Ο Ταγίπ Ερντογάν ικανοποίησε όλα τα ανταλλάγματα, τα τερτίπια ακόμη και τις ανήκουστες απαιτήσεις της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας προκειμένου η Volkswagen να κατασκευάσει τη νέα της μονάδα παραγωγής στη Μαγνησία 40χλμ. από την πόλη της Σμύρνης.

Δεν είναι δα και η πρώτη φορά που η γερμανική βιομηχανία επιλέγει την Τουρκία ως βασικό επιχειρηματικό και στρατηγικό προορισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Γερμανικοί κολοσσοί όπως η ΜΑΝ αλλά και κατασκευαστές λευκών συσκευών όπως SIEMENS και Bosch έχουν εδώ και χρόνια εγκαταστήσει τις παραγωγικές τους μονάδες στα περίχωρα της Άγκυρας. Στην ουσία δεν υπάρχει ηλεκτρικός φούρνος, πλυντήριο ή ψυγείο με γερμανική ετικέτα που να μην κατασκευάζεται στην Τουρκία. Ακόμη και η «ελληνοφανής» PITSOS, η οποία εδώ και καιρό έχει εξαγοραστεί από γερμανική εταιρεία. 

Όμως υπό τις παρούσες συνθήκες και στο πλαίσιο των τριβών μεταξύ Τουρκίας και Δύσης η επιλογή της VW δεν μπορεί παρά να εκληφθεί και ως πολιτική στήριξη στον Ταγίπ Ερντογάν. Μίλησε η γλώσσα του κέρδους η οποία ως γνωστόν υπερισχύει της γλώσσας της πολιτικής ακόμη και αν δεν έχει ταυτιστεί μαζί της η σύγχρονη Ευρώπη.

Η ανταπόκριση της DW για τη νέα επένδυση της VW στην Τουρκία είναι άκρως αποκαλυπτική: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εδώ και καιρό Τουρκία, Βουλγαρία και Σαουδική Αραβία διεκδικούν την κατασκευή ενός νέου μεγάλου εργοστασίου της VW στο έδαφός τους. Η ειδησεογραφική ιστοσελίδα του Πρώτου Προγράμματος της Γερμανικής Τηλεόρασης ARD σημειώνει, επικαλούμενη κυβερνητικούς κύκλους στο Βερολίνο, ότι νικήτρια της διελκυστίνδας αναδεικνύεται η Τουρκία.

Το μόνο που εκκρεμεί ακόμα είναι το αίτημα της VW για μείωση του ΦΠΑ αγοράς νέων αυτοκινήτων, που στην περίπτωση του Passat, ανάλογα με το μοντέλο, ανέρχεται μέχρι και στο 40% της συνολικής αξίας του οχήματος.

Η νέα μονάδα της Volkswagen θα κατασκευαστεί, όπως όλα δείχνουν, στην Μανίσα (Μαγνησία) 40 περίπου χλμ. βορειοανατολικά της Σμύρνης. Πρόκειται για επένδυση πολλών δισεκατομμυρίων, η οποία θα δημιουργήσει αρκετές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Παρά το χαμηλότερο μισθολογικό κόστος στη Βουλγαρία η πλάστιγγα έγειρε προς την πλευρά της Τουρκίας με κύριο επιχείρημα υπέρ της Μανίσας την πρόσβαση στην τουρκική αγορά. Η Volkswagen υπολογίζει με 40.000 πωλήσεις Passat το χρόνο μόνο στην Τουρκία. Ένα μεγάλο μέρος από αυτά τα οχήματα αναμένεται να απορροφήσει το τουρκικό δημόσιο, μιας και η λιμουζίνα Passat είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε υψηλόβαθμους δημοσίους υπαλλήλους. Εκτός από το Passat η νέα μονάδα θα κατασκευάζει μοντέλα των θυγατρικών Skoda και της Seat.

Βροχή τα ανταλλάγματα για τη VW

Πληροφορίες λομπίστα, ο οποίος εργάζεται για λογαριασμό της Άγκυρας στη Γερμανία, θέλουν τον προέδρο Ερντογάν να προτίθεται κατ΄ εξαίρεση να δώσει στην VW για όλες τις μεταξύ τους συμφωνίες ένα είδος «δημόσιας εγγύησης». Ο λομπίστας ισχυρίζεται μάλιστα ότι η τουρκική κυβέρνηση έδωσε στην γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας όλα τα ανταλλάγματα που ζήτησε, ακόμα και εκείνο της έγγραφης δέσμευσης του τουρκικού δημοσίου.

Η απόφαση υπέρ της Μανίσας φαίνεται ότι ελήφθη παρά τις αντιρρήσεις που εξέφρασε το συμβούλιο εργαζομένων στη VW. Λέγεται ότι η εκπροσώπηση των εργαζομένων στην VW αμφισβητούν τον σεβασμό δικαιωμάτων των εργαζομένων σε μια μονάδα στην Τουρκία. Όπως όμως σημειώνει η ιστοσελίδα tagesschau.de, η Volkswagen διαθέτει εργοστάσια και σε πολλές άλλες χώρες στον κόσμο, όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα και η δικαιοσύνη λειτουργούν διαφορετικά από ό,τι στη Γερμανία. Πάντως τόσο το Βερολίνο όσο και ο σοσιαλδημοκράτης πρωθυπουργός της Κάτω Σαξωνίας Στέφαν Βάιλ δεν διατυπώνουν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, αντιρρήσεις στην επιλογή της Τουρκίας.

Η υπογραφή των συμβολαίων για την κατασκευή της μονάδας στην Τουρκία τοποθετείται χρονικά περί τα τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου. Θα είναι η στιγμή που στο προεδρικό μέγαρο στην Άγκυρα θα ανοίξουν οι σαμπάνιες. Όχι επειδή δημιουργήθηκαν μερικές χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά επειδή με αυτή την επένδυση δείχνουν να επιστρέφουν οι μεγάλες γερμανικές επενδύσεις στην Τουρκία, οι οποίες είχαν παγώσει τα τελευταία χρόνια λόγω των εντάσεων στις γερμανοτουρκικές σχέσεις.

Πηγή: DW

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης