Στο νέο τηλεοπτικό τοπίο που πρόκειται να διαμορφωθεί μετά το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε για τις τηλεοπτικές άδειες, αλλά και στον τομέα των δημοσίων έργων αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Παραγωγή»:

Κύριε Υπουργέ, έχετε μιλήσει πολλές φορές προεκλογικά για τη διαπλοκή ως σύστημα διεφθαρμένης εξουσίας στη χώρα, ή για αλισβερίσι δεκαετιών. Μόλις το περασμένο Σάββατο και η κυβερνητική εκπρόσωπος δήλωσε ότι ο νόμος για τα κανάλια τα θωρακίζει από γενεσιουργούς παράγοντες διαπλοκής και ότι η Πολιτεία δεν μπορεί να δίνει την εντύπωση ότι οι «βαρωνίες» των μίντια, όπως διαμορφώθηκαν τα περασμένα χρόνια, θα συνεχίσουν να προστατεύονται. Εξηγείστε τις θέσεις σας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όταν προβλέπεται να γίνει ανοιχτός δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός από μηδενική βάση, με όλους τους ελέγχους, με διαφάνεια και με ίδιους όρους, για όλους τους συμμετέχοντες, προφανώς δεν υπάρχει καμιά προστασία, για κανέναν. Οι πλειοδότες θα λάβουν άδεια για τηλεοπτικούς σταθμούς και θα αποδίδουν επιτέλους έσοδα στο κράτος. Δεν θα υπάρχει, επομένως, καμιά διαπραγμάτευση μεταξύ του πολιτικού συστήματος και της εκάστοτε Κυβέρνησης με τους τηλεοπτικούς σταθμούς για το τι θα γίνει με τις προσωρινές άδειές τους.

Κανάλια και δημόσια έργα, κανάλια και τεράστιες ποσότητες κρατικού χρήματος με διάφορες δικαιολογίες και με ένα σύστημα δήθεν δημοσκοπήσεων και δήθεν τηλεθεάσεων ήταν πραγματικότητα από το 1989 ως σήμερα, ή μήπως είναι συκοφαντίες κατά των αρίστων που επικρατήσαν αυτά τα χρόνια;

Είναι γνωστό ότι για δεκαετίες η πλειοψηφία των τηλεοπτικών σταθμών έχουν οικονομικά ελλείμματα, δηλαδή δεν είναι οικονομικά βιώσιμες επιχειρήσεις. Για τον πλέον καλοπροαίρετο πολίτη τίθενται τα ερωτήματα: γιατί οι επιχειρηματίες κρατούν αυτές τις ζημιογόνες δραστηριότητες για χρόνια και από πού καλύπτονται οι ζημιές τους; Οι πρόσφατες αποκαλύψεις δείχνουν ότι υπήρξε υψηλός δανεισμός, αμφιβόλων εγγυήσεων. Μάλιστα, σε χρονικές περιόδους που υγιείς επιχειρήσεις και πολίτες δεν μπορούσαν να λάβουν ούτε δάνειο ούτε εγγυητική επιστολή. Την ίδια ώρα, η πλειοψηφία των μετόχων των τηλεοπτικών σταθμών συμμετέχει σε εταιρείες που έχουν δημόσιες συμβάσεις, σε πολλούς διαφορετικούς τομείς. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Συνοψίζοντας, οι τηλεοπτικοί σταθμοί που διαμόρφωναν την κοινή γνώμη, που μπορούσαν, κατά τη λαϊκή έκφραση «να ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις», να στοχοποιούν πολιτικά πρόσωπα, είχαν προσωρινές άδειες, είχαν οικονομικές ζημιές και μετόχους με εταιρείες που αναλαμβάνουν δημόσιες συμβάσεις. Στο παρελθόν επιχειρήθηκαν κι άλλες προσπάθειες, όπως ο νόμος του βασικού μετόχου του σημερινού προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου. Τινάχθηκε στον αέρα, μιας και το οικονομικό σύστημα της χώρας, με τη βοήθεια των Βρυξελλών και μέρους του πολιτικού συστήματος, δεν επέτρεψαν την εφαρμογή του. Αυτά δεν είναι πρακτικές άριστων, αλλά αορίστων διαδικασιών και ανύπαρκτων ελέγχων.

Τα δημόσια έργα για εμάς που κάνουμε έρευνες και σύμφωνα με επίσημες εκθέσεις είναι επί δεκαετίες ο σπουδαιότερος τομέας διαφθοράς και κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος. Οι δικές σας διαπιστώσεις και από τη θέση του υπουργού ποιες είναι;

Ότι υπάρχουν πολύ χειρότεροι τομείς διαφθοράς και κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος.
Πιστεύω ότι ο τραπεζικός τομέας αποτελεί την καρδιά των στρεβλώσεων και της κατασπατάλησης. Μάλιστα, χωρίς επίσημες εκθέσεις, χωρίς διαφάνεια και ελεγκτικούς μηχανισμούς. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δοθεί η μάχη απέναντι στη διαφθορά, σε θεσμικό και εφαρμοστικό επίπεδο, σε όλους τους κρίσιμους τομείς και προφανώς στα δημόσια έργα.

Είστε από τους υπουργούς που δεχθήκατε και δέχεστε τις πιο πολλές επιθέσεις και ειρωνείες από τα ΜΜΕ, ή κάνουμε λάθος;

Δέχομαι πολλές επιθέσεις και το πιθανότερο είναι να δεχθώ πολύ περισσότερες στο μέλλον. Όσοι έχουν αποφασίσει να έχουν μια στάση ζωής και μια πολιτική πορεία που δεν αρέσει στο οικονομικό σύστημα της χώρας έχουν αντίστοιχη ή και χειρότερη αντιμετώπιση. Ο ελληνικός λαός γνωρίζει πάρα πολύ καλά ποιοι και τι λένε… Σε προσωπικό επίπεδο, πολλές φορές διασκεδάζω από το μέγεθος της στρέβλωσης και της υπερβολής κάποιων μέσων και κάποιων δημοσιογράφων.

Οι μεγάλες οδικές αρτηρίες επί δεκαετίες είναι εργοτάξια, η πρόσβαση σε ιστορικούς τόπους από τουρίστες σε κακό χάλι και άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους εξαιτίας τους, πληρώνοντας παράλληλα διόδια για δρόμους που δεν υπάρχουν. Είναι αντίστοιχα τα χρήματα που ξοδεύτηκαν ως τώρα για τους δρόμους αυτούς και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους;

Γενικά, το κόστος των βασικών οδικών υποδομών είναι μεγάλο. Αναντίστοιχο με την προχειρότητα που αυτά τα έργα προετοιμάστηκαν, μελετήθηκαν και δημοπρατήθηκαν. Αναντίστοιχο και με τον τρόπο που επιλέχθηκε να υλοποιηθούν. Αναντίστοιχο με το κοινωνικό κόστος, με την αντικοινωνική μέθοδο υπολογισμού των διοδίων, αυτόματα από τον παραχωρησιούχο. Τα χρονοδιαγράμματα ήταν πλασματικά και το ελληνικό δημόσιο όχι μόνο δεν ήταν κατοχυρωμένο, αλλά ήταν με την πλάτη στον τοίχο από όρους και υποχρεώσεις όπου ήταν βέβαιο ότι δεν θα μπορούσε να ήταν συνεπές. Οι ευθύνες του κ. Σουφλιά είναι τεράστιες.

Στην κρατική τηλεόραση δηλώσατε ότι κλαίτε για την τύχη των αεροδρομίων και για προηγούμενες κακές συμφωνίες που πρέπει να τηρηθούν. Εξηγείστε μας τι αντιμετωπίζετε και εσείς και η χώρα…

Αντιμετωπίζουμε έναν σχεδιασμό ιδιωτικοποιήσεων που προβλέπει ότι θα παραμείνει στο ελληνικό δημόσιο ό,τι είναι προβληματικό και ελλειμματικό, και θα ιδιωτικοποιήσει ό,τι είναι κερδοφόρο και μπορεί να αξιοποιηθεί και να αναπτυχθεί. Από την κυβέρνηση Σαμαρά επιλέχθηκε το ίδιο ασύμφορο –για τον ελληνικό λαό– μοντέλο στα αεροδρόμια, στη ΔΕΗ, στον τραπεζικό τομέα, στη δημόσια περιουσία.
Η αποθέωση ενός ιδιότυπου νεοφιλελευθερισμού που δεν τηρεί ούτε τους στοιχειώδεις κανόνες ενός ευρωπαϊκού κράτους. Η δημόσια περιουσία πρέπει να αξιοποιηθεί, προς όφελος του ελληνικού λαού. Δεν μπορεί να συνεχίσουμε ούτε στη στρεβλή συνήθεια της απαξίωσης της ούτε στο ξεπούλημά της.

Σαλαμίνα και ο Μαραθώνας είναι δύο σημαντικοί ιστορικοί και άρα και τουριστικοί κόμβοι για την Αθήνα. Αυτό το χάλι με τα φεριμπότ στη Σαλαμίνα οφείλεται σε ιδιωτικά συμφέροντα που εμποδίζουν τη δημιουργία μιας μικρής γέφυρας ή μιας μικρής σήραγγας, την εποχή που συνδέθηκαν με γέφυρα δυο χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία;

Προφανώς όχι. Πρέπει να λέμε αλήθειες. Τα χρήματα από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων συνεχώς λιγοστεύουν. Το ίδιο και οι πόροι των υποδομών από τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Το δημόσιο δυστυχώς δεν έχει ούτε δομές ούτε στελέχη που να μπορούν να αναζητήσουν άλλους πόρους, για να υλοποιηθούν οι αναγκαίες υποδομές. Αυτό είναι το δικό μας στοίχημα. Η ανεύρεση πόρων για ένα μεγάλο πρόγραμμα υποδομών με παραγωγικό και κοινωνικό πρόσημο.

H Ήπειρος μοιάζει από πλευράς συγκοινωνιών με περιοχή τριτοκοσμικής χώρας και ας έχει μια πόλη-πρωτεύουσα, τα Γιάννενα, πολύ δυναμική σε όλους τους τομείς. Η Θεσσαλονίκη από πλευράς συγκοινωνιών, ιδιαίτερα στο μετρό, μοιάζει με συμπρωτεύουσα τριτοκοσμικής χώρας. Ποιες είναι οι προοπτικές τους;

Το πρότυπο ανάπτυξης της χώρας βασίστηκε, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στο δίπολο Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Πάνω από το 75% του πληθυσμού και των δραστηριοτήτων της χώρας φιλοξενείται στα δύο μητροπολιτικά κέντρα. Αποτέλεσμα, μια χώρα χωρίς παραγωγική δομή, με ανισοβαρή ανάπτυξη , με τεράστια προβλήματα στα δύο μητροπολιτικά κέντρα με αναγκαιότητα πολύ μεγάλων και ακριβών υποδομών. Αυτό το πρότυπο απέτυχε. Όπως απέτυχε και ο σχεδιασμός υποδομών με βάσει την καταγωγή ή την εκλογική περιφέρεια των υπουργών, χωρίς παραγωγική κατεύθυνση. Είναι οι παθογένειες που έφεραν τη χώρα στο σημερινό αδιέξοδο. 

Στο υπό διαβούλευση ν/σ για τα δημόσια έργα, προβλέπεται η ίδρυση, επιτέλους, της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού Υποδομών. Για να αποκτήσει η χώρα σχέδιο, ιεράρχηση και σύστημα παρακολούθησης όλων των έργων στη χώρα. Για να μπορέσουμε να δώσουμε προτεραιότητα στις υποδομές που υπηρετούν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Για να μπορέσουμε να πετύχουμε μια ουσιαστική πολιτική αποκέντρωσης και όχι μια ψεύτικη αποκέντρωση νομοθετημάτων.

Για τη Θεσσαλονίκη οι συγκοινωνίες είναι τριτοκοσμικές σε όλες τις διαστάσεις: στην κακή ποιότητα και στο υψηλό κόστος. Το μετρό θα δώσει λύση, όταν υλοποιηθεί. Παλεύουμε η κατασκευή του έργου σύντομα να επανακινηθεί και να σταματήσει η ομηρία της πόλης και των δραστηριοτήτων της. 

Η Ήπειρος και η Δυτική Ελλάδα θα αποκτήσουν επιτέλους οδικές συνδέσεις με την ολοκλήρωση της Ιόνιας και της Ολυμπίας Οδού. Αν θέλουμε, όμως, να συζητήσουμε για συγκοινωνίες και μεταφορές σε παραγωγική και αναπτυξιακή κατεύθυνση, οι οδικοί άξονες δεν επαρκούν. Τα έργα στα αεροδρόμια, στις λιμενικές υποδομές, στα υδατοδρόμια και στα σιδηροδρομικά δίκτυα, οι συνδυασμένες μεταφορές θα δώσουν στην Ήπειρο και σε όλη τη χώρα τις υποδομές για να μπορέσουμε να έχουμε ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας.

Ποιο, λοιπόν, είναι σήμερα το μεγάλο στοίχημα της Κυβέρνησης και ποιο το δικό σας;

Το μεγάλο στοίχημα όλης της Κυβέρνησης είναι να βγάλουμε τη χώρα από το πολιτικό, οικονομικό και θεσμικό τέλμα που οδηγήθηκε από τις πολιτικές των κομμάτων του παλαιοκομματισμού. Το δικό μου στοίχημα είναι να γίνουν θεσμικές τομές για τον εξορθολογισμό των δημόσιων έργων, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών και ταυτόχρονα η υλοποίηση ενός μεγάλου προγράμματος υποδομών που θα χτυπήσει την ανεργία και την ύφεση. Να φέρουμε στη χώρα την ελπίδα και να επιστρέψει το χαμόγελο στα χείλη των Ελλήνων. Να θωρακίσουμε τη χώρα και τη δημοκρατία μας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης