Σύνταξη-επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Η έρευνα της Greenpeace διαπιστώνει ότι οι κενές πτήσεις προκαλούν εκατομμύρια τόνους επιβλαβών εκπομπών. Σύμφωνα με την ανάλυση, οι εγκαταλειμμένες, περιττές ή ασύμφορες πτήσεις αποσκοπούν στο να επιτρέψουν στις αεροπορικές εταιρείες να διατηρήσουν τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης στα μεγάλα αεροδρόμια, αλλά θα μπορούσαν επίσης να δημιουργήσουν έως και 2,1 εκατομμύρια τόνους εκπομπών αερίων θερμοκηπίου – ή το αντίστοιχο που, κατά μέσο όρο, εκπέμπουν 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ σε ένα χρόνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η Επιτροπή της ΕΕ απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να πετούν άδεια αεροπλάνα για να εκπληρώνουν μια αυθαίρετη ποσόστωση που δεν είναι μόνο ρυπογόνος, αλλά εξαιρετικά υποκριτική, δεδομένης της ρητορικής τους για το κλίμα», δήλωσε ο Herwig Schuster, εκπρόσωπος της εκστρατείας European Mobility for All, της Greenpeace.

«Οι εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές εκτοξεύονται», είπε. «Θα ήταν ανεύθυνο εκ μέρους της ΕΕ να μην κάνει την ώριμη κίνηση και να τερματίσει τις πτήσεις φαντάσματα, καθώς και να απαγορεύσει αυτές των μικρών αποστάσεων εκεί όπου υπάρχει εναλλακτική σιδηροδρομική σύνδεση», πρόσθεσε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όταν ξεκίνησε η πανδημία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μείωσε το σημείο αναφοράς για τις πτητικές λειτουργίες που πρέπει να πληρούν οι αεροπορικές εταιρείες για να διατηρήσουν τις θέσεις τους ανοιχτές, από 80% σε 25%. Όμως τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Βρυξέλλες αύξησαν το σημείο αναφοράς στο 50% και στη συνέχεια στο 64% ξανά τον Μάρτιο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Carsten Spohr, δήλωσε ότι η αεροπορική του εταιρεία μπορεί να χρειαστεί να πραγματοποιήσει 18.000 «επιπρόσθετες περιττές πτήσεις» για να εκπληρώσει τους αναπροσαρμοσμένους κανόνες και ζήτησε να εφαρμοστεί το είδος των «φιλικών προς το κλίμα εξαιρέσεων», που ισχύουν σε άλλα μέρη του κόσμου. Ο εκπρόσωπος της Lufthansa είπε ότι μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 2021, μόλις το 45% των πτήσεων της ήταν γεμάτες.

Το υπόλοιπο 5%, ή 18.000 πτήσεις, «ορίζονται ως περιττές», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος. «Εάν δεν διακινδυνεύαμε την απώλεια χρονοθυριδων (slots) σε ορισμένα αεροδρόμια της Ευρώπης, πιθανότατα θα τις είχαμε ακυρώσει και θα τις είχαμε συνδυάσει με άλλες υπάρχουσες πτήσεις», κατέληξε.

Η Greenpeace εφάρμοσε το ποσοστό πτήσεων φαντασμάτων της Lufthansa σε άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες με βάση το μερίδιο αγοράς 17% του γερμανικού αερομεταφορέα, χρησιμοποιώντας μια συντηρητική εκτίμηση 20 τόνων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου ανά πτήση. Η έρευνα υπέθεσε ένα μέσο χρόνο πτήσης 90 λεπτών με αεροπλάνο 200 θέσεων, σε απόσταση 800 – 1.000 χλμ. Ο Tim Johnson, διευθυντής της Ομοσπονδίας Περιβάλλοντος Αεροπορίας, βρίσκει ότι οι υποθέσεις της Greenpeace ήταν «εξαιρετικά ακριβείς».

«Μοιάζει με υπόδειγμα σπατάλης στον κλάδο και νομίζω ότι ο κόσμος θα εκπλαγεί από την κλίμακα του», είπε. «Υποδηλώνει ένα πραγματικό πρόβλημα των αεροπορικών εταιρειών που αναγκάζονται να εκτελούν είτε κενές είτε πτήσεις πολύ χαμηλής πληρότητας προκειμένου να διατηρήσουν τις θέσεις τους στα αεροδρόμια».

Οι σοσιαλιστές ευρωβουλευτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησαν απαντήσεις για το πρόβλημα και η Greta Thunberg, η επικεφαλής της εκστρατείας για το κλίμα, ανάρτησε ένα σαρδόνιο σχόλιο στο Twitter : «Η ΕΕ σίγουρα βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνείται ότι οι αερομεταφορείς εκτελούν πτήσεις – φαντάσματα ή ότι οι κανόνες χρονοθυρίδας του τύπου : «χρησιμοποιήστε το ή το χάνετε», έχουν δημιουργήσει προβλήματα.

Ένας εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε: «Οι κενές πτήσεις είναι επιβλαβείς για την οικονομία και το περιβάλλον, γι’ αυτό ακριβώς λάβαμε πολλά μέτρα που επιτρέπουν στις εταιρείες να μην έχουν τέτοιες κενές πτήσεις. Εάν οι αεροπορικές εταιρείες αποφασίσουν να διατηρήσουν κενές πτήσεις, αυτή είναι μια εταιρική απόφαση, η οποία δεν είναι αποτέλεσμα των κανόνων της ΕΕ». Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι έχουν ήδη περικόψει τις απαιτήσεις για χρονοθυρίδες και ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να ζητήσουν να μην ισχύσουν ακόμη και αυτές, εάν οι πτήσεις τους διαταράσσονται  από «αυστηρά μέτρα υγιεινής», όπως οι νέοι κυβερνητικοί ταξιδιωτικοί περιορισμοί.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, παραπονέθηκε ότι οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες επωφελήθηκαν από τις γενναιόδωρες αναπροσαρμογές της ΕΕ : «Η Lufthansa ακόμη δεν είναι ευχαριστημένη. Δεν θέλουν να εκτελούν πτήσεις – φαντάσματα γιατί σκέφτονται (και καλά) το περιβάλλον», δήλωσε στο Politico.

Η ιρλανδική budget αεροπορική εταιρεία, ζητά από την Lufthansa να πουλά τα ελεύθερα εισιτήρια σε φθηνές τιμές και η Επιτροπή να την αναγκάσει να αποδεσμεύσει αχρησιμοποίητες χρονοθυρίδες. Η Air France λέει ότι θέλει μεγαλύτερη ευελιξία στον κανόνα των χρονοθυρίδων, αλλά ο εκπρόσωπος της είπε ότι δεν θα δώσει στοιχεία για το πόσες πτήσεις χαμηλής πληρότητας και πόσες περιττές πτήσεις πραγματοποιούσε αυτήν τη στιγμή.

Ο Johnson είπε ακόμα ότι είναι απαραίτητο να εστιάσουμε στις κλιματικές επιπτώσεις όταν εκπέμπονται άσκοπα τεράστιες ποσότητες CO2, αλλά και ότι υπήρχε μια «ευρύτερη μάχη στον κλάδο» και υπογράμμισε την ανάγκη για μεταρρύθμιση των χρονοθυρίδων.

«Χρειαζόμαστε κάτι που να ανταμείβει πραγματικά την αποτελεσματικότητα», είπε. «Κάποιο είδος μέτρησης απόδοσης ως βάση για την κατανομή χρονοθυρίδων, που θα επέτρεπε σε μια εταιρεία με σύγχρονο και πλήρες αεροπλάνο να προτιμάται έναντι των ανταγωνιστών αερομεταφορέων, οι οποίοι λειτουργούν με πολύ χαμηλότερους συντελεστές φορτίου ή παλαιότερες τεχνολογίες».

Πηγή: The Guardian

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης