Την ύπαρξη αλμυρού νερού σε ρέουσα μορφή στον Άρη, τουλάχιστον κατά τη θερινή περίοδο, διαπίστωσαν οι επιστήμονες της NASA.

Η ύπαρξη αλμυρού ύδατος αυξάνει τις πιθανότητες να υπάρχει ζωή στον ΆρηΠρόκειται για μια ιστορική ανακάλυψη καθώς αυξάνει τις πιθανότητες ύπαρξης κάποιας μορφής ζωής, έστω σε μικροβιακό επίπεδο, στον Κόκκινο Πλανήτη.

Οι ερευνητές της Εθνικής Υπηρεσίας Αεροναυπηγικής και Διαστήματος της Αμερικής έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες της επιφάνειας του πλανήτη: Σε αυτές διακρίνονται περιστασιακά αρειανές πλαγιές με μακρόστενους σκούρους σχηματισμούς που σχηματίζονται όντως από τη ροή αλμυρού νερού.

Η ακριβής χημική σύσταση του νερού δεν είναι ακόμη γνωστή με ακρίβεια.

Δείτε την επίσημη ανακοίνωση από τους ερευνητές της NASA:

Η πρώτη φωτογραφία

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές τα ίχνη αυτά είχαν παρατηρηθεί για πρώτη φορά το 2010, καθώς οι επιστήμονες είχαν εντοπίσει πως στην επιφάνεια του πλανήτη έρεε αλμυρό νερό, το οποίο όταν όταν χαμηλώνει η θερμοκρασία στεγνώνει και δημιουργεί «λωρίδες» πλάτους πέντε μέτρων και μήκους μέχρι και 100 μέτρων.

«Υπήρξε ζωή στον Άρη και μπορούμε να το ανακαλύψουμε; Μήπως ξεκίνησε η ζωή στον Άρη; Υπάρχει ακόμα ζωή στον Άρη; Μπορούμε να το διαπιστώσουμε είτε στέλνοντας μηχανήματα είτε ανθρώπους και θα είμαι πολύ χαρούμενος να φτάσει αυτή η ημέρα» δήλωσε επιστήμονας κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στη NASA.

«Σημειώθηκε σφοδρή κλιματική αλλαγή και στέγνωσε από νερό. Υπάρχει μεγάλη υγρασία στον πλανήτη. Αυτές οι ανακαλύψεις είναι πολύ σημαντικές. Δεν είναι ο ξηρός πλανήτης που πιστεύαμε. Βρέθηκε τρεχούμενο νερό στον πλανήτη» συμπλήρωσε δεύτερος ερευνητής.

Όπως αναφέρει η «Daily Mail», μεταξύ των ομιλητών βρίσκεται ο Lujendra Ojha, μεταπτυχιακού φοιτητή του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Γεωργίας των ΗΠΑ. Στο βιογραφικό του ξεχωρίζει η τυχαία ανακάλυψη της πρώτης σημαντικής ένδειξης ότι στον Άρη υπάρχει νερό και μάλιστα τρεχούμενο!

Η εν λόγω ανακάλυψη έγινε το 2011, πριν ο Ojha πάρει το πτυχίο του από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνας. Μελετώντας φωτογραφίες της επιφάνειας του κόκκινου πλανήτη και αφαιρώντας τις φωτοσκιάσεις, ο φοιτητής εντόπισε δακτυλοειδή σημάδια στα κανάλια που τον διατρέχουν.

Τα εν λόγω σημάδια φαίνονταν όχι απλώς να κινούνται, αλλά και να ακολουθούν το μοτίβο της κίνησης του νερού.

Έκτοτε ο Lujendra Ojha αφοσιώθηκε στην έρευνα για τα κανάλια του Άρη, προσπαθώντας να αποδείξει ότι τα σημάδια επάνω τους δημιουργούνταν όντως από τρεχούμενο νερό.

Η χαρτογράφηση αλάτων νερού στην επιφάνεια του Άρη

Ο βρετανικός Guardian δημοσίευσε εικόνες της NASA με τις ραβδώσεις αλάτων που εμφανίζονται σε διάφορα σημεία της επιφάνειας του Κόκκινου Πλανήτη:

Ίχνη από άλατα που εντοπίστηκαν στον κρατήρα Hale

Οι ραβδώσεις αλάτων στον κρατήρα Garni είναι μερικές εκατοντάδες μέτρα σε μήκος
Η ισημερινή περιοχή Coprates Chasma

Ο κρατήρας Horowitz

Μεταγενέστερες παρατηρήσεις σε άλλες πλην παρόμοιες τοποθεσίες του πλανήτη αποκάλυψαν ότι τα ίδια σημάδια μοιάζουν να αναδύονται τις θερμότερες περιόδους και να κοπάζουν τις ψυχρότερες.

Το γεγονός ότι οι επιστήμονες έχουν ξεκάθαρες αποδείξεις για την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή στον Άρη αποτελεί μια μείζονος σημασίας ανακάλυψη, καθώς το τρεχούμενο νερό παραμένει η καλύτερη ένδειξη ότι κάποτε υπήρχε ζωή, ή μπορεί να υπάρξει μελλοντικά, πέρα από τη Γη.

Βέβαια, τα ίχνη νερού στον Άρη δεν είναι κάτι καινούριο – ο πάγος στους πόλους του, για παράδειγμα, έχει ανακαλυφθεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Ωστόσο, λόγω της χαμηλής βαρύτητας και της λεπτής ατμόσφαιρας, οι επιστήμονες είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το νερό ως επί το πλείστον εξατμιζόταν, αντί να κυλά στην επιφάνεια, όπως συμβαίνει στον γαλάζιο πλανήτη μας.