Zougla Newsroom

Δύο δημοσκοπήσεις  της «Ζούγκλας», με διαφορετικό μάλιστα δείγμα, ολοκληρώθηκαν τα τελευταία εικοσιτετράωρα. Στην πρώτη κλήθηκαν να ψηφίσουν με Email, όλοι όσοι με δική τους βούληση συμμετέχουν στην Data Base της «Ζούγκλας». Οι πολίτες αυτοί είναι συγκεκριμένοι. Έχουν επιβεβαιώσει με ηλεκτρονικό μήνυμα την πρόθεση τους να ενταχθούν σε αυτήν την Βάση Δεδομένων της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας. Η δεύτερη δημοσκόπηση ήταν ανοικτή, διαδικτυακή και απευθυνόταν σε όλους τους πολίτες. Οι ερωτήσεις ήταν κοινές και στις δύο εκδοχές. Οι απαντήσεις ζυγίστηκαν σύμφωνα με το πώς ψήφισαν οι συμμετέχοντες στις εκλογές της 21ης Μαΐου 2023. Τα δημογραφικά δεδομένα ζυγίστηκαν σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του 2021-2022.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα αποτελέσματα των δύο αυτών δημοσκοπήσεων στις οποίες οι συμμετέχοντες ψήφισαν για Παράσταση Νίκης, Καταλληλότητα για Πρωθυπουργός και βεβαίως Πρόθεση Ψήφου, είναι εντυπωσιακά κοντά. Παρά την διαφοροποίηση του δείγματος των ψηφισάντων οι τάσεις που διαφαίνονται και στις δύο δημοσκοπήσεις είναι ταυτόσημες. Αυτή η «διπλή» δημοσκοπική προσέγγιση λειτουργεί και ως δικλίδα ασφαλείας σχετικά με την αξιοπιστία των μετρήσεων.

Έχει όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μία ακόμη παράμετρος. Λίγο πριν την διεξαγωγή των εκλογών της 21ης Μαΐου 2023, είχε πραγματοποιηθεί μία δημοσκόπηση από την «Ζούγκλα» με το ίδιο δείγμα των συγκεκριμένων πολιτών που συμμετέχουν στην Data Base μας. Δηλαδή, λίγα εικοσιτετράωρα πριν τις εκλογές και λίγα μετά την κάλπη, το ίδιο δείγμα, οι ίδιοι πολίτες συμμετείχαν σε δύο δημοσκοπήσεις αλλά σε διαφορετικό χρόνο.

Στην πρώτη προεκλογική μέτρηση τα αποτελέσματα απείχαν παρασάγγας από την πραγματική εκλογική εικόνα που έβγαλε η κάλπη. Αντιθέτως, στην μετεκλογική μέτρηση οι ίδιοι πολίτες απαντώντας στις ίδιες ερωτήσεις (Πρόθεση Ψήφου, Καταλληλότητα για Πρωθυπουργός και Παράσταση Νίκης)  έδωσαν απαντήσεις που εφάπτονται σχεδόν ακριβώς με την εκλογική αλήθεια της κάλπης. Το ερώτημα που προκύπτει είναι σαφές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πώς μία ομάδα πολιτών προσεγγίζει με τόσο διαφορετικό τρόπο προεκλογικά και μετεκλογικά ,το ίδιο ζήτημα. Δηλαδή το ποιο κόμμα επιλέγουν να ψηφίσουν. Αυτό άλλωστε είναι και το κρισιμότερο ερώτημα σε μία δημοσκόπηση σε προεκλογική περίοδο.

Είναι φανερό πλέον πώς οι πολίτες βρίσκονται σε εντελώς διαφορετική διάθεση και άρα παρουσιάζουν μία εντελώς διαφορετική δημοσκοπική συμπεριφορά μεταξύ μίας προεκλογικά οξυμένης κατάστασης και μίας μετεκλογικής και άρα  χαλαρότερης συγκυρίας. Είναι προφανές πώς οι πολίτες αποφεύγουν να εκδηλώσουν τις απόψεις τους  με ειλικρίνεια σε προεκλογική περίοδο ενώ μετεκλογικά δεν έχουν κανένα πρόβλημα να καταθέσουν την αληθινή τους εκτίμηση για τα πολιτικά δρώμενα.

Ας μην ξεχνάμε πώς λίγα εικοσιτετράωρα πριν από τις εκλογές της 21ης Μαΐου το ποσοστό των αναποφάσιστων, αλλά και το σύνολο της λεγόμενης «γκρίζας ζώνης» τουλάχιστον ως προς τις μετρήσεις της «Ζούγκλας» έφθανε το 15%. Οι δημοσκόποι παγίως όταν κάνουν αναγωγή αυτού του ποσοστού των αναποφάσιστων το κατανέμουν αναλογικά μεταξύ των κομμάτων που εισέρχονται στη Βουλή. Αυτήν την φορά αυτός ο πάγιος κανόνας δεν ίσχυσε. Οι αναποφάσιστοι έγειραν την πλάστιγγα την τελευταία στιγμή και κυριολεκτικά πάνω από την κάλπη.  Οι λόγοι που καθορίζουν την εναλλαγή δημοσκοπικών συμπεριφορών θα πρέπει να αναλυθούν επισταμένως από επιστημονικές ομάδες  αν θέλουμε να καταλήξουμε σε κάποια αξιόπιστα συμπεράσματα. Το φαινόμενο της αναντιστοιχίας μεταξύ αποτελέσματα της κάλπης και των προεκλογικών δημοσκοπικών προσεγγίσεων είναι  παγκόσμιο. Η αποτυχία των δημοσκόπων να περιγράφουν με δημοσκοπική ακρίβεια  τις πολιτικές συμπεριφορές των ψηφοφόρων πριν την κάλπη αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό στις μετρήσεις των τάσεων της κοινής γνώμης. Σε αυτήν την διαπίστωση οφείλεται και η συλλογική προσέγγιση η οποία εκθέτει την αξιοπιστία των δημοσκοπικών εταιρειών.

Από το βράδυ των εκλογών της 21ης Μαΐου οι δημοσκόποι επιχείρησαν να αμβλύνουν τις εντυπώσεις και αν εξηγήσουν την συνολική αποτυχία τους στην προεκλογική παρουσίαση της πραγματικής εικόνας των πολιτικών τάσεων. Επιχειρήθηκε μάλιστα να εξηγηθεί το «φαινόμενο» με το έωλο επιχείρημα ότι ήταν τόσο μεγάλη η διαφορά ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ που οι δημοσκόποι δεν τόλμησαν να την παρουσιάσουν για να μην υποστούν την κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Προφανώς και μία εξήγηση αυτού του βεληνεκούς εκθέτει τους επαγγελματίες δημοσκόπους και επιτείνει την αναξιοπιστία τους.

Τι έδειξε η τελευταία δημοσκόπηση της «Ζούγκλας»

Η δημοσκόπηση στην οποία ψήφισαν με email ενταγμένοι στην Data Base της «Ζούγκλας» συμμετείχαν 3672 πολίτες. Η ψηφοφορία άρχισε την 24η Μαΐου και ολοκληρώθηκε την 26η Μαΐου. Σε αυτήν το 89% ήταν άνδρες και το 11% γυναίκες όπως αποτυπώνεται στο παρακάτω γράφημα.

Το 26% των συμμετεχόντων στη μέτρηση ανήκουν στην ηλικιακή κατηγορία των 18-44.

Το 60% στην κατηγορία 45-64 ενώ το 14% είναι πάνω από 65 ετών.

Ως προς τον βαθμό αστικότητας των συμμετεχόντων το 15% αυτών που ψήφισαν στη δημοσκόπηση ζουν σε αγροτικές περιοχές ενώ το 85% σε αστικές.

Το 51% του δείγματος προέρχεται από την Αθήνα, το 10% από την Θεσσαλονίκη και το 39 από την υπόλοιπη ελληνική περιφέρεια όπως δείχνει το επόμενο γράφημα.

Τέλος ως προς το επίπεδο μόρφωσης των συμμετεχόντων το 42% έχουν ολοκληρώσει σπουδές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, το 28% στην Ανώτερη ενώ το 30% έχει απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης.

Τα ευρήματα της μέτρησης

Η παράσταση νίκης , δηλαδή η απάντηση στο ερώτημα ποιο κόμμα θα ερχόταν πρώτο στις επόμενες εκλογές αν αυτές διεξάγονταν την Κυριακή που έρχεται,  είναι σαφής και περιγράφει καθαρά  την προοπτική επικράτησης της Νέας Δημοκρατίας και μάλιστα με ένα ποσοστό της τάξης του 80,7%. Το ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ είναι ισχνότατο και μόλις που φθάνει το 7,3%. Δείτε το γράφημα.

Ως προς την καταλληλότητα για Πρωθυπουργός, Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έρχεται πρώτος με 42,9% ,ο Αλέξης Τσίπρας έπεται με 19,4% ενώ η επιλογή Κανένας από τους δύο αγγίζει το στιβαρό 36,5%  σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.

Πρόθεση Ψήφου

Σύμφωνα με την μέτρηση και τις απαντήσεις των συμμετεχόντων αν οι εκλογές διεξάγονταν την επόμενη Κυριακή η επόμενη Βουλή θα ήταν επτακομματική. Θα κατάφερναν δηλαδή να συλλέξουν πάνω από 3% των ψήφων και να μπουν στο Κοινοβούλιο η «Πλεύση Ελευθερίας» της Ζωής Κωνσταντοπούλου και η «Νίκη».

Η Νέα Δημοκρατία με 37,7% επιτυγχάνει πάντα με αυτά τα δεδομένα αυτοδυναμία. Ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει χαμηλά και συγκεντρώνει το 21,2% των έγκυρων ψηφοδελτίων και αφήνει πίσω του το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ που φθάνει στο 10,9%. Ανεβασμένο και πάλι το ΚΚΕ με 7% επιβεβαιώνει την άνοδο του. Πέμπτο κόμμα η Ελληνική Λύση με 4,3% . Ακολουθεί η Πλεύση Ελευθερίας με 3,5% , η Νίκης με 3,2% ενώ  το κόμμα του Γιάνη Βαρουφάκη παραμένει και πάλι εκτός Βουλής. Το 6,9% των ψηφισάντων επιλέγουν να ψηφίσουν άλλο κόμμα. Μόνον ένα 2,1% δηλώνει αναποφάσιστο. Με λίγα λόγια και με εξαίρεση την είσοδο άλλων δύο κομμάτων στο Κοινοβούλιο οι συμμετέχοντες σε αυτήν την μέτρηση επιβεβαιώνουν με σχετική ακρίβεια το αποτέλεσμα της κάλπης της 21η1 Μαΐου.

Η κατανομή των εδρών

Όπως προκύπτει από την Πρόθεση Ψήφου  η κατανομή των εδρών μεταξύ των κομμάτων θα έχει ως εξής:

Ενώ η κατανομή εδρών ανά την Επικράτεια θα είχε ως εξής:

Συσπειρώσεις

Η συσπείρωση της Νέας Δημοκρατίας την χρονική στιγμή διεξαγωγής της μέτρησης ανέρχεται στο εξαιρετικά υψηλό 90%. Το κόμμα του Κυριάκου Μητσοτάκη δείχνει να έχει διαρροή της τάξης του 1,5% προς την «Πλεύση Ελευθερίας» και ένα 0,7% προς την «Νίκη». Ένα 3,1% δείχνει νε επιστρέφει στον ΣΥΡΙΖΑ ενώ ένα 2,2% πηγαίνει προς το ΠΑΣΟΚ.

Δείτε το παρακάτω γράφημα

Και ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να πετυχαίνει υψηλή συσπείρωση της τάξης του 87% μετά από την μεγάλη αποσυσπείρωση που σημείωσε στις εκλογές της 21ης Μαΐου. Παρόλα αυτά ένα 3,4% των ψηφοφόρων δείχνουν την τάση να μετακομίζουν στη Νέα Δημοκρατία. Το 2,6% πηγαίνει προς το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ  ενώ το 1,8 μεταναστεύει προς την «Πλεύση Ελευθερίας».

Δείτε το γράφημα

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης