«Μέση λύση» για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους αναζητούν οι βασικοί παίκτες στη σκακιέρα, με τον καθένα να ανιχνεύει τα όρια του άλλου και την Αθήνα να «κρατά την ανάσα» της, καθώς έχει επενδύσει, ίσως και υπερβολικά, σε πολιτικό επίπεδο.

​Δεν πρέπει να θεωρούνται τυχαία τα δημοσιεύματα του γερμανικού Τύπου, που επικαλούμενος πηγές του Υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας ανέβασαν το κόστος από την επιμήκυνση του ελληνικού χρέους στα 120 δις ευρώ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Οι πυκνές τηλεφωνικές επικοινωνίες Τσίπρα-Μέρκελ, που όμως, δεν δημοσιοποιούνται, καταδεικνύουν την ένταση με την οποία αντιμετωπίζεται το θέμα της διευθέτησης του χρέους, σε συνάρτηση με το κλείσιμο της αξιολόγησης που φέρνει «δύσκολα» μέτρα για την κυβέρνηση, πιέζοντας υπερβολικά τους πολίτες. Δεν πρέπει να θεωρούνται τυχαία τα δημοσιεύματα του γερμανικού Τύπου, που επικαλούμενος πηγές του Υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας ανέβασαν το κόστος από την επιμήκυνση του ελληνικού χρέους στα 120 δις ευρώ. Αυτά αποκάλυπταν ότι ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε έθεσε ένα πολύ συγκεκριμένο όριο για το πόσο μακριά μπορεί να φθάσει η αποπληρωμή του χρέους της Ελλάδας.

Ουσιαστικά η «οριστική λύση» του προβλήματος έχει ήδη αποκλειστεί και εκείνο που συζητείται είναι μια μεσοπρόθεσμη ρύθμιση με μικρότερο κόστος για τους δανειστές, η οποία θα δίνει ανάσα στην ελληνική οικονομία. Οι βασικοί παίκτες έχουν λάβει ήδη θέσεις και έχουν αρχίσει να εμφανίζουν τα… χαρτιά τους πάνω στο τραπέζι.

Η θέση του Βερολίνου και η τοποθέτηση Στουρνάρα

Αυτό που φαίνεται ότι μπορεί να δεχθεί το Βερολίνο, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, είναι μια επιμήκυνση των ωριμάνσεων των ελληνικών ομολόγων κατά 9-10 χρόνια, αλλά χωρίς ουσιαστική μείωση του βασικού επιτοκίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δεν πρέπει να θεωρείται τυχαία η τοποθέτηση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, που είχε παρουσιάσει σενάριο με επιμήκυνση 8,5 χρόνια που οδηγούσε σε βιώσιμο χρέος, με πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% μόνον έως το 2021 και στη συνέχεια 2% του ΑΕΠ. Φαίνεται ότι ήξερε…

Το ζητούμενο είναι να αποδίδει ο συνδυασμός ένα αποτέλεσμα που θα οδηγεί σε δαπάνες εξυπηρέτησης χρέους κάτω από 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και 20% μακροπρόθεσμα.

Τα ελληνικά δάνεια

Αυτήν τη στιγμή, τα δάνεια του 2012 του EFSF/ESM, τα οποία κυρίως αφορά η διαπραγμάτευση, ύψους 142 δισ. ευρώ περίπου, έχουν περίοδο χάριτος για την πληρωμή κεφαλαίου έως το 2023 και για τους τόκους έως το 2022. Το, δε, επιτόκιό τους φθάνει περίπου το 1,35%.

Τα διμερή δάνεια του πρώτου μνημονίου είναι ύψους περίπου 53 δισ. ευρώ, αρχίζουν να πληρώνονται από το 2020 και δεν έχουν περίοδο χάριτος για τους τόκους. Το, δε, επιτόκιό τους είναι πολύ χαμηλό, στο 0,15%.

Τι θα γίνει, λοιπόν, τις χρονιές που η αποπληρωμή των τόκων είναι υπερβολικά υψηλή;

Στο τραπέζι έχουν ήδη πέσει τα «υπόλοιπα» του δανείου προς την Ελλάδα που αφορούσαν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και δεν προβλέπεται πλέον να χρησιμοποιηθούν για τον σκοπό που είχαν δεσμευθεί.

Επιβεβαιώνει το παρασκήνιο η Κομισιόν

Τη συνέχιση των συνομιλιών, σε σχέση με το ελληνικό πρόγραμμα, από τις έδρες των θεσμών επιβεβαίωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς.

«Χτίζοντας στην πρόοδο που έχει ήδη σημειωθεί στις συνομιλίες, οι θεσμοί συνεχίζουν τις διαβουλεύσεις από τις έδρες τους, προκειμένου να ανοίξουν τον δρόμο για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης το συντομότερο δυνατό» υπογράμμισε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν.

Σύμφωνα με ευρωπαϊκή πηγή, στόχος είναι να σημειωθεί όσο μεγαλύτερη πρόοδος γίνεται εν όψει του Eurogroup της 7ης Απριλίου, χωρίς, ωστόσο, να είναι πλέον πιθανή η επιστροφή των θεσμών πριν από αυτό.

Η ίδια πηγή ανέφερε πως, παρότι οι εν λόγω καθυστερήσεις είναι σημαντικές, κυρίως για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, στο τραπέζι υπάρχουν κάποια «παράλογα» αιτήματα που δεν επιτρέπουν το κλείσιμο της διαπραγμάτευσης.

Μ. Παπ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης