Εκατοντάδες άνθρωποι στην Κωνσταντινούπολη έχουν υπογράψει τις τελευταίες δύο ημέρες σε λίστες, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στο γιγαντιαίο σχέδιο κατασκευής μιας διώρυγας που προωθεί ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, το οποίο, όπως καταγγέλλουν, θα προκαλέσει περιβαλλοντικό χάος στην πόλη.»

Η προτεινόμενη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης, μήκους 45 χλμ, θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα προς τον βορρά και τη θάλασσα του Μαρμαρά προς τον νότο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Ερντογάν υποστηρίζει ότι το έργο θα διευκολύνει την κυκλοφορία και θα προλαμβάνει τα ατυχήματα στα Στενά του Βοσπόρου.

Όμως, βουλευτές της αντιπολίτευσης και οικολόγοι απαντούν ότι η έκθεση σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της διώρυγας δεν δίνει επαρκείς απαντήσεις για όλα τα προβλήματα που θα μπορούσε να προκαλέσει η κατασκευή της.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κάλεσαν, επομένως, τους Τούρκους να καταθέσουν αιτήματα με τα οποία θα δηλώνουν την αντίθεσή τους στην έκθεση έως τη 2α Ιανουαρίου. Από χθες, ουρές σχηματίζουν έξω από τα γραφεία της πολεοδομίας στην Κωνσταντινούπολη όσοι περιμένουν να υπογράψουν τις λίστες.

Ο Αχμέτ Κάρα στέκεται έξω από το υποκατάστημα της πολεοδομίας στη συνοικία Μπεσικτάς. Λέει ότι διαφωνεί με τη διώρυγα λόγω των επιπτώσεων, που φοβάται ότι θα έχει, στο σύστημα υδροδότησης της Κωνσταντινούπολης.

«Η έλλειψη νερού είναι το νούμερο ένα πρόβλημα για την ανθρώπινη ζωή» σημείωσε ο 32χρονος τεχνικός υπολογιστών.

Η Γκιουλτζάν Ερντογάν Μποϊράζ, μια 56χρονη πρώην καθηγήτρια, υποστηρίζει ότι το σχέδιο στοχεύει στην κερδοσκοπία και θα καταστρέψει το μέλλον της πόλης.

«Έχουμε ευθύνη απέναντι στα εγγόνια μας και καταβάλλουμε προσπάθειες να προστατεύσουμε το μέλλον μας. Είμαι εδώ για να μπορώ να κοιμάμαι ήρεμα» τόνισε.

Ο Τούρκος πρόεδρος έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι η κατασκευή θα προχωρήσει παρά τις όποιες διαφωνίες, προαναγγέλλοντας μάλιστα την έναρξη των εργασιών σε λίγους μήνες.

«Η δημιουργία μιας νέας διώρυγας παράλληλα με τον Βόσπορο, που εμείς αποκαλούμε Κανάλι της Κωνσταντινούπολης, είναι το όνειρό μου. Θεού θέλοντος θα βάλουμε τα θεμέλια στα τέλη του 2017 ή στις αρχές του επόμενου έτους… Υπάρχει η διώρυγα του Σουέζ, η διώρυγα του Παναμά και θα υπάρχει και η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης», είπε κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Σερβία.

Στα 10 δισ. το κόστος

Η διώρυγα -το κόστος της οποίας αναμένεται σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις να αγγίξει τα 10 δισ δολάρια, ποσό πολύ μικρότερο από αυτό που υπολογίζουν οι επικριτές του σχεδίου- εντάσσεται σε μια σειρά φαραωνικών κατασκευαστικών έργων, περιλαμβανομένων αρκετών γεφυρών και ενός τρίτου αεροδρομίου στην Κωνσταντινούπολη, που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι την εκατοστή επέτειο του σύγχρονου τουρκικού κράτους το 2023.

Η μήκους 43 χιλιομέτρων διώρυγα θα φθάνει μέσω της λίμνης Κιουτσούκτσεκμετζέ στην Προποντίδα περνώντας μέσα από δάση, αγροτικές εκτάσεις και πηγές γλυκού νερού. Επιστήμονες, ωστόσο, προειδοποιούν ότι θα διαταράξει την ευαίσθητη οικολογική ισορροπία ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και την Προποντίδα και οδηγήσει σε αύξηση του υδρόθειου στον Μαρμαρά με αποτέλεσμα μια έντονη μυρωδιά κλούβιου αυγού στην Κωνσταντινούπολη.

Γιατί επιμένει η κυβέρνηση Ερντογάν

Η τουρκική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το έργο είναι αναγκαίο για την αποσυμφόρηση του Βοσπόρου, ο οποίος, όπως λέει, δεν αρκεί πλέον για να καλύψει τις ανάγκες διέλευσης των μεγάλων εμπορικών πλοίων από τη Μαύρη Θάλασσα στην Προποντίδα. Κι επισημαίνει ότι διέρχονται ετησίως από εκεί περί τα 53.000 πλοία ετησίως, μεταξύ των οποίων και δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά, αν και τα ατυχήματα είναι σπάνια τα τελευταία χρόνια, εξαιρουμένης μιας πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκε το 2003 και της πρόσκρουσης ενός τάνκερ σε μια παραλιακή έπαυλη το 2015.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Τούρκου Προέδρου αναφορικά με την κατασκευή διώρυγας στην Κωνσταντινούπολη:

«Στα Στενά με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το «Καναλ Ινσταμπουλ» (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ. Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό».

Ο Ερντογάν υποστήριξε ουσιαστικά ότι με αυτή την συνθήκη δεν έχουν κάποια οικονομική απολαβή καθώς τα εμπορικά πλοία στον Βόσπορο έχουν ελεύθερη διέλευση και δεν υπάρχει κάποιος έλεγχος λόγω αυτής της συνθήκης. Ωστόσο, με το σχέδιο αυτό της νέας διώρυγας ο Ερντογάν αποσκοπεί στο να αλλάξει αυτή την κατάσταση δημιουργώντας όχι μόνο οικονομικές απολαβές αλλά και γενικότερο έλεγχο στα εμπορικά πλοία. 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης