Με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να κάνει λόγο για γενναία μεταρρυθμιστική τομή που δίνει ευελιξία, αυτονομία και ελευθερία δράσεων στην ιδιωτική εκπαίδευση, και την αντιπολίτευση να αντιτείνει ότι διαλύονται εργασιακά και εκπαιδευτικά δικαιώματα προς όφελος μόνο των επιχειρηματιών, ξεκίνησε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις».

«Είναι μια σημαντική παρέμβαση της κυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό της παιδείας και την διόρθωση στρεβλώσεων, που υπάρχουν ως αποτέλεσμα της ιδεοληπτικής εμμονής της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που ακύρωσε με τις πολιτικές της το συνταγματικό δικαίωμα του γονέα να επιλέγει, αν θέλει δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο για το παιδί του», τόνισε η υπουργός Παιδείας και συνέχισε: «Το σημερινό καθεστώς χαρακτηρίζεται από υπέρμετρο κρατισμό. Το νομοσχέδιο έρχεται να διορθώσει και να επιφέρει μια πιο υγιή λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων. Ήρθε η ώρα να διασφαλιστεί η κρατική εποπτεία αλλά και ταυτόχρονα να δοθεί ελευθερία, αυτονομία και μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη ευελιξία στην ιδιωτική εκπαίδευση, ώστε να ανταποκριθεί και στις σύγχρονες ανάγκες και στις απαιτήσεις των γονέων και των εκπαιδευτικών».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η κ. Κεραμέως μίλησε για τρεις άξονες του νομοσχεδίου:

– Εισαγωγή μεγαλύτερης ευελιξίας, τόσο του ωραρίου λειτουργίας όσο και των δράσεων των ιδιωτικών σχολείων.

– Αλλαγές στη χρήση των κτιριακών εγκαταστάσεων και δυνατότητα συστέγασης όλων των ειδών εκπαίδευσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– Διαχείριση ανθρώπινου εκπαιδευτικού δυναμικού, όπως αξιολόγησή του με κριτήρια που ισχύουν στο Δημόσιο, κατάργηση των συμβάσεων 2ετίας, δυνατότητα πρόσβασης και σε άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν του κανονικού ωραρίου και με πληρωμή – και αν το επιθυμούν, και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

«Δίνουμε νέες ευκαιρίες απασχόλησης και αύξησης του μισθού τους, με πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες επ’ αμοιβή και πέραν του κανονικού ωραρίου. Αυτό ήταν ένα πάγιο αίτημα τους, να έχουν πρόσθετη αμοιβή και δραστηριότητες», σημείωσε η κ. Κεραμέως για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς. «Χτίζουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης. Πηγαίνουμε από τον υπερ-κρατισμό στην αυτονομία, ευελιξία και ενίσχυση καινοτόμων δραστηριοτήτων, πάντοτε μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο νομοθεσίας».

Έμφαση έδωσε η κ. Κεραμέως στο άρθρο 14 του νομοσχεδίου, για τη συστηματική διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων για τις πανελλήνιες εξετάσεις: «Μέχρι σήμερα, αυτά τα μαθήματα, είτε δεν διδάσκονταν καθόλου, είτε ήταν αποσπασματικά για τη συμμετοχή των μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις. Για πρώτη φορά καθιερώνεται πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας. Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία που δημιουργεί νέες δυνατότητες και ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση», τόνισε.

Τα κόμματα

Η εισηγήτρια της ΝΔ Φωτεινή Πιπιλή, έκανε λόγο για «νομοσχέδιο-τομή, που εδράζεται στις βασικές αξίες του νεοφιλελευθερισμού που ενστερνίστηκε και ψήφισε η πλειονότητα του ελληνικού λαού στις τελευταίες εκλογές». Έμφαση έδωσε με τη σειρά της, στη θεσμοθέτηση της συστηματικής διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων που περιλαμβάνονται στις πανελλήνιες εξετάσεις, που όμως, όπως είπε, μέχρι σήμερα δεν διδάσκονταν στα δημόσια επαγγελματικά λύκεια. «Το τρίπτυχο αυτό του νομοσχεδίου, είναι ‘εμπιστοσύνη, ευελιξία και προστασία’. Είναι ανάγκη να εκσυγχρονιστεί η ιδιωτική εκπαίδευση, με σεβασμό στους κανόνες δικαίου», ανέφερε.

Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, εμφανίστηκε έντονα επικριτικός, τονίζοντας ότι προτεραιότητα της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας έπρεπε να είναι η προετοιμασία των σχολείων για ένα πιθανό δεύτερο κύμα κορονοϊού. Αντίθετα, «το υπουργείο Παιδείας έσπευσε να φέρει ένα νομοσχέδιο για την εξόφληση γραμματίων των προεκλογικών χορηγών της ΝΔ. Αυτή είναι η αντίληψη της κυβέρνησης. Όταν όμως ανοίξουν τα σχολεία, θα επαναληφθούν τα προβλήματα που είδαμε την άνοιξη. Αλλά τότε υπήρχε άλλοθι, λόγω της πρωτόγνωρης κρίσης. Το Σεπτέμβριο όμως δεν θα υπάρχει». Παράλληλα ο κ. Φίλης ζήτησε να επανεξεταστεί η δυνατότητα απουσίας μαθητών με απλή υπεύθυνη δήλωση του γονέα, να μην υπάρχει καμία κάμερα στη τάξη με παρουσία μαθητών, να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης καθηγητών και δασκάλων στο πρώτο 15νθημερο του Αυγούστου με αυξημένη στελέχωση και να αναβαθμιστεί το σχολικό δίκτυο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Κατά τα άλλα, σύμφωνα με τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, «με το νομοσχέδιο ανατρέπεται το καθεστώς που ισχύει μέχρι σήμερα στην εκπαίδευση, όπου το κράτος ασκεί δημόσια εποπτεία, τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό χώρο της εκπαίδευσης, όπως έχει κατοχυρωθεί στο σύνταγμα». Το νομοσχέδιο διαλύει τις εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, καταργεί τη διετή σύμβαση που έληγε το 2021 και δίνει τη δυνατότητα πλέον για απολύσεις χωρίς αιτιολόγηση από τους εργοδότες, τόνισε ο κ. Φίλης. Αποτέλεσμα είναι, «τόσο η ΔΑΚΕ, όσο και οι γονείς μαθητών και εργαζόμενοι στην ιδιωτική εκπαίδευση, να είναι κατά του νομοσχεδίου και να το καταγγέλλουν, γιατί εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα των σχολαρχών». Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, συντάχθηκε με τον κ. Φίλη σε ό,τι αφορά την προετοιμασία της Πολιτείας ενόψει του Σεπτεμβρίου, τονίζοντας ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να προχωρήσει σε συζητήσεις με τα κόμματα για να βοηθήσουν στις τελικές αποφάσεις. Περνώντας στην κριτική του νομοσχεδίου, παρατήρησε πως στην εκπαίδευση «επικρατούν ιδεοληπτικά βαρίδια και διχαστικές λογικές»: «Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ιδιωτικό ή δημόσιο, ούτε ευελιξία έχει, ούτε εποπτεία για έλεγχο και καθοδήγηση» υποστήριξε. Σε ό,τι δε αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση, «η ασφυκτική παρουσία του κράτους είναι έκδηλη».

«Πιστεύαμε ότι αυτό το νομοσχέδιο θα έφερνε ένα νέο τοπίο στην εκπαίδευση. Όμως δυστυχώς, αφορά μόνο μια συγκεκριμένη ομάδα ιδιωτικών σχολών, σχολάρχες στην πραγματικότητα. Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία με δεξιά τοξικότητα. Το υπουργείο Παιδείας προβάλλει την ανάγκη μεγαλύτερης ευελιξίας και αυτονομίας στις ιδιωτικές δομές, όμως αυτό συνδέεται και από ισχυρές δομές εποπτείας και ελέγχου της Πολιτείας» παρατήρησε. Ιδιαίτερα επικριτική υπήρξε η κα Κεφαλίδου για την κατάργηση της διετίας, η οποία «απελευθερώνει τις απολύσεις για να μην δεσμεύονται οι σχολάρχες ενώ πλήττει τους εκπαιδευτικούς του οποίους μετατρέπει σε αναλώσιμους». Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, «έχουν δίκαιο που φοβούνται ότι θα αλλάξει δραματικά το εργασιακό τους καθεστώς» ανέφερε. Επικριτικός σε ότι αφορά την προετοιμασία του υπουργείου Παιδείας ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς εμφανίστηκε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής. «Μεταφέρουμε τη διάχυτη αγωνία των λαϊκών οικογενειών και των εκπαιδευτικών, με ποιους όρους θα ξεκινήσει η νέα χρονιά. Οι δηλώσεις ότι θα εφαρμόσουμε τις συστάσεις των ειδικών δεν τους εφησυχάζουν. Το θέμα είναι με ποιες προϋποθέσεις θα γίνει αυτό, όπως το αν θα είναι περισσότερες οι σχολικές αίθουσες, αν θα αυξηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι εργαζόμενοι στην σχολική καθαριότητα. Φοβούμαστε ότι τα δείγματα γραφής της κυβέρνησης δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο καθαυτό, ο κ. Δελής υποστήριξε πως συντάχθηκε «κατά παραγγελία των επιχειρηματιών για τη λειτουργία της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Έτσι κλιμακώνει την επίθεση στο χώρο της παιδείας, ισοπεδώνοντας τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών». Οι αναφορές της κυβέρνησης περί εκσυγχρονισμού της ιδιωτικής εκπαίδευσης, είναι κατά τον αγορητή του ΚΚΕ «ψευδεπίγραφες»: Στην πράξη, «ό,τι ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα είχαν απομείνει και όποια ελάχιστη προστασία είχαν οι εκπαιδευτικοί, εξαφανίζονται», τόνισε.

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σοφία Ασημακοπούλου, έκανε λόγο για διαχρονικές στρεβλώσεις που υπήρχαν στην ιδιωτική εκπαίδευση, εκφράζοντας παράλληλα επιφυλάξεις επί της αρχής του νομοσχεδίου. «Η ενίσχυση της ευελιξίας των ιδιωτικών σχολείων και η αξιολόγηση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση», σημείωσε, ενώ τόνισε ότι το νομοσχέδιο πρέπει να υπηρετεί τους εθνικούς μας στόχους. «Η σύγχρονη εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από τον περίγυρο», πρόσθεσε.

Η ειδική αγορήτρια του ΜεΡΑ25 Σοφία Σακοράφα, έκανε λόγο για «γνωστή νεοφιλελεύθερη πολιτική της ΝΔ με απόλυτη αδιαφορία για τους εργαζομένους»: «Στην επιτροπή Εμπορίου και όχι στην επιτροπή Μορφωτικών έπρεπε να συζητηθεί το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής επιχειρηματικότητας. Γιατί εκεί εξαντλείται. Με απόλυτη περιφρόνηση προς τους εργαζόμενους εξασφαλίζει προνομιακή κερδοφορία σε λίγους επιχειρηματίες», είπε η κ. Σακοράφα και συμπλήρωσε: «Καλούμαστε να επικυρώσουμε μια εξωθεσμική πρωτοβουλία μιας δράκας επιχειρηματιών που εργαλειοποιεί την εκτελεστική εξουσία. Είναι εμφανές ότι οι διατάξεις έχουν εκπονηθεί από συγκεκριμένους σχολάρχες. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να ευτελίζει τις συνταγματικές και νομοθετικές διαδικασίες με υπαγορευμένες διατάξεις […] Ο τίτλος του νομοσχεδίου έπρεπε να είναι «πλήρης αναβάθμιση των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων. Γιατί θεσμοθετείται η απόλυτη κυριαρχία της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση», κατέληξε η κ. Σακοράφα.

Ν. Κεραμέως: Έχουμε πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα. Είμαστε προετοιμασμένοι για κορονοϊό τον Σεπτέμβριο

Απαντώντας στα περί ελλιπούς προετοιμασίας του υπουργείου ενόψει ενός πιθανότατου δεύτερου κύματος κορονοϊού, η υπουργός Παιδείας αντέτεινε ότι έχουν παρθεί έγκαιρα όλα τα απαραίτητα μέτρα.

«Επαναλαμβάνετε στον ΣΥΡΙΖΑ, το αφήγημά σας ότι απειλείται η ζωή των παιδιών μας από τον κορονοϊό. Δεν σας βγήκε όμως το αφήγημά σας τη πρώτη φορά, γιατί στους δύο μήνες που λειτούργησαν τα σχολεία, στις 14.500 σχολικές μονάδες στις οποίες συμμετείχε το 83% των μαθητών, είχαμε μόνο τρία κρούσματα κορονοϊού», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως.

«Το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και έχει εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέσα, όπως ακριβώς εισηγούνται οι ειδικοί επιστήμονες για να είμαστε έτοιμοι το Σεπτέμβριο να αντιμετωπίσουμε, όπως θα εξελίσσεται, ενδεχόμενο νέου κύματος κορονοϊού», πρόσθεσε η κ. Κεραμέως και κατέληξε: «Οι ειδικοί είναι αισιόδοξοι. Έχουν πλέον διεθνή δεδομένα και μελέτες, που δείχνουν ότι τα παιδιά δεν αρρωσταίνουν και δεν μεταδίδουν τον ιό. Σαφώς και όλοι πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τα νέα δεδομένα».

Απαντώντας επίσης στις αιτιάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για ελλιπή δημόσια διαβούλευση, αντέτεινε ότι «το υπουργείο Παιδείας δεν επέλεξε να φέρει στα μουλωχτά, μήνα Αύγουστο, και χωρίς διαβούλευση, νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση, όπως έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ». Άφησε δε αιχμές, πως όταν το νομοσχέδιο αναρτήθηκε για διαβούλευση, υπήρξαν «σχόλια copy paste».

«Εμείς θα ακούσουμε τις προτάσεις των φορέων και θα είμαστε ανοιχτοί για βελτιωτικές αλλαγές», διαβεβαίωσε η υπουργός, κλείνοντας τη συζήτηση.

Αύριο το πρωί, έχουν κληθεί να καταθέσουν τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου, εξωκοινοβουλευτικοί φορείς.

Πηγή: ΑΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης