Δύο chatbots του Facebook κατάφεραν να δημιουργήσουν νέα γλώσσα επικοινωνίας, αλλάζοντάς την Αγγλική, ώστε να είναι πιο εύκολη η χρήση της. Το νόημα της επικοινωνίας αυτής παρέμεινε άγνωστο στους ανθρώπους, οι οποίοι είχαν αναλάβει τη συντήρηση των chatbots.

Τα chatbots είναι εφαρμογές στην ουσία, οι οποίες είναι προγραμματισμένες να απαντούν σε ερωτήσεις και να αποκρίνονται σε δηλώσεις, έτσι ώστε ο συνομιλητής τους να λάβει τις πληροφορίες που θέλει. Όσο ανώτερο τεχνικά είναι το chatbot και όσο πιο πολύπλοκα προγραμματισμένο, τόσο πιο “ανθρώπινη” θα φαίνεται η αντίδρασή του. Τα τελευταία χρόνια, οι κολοσσοί της τεχνολογίας έχουν ριχτεί στον αγώνα της τεχνητής νοημοσύνης και τα chatbots αποτελούν έναν από τους τομείς, που βλέπουμε ραγδαίες βελτιώσεις, κάτι που κινητοποιείται από τις εμπορικές χρήσεις τους. Πλέον μπορούμε να βρούμε για παράδειγμα, πολλά chatbots σε θέση πωλητή μέσω ψηφιακών εφαρμογών ή ιστοσελίδων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα δύο chatbots του Facebook είναι αποτελέσματα έρευνας επιστημόνων της εταιρείας, όπου εξετάζεται η ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας. Οι περίεργες συνομιλίες μεταξύ τους ήρθαν έπειτα από προγραμματισμό των ερευνητών για να “διδάξουν” τα chatbots πώς να διαπραγματεύονται την ανταλλαγή αγαθών, όπως καπέλα, μπάλες και βιβλία, καθένα από τα οποία είχε συγκεκριμένη αξία. Σύντομα οι διαπραγματεύσεις όμως πήραν άλλο δρόμο, καθώς τα δυο bots άρχισαν να συνομιλούν με φράσεις, τις οποίες δεν καταλάβαιναν οι ερευνητές.

Τα chatbots είχαν εντολή να μάθουν πώς να παζαρεύουν μεταξύ τους μέχρι να βρουν λύση. Δεν είχαν εντολή όμως να χρησιμοποιήσουν Αγγλικά, τα οποία θα μπορούν να καταλάβουν οι άνθρωποι και έτσι δημιούργησαν τη δική τους… στενογραφία, σύμφωνα με τους ερευνητές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρακάτω μπορείτε να δείτε τις ακατανόητες διαπραγματεύσεις:

Φαίνεται να υπάρχουν κάποιοι κανόνες στον παραπάνω διάλογο. Για παράδειγμα, οι αντωνυμίες που χρησιμοποιούν πολλάκις σε κάθε πρόταση φαίνεται να έχουν το ρόλο τους στο παζάρι και δεν μοιάζει να είναι κάποιο glitch (λάθος του συστήματος). Κάποιοι από αυτούς τους διαλόγους κατάφεραν και έληξαν με επιτυχία, ενώ διεξήχθησαν σε αυτήν την περίεργη γλώσσα.

Τα chatbots επίσης φαίνεται να έμαθαν να παζαρεύουν με πολύ “ανθρώπινο” τρόπο. Για παράδειγμα, παρίσταναν ότι ενδιαφέρονται για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο.Ο Dhruv Batra, ερευνητής στο τμήμα της τεχνητής νοημοσύνης του Facebook, ανέφερε τα εξής: “Τα δύο chatbots δημιούργησαν μια ακατανόητη για εμάς γλώσσα και εφηύραν κωδικοποιημένες λέξεις για τη μεταξύ τους επικοινωνία. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται μια λέξη πέντε φορές για να αντιληφθεί ο συνομιλητής μου ότι εννοώ πέντε αντικείμενα. Δεν διαφέρει και πολύ από τις συντομεύσεις που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι.

Σύμφωνα με τον γλωσσολόγο Mark Liberman, η γλώσσα αυτή δεν αποτελεί κάποια πρώιμη μορφή του ανθρώπινου λόγου.”Για αρχή, πρόκειται για γλώσσα που χρησιμοποιείται καθολικά σε γραπτή μορφή, ενώ οι ανθρώπινες γλώσσες χρησιμοποιούνται κατά βάση προφορικά ή νοηματικά, ενώ τα κείμενα είναι το τεχνικό κομμάτι τους.”, αναφέρει στο blog του. “Πέρα από αυτά, είναι αβέβαιο αν χρησιμοποιείται μια τυποποιημένη μορφή λέξεων, φράσεων και προτάσεων, όπως χρησιμοποιείται από τις ανθρώπινες γλώσσες.”

Το Facebook σταμάτησε τη συγκεκριμένη έρευνα, καθώς “ο σκοπός της ήταν να δημιουργήσουν chatbots που μπορούν να μιλήσουν σε ανθρώπους”, όπως είπε ο Mike Lewis, ένας από τους ερευνητές. Αναληθώς αναφέρθηκε σε διάφορα Μέσα ότι το πρόγραμμα σταμάτησε λόγω φόβου της ανεξέλεγκτης εξέλιξης της τεχνητής νοημοσύνης. Φυσικά, δεν αναιρείται όμως και το γεγονός ότι υπήρξε ραγδαία εξέλιξη στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και το ότι ερευνητές για πρώτη φορά βρέθηκαν μπροστά σε τέτοιο γεγονός.

Τα chatbots επίσης φαίνεται να έμαθαν να παζαρεύουν με πολύ “ανθρώπινο” τρόπο. Για παράδειγμα, παρίσταναν ότι ενδιαφέρονται για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, ώστε στην πορεία να φανεί ότι έκαναν μεγάλη “θυσία” όταν χρειαζόταν να το αποχωριστούν, όπως αναφέρει άρθρο της FAIR.

Αξίζει να αναφερθεί ότι πριν μερικούς μήνες, είχαμε ένα παρόμοιο περιστατικό, όπου η τεχνητή νοημοσύνη της Google χρησιμοποίησε το εργαλείο μετάφρασης για να δημιουργήσει μια κωδικοποιημένη γλώσσα. Η συγκεκριμένη εξέλιξη ήταν επιθυμητή για την εταιρεία και τους σκοπούς της και γι’ αυτό συνέχισε η ανάπτυξή της.

Μια άλλη έρευνα της OpenAI βρήκε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να δημιουργήσει μια νέα γλώσσα επικοινωνίας πιο αποδοτική στην επικοινωνία.

Επιμέλεια: Παύλος Κρούστης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης