακή διατροφή- κάνουν καλό στον εγκέφαλο και αυτές οι δίαιτες περιέχουν τροφές μεγάλες ποσότητες αυτών των βιταμινών.

Οι ερευνητές προσπάθησαν να απαντήσουν σε αυτές τις ερωτήσεις τεστάροντας πώς τα μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά επηρεάζουν τη γνωστική υγεία. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει οριστικό αποτέλεσμα. "Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα συμπληρώματα για τον εγκέφαλο δεν λειτουργούν", λέει ο Gad Marshall, αναπληρωτής ιατρικός διευθυντής στο Κέντρο Έρευνας και Θεραπείας για τη νόσο Αλτσχάιμερ, στο νοσοκομείο Brigham and Women's. "Απλώς δεν υπάρχουν πολλά, αν υπάρχουν, στοιχεία από τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές σχετικά με συγκεκριμένες βιταμίνες ή μέταλλα για την υγεία του εγκεφάλου".

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Υπάρχουν τρεις τύποι ωμέγα-3: εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) τα οποία βρίσκονται κυρίως σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός και το σκουμπρί, καθώς και το άλφα-λινολενικό οξύ (ALA), το οποίο βρίσκεται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (λάχανα Βρυξελλών, σπανάκι κλπ), φυτικά έλαια (κανόλα, σόγια) και σε  ξηρούς καρπούς και σπόρους (καρύδια, λιναρόσποροι).

Τα ωμέγα-3 βοηθούν στη δημιουργία κυτταρικών μεμβρανών στον εγκέφαλο και μπορεί επίσης να έχουν αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές δράσεις που θα μπορούσαν να προστατεύσουν τα κύτταρα του εγκεφάλου.

Το ψάρι είναι ένα από τα βασικά τρόφιμα στη μεσογειακή διατροφή και οι μελέτες έχουν βρει συσχέτιση μεταξύ υψηλότερης πρόσληψης ψαριών και χαμηλότερου κινδύνου γνωστικής υποβάθμισης. Ωστόσο, τα συμπληρώματα ωμέγα-3 δεν έχουν δείξει ανάλογα αποτέλεσμα. 

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε είναι ένα αντιοξειδωτικό και πιστεύεται ότι βοηθά στην υγεία του εγκεφάλου μειώνοντας το οξειδωτικό στρες. Είναι το μόνο συμπλήρωμα που έχει βρεθεί να έχει οποιοδήποτε πιθανό όφελος για τον εγκέφαλο. Μια μελέτη του 2014 στο περιοδικό Nutrients επιθεώρησε την υπάρχουσα έρευνα για τη βιταμίνη Ε και διάφορα θέματα υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό επεισόδιο και νόσο Αλτσχάιμερ.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η υψηλή δόση βιταμίνης Ε μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με ήπια έως μέτρια άνοια να συνεχίσουν να εκτελούν λειτουργίες της καθημερινής ζωής για μικρό χρονικό διάστημα. Ωστόσο, η βιταμίνη Ε δεν προλαμβάνει την ασθένεια ούτε μειώνει άλλα συμπτώματα και οι υψηλές δόσεις αυξάνουν τον κίνδυνο αιμορραγικού εγκεφαλικού επεισοδίου.

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β

Τρεις βιταμίνες Β συνδέονται συχνά με την υγεία του εγκεφάλου: Β6, φυλλικό οξύ και Β12. Μπορούν να βοηθήσουν στη αποδόμηση της ομοκυστεΐνης, μιας ουσίας που σε υψηλά επίπεδα έχει συσχετιστεί με μεγαλύτερο κίνδυνο άνοιας και νόσου Αλτσχάιμερ. Οι βιταμίνες Β βοηθούν επίσης στην παραγωγή ενέργειας που απαιτείται για την ανάπτυξη νέων κυττάρων του εγκεφάλου.

Ωστόσο, οι περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν επαρκείας ποσότητες βιταμινών Β μέσω της διατροφής τους. Μπορεί να χρειάζεστε επιπλέον βιταμίνες Β μέσω συμπληρωμάτων εάν έχετε ανεπάρκεια ή έχετε πρόβλημα να τις απορροφήσετε μέσω της διατροφής σας.

Πηγή: Harvard Health Publishing

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2021, 10:56