Πατήστε εδώ για να ενημερωθείτε αναλυτικά για τις ταινίες της «Μικρής Λέσχης»

Πατήστε εδώ για να δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών και εκδηλώσεων

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αφιέρωμα «Ταινιοθήκη της Ελλάδας: μια ιστορία σε εικόνες»

Πέμπτη 14 Ιανουαρίου – Κυριακή 17 Ιανουαρίου

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
ΑΙΘΟΥΣΕΣ Α & Β
(Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου, Κεραμεικός)

Την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ορισμένους από τους πιο σπάνιους «θησαυρούς» της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας στον κινηματογράφο έχουν μέχρι την Κυριακή 17 Ιανουαρίου οι σινεφίλ και όχι μόνο. Αντιπροσωπευτικές ταινίες Ελλήνων δημιουργών των προηγούμενων δεκαετιών προβάλλονται από το Ίδρυμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Ταινιοθήκη της Ελλάδος: μια ιστορία σε εικόνες», που παρουσιάστηκε στο 37ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ «Cinéma du réel».

Η είσοδος είναι 5 ευρώ, ενώ την Κυριακή οι προβολές είναι δωρεάν για το κοινό, το οποίο έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί μεταξύ άλλων και για τα προνόμια που έχουν τα μέλη της «Μικρής Λέσχης», του θεσμού που αναβιώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος μετά από πολλά χρόνια.

Το αφιέρωμα ξεκίνησε την Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016, με τους θεατές να έχουν την ευκαιρία να δουν μεταξύ άλλων σπάνιες εικόνες της Αθήνας του ’20 μέσω της ταινίας «Οι περιπέτειες του Βιλλάρ», του Ζόζεφ Χεπ (1924, 22′ 40”), σε μουσική επένδυση του Μηνά Ι. Αλεξιάδη. Η λεωφ. Συγγρού να θυμίζει αγροτικό δρόμο και μια jazz μπάντα του Μισισιπί να παίζει μουσική στο κτήριο όπου στεγάζεται σήμερα το Πνευματικό Κέντρο του Π. Φαλήρου ήταν ορισμένες μόνο από τις σπάνιες εικόνες της παλιάς Αθήνας που απόλαυσαν όσοι βρέθηκαν χθες στον Κεραμεικό.

Οι περιπέτειες του Βιλλάρ

Παράλληλα, προβλήθηκαν οι ταινίες:

– «Αθήνα ή τρεις επισκέψεις στην Ακρόπολη»/ Θόδωρος Αγγελόπουλος (1983, 43′) 
– «Αθήναι»/ Εύα Στεφανή (1995, 36′).

Το σημερινό πρόγραμμα προβολών:



Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 

ΑΙΘΟΥΣΑ Β

19.00
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ [2] 

  • Η ηλικία της θάλασσας – Τάκης Παπαγιαννίδης (1978, 100′) 

Προλογίζει ο σκηνοθέτης Τ. Παπαγιαννίδης

21.30
ΜΟΡΦΕΣ ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗΣ: ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

  • Μοναστηράκι-Γκαίη Αγγελή (1976, 19′) 
  • Ημερολόγια αμνησίας-Στέλλα Θεοδωράκη (2012, 104′) 

Προλογίζουν οι σκηνοθέτιδες Γ. Αγγελή και Σ. Θεοδωράκη

Το Αφιέρωμα «Ταινιοθήκη της Ελλάδας: μια ιστορία σε εικόνες»


Το πρόγραμμα του αφιερώματος έχει εμπλουτιστεί και με άλλες ταινίες, που είχαν επιλεγεί, αλλά δεν προβλήθηκαν στο «Cinéma du réel», λόγω περιορισμένου χώρου στο συνολικό πρόγραμμα του φεστιβάλ. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, το έργο της Ταινιοθήκης αναδεικνύεται μέσα από ένα πρόγραμμα 17 ντοκιμαντέρ, μιας ταινίας μικρού μήκους και της παλαιότερης σωζόμενης ταινίας της συλλογής, ελληνικής παραγωγής, από το 1924 έως το 2012, χωρισμένων σε 8 θεματικές ενότητες:

1# Διαμάντια της συλλογής: Οι περιπέτειες του Βιλλάρ (Ζόζεφ Χεπ, 1924), Οι εκατό ώρες του Μάη (Φώτος Λαμπρινός, Δήμος Θέος, 1960), Αθήνα ή τρεις επισκέψεις στην Ακρόπολη (Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1983), Αθήναι (Εύα Στεφανή, 1995).

Οι εκατό ώρες του Μάη

2# Από τις ταξικές πολιτικές στις πολιτικές της ταυτότητας: Μέγαρα (Σάκης Μανιάτης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, 1974), Μπέττυ (Δημήτρης Σταύρακας, 1979), To γελεκάκι (Ίρις Ζαχμανίδη,1976).

Μπέττυ

3# Βιομηχανία και μετανάστευση: Γράμμα από το Σαρλερουά (Λάμπρος Λιαρόπουλος, 1965), Αλουμίνιον της Ελλάδος (Ρούσσος Κούνδουρος, 1965), Γράμματα από την Αμερική (Λάκης Παπαστάθης, 1972), Πρώτη ύλη (Χρήστος Καρακέπελης, 2011).

Αλουμίνιον της Ελλάδος

4# Μορφές αρχειοθέτησης: από το ιδιωτικό στο δημόσιο: Μοναστηράκι (Γκαίη Αγγελή, 1976), Ημερολόγια αμνησίας (Στέλλα Θεοδωράκη, 2012).

Ημερολόγια αμνησίας

5# Από την αρχαιολογία στην εθνογραφία: Μακεδονικός γάμος* (Τάκης Κανελλόπουλος, 1960), Καρβουνιάρηδες (Αλίντα Δημητρίου, 1977), Το στρώμα της καταστροφής (Κώστας Βρεττάκος, 1980).

Μακεδονικός γάμος

*Η προβολή του ντοκιμαντέρ «Μακεδονικός γάμος» γίνεται με την υποστήριξη της εταιρείας διανομής Παπανδρέου Α.Ε.

6# Η ιστορία στην οθόνη 1: Οι εκατό ώρες του Μάη (Φώτος Λαμπρινός, Δήμος Θέος, 1960), Μαρτυρίες (Νίκος Καβουκίδης, 1976).

Μαρτυρίες

7# Η ιστορία στην οθόνη 2: Η ηλικία της θάλασσας (Τάκης Παπαγιαννίδης, 1978).

Η ηλικία της θάλασσας

8# Η ιστορία στην οθόνη 3*: Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος (1997, Ροβήρος Μανθούλης).

* Η προβολή της ενότητας «Η ιστορία στην οθόνη 3» με το ντοκιμαντέρ του Ροβήρου Μανθούλη γίνεται σε συνεργασία με την ΕΡΤ και έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

———————————————————————————————————————————
Η επιλογή ταινιών από τη συλλογή της Ταινιοθήκης της Ελλάδος καλύπτει τη χρονική περίοδο από το 1924 έως το 2012. Αντανακλά τη δημιουργία και εξέλιξη του αρχείου ξεκινώντας από μια ενθουσιώδη ομάδα τη δεκαετία του ‘50, με πρωτεργάτρια την Αγλαΐα Μητροπούλου, μέντορας της οποίας υπήρξε ο Ανρί Λανγλουά, φθάνοντας τον 21ο αιώνα να αποτελεί τον διεθνώς αναγνωρισμένο εθνικό φορέα διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς.

»Με αφορμή το αφιέρωμα αυτό θα θέλαμε επίσης να επισημάνουμε τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισε το Αρχείο λόγω της έλλειψης σταθερής κρατικής πολιτικής για τη διαφύλαξη της οπτικοακουστικής κληρονομιάς, από τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις. Ευτυχώς, το «φιλμ μπορεί να περιμένει» (Film can wait). Έτσι, το αρχείο της Ταινιοθήκης κατάφερε να διατηρήσει και διαφυλάξει μια μεγάλη συλλογή από Ελληνικά ντοκιμαντέρ, τα επίκαιρα της βωβής περιόδου και πολλά από την περίοδο του ομιλούντος, ειδικότερα από το 1960-2012. Η βάση για τη συλλογή των βωβών ταινιών τέθηκε κυρίως τη δεκαετία του ‘60, όταν ξεκίνησαν οι πρώτες δωρεές και αγορές (πληροφορίες σχετικά με τη συλλογή μπορεί να βρει κανείς στο www.filmarchives online.eu.).

Η βωβή ταινία «Οι περιπέτειες του Βιλλάρ» (1924) αποτελεί έναν από τους θησαυρούς της αρχικής συλλογής λόγω της μοναδικής κινηματογραφικής καταγραφής και απεικόνισης της Αθήνας της δεκαετίας του ’20. Στη δεκαετία του ’60, πολλοί ταλαντούχοι κινηματογραφιστές, όπως οι Τάκης Κανελλόπουλος, Δήμος Θέος, Φώτος Λαμπρινός, Κώστας Σφήκας, Ρούσος Κούνδουρος, Λάμπρος Λιαρόπουλος, Ροβήρος Μανθούλης κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο ντοκιμαντέρ. Το άνοιγμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στις ταινίες μικρού μήκους δίνει την ευκαιρία στον Τάκη Κανελλόπουλο να ξεδιπλώσει το λαμπρό του ταλέντο στον «Μακεδονικό γάμο» (1960).

Σύμφωνα με τον Νίκο Κολοβό, οι νεότεροι κινηματογραφιστές που ασχολούνται με το ντοκιμαντέρ, αναπτύσσουν ένα νέο ύφος συλλογικού έργου, μια νέα κοινωνική συνείδηση προς τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα που προαναγγέλλουν την εμφάνιση του δεύτερου κύματος Ελλήνων σκηνοθετών – δημιουργών (cinéma d’ auteur) που ονομάστηκε Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος (ΝΕΚ).

Η πολιτική καταπίεση («Οι εκατό ώρες του Μάη», 1960), η μαζική μετανάστευση Ελλήνων εργατών προς τη Δυτική Ευρώπη («Γράμμα από το Σαρλερουά», 1965), η εκβιομηχάνιση («Αλουμίνιον της Ελλάδος», 1965) είναι οι θεματικές με τις οποίες καταπιάνεται η νέα αυτή γενιά κινηματογραφιστών. Πολλά από αυτά τα ντοκιμαντέρ δωρίστηκαν στην Ταινιοθήκη, εμπλουτίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο τη συλλογή της.

 Κατά την περίοδο της δικτατορίας (1967-74) μια νέα γενιά κινηματογραφιστών στρέφεται στον κινηματογράφο, φιλοδοξώντας να συνδυάσει την πολιτική διαμαρτυρία με την καλλιτεχνική καινοτομία. Η κινηματογράφηση γίνεται πιο περίτεχνη και οι επιρροές των Ζαν Λυκ Γκοντάρ, Κρις Μαρκέρ ή Σολάνας -τις ταινίες των οποίων παρακολουθούν στην Ταινιοθήκη της Κανάρη- γίνονται έμπνευση ώστε να χρησιμοποιήσουν την κάμερά τους ως όπλο. Ο Σάκης Μανιάτης και ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος κινηματογραφούν για μήνες την κινητοποίηση των αγροτών ενάντια στην αναγκαστική απαλλοτρίωση για την εγκατάσταση διυλιστηρίου στα Μέγαρα. Η καταγραφή εξελίσσεται σε σινεμά ντιρέκτ και δύο νέοι κινηματογραφιστές πετυχαίνουν έναν άθλο («Μέγαρα», 1974). Στο ίδιο πνεύμα, ο Λάκης Παπαστάθης («Γράμματα από την Αμερική», 1972) συνθέτει ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο για το πρώτο κύμα των Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική.

Μετά την πτώση της χούντας
το ενδιαφέρον στρέφεται προς το πολιτικό ντοκιμαντέρ, στα νέα κοινωνικά κινήματα και έχουμε και την είσοδο σημαντικού αριθμού γυναικών σκηνοθετών στον κινηματογράφο. Στη πρώτη κατηγορία ανήκουν οι «Μαρτυρίες» (1975) του Νίκου Καβουκίδη -ένα σημαντικό χρονικό που συνδέει τις φοιτητικές και λαϊκές κινητοποιήσεις στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης με τον αντιδικτατορικό αγώνα- και «Η ηλικία της θάλασσας» (1978) του Τάκη Παπαγιαννίδη. Ο τελευταίος επιχειρεί μια αναδρομή στους κοινωνικούς αγώνες από το 1917-77, με συγκίνηση και λυρισμό. Ο Δημήτρης Σταύρακας γυρίζει την «Μπέττυ» (1979), το πορτραίτο μιας Αθηναίας τραβεστί, αποφεύγοντας όλες τις παγίδες της φθηνής ηδονοβλεψίας και συμβολίζοντας το τέλος του φόβου για την ομοφυλοφιλική κοινότητα στην Αθήνα.

Σε ότι αφορά τις γυναίκες σκηνοθέτες η περίπτωση της Αλίντας Δημητρίου ξεχωρίζει για τον κοινωνικό της προβληματισμό και τη συνεπή και ασυμβίβαστη πορεία της. Χαρακτηριστικό δείγμα της εμπνευσμένης της δουλειάς είναι οι «Καρβουνιάρηδες» (1977).

Από τις νεότερες σκηνοθέτες που αρχίζουν τη σταδιοδρομία τους την εποχή της μεταπολίτευσης, η Ίρις Ζαχμανίδη με την ταινία «To γελεκάκι», (1976) επιχειρεί μια ειρωνική αναδρομή στους παλιούς έρωτες της γενιάς της για το «cinéma d’ auteur» και στους νέους για το φεμινιστικό κίνημα και τη σοσιαλιστική πολιτική. Η Γκαίη Αγγελή, με μια φρέσκια και ποιητική ματιά, αποφεύγει την παγίδα της φολκλορικής απεικόνισης στο «Μοναστηράκι» (1976).

Ο Κώστας Βρεττάκος με το «Στρώμα της Καταστροφής» (1980) απογειώνει το είδος του αρχαιολογικού ντοκιμαντέρ, καταγράφοντας την αποκάλυψη και συγχρόνως την καταβύθιση της αρχαίας Καλλίπολης από τα νερά του Μόρνου.

Ο κορυφαίος εκπρόσωπος του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, ήταν ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος. Το 1983 θα γυρίσει το «Αθήνα ή τρεις επισκέψεις στην Ακρόπολη». Με το μοναδικό οπτικό του ύφος ενορχηστρώνει ένα λυρικό ποίημα που επεξεργάζεται με μοναδικό τρόπο κείμενα και εικόνες για την Αθήνα, αντλώντας έμπνευση από τον ποιητή Γιώργο Σεφέρη, τον ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη, τον συνθέτη Μάνο Χατζιδάκι και τον σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη. Ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο οποίος εξελέγη το 2009 Πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης της Ταινιοθήκης, αγωνίστηκε για την εξασφάλιση των κρατικών κονδυλίων και τη συνέχιση του ρόλου της στο νέο πολιτιστικό τοπίο της κρίσης.

Το είδος του ντοκιμαντέρ αναζωογονείται τη δεκαετία του ‘90 με την είσοδο νέων κινηματογραφιστών με σπουδές στο εξωτερικό. Η Εύα Στεφανή με το «Αθήναι» (1995) εγκαινιάζει το λιτό και καίριο κινηματογραφικό της ύφος με μια ταινία για τον σταθμό Λαρίσης.

Την ίδια, όμως, δεκαετία μάς δίνει και ο Ροβήρος Μανθούλης, ένα από τα πιο ώριμα δείγματα γραφής του, τον «Ελληνικό εμφύλιο πόλεμο» (1997), ωριαία και βραβευμένη στο Μπιαρίτζ εκδοχή της εξάωρης σειράς «Βίοι Παράλληλοι του Εμφυλίου». Ο διεθνής κινηματογραφιστής και συγγραφέας -με έντονη αντιδικτατορική δράση στο Παρίσι- συνθέτει μια μνημειώδη ιστορική καταγραφή των γεγονότων του Εμφυλίου, παρουσιάζοντας όχι μόνον στελέχη, αλλά και απλούς εμπλεκόμενους και από τις δυο πλευρές.
  
Το 2009, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος μετακόμισε στις νέες της εγκαταστάσεις στον Κεραμεικό και αφιερώθηκε στην επιτυχή υλοποίηση της αποστολής της ως ψηφιακή βιβλιοθήκη, Μουσείο Κινηματογράφου και εστία ανάπτυξης μιας νέας κινηματογραφοφιλίας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε ως εκ τούτου στην προβολή ντοκιμαντέρ, καθώς και τη διοργάνωση ανοιχτών στο κοινό συζητήσεων.

 Οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες επιτρέπουν πλέον στους ίδιους τους δημιουργούς να ενεργούν ως αρχειοθέτες και ιστορικοί: η Στέλλα Θεοδωράκη στα «Ημερολόγια αμνησίας» (2012) συνδυάζει όλα όσα ο Ντεριντά έχει αποκαλέσει «πυρετό του αρχείου», συνυφαίνοντας καταγεγραμμένες αναμνήσεις και νέο υλικό τόσο από ιδιωτικές όσο και από δημόσιες εκδηλώσεις στην Αθήνα, σμιλεύοντας τον χρόνο.

Ο Χρήστος Καρακέπελης στην «Πρώτη ύλη» (2011) επί 6 χρόνια καταγράφει πώς ξένοι μετανάστες και Ρομά συλλέγουν μέταλλο και ζουν περιθωριακά, ενώ αυτοί που το εκμεταλλεύονται πραγματοποιούν τεράστια κέρδη.

(Μαρία Κομνηνού, Γεν. Γραμ. ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος)

———————————————————————————————————————————

Πληροφορίες για τις κάρτες μέλους της «μικρής λέσχης»

Η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν για τα μέλη της «μικρής λέσχης», ενώ η εγγραφή του μέλους γίνεται οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμεί και ισχύει για 12 συνεχόμενους μήνες.

Το ετήσιο αντίτιμο της ασημένιας κάρτας μέλους της «μικρής λέσχης» είναι 50 ευρώ -25 ευρώ της λευκής κάρτας για φοιτητές, ανέργους και ΑμεΑ- και παρέχει στο μέλος τη δυνατότητα να παρακολουθεί δωρεάν τις προβολές αρχείου (περίπου 100 ταινίες ανά έτος), να εκδίδει μειωμένο εισιτήριο στις υπόλοιπες προβολές της Ταινιοθήκης (τόσο στον χειμερινό όσο και στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς) και να έχει προτεραιότητα κράτησης. Η χρυσή κάρτα μέλους κοστίζει 100 ευρώ και δίνει επιπλέον στο μέλος τη δυνατότητα να συν-διαμορφώνει το πρόγραμμα προβολών, αλλά και να αποκτήσει 30 προσκλήσεις για τις προβολές της επιλογής του.

Τιμές εισόδου:
– Η είσοδος στην έναρξη του αφιερώματος επιτρέπεται μόνο στους κατόχους των καρτών μέλους της «μικρής λέσχης» και με προσκλήσεις.
– Γενική είσοδος για τις υπόλοιπες ημέρες του αφιερώματος: 5 ευρώ

Ώρες πώλησης καρτών
:
Από 7 Ιανουαρίου και κάθε ημέρα από τις 17.30-22.00 στο ταμείο της Ταινιοθήκης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης