Ένα νέο επιχείρημα χρησιμοποιεί τώρα το Βρετανικό Μουσείο για να αντιταχθεί στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Όπως λέει, μεγάλο μέρος των αγαλμάτων που φιλοξενούνται στο μουσείο και τα οποία αφαιρέθηκαν με εντολή του λόρδου Έλγιν ανασύρθηκαν από «τα χαλάσματα» γύρω από το μνημείο και «δεν αποκόπηκαν όλα από τον Παρθενώνα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο ισχυρισμός αυτός, σημειώνει ο Guardian, που διατυπώθηκε σε συνεδρίαση της UNESCO την Παρασκευή, έδωσε νέα τροπή στη μακροχρόνια πολιτιστική διαμάχη και ήρθε μόλις λίγες ημέρες αφότου έγινε γνωστό πως το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν πρόθυμο να συζητήσει το αίτημα της Ελλάδας για επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Τι ισχυρίζεται το Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου αφαιρέθηκε στην πραγματικότητα από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», δήλωσε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, δρ Τζόναθαν Γουίλιαμς, στην ετήσια συνεδρίαση της διακυβερνητικής επιτροπής του Οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής των πολιτιστικών αγαθών. «Τα αντικείμενα αυτά δεν αποκόπηκαν όλα από το κτήριο, όπως έχει υποστηριχθεί», συνέχισε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Λίνα Μενδώνη: «Κλοπή κατά συρροή από τον λόρδο Έλγιν»

Απάντηση έδωσε η υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη, η οποία σε δήλωσή της στον Guardian έκανε λόγο για «κλοπή κατά συρροή από τον λόρδο Έλγιν».

«Με την πάροδο των ετών, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα», ανέφερε η κυρία Μενδώνη. Και πρόσθεσε ότι «ο λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να κατασχέσει και να εξαγάγει τα Γλυπτά του Παρθενώνα χωρίς πραγματική νόμιμη άδεια για να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κλοπής κατά συρροή».

Εν συνεχεία ο Guardian παραθέτει μαρτυρίες της εποχής, διπλωματών, βάσει των οποίων καταγράφεται η βίαιη απόσπαση των Γλυπτών από τον Παρθενώνα με τη χρήση πριονιών και άλλων μηχανημάτων.

Η χρήση πριονιών και άλλων μηχανημάτων εμφανιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην αλληλογραφία μεταξύ του Σκωτσέζου διπλωμάτη και του Giovanni Battista Lusieri, του Ιταλού ζωγράφου στον οποίο ανέθεσε να επιβλέψει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων το 1801. Σε μια επιστολή, ο Lusieri παρακαλούσε τον Έλγιν «να στείλει στην Αθήνα το συντομότερο δυνατόν δώδεκα πριόνια μαρμάρου διαφόρων μεγεθών».

Στη συνέχεια ο Guardian αναφέρεται σε μια άλλη επιστολή του Lusieri που αντικρούει τους ισχυρισμούς του Βρετανικού Μουσείου. Συγκεκριμένα, σε επιστολή που έγραψε στον Έλγιν το 1802 παραδέχτηκε ότι «αναγκάστηκε να γίνει λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση από τον ναό ενός γλυπτού ανάγλυφου πίνακα ή μετόπης που απεικονίζει μια γυναίκα που παρασύρεται από έναν Κένταυρο.

Το Βρετανικό Μουσείο, υπενθυμίζει -ακόμα- η βρετανική εφημερίδα, το οποίο αγόρασε τις αρχαιότητες το 1816, έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 παιδικές μορφές και 75 μέτρα της αρχικής ζωφόρου μήκους 160 μέτρων. Μεγάλο μέρος των υπόλοιπων αγαλμάτων -που θεωρούνται το αποκορύφωμα της κλασικής τέχνης- βρίσκονται στην Αθήνα και εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης