Στις τρεις πρώτες θέσεις εξαγωγέων δημητριακών και ρυζιού προς την Τουρκία, ήταν η Ελλάδα, το 2016. Ειδικότερα, κατείχε την 3η θέση σε εξαγωγή ρυζιού και σιταριού και την πρώτη σε εξαγωγή μειγμάτων αλεύρων για την παρασκευή προϊόντων.

Το ποσοστό της, σε σχέση με το σύνολο των τουρκικών εισαγωγών δημητριακών και ρυζιού, είναι σημαντικό και απέφερε στη χώρα -σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ- 29.956.700 ευρώ (σύμφωνα με την Τουρκική Στατιστική Υπηρεσία 29.047.051 ευρώ) σε συνολική αξία εισαγωγής των συγκεκριμένων προϊόντων στην Τουρκία ύψους 221.122.494 ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δηλαδή, περίπου 13% των εισαγωγών δημητριακών και ρυζιού της Τουρκίας προέρχονται από την Ελλάδα και το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί.

Αυτά σημειώνονται σε έκθεση του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη με θέμα «Τουρκικη αγορά ζύμης, αρτοσκευασμάτων και ρυζιού». Στην έκθεση αναφέρεται:

«Οι κύριοι εξαγωγείς ρυζιού στην Τουρκία είναι: Ιταλία, Ρωσία, Αίγυπτος, Ινδία και ΗΠΑ, ενώ και η Ελλάδα εξάγει ρύζι στην Τουρκία. Κύριοι εισαγωγείς ρυζιού από Τουρκία είναι: Γεωργία, ΗΠΑ, Βέλγιο, Ισραήλ, Ιράκ και Συρία. Σημειώνεται ότι οι χώρες που εισάγουν ρύζι από την Τουρκία διαφοροποιούνται ανά τα έτη, που σημαίνει ότι το τουρκικό ρύζι δεν έχει εδραιωθεί στην παγκόσμια αγορά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το 2016 υπήρξε μεγάλη αύξηση εισαγωγής σιτηρών από την Ελλάδα, η οποία μειώθηκε κατά πολύ το 2017.
Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι οι εμπορικές σχέσεις της Τουρκίας με τη Ρωσία είχαν διαταραχθεί από τον Οκτώβριο του 2016 και αποκαταστάθηκαν το 2017. Το 2017, όμως, παρατηρήθηκε ραγδαία αύξηση της εξαγωγής ελληνικού ρυζιού προς την Τουρκία, φτάνοντας τα 22.717.704 ευρώ.

Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι “παρά το γεγονός ότι η τοπική παραγωγή είναι ιδιαιτέρως προστατευμένη από τον διεθνή ανταγωνισμό με τις περιοριστικού τύπου εισαγωγικές πρακτικές και το υψηλό δασμολόγιο, πραγματοποιούνται εισαγωγές κατεψυγμένων προϊόντων αρκετών εκατομμυρίων, οι οποίες ειδικά στην περίπτωση των καταψυγμένων ζυμών είναι ανοδικές την τελευταία δεκαετία.

Τα παραγόμενα στην Τουρκία καταψυγμένα προϊόντα ικανοποιούν μια μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού. Υπάρχει, ωστόσο, και μια μικρότερη μερίδα καταναλωτών που αναζητούν την ποιότητα και είναι διατεθειμένοι να επωμισθούν το κόστος του ακριβότερου εισαγόμενου, συχνά ευρωπαϊκού, καταψυγμένου προϊόντος. Τα ελληνικά καταψυγμένα προϊόντα και ιδιαίτερα τα καταψυγμένα προϊόντα ζύμης μπορούν να διεκδικήσουν ένα μεγαλύτερο μέρος του μεριδίου της τουρκικής αγοράς».

Σύμφωνα με τον Οργανισμό Investment Support and Promotion Agency of Turkey, στην Τουρκία οι πιο αναπτυσσόμενοι κλάδοι είναι αυτοί των αναψυκτικών, των παιδικών τροφών και των αρτοσκευασμάτων, καθώς και τα δημητριακά για πρωινό.

Τύποι ζύμης και είδη αρτοσκευασμάτων

Οι Τούρκοι καταναλωτές προτιμούν την αγορά μη συσκευασμένου άρτου, ενώ από το 2008 η Τουρκία διεξάγει μεγάλης κλίμακας καμπάνια υπέρ της κατανάλωσης ζυμών ολικής αλέσεως, καθώς και για την καταπολέμηση της απόρριψης μεγάλων ποσοτήτων αρτοσκευασμάτων.

Καθώς η Τουρκία δεν διαθέτει δίκοκκο σιτάρι, τύπου Ζέας, αυτό εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο ελληνικών εξαγωγών.

Μετά την καμπάνια της τουρκικής κυβέρνησης για περιορισμό της κατανάλωσης λευκού άρτου, παρουσιάζεται κάμψη στην αγορά, η οποία όμως είναι ανεπαίσθητη, δεδομένου του μεγέθους της χώρας.

Στην Τουρκία παράγονται άρτοι πολύσποροι, πίτουρου, καλαμποκιού, ολικής αλέσεως και βρώμης.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, τα δημητριακά παρουσιάζουν ραγδαία αύξηση, καθώς η αγορά της Τουρκίας υιοθετεί δυτικά πρότυπα.
Οι κυρίαρχες εταιρείες στον χώρο των δημητριακών είναι οι Nestle, Nesquik και Nesfit.

Η παραγωγή ρυζιού δεν επαρκεί, γι’ αυτό και η Τουρκία εισάγει μεγάλες ποσότητες του συγκεκριμένου προϊόντος.

Πηγή: ΑΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης