Σε αδιέξοδο βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο όσον αφορά στο θέμα των πλειστηριασμών ακινήτων που κατασχέθηκαν για χρέη που περιλαμβάνει το επικαιροποιημένο μνημόνιο, ζητώντας πλειστηριασμούς στο 1/3 της αντικειμενικής αξίας.

Σημειώνεται ότι ληξιπρόθεσμα χρέη στο Δημόσιο έχουν τρία εκατ. πολίτες. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Οικονομικών, η τρόικα πιέζει για επιτάχυνση των πλειστηριασμών προκειμένου να ανακοπεί η αυξητική πορεία των ληξιπρόθεσμων χρεών, τα οποία έχουν ανέλθει στο ποσό των 66,4 δισ. ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο επικαιροποιημένο μνημόνιο διατυπώθηκε εκ νέου η δέσμευση της κυβέρνησης να εφαρμόσει το μέτρο, το οποίο αναμένεται να έχει τεράστιο κοινωνικό κόστος, ωστόσο βασικό ζήτημα που τίθεται είναι η τιμή εκκίνησης.

Σύμφωνα με νόμο του 2008, η ελάχιστη τιμή εκκίνησης δεν μπορεί να είναι χαμηλότερη από την αντικειμενική αξία. Αυτό, όμως, προκαλεί πρόβλημα, λόγω της στρέβλωσης που δημιουργούν η ίδια η κυβέρνηση και η τρόικα, καθώς διατηρούν σε επίπεδα υψηλότερα των αγοραίων τιμών τις αντικειμενικές τιμές.

Στο πλαίσιο αυτό, επειδή οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων είναι κατά πολύ υψηλότερες από τις εμπορικές τιμές, οι πλειστηριασμοί κηρύσσονται άγονοι. Ο νόμος προβλέπει πως, αν πραγματοποιηθούν δύο άγονοι πλειστηριασμοί, η εφορία μπορεί να ζητήσει μέσω του δικαστηρίου τη μείωση της τιμής εκκίνησης του ακινήτου που βγαίνει στο σφυρί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι ελεγκτές, όμως, εκτιμούν ότι η διαδικασία αυτή είναι «χρονοβόρα και πολυδάπανη», με αποτέλεσμα στην πράξη να μη γίνονται πλειστηριασμοί και τελικά το Δημόσιο να μην εισπράττει τα οφειλόμενα.
Αξιοσημείωτο είναι πως η διάταξη θα έπρεπε να νομοθετηθεί, σύμφωνα με το μνημόνιο, μέχρι το τέλος του περασμένου Απριλίου, αλλά λόγω της προεκλογικής περιόδου και των αντιδράσεων που αναμένεται να προκαλέσει καθυστερεί, ενώ βρίσκεται σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με την τρόικα, μέσω e-mail, η «έκπτωση» της τιμής εκκίνησης.

Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΟΙΚ, η ελληνική πλευρά προτείνει την εναρμόνιση της νομοθεσίας για τις κατασχέσεις ακινήτων από το Δημόσιο με όσα προβλέπει ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, δηλαδή τη θέσπιση ελάχιστης τιμής ίσης με τα 2/3 της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, ή εάν μπορέσει να επιτύχει η τιμή εκκίνησης να είναι στο 80% της αντικειμενικής.

Επίσης, θα προταθεί ο αρχικός πλειστηριασμός να είναι στο 100% της αντικειμενικής και εάν κηρυχθεί άγονος, το ποσοστό να μειώνεται μέχρι και το 1/3, αλλά χωρίς να απαιτείται δικαστική απόφαση, για λόγους ευελιξίας.

H πίεση για τη λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης προέρχεται από την εκρηκτική αύξηση που παρουσιάζουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, στο πεντάμηνο του έτους έφθασαν τα 66,37 δισ. ευρώ, με τις οφειλές να αυξάνονται με ρυθμό πάνω από 1 δισ. ευρώ τον μήνα.

Από τον Ιανουάριο του 2014 μέχρι και τον Μάιο οι νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές ανήλθαν σε 5,2 δισ. ευρώ.
Τον μήνα Μάιο τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη άγγιξαν τα 873 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, είναι άγνωστο πώς το Δημόσιο θα καταφέρει να εισπράξει έσοδα από τους πλειστηριασμούς ακινήτων σε μια «νεκρή» κτηματαγορά, αλλά και κατά πόσο θα καλύπτει τις απαιτήσεις του όταν το τίμημα της πώλησης του ακινήτου θα είναι εξαιρετικά χαμηλό.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης