Στο 0,9% επιβραδύνθηκε τον Οκτώβριο η μείωση του πληθωρισμού, από 1,7% τον Σεπτέμβριο, όμως η οικονομία συνεχίζει να βρίσκεται σε συνθήκες αποπληθωρισμού.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι κυριότερες μειώσεις τιμών μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου 2015 αφορούσαν σε νωπά ψάρια (1,1%), νωπά φρούτα (4,1%), γαλακτοκομικά και αβγά (1,1%), κρασιά (2,8%), φυσικό αέριο (2,7%), πετρέλαιο θέρμανσης (12,3%), βενζίνη (1,8%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (2,1%) και ξενοδοχεία-μοτέλ (3,7%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στον αντίποδα, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε ψωμί και δημητριακά (0,7%), κρέατα (0,2%), νωπά λαχανικά (2,1%) και ένδυση-υπόδηση (4,6%).

Σε ετήσια βάση, οι κυριότερες μειώσεις τιμών έγιναν σε πετρέλαιο θέρμανσης (20%), φυσικό αέριο (14,1%), βενζίνη (12,9%), τιμές θεάτρων (27,3%), ασφάλιση αυτοκινήτου (10%), αγορά αυτοκινήτων (2,2%), μεγάλες οικιακές συσκευές- ηλεκτρικές ή μη (2,6%) και ένδυση- υπόδηση (1,5%). Αντίθετα, ανατιμήσεις υπήρξαν σε σχεδόν όλα τα προϊόντα που συνθέτουν το «καλάθι της νοικοκυράς», όπως σε ψωμί και δημητριακά (2,7%), γαλακτοκομικά και αβγά (0,4%), ψάρια (2,9%), έλαια και λίπη (11,5%), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά (5,3%), νωπές πατάτες (19,8%), φρούτα (6,1%), νωπά λαχανικά (8,9%), λοιπά τρόφιμα (5,8%), καφέ- κακάο- τσάι (10,2%) και τσιγάρα (3,5%). Επίσης, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε τιμολόγια ΔΕΗ (0,7%), μεταφορές επιβατών (με αεροπλάνο- 8,3%, με πλοίο- 6,9% και οδικές- 6,2%), εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία (2,1%) και ξενοδοχεία-μοτέλ (4,7%).
Ειδικότερα, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιµών καταναλωτή του Οκτωβρίου 2015 προς τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2014, προκύπτει µείωση 0,9% έναντι µείωσης 1,7% που καταγράφηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2014 προς το 2013.

Η εξέλιξη αυτή προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

1. Από τις µειώσεις των δεικτών:

α) κατά 1,5% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω µείωσης των τιµών στα είδη ένδυσης και υπόδησης
β) κατά 4,6% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών των ενοικίων κατοικιών, του πετρελαίου θέρµανσης και του φυσικού αερίου – μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στον ηλεκτρισµό
γ) κατά 2,4% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, στις µεγάλες οικιακές συσκευές ηλεκτρικές ή µη, στα είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες- υπηρεσίες οικιακής µέριµνας
δ) κατά 5,7% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών αγοράς αυτοκινήτων, στα καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στην συντήρηση και επισκευή εξοπλισµού προσωπικής µεταφοράς – μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο, µεταφοράς επιβατών µε πλοίο, και στις οδικές µεταφορές επιβατών
ε) κατά 1,7% της οµάδας «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισµό- υπολογιστές, στα θέατρα και στα είδη για παιχνίδια και αθλητισµό
στ) κατά 0,9% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και µεταδευτεροβάθµιας µη τριτοβάθµιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ)
ζ) κατά 3,5% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα είδη ατοµικής φροντίδας, στα προσωπικά είδη και στην ασφάλιση οχηµάτων.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) κατά 3,1% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών σε ψωµί και δηµητριακά, ψάρια γενικά, γαλακτοκοµικά και αβγά, έλαια και λίπη, φρούτα γενικά, νωπά λαχανικά, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, πατάτες νωπές, λοιπά τρόφιµα, καφές- κακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στα κρέατα γενικά και στο µεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυµοί φρούτων
β) κατά 2,2% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα τσιγάρα
γ) κατά 1,6% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα φαρµακευτικά προϊόντα και στις κλινικές -μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών των ιατρικών, οδοντατρικών και παραιατρικών υπηρεσιών.
δ) κατά 1,9% της οµάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία και στα ξενοδοχεία.

Ο γενικός δείκτης, τον Οκτώβριο 2015 σε σύγκριση µε τον Σεπτέµβριο 2015 παρουσίασε µείωση 0,1%, έναντι µείωσης 0,9% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.

Ο εναρµονισµένoς πληθωρισμός μειώθηκε τον Οκτώβριο κατά 0,1% από μείωση 0,8% τον Σεπτέμβριο και έναντι µείωσης 1,8% τον Οκτώβριο 2014. Σε μηνιαία βάση, κατέγραψε μείωση 0,2% έναντι μείωσης 0,9% το 2014.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης