Γιατί οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες έχουν μεταβολικό πλεονέκτημα

Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη, 13 Απριλίου 2021, 12:23
Γιατί οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες έχουν μεταβολικό πλεονέκτημα

Ζήσης Ψάλλας

Τα άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος επωφελούνται από την κατανάλωση περισσότερων πρωτεϊνών. Ο λόγος είναι ότι οι πρωτεΐνες παρέχουν λιγότερες "καθαρές" θερμίδες στο σώμα διότι ένα μέρος τους ξοδεύεται ως "τροφική θερμογένεση".

Ένα μέρος των θερμίδων των τροφών που καταναλώνουμε χρησιμοποιούνται για την αφομοίωση των τροφών και την αποθήκευσή τους. Αυτό είναι γνωστό ως τροφική θερμογένεση ή θερμικό αποτέλεσμα των τροφών. Μετριέται από την θερμότητα που παράγει το σώμα, ένα αποτέλεσμα που διαρκεί πάνω από έξι ώρες στους περισσότερους ανθρώπους, όταν καταναλώνουν ένα κανονικό γεύμα.

Διαφορετικές τροφές διέρχονται από διαφορετικές μεταβολικές οδούς και μερικά από αυτά τα μονοπάτια είναι πιο αποτελεσματικά από άλλα. Όσο πιο αποτελεσματική είναι η μεταβολική οδός, τόσο λιγότερη ενέργεια διασκορπίζεται ως θερμότητα.

Οι μεταβολικές οδοί για τις πρωτεΐνες είναι λιγότερο αποτελεσματικές από τις μεταβολικές οδούς για τους υδατάνθρακες και το λίπος. Οι πρωτεΐνες παρέχουν 4 θερμίδες ανά γραμμάριο, αλλά ένα μεγάλο μέρος αυτών των θερμίδων χάνεται ως θερμότητα κατά το μεταβολισμό τους από τον οργανισμό.

Το θερμικό αποτέλεσμα των διαφόρων μακροθρεπτικών συστατικών είναι 2-3% για το λίπος, 6-8% για τους υδατάνθρακες και 25-30% για τις πρωτεΐνες. Αν το θερμικό αποτέλεσμα είναι 25% για τις πρωτεΐνες και 2% για το λίπος, σημαίνει ότι στις 100 θερμίδες που λαμβάνουμε, από τις πρωτεΐνες οι καθαρές είναι 75 και από το λίπος οι καθαρές είναι 98. Αυτή είναι μια σημαντική διαφορά.  Με άλλα λόγια, οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες έχουν μεταβολικό πλεονέκτημα για όσους θέλουν να χάσουν βάρος.

Οι μελέτες δείχνουν ότι οι δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες αυξάνουν το μεταβολισμό (τη θερμότητα που εκπέμπει το σώμα) κατά 80-100 θερμίδες την ημέρα, σε σύγκριση με τις δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες.

Με βάση το θερμικό αποτέλεσμα των τροφών οι διατροφολόγοι έλεγαν παλιότερα ότι είναι είναι καλύτερη η συχνή κατανάλωση μικρών γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά το συνολικό θερμικό αποτέλεσμα δεν είναι σίγουρο ότι διαφέρει πολύ σπάζοντας ένα μεγάλο γεύμα σε μικρά. Η έρευνα γύρω από αυτό το θέμα δείχνει μεικτά αποτελέσματα.

 

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 13 Απριλίου 2021, 12:23