Ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65, είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για τη χώρα.
Με την ολοκλήρωσή του, θα προσφέρει στον κεντρικό κορμό της Ελλάδας, το σύγχρονο, ασφαλές αυτοκινητόδρομο που χρειάζεται για να οδηγηθεί στην ανάπτυξη και θα προσθέσει το τελευταίο απαραίτητο κομμάτι στην εθνική στρατηγική για τα συστήματα μεταφορών.

Τα οφέλη του Ε65 είναι πολλά και εύκολα αντιληπτά από τη χάραξη του ίδιου του έργου: διασχίζοντας τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όρθρυος, το Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 περνά κοντά από τις πόλεις της Καρδίτσας, των Τρικάλων και της Καλαμπάκας, συνεχίζει μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία Οδό μεταξύ Μετσόβου και Γρεβενών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με τον Ε65 συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου και η χώρα μας αποκτά σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.

Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι γίνονται προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.

Η διαδρομή Τρίκαλα – Αθήνα αποκτά διάρκεια περίπου 3 ωρών, η διαδρομή Καρδίτσα – Αθήνα 2 ωρών και 30 λεπτών και η διαδρομή Αθήνα – Δομοκός 2 ωρών και 10 λεπτών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όλες οι μεγάλες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας γλιτώνουν περισσότερες από 2 ώρες στο ταξίδι τους για την πρωτεύουσα, ενώ το έργο συμβάλλει σημαντικά και στην ανάπτυξη της περιοχής της Λαμίας (τοπικές μετακινήσεις, βιομηχανική ζώνη, επαγγελματικά ταξίδια) αφού η σύνδεσή του με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. πραγματοποιείται στο ύψος των Θερμοπυλών.

Ο Ε65 διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης και συμβάλλει τα μέγιστα στον τομέα της οδικής ασφάλειας.

Δείτε τον νέο αυτοκινητόδρομο στο παρακάτω βίντεο:

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, στους αυτοκινητοδρόμους οι δείκτες ατυχημάτων είναι 5 φορές μικρότεροι σε σχέση με τους γνωστούς εθνικούς δρόμους και τα θανατηφόρα δυστυχήματα μειώνονται κατά 60% .

Με βάση τα παραπάνω, ο Ε65 με την κατασκευή και λειτουργία του θα προσφέρει λόγω μείωσης τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων όφελος μεγαλύτερο των 468 εκατ. ευρώ στη χώρα.

Επιπλέον, και αν επικεντρώσουμε στο καθαρά οικονομικό όφελος λειτουργίας ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, η αναπτυξιακή ώθηση που θα προσφέρει ο Ε65 στους τομείς μεταφορών, τουρισμού καθώς και στην αγορά εργασίας, εκτιμάτε ότι θα αγγίζει τα 4 δις ευρώ.

Τα παραπάνω αποδεικνύουν περίτρανα την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του συνόλου του έργου, που ως γνωστό έχει αποφασιστεί και θεσμοθετηθεί να κατασκευαστεί σε δύο φάσεις.

Δείτε φωτογραφίες του νέου αυτοκινητοδρόμου:

Ο Ε65, όπως και όλα τα μεγάλα έργα αυτοκινητοδρόμων 2ης γενιάς, σχεδιάστηκε τις εποχές που όποιος μίλαγε για κρίση χαρακτηρίζονταν επί το πλείστον γραφικός.

Ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία του ολοκληρώθηκε το 2007 και η σύμβαση παραχώρησης υπογράφθηκε και εγκρίθηκε από τη Βουλή την ίδια χρονιά.
Βασικός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το 2010 ο Ε65, όπως και όλα τα έργα 2ης γενιάς, ήρθε αντιμέτωπος με την κρίση και οι εργασίες κατασκευής του σταμάτησαν. Στο πλαίσιο τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησής του – που ολοκληρώθηκε το 2013- αποφασίστηκε (Νόμος 4219/2013) να παραμείνει ένα ενιαίο έργο, αλλά να «σπάσει» χρονικά η κατασκευή του συνολικό του μήκους.

Έτσι, ορίστηκε αρχικά να ολοκληρωθεί η κατασκευή του τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα, το οποίο ήταν και το πλέον ώριμο σε ζητήματα απαλλοτριώσεων και συνεπώς κατείχε τη μεγαλύτερη πιθανότητα ολοκλήρωσης εντός 2017 και αποφυγής του κινδύνου η χώρα να επιστρέψει κονδύλια στην Ε.Ε. – και να μετατεθούν χρονικά οι κατασκευαστικές εργασίες για την υλοποίηση των τμημάτων
α) Λαμία – Ξυνιάδα και
β) Τρίκαλα – Εγνατία Οδό.

Τα δυο αυτά τμήματα πήραν τον τίτλο «αναβαλλόμενα» και όπως ορίστηκε ξεκάθαρα στο άρθρο 4.2.3 του Ν. 4219/2013 όταν το Δημόσιο θα έβρισκε λύση στο ζήτημα έλλειψης πόρων που αντιμετώπιζε για να καλύψει τη χρηματοδοτική του συμβολή, ο Παραχωρησιούχος θα καλούνταν να ολοκληρώσει και την κατασκευή των δυο αναβαλλόμενων τμημάτων.

Αυτό το «όταν», δεν είχε αφεθεί στην τύχη του, αλλά ορίζονταν με σαφήνεια. Στην τροποποίηση του 2013 ορίζονταν επίσης, ότι η κατασκευή των αναβαλλόμενων τμημάτων θα «εκτελεστεί από τον Παραχωρησιούχο μετά την έκδοση σχετικής απόφασης από τον Υπουργό».

Η υπουργική απόφαση ήρθε στις 16 Δεκεμβρίου του 2016 για το τμήμα από Λαμία έως Ξυνιάδα, ενώ για το Τρίκαλα – Εγνατία ακόμα αναμένεται.

Σήμερα, το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα έχει κατασκευαστεί πλήρως παρά τις όποιες δυσκολίες – είναι ενδεικτικό ότι για το συνδετήριο κλάδο του τμήματος με την υπάρχουσα εθνική η γη δόθηκε στην κατασκευάστρια εταιρία Ιούλιο 2017.

Για το Λαμία – Ξυνιάδα οι κατασκευαστικές εργασίες δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει, καθώς το Υπουργείο Υποδομών αναμένει το πράσινο φώς της Ε.Ε. για τη χρηματοδότηση του τμήματος αυτού, ενώ για το βόρειο τμήμα το Υπουργείο αναμένει ενημέρωση για σχετικό δάνειο που έχει ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το προφίλ του έργου

Από τις 22 Δεκεμβρίου έχει τεθεί σε κυκλοφορία το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 από την Ξυνιάδα (31,8 χλμ.) έως και τα Τρίκαλα (111,4 χλμ.).

Αυτά τα περίπου 80 χλμ., σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, σε συνδυασμό με το νέο συνδετήριο κλάδο -μήκους 10 χλμ., με τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, έρχονται να δώσουν μια νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας.

Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, μειώνεται περισσότερο από 30 λεπτά.

Οι οδηγοί που έρχονται από Νότο, θα συναντούν στο 24ο χλμ. του υφιστάμενου άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, νέο κυκλικό κόμβο (round about) που θα τους οδηγεί εντός του αυτοκινητοδρόμου, ενώ η είσοδος από Βορρά θα πραγματοποιείται από αντίστοιχο κυκλικό κόμβο που συνδέεται με τον υφιστάμενο άξονα Τρικάλων – Λάρισας.

Συνολικά, στα 80 αυτά χιλιόμετρα και ανάλογα με το σημείο έναρξης και τον τελικό προορισμό, στη διάθεσή των οδηγών υπάρχουν οι παρακάτω Ανισόπεδοι Κόμβοι (Α/Κ) και Ημικόμβοι (ΗΚ):

• Α/Κ Ξυνιάδας

• Η/Κ Σμοκόβου

• Α/Κ Ανάβρας

• Α/Κ Σοφάδων

• Α/Κ Καρδίτσας

• Α/Κ Προαστίου

• ΗΚ Λόγγου

• Α/Κ Τρικάλων

Το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου. Με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση, στα σημαντικότερα τεχνικά στοιχεία του συναντάμε:

• Δυο δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους περίπου 1 χλμ.

• 13 Γέφυρες με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.

• 17 Άνω & 22 Κάτω Διαβάσεις

• 8 χώρους προσωρινής στάθμευσης ( 4 ανά κατεύθυνση)

• 140 οχετούς

Οι παροχές προς τους οδηγούς

Με την παράδοση σε κυκλοφορία, στη διάθεσή κάθε οδηγού θα βρίσκεται και μια σειρά υπηρεσιών οδικής ασφάλειας και εξυπηρέτησης όπως:

Α) 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας

Β) 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075

Γ) Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000

Δ) Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης

Τα έργα συνεχίζονται…

Το σύνολο του Ε65, περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της κατασκευής δυο επιπλέον τμημάτων, όπως ρητώς είχε οριστεί στη Σύμβασης Παραχώρησης του έργου (Ν. 3597/2007, όπως τροποποιήθηκε με Ν. 4219/2013):

Α) Νότιο Τμήμα: 0 χλμ. έως 32ο χλμ. – (Τ2 κατασκευαστική περίοδος)
Το τμήμα από αυτό ξεκινά από την ένωση με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. μετά τον Α/Κ Θερμοπυλών και φθάνει έως την Ξυνιάδα. Σήμερα, η κατασκευαστική του πρόοδος, ειδικά έως το 14ο χλμ. ξεπερνά το 50%, ενώ περιλαμβάνει και σήραγγα συνολικού μήκους 3 χλμ. στην οποία η διάνοιξη έχει ολοκληρωθεί 500 μ. εκατέρωθεν.

Β) Βόρειο Τμήμα: 111ο χλμ. έως τέλος Έργου (Τ2 κατασκευαστική περίοδος)
Το τμήμα αυτό ξεκινά από τα Τρίκαλα και φθάνει έως το πέρας του Ε65, δηλαδή την ένωση με την Εγνατία Οδό στην ευρύτερη περιοχή δυτικά των Γρεβενών. Από το 111ο χλμ. έως το 136ο χλμ. η πρόοδος κατασκευής του σήμερα αγγίζει το 40%.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης