Η Μήλος είναι ψηλά στη λίστα με τους προορισμούς που επιλέγουν τα ερωτευμένα ζευγάρια. Όχι τυχαία! Με περισσότερες από 75 παραλίες οι περισσότερες εντυπωσιακά ηφαιστειογενείς, όμορφα χωριά με χρώμα κυκλαδίτικο αλλά και μνημεία που μαρτυρούν την ιστορική της διαδρομή (από την αρχαιότητα μέχρι τα πρώτα χριστιανικά χρόνια κι από την εποχή των Ενετών μέχρι τον Μεσοπόλεμο), στη Μήλο είχαμε σκοπό να περάσουμε και εμείς 10 ημέρες γεμάτες από δραστηριότητες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πήραμε το πλοίο (αν και υπάρχει και αεροδρόμιο) και το πρώτο που συνάντησε η ματιά μας είναι το λιμάνι του Αδάμαντα χτισμένο στο μυχό του βαθιού. Στη βιτρίνα του νησιού, μία τουριστική περαντζάδα με μπαρ και καφέ, όπου ήπιαμε τον πρώτο καφέ μόλις κατεβήκαμε από το καράβι.

Ο Αδάμαντας που είναι και το επίνειο του νησιού διαθέτει ενδιαφέρουσες επισκέψεις όπως αυτή στο Εκκλησιαστικό Μουσείο στον σπάνιας αρχιτεκτονικής ναό της Αγίας Τριάδας, καθώς και στο σύγχρονο Μεταλλευτικό Μουσείο. Στον αντίποδα του Αδάμαντα, στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού, συναντάμε τα Πολλώνια, το δεύτερο λιμάνι της Μήλου απ’ όπου το νησί συνδέεται με τη γειτονική Κίμωλο και είναι για όσους θέλουν ήσυχες διακοπές.

Στη διαδρομή μας για τα Πολλώνια, κάναμε μία στάση στον αρχαιολογικό χώρο της Φυλακωπής. Με το που πιάσει να βραδιάζει όλοι ανεβαίνουν στην πρωτεύουσα Πλάκα, για ποτό, φαγητό και shopping στα γραφικά ασπρισμένα σοκάκια της και φυσικά για να απολαύσουν το ηλιοβασίλεμα από τη μαρμάρινη αυλή της Παναγίας της Κορφιάτισσας ή από το ενετικό κάστρο του 13ου αιώνα. Γύρω από την Πλάκα, σε απόσταση που καλύπτεται ευχάριστα με πεζοπορίες, βρίσκονται οι κατακόμβες, το θέατρο και η αρχαία πόλη όπου βρισκόταν το άγαλμα της Αφροδίτης προτού καταλήξει στο Λούβρο και, τέλος, τα «σύρματα» τα σπίτια για τις βάρκες σε ψαροχώρια όπως το Κλήμα, το Φουρκοβούνι και η Αρετή.

Τι είδαμε

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πλάκας

Σε ένα νεοκλασικό κτήριο του Τσίλερ στεγάζεται η προϊστορική συλλογή από τη Φυλακωπή (ζωγραφιστά αγγεία, ειδώλια, και φυσικά τη διάσημη «Kυρά της Φυλακωπής»), καθώς και ευρήματα από την αρχαία πόλη του Κλήματος, γλυπτά της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου και συλλογή επιγραφών.
Την Αρχαία πόλη Κλήματος και τορωμαϊκό θέατρο.

Κοντά στις Κατακόμβες, νότια της Τρυπητής σε μία πλαγιά με θέα τη θάλασσα, είδαμε ό,τι έχει απομείνει από τον οικισμό που έχτισαν οι Δωριείς μετά την παρακμή της Φυλακωπής: τις δύο ακροπόλεις του οικισμού, τμήματα του τείχους της αγοράς και ενός ναού της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου, το σημείο όπου βρέθηκε το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου, καθώς και το ρωμαϊκό θέατρο.

Το εκκλησιαστικό Μουσείο Αδάμαντα

Στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας,στο σπάνιο τύπο της σταυρεπίστεγης τρίκλιτης βασιλικής μετά τρουλοκαμάρας, μας περίμεναν δείγματα της μηλέικης εκκλησιαστικής παράδοσης: εικόνες από τον 14ο αιώνα, έργα της κρητικής σχολής και των ονομαστών ζωγράφων Εμμανουήλ και Αντώνιου Σκορδίλη, χρυσά αφιερώματα και ο δεσποτικός θρόνος και τα τέμπλα του ναού.

Τα Θειωρυχεία

Στον όρμο Παλιόρεμα στην ανατολική πλευρά της Μήλου, λειτουργούσε έως το 1957 η παλαιότερη επιχείρηση εξαγωγής θείου στην Ελλάδα. Εμείς κάναμε τη διαδρομή ανάμεσα στις ερειπωμένες εγκαταστάσεις και βουτήξαμε στα θειούχα νερά της παραλίας.

Το Κάστρο Πλάκας

Το εντυπωσιακό με το ενετικό κάστρο του 13ου αιώνα χτισμένο στο λόφο του Προφήτη Ηλία, είναι ότι δεν περιβαλλόταν από τείχη, αλλά από τα ίδια τα σπίτια. Ανηφορίζοντας, βρήκαμε την εκκλησία της Παναγίας της Θαλασσίτρας καθώς και την εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου ή αλλιώς Παναγιά Σκινιώτισσα και απολαύσαμε από εκεί το ηλιοβασίλεμα με φόντο την Πλάκα και τον κόλπο του Αδάμαντα.

Το Λαογραφικό Μουσείο Πλάκας

Στεγάζεται σε κτίριο πίσω από την εκκλησία της Παναγίας της Κορφιάτισσας και προσφέρει μια αναπαράσταση ενός αστικού μηλέικου νοικοκυριού του 19ου αιώνα.

Το μεταλλευτικό Μουσείο Αδάμαντα

Είδαμε την εντυπωσιακή γεωλογική ιδιαιτερότητα και τη μεταλλευτική ιστορία του νησιού μέσα από εργαλεία, αντικείμενα, εικόνες, δείγματα ορυκτών καθώς και οπτικοακουστικό υλικό. Επίσης πήραμε μέρος στις γεωλογικές εξορμήσεις στην Αγγεριά, στις Αλυκές, στην παλιά πρωτεύουσα Ζεφυρία αλλά και στο ηφαίστειο στην περιοχή Κάλαμος.

Τις παλαιοχριστιανικές κατακόμβες

Μοναδικές σε μέγεθος σε όλο τον ελλαδικό χώρο, βρίσκονται κοντά στο χωριό Τρυπητή, σε σπηλιές 70 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το συγκρότημα αποτελείται από τρεις μεγάλες υπόγειες στοές ( είναι επισκέψιμες μόνο η Α και η Β ) λαξευμένες στο πορώδες ηφαιστειογενές πέτρωμα και ιδρύθηκε πιθανότατα στα τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ. Το συνολικό του μήκος είναι 185 μέτρα και σήμερα σώζονται στα τοιχώματα των στοών 126 «αρκοσόλια» ( λαξεμένοι αψιδωτοί τάφοι).

Προϊστορική πόλη Φυλακωπής

Στο δρόμο για τα Πολλώνια, συναντήσαμε έναν από τους σημαντικότερους οικισμούς του κυκλαδικού πολιτισμού (3.300 π.Χ.-1.100 π.Χ.). Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της πόλης βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, θαυμάσαμε όμως ό,τι σώζεται από το επιβλητικό κυκλώπειο τείχος, το ιερό, καθώς και το μέγαρο του οικισμού, ενώ τα κινητά ευρήματα στεγάζονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πλάκας.

Σύρματα

Από τον 18ο αιώνα ακόμα, τα (σκαμμένα στους βράχους ή χτισμένα στην ακροθαλασσιά) σπίτια για τις βάρκες δίνουν ιδιαίτερο χρώμα σε ψαροχώρια όπως το Κλήμα, το Φουρκοβούνι, η Αρετή, ο Άγιος Κωνσταντίνος, ο Φυροπόταμος.

Οι εκδρομές μας

-Με το ferry boat από τα Πολλώνια κάναμε μια μονοήμερη στην Κίμωλο για αίσθηση και ρυθμούς από παλιές Κυκλάδες.

– Από το λιμάνι του Αδάμαντα πήραμε ένα από τα πλοιάρια για το γύρο του νησιού και κάναμε στάσεις σε δημοφιλείς παραλίες καθώς και στην Κίμωλο. Βέβαια μπορείτε να κάνετε και περιηγήσεις με σκάφη σε μία μικρότερη έκταση μένοντας στο καρτποσταλικό Κλέφτικο. Εμείς το κλείσαμε με την παρέα και βιώσαμε την εμπειρία να κολυμπήσουμε στα υπέροχα νερά της ακατοίκητης Πολύαιγου.

Που κολυμπήσαμε

Στην Αχιβαδόλιμνη

Είναι η μεγαλύτερη παραλία του νησιού, με λευκή αμμουδιά και γαλανά ρηχά νερά. Φτάσαμε, για την εμπειρία, από τον Αδάμαντα με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ, το οποίο υπάρχει για να καλύπτει και τις ανάγκες του οργανωμένου camping του νησιού που βρίσκεται εκεί.

Στη Νότια Μήλο

Αγία Κυριακή

Από τις διάσημες παραλίες με beach bar, ομπρέλες και ξαπλώστρες.

Γέροντας

Φτάσαμε εκεί με πλοιάριο από τον Κήπο αν και μπορούσαμε να περπατήσουμε από χωματόδρομο, και κάναμε τις βουτιές μας σε γαλαζοπράσινα νερά με φόντο την βράχινη αψίδα που σχηματίζεται μες στη θάλασσα στη μια άκρη της παραλίας.

Γέρακας

Αντιληφθήκαμε ότι πρόκειται για ιδανική για κολύμπι χωρίς πολυκοσμία, αφού φτάσαμε με καϊκι από την Αγία Κυριακή. Βουτήξαμε σε καταγάλανα νερά και θα απλώσετε την ψάθα σας σε μια λευκή αμμουδιά με φόντο τα βράχια και τους αμμόλοφους που «κατρακυλούν» στην παραλία.

Κλέφτικο

Γεμάτη σπηλιές και υδάτινους διαδρόμους μέσα σε βράχια θεωρείτε ως μία από τις καλύτερες παραλίες της Ελλάδας! Το όνομά της το οφείλει στους πειρατές που τη χρησιμοποιούσαν ως καταφύγιο. Και εκεί φτάσαμε με καΐκι.

Παλιοχώρι

Ιδιαίτερα δημοφιλής και εύκολα προσβάσιμη. Στα 3 τμήματα της η παραλία έχει ένα κομμάτι οργανωμένο με ταβέρνες και beach bars, ένα ακόμα όπου συχνάζουν γυμνιστές, καθώς και ένα μικρό κομμάτι με θερμά νερά.

Προβατάς

Με λεωφορείο από τον Αδάμαντα φτάσαμε στην χρυσοκόκκινη αμμουδιά και ρηχά νερά του Προβατά, ό,τι πρέπει για την ασφάλεια των παιδιών. Διαθέτει ξαπλώστρες και ομπρέλες.

Τσιγκράδο

Με τιρκουάζ νερά και μια αγκαλιά από βράχια όμως θέλει κατάβαση η οποία είναι δύσκολη και γίνεται με σκοινί για να πιαστείτε.

Φυριπλάκα

Δημοφιλής και εύκολη στην πρόσβαση συνδυάζει εξαιρετικό φόντο (κατακόρυφα χρωματιστά βράχια) και beach bar.

Στη Βόρεια Μήλο

Αλογόμαντρα

Περίκλειστη από βράχους, αμμουδερή αγκαλιά με τα αβαθή γαλαζοπράσινα νερά στο δρόμο για τα Πολλώνια, μετά τον Άγιο Κωνσταντίνο.

Παπάφραγκας

Για να κολυμπήσουμε στο στενό φιόρδ του Παπάφραγκα, θα πρέπει να κατεβούμε με προσοχή τα γλιστερά λαξευμένα στο βράχο σκαλοπάτια. Εκεί, δίπλα στα ερείπια της αρχαίας πόλης της Φυλακωπής, οι σπηλιές με τα κατακόρυφα ανοιχτόχρωμα βράχια προσφέρουν σκηνικό μοναδικής ομορφιάς για κολύμπι.

Πλάθιενα

Αγαπητή σε οικογένειες, παρέες αλλά και ζευγάρια για την εύκολη πρόσβαση μέχρις την ακροθαλασσιά με αμμουδιά, αρμυρίκια και μια κάποια οργάνωση.

Σαρακίνικο

Τα ολόλευκα «γλυπτά» βράχια του περιβάλλουν βαθιές θαλασσινές στενωπούς και αναπτύσσονται σε μοναδικούς «εικαστικούς» σχηματισμούς.

Που φάγαμε

Στη Μήλο φάγαμε καλά. Ντοματοκεφτέδες, τυροκροκέτες με ντόπια τυριά, πιταράκια (ευωδιαστές τυρόπιτες σε mini μέγεθος με ξεροτύρι, κρεμμύδι και δυόσμο), καρπουζόπιτα, γλυκό του κουταλιού «κουφέτο» (άσπρο γλυκό κολοκύθι με μέλι και αμύγδαλα) είναι μόνο μερικές από τις ντόπιες νοστιμιές που άξιζε να γευτούμε.

Στο Aragosta με τη super θέα, που στον Αδάμαντα απολαύσαμε δημιουργικά πιάτα βασισμένα σε μεσογειακές γεύσεις, όπως λαχταριστές μακαρονάδες με θαλασσινά (αστακούς, όστρακα, κ.ά.), πρωτότυπα ορεκτικά σαλάτες και ολόφρεσκα ψάρια. Μεζεδάκια, φρέσκα ψάρια, καλοψημένο κρέας, σπιτικά µαγειρευτά και άλλες γεύσεις αυθεντικού μεζεδοπωλείου μαζί με ντόπιο κρασί ευχαριστηθήκαμε στα Γλαρονήσια στην Τρυπητή, αλλά και στον κατάφυτο κήπο της Mεθυσµένης Πολιτείας όπου βρήκαμε μηλέικο αρνάκι ψημένο σε ξυλόφουρνο, ψάρια που σπαρταράνε και λαχανικά κατευθείαν από το περιβόλι τους.

Στον Κήπο δοκιμάσαμε αγριοκάτσικα χάλακα (σούβλας, λεμονάτα, κοκκινιστά), κοκοράκια παραγωγής τους και φυσικά φρέσκα ψάρια, ενώ στην παραλία Παλιοχώριου βρήκαμε το Sirocco με λιχουδιές ψημένες στην άμμο σε γάστρες, αστακούς και ψάρια.

Δείτε τιμές και δρομολόγια ΕΔΩ.