Ανεξέλεγκτες διαστάσεις έχουν αποκτήσει οι παράνομες και αθέμιτες πρακτικές στην αγορά του υγραερίου κίνησης, καθώς, όπως καταγγέλλουν κύκλοι της αγοράς, η παραβατικότητα έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο.

Επί της ουσίας οι λαθρέμποροι, εκμεταλλευόμενοι την ολοένα αυξανόμενη κατανάλωση του υγραερίου κίνησης, έχουν βρει “άλλα κόλπα” για να αυξάνουν παράνομα τα κέρδη τους, με το εκτιμώμενο ύψος της φοροδιαφυγής να φτάνει τα 40 εκ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με υπολογισμούς από παράγοντες του κλάδου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τι ακριβώς συμβαίνει;
Οι επιτήδειοι λανσάρουν ως υγραέριο κίνησης το χαμηλότερης ποιότητας και φορολογίας βιομηχανικό υγραέριο, το οποίο και πωλείται σε πρατήρια χωρίς παραστατικά και στη συνέχεια διατίθεται σε ανυποψίαστους πελάτες.

Γνώστες των τεκταινομένων στην πολύπαθη αγορά καυσίμων τοποθετούν το ύψος της παράνομης δραστηριότητας πάνω από το 25% της συνολικής αγοράς του υγραερίου κίνησης που διακινείται στη χώρα μας.

Με τον τρόπο αυτό χάνονται έσοδα για το κράτος αφού κάθε λίτρο βιομηχανικού υγραερίου έχει περίπου 0,21 ευρώ χαμηλότερη φορολογία από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης (πάνω από 25% της λιανικής τιμής του υγραερίου κίνησης). Τη διαφορά την καρπώνονται οι επιτήδειοι…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι ίδιες πηγές της αγοράς επισημαίνουν τα επίσημα στοιχεία της ΓΓΕ και του παρατηρητηρίου τιμών, όπου παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν πάνω από 15 πρατήρια που πουλούν το υγραέριο κίνησης χαμηλότερα από την τιμή διυλιστηριακού κόστους.

Αυτό σημαίνει, αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι της αγοράς καυσίμων, πως “τόσο οι εταιρείες προμήθειας όσο και οι πρατηριούχοι, είτε έχουν αποφασίσει να δουλεύουν συστηματικά με ζημιά, είτε με θρασύτητα προβαίνουν σε εκτεταμένο λαθρεμπόριο πουλώντας βιομηχανικό υγραέριο αντί για υγραέριο κίνησης, επωφελούμενοι τη σημαντική διαφορά του φόρου”.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πηγές του κλάδου παραμένουν χωρίς λύση ζητήματα που θα μπορούσαν να ανασχέσουν την ολοένα αυξανόμενη τάση του λαθρεμπορίου όπως:

• Η υποχρέωση αυτόματης έκδοσης αποδείξεων από το πρατήριο κατά την πώληση υγραερίου (για τα υπόλοιπα καύσιμα ισχύει εδώ και πολλά χρόνια – για το υγραέριο όμως όχι).

• Η διασύνδεση του υγραερίου στο σύστημα εισροών/εκροών.

• Οι εντατικοί έλεγχοι, αλλά και η άμεση επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.

• Απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης στο ίδιο βυτιοφόρο κατά το ίδιο δρομολόγιο.

Αντ’ αυτών, οι έλεγχοι των πρατηρίων για το υγραέριο περιορίζονται μόνο σε ένα γραφειοκρατικό καθεστώς χειρόγραφων ελέγχων και διασταυρώσεων στοιχείων, από τα κατά τόπους τελωνεία, μόλις σε 3τή βάση, σημειώνουν πηγές της αγοράς.

Επισημαίνεται ότι τόσο οι τιμές κόστους των διυλιστηρίων όσο και οι λιανικές τιμές των πρατηρίων ανακοινώνονται καθημερινά στο παρατηρητήριο τιμών, δηλαδή με μια απλή διασταύρωση θα μπορούσε να γίνει μια αρχή και να εντοπιστούν οι εξόφθαλμες περιπτώσεις πώλησης κάτω του κόστους.

Οι εξελίξεις αυτές και τα νέα κόλπα των λαθρεμπόρων πλήττουν βάναυσα την υγιή επιχειρηματικότητα, προειδοποιούν παράγοντες του κάδου την ίδια στιγμή που χάνονται εκατομμύρια ευρώ από διαφυγόντες δασμούς και φόρους, που διογκώνουν την παραοικονομία και πλήττουν ευθέως τον ανυποψίαστο καταναλωτή.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης