Η ιταλίδα φυσικός Φαμπιόλα Τζιανότι αναλαμβάνει τα ηνία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πυρηνικής Έρευνας της Γενεύης. Από το 2016 θα είναι η νέα γενική διευθύντρια του CERN.

Η Τζιανότι κατάφερε να υπερισχύσει της υποψηφιότητας άλλων δυο διακεκριμένων συναδέλφων της: του Ολλανδού Φρανκ Λίντε, διευθυντή του Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής Nikhef του Άμστερνταμ και του Βρετανού Τέρι Γουάιατ, καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ. Η ιταλίδα φυσικός είναι η πρώτη γυναίκα επιστήμονας που κατακτά αυτό το ξεχωριστό επιστημονικό πόστο, διαδεχόμενη τον απερχόμενο γερμανό διευθυντή Ρολφ Χόιερ.

Επικεφαλής του πειράματος ATLAS

Η Τζιανότι ήταν επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που επιβεβαίωσε την ύπαρξη του μποζονίου του ΧιγκςΗ 52χρονη ερευνήτρια έγινε παγκοσμίως γνωστή τον Ιούλιο του 2012 ως επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που επιβεβαίωσε την ύπαρξη του μποζονίου του Χιγκς στο CERN. Tο αποκαλούμενο «σωματίδιο του Θεού» ήταν το τελευταίο, αλλά καθοριστικό κομμάτι του παζλ που συνθέτει το μοντέλο της μάζας.

Στο πλαίσιο του πειράματος ATLAS του μεγάλου επιταχυντή μεταξύ 2009 και 2013, οπότε και έγινε η ιστορική ανακάλυψη, η Φαμπιόλα Τζιανότι διηύθυνε μια διεθνή ομάδα επιστημόνων που αποτελούνταν από 3.000 άτομα από 38 χώρες του κόσμου. Η δουλειά της στο CERN τότε «δεν ήταν απλώς μια μεγάλη επιστημονική επιχείρηση αλλά και μια μοναδική ανθρώπινη περιπέτεια», είχε πει τότε η ίδια.

Η Ιταλίδα γεννήθηκε στις 29 Οκτωβρίου του 1960 στη Ρώμη. Το 1989 έλαβε το διδακτορικό της στη σωματιδιακή φυσική από το Πανεπιστήμιο του Μιλάνου. Στο CERN εργάζεται ως ερευνήτρια από το 1994. Το πλουσιότατο βιογραφικό της περιλαμβάνει εκατοντάδες επιστημονικές δημοσιεύσεις και ενεργό συμμετοχή σε πολυάριθμα διεθνή επιστημονικά συμβούλια.

Πολυάριθμες διακρίσεις

Η Φαμπιόλα Τζιανότι με τον Πίτερ ΧιγκςΑπό τον Αύγουστο του 2013 είναι επίτιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Πέρα από πολυάριθμες επιστημονικές διακρίσεις έχει ανακηρυχθεί επίτιμη διδάκτορας τεσσάρων πανεπιστημίων: της Ουψάλα (Σουηδία), της Λωζάννης (Ελβετία), του Μόντρεαλ (Καναδάς) και του Όσλο (Νορβηγία).

Η επόμενη χρονιά, το 2015, θα είναι για την ίδια μια μεταβατική περίοδος, αφού θα πρέπει να προετοιμαστεί ώστε να αναλάβει τα ηνία του CERN την πρώτη Ιανουαρίου του 2016. Ο νυν γενικός διευθυντής, ο γερμανός φυσικός Ρολφ Χόιερ, εμφανίστηκε ιδιαίτερα ικανοποιημένος με την επιλογή της Ιταλίδας ως διαδόχου του, εκτιμώντας ότι το CERN βρίσκεται «σε καλά χέρια».

Πηγή: Deutsche Welle