Από τα στενά του Ορμούζ διακινείται το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής του αργού πετρελαίου καθώς και ένας σημαντικότατος όγκος πετρελαϊκών παραγώγων. Η ασφαλής ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο αποτελεί αναγκαία συνθήκη για τον ομαλό εφοδιασμό της διεθνούς αγοράς υδρογονανθράκων. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε ανωμαλία παρουσιαστεί ως προς την ασφαλή διέλευση των δεξαμενοπλοίων αποτελεί άμεση απειλή και μεταφράζεται αμέσως σε νευρικότητα στις διεθνείς τιμές του μαύρου χρυσού.

Έτσι λοιπόν μετά το συμβάν της Πέμπτης 13 Ιουνίου όπου δύο δεξαμενόπλοια νορβηγικών και ιαπωνικών συμφερόντων τυλίχθηκαν στις φλόγες μετά από εκρήξεις που σημειώθηκαν, προκάλεσε την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου ανά βαρέλι κατά 3,5%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα αίτια που προκάλεσαν τις εκρήξεις αλλά και τα ρήγματα στα δύο δεξαμενόπλοια δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί αν και οι πρώτες προσεγγίσεις κάνουν λόγω για επιθέσεις. Ορισμένες πηγές αναφέρουν πώς τα σκάφη τορπιλίστηκαν, άλλες ότι προσέκρουσαν σε θαλάσσια νάρκη, άλλες τέλος αναφέρονται σε επίθεση αλλά χωρίς να διευκρινίζουν το μέσο που χρησιμοποιήθηκε για την εκτέλεση της.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση το συμβάν της Πέμπτης έρχεται να προστεθεί στις προηγούμενες, προ δύο εβδομάδων, επιθέσεις σε 4 δεξαμενόπλοια στην ίδια περιοχή, ανοικτά του Ομάν, έξω από το λιμάνι Φουτζέϊρα.

Τα δύο δεξαμενόπλοια, το πρώτο υπό σημαία των Νήσων Μάρσαλ, νορβηγικών συμφερόντων που φέρει το όνομα «Front Altair» φόρτωσε 75.000 τόνους νάφθα στο Αμπουντάμπι με προορισμό την Ταιβάν. Το δεύτερο ,υπό σημαία Παναμά, ιαπωνικών συμφερόντων φόρτωσε μεθανόλη στη Σαουδική Αραβία με προορισμό την Σιγκαπούρη. Και τα δύο δεξαμενόπλοια ακολουθούσαν νοτιανατολική πορεία και διέπλεαν την Αραβική Θάλασσα μεταξύ των ακτών του Ομάν και του Πακιστάν αφού προηγουμένως είχαν περάσει το στενό του Ορμούζ κι είχαν ξανοιχθεί στην ανοικτή θάλασσα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δείτε το video με την πορεία των δύο δεξαμενόπλοιων όπως αυτή καταγράφτηκε από το Marin Traffic

 

Ναυτιλιακές πηγές στον Περσικό κόλπο αναφέρουν πως το πλοίο «Front Altair» εγκαταλείφθηκε από το πλήρωμα το οποίο κατέφυγε στο πλησιέστερο σκάφος στην περιοχή, στο φορτηγο πλοίο «Hyundai Dubai». Ο λοστρόμος του «Hyundai Dubai» ανέφερε με τη σειρά του, στο Bloomberg πως η πυρκαγιά στο τάνκερ εκδηλώθηκε από επίθεση «επιφανείας».

Αξιωματικοί του «Hyundai Dubai» πρόσθεσαν στο Bloomberg πως στο «Front Altair» ξέσπασαν ταυτόχρονα τρεις πυρκαγιές. Το πλήρωμα του δεξαμενόπλοιου βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα χέρια ομάδας διάσωσης του Ιράν.

Σύμφωνα με τις πρώτες μαρτυρίες ναυτικών που προσέγγισαν το «Front Altair» το σκάφος φέρει ένα πολύ μεγάλο ρήγμα πάνω όμως από την ισαλογραμμή.

Όσον αφορά το δευτερο σκάφος το «Kokuka Courageous» που πλέει και αυτό στην περιοχή δεν διατρέχει κίνδυνο να βυθιστεί και το φορτίο του από μεθανόλη είναι ανέπαφο. Κατά την πυρκαγιά ένα μέλος του πληρώματος του «Kokuka Courageous» τραυματιστηκε και έλαβε τις πρώτες βοήθειες από πλοίο που έσπευσε στην περιοχή. Από τις πρώτες μαρτυρίες προκύπτει πως και αυτό το δεξαμενόπλοιο, το οποίο κατευθυνόταν προς στη Σιγκαπούρη με σημαία Παναμά φέρει ρήγμα πάνω από την ισαλογραμμή.

 

Εκπρόσωπος της εταιρείας Frontline διέψευσε τα ιρανικά ΜΜΕ που μετέδωσαν ότι το Front Altair βυθίστηκε. «Υπάρχουν φωτογραφίες από ένα σκάφος διάσωσης που κάνει κύκλους γύρω από το πλοίο και το σκάφος δεν έχει βυθιστεί», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Πατ Άνταμσον, επικαλούμενος την πιο πρόσφατη πληροφορία που είχε λάβει λίγα λεπτά νωρίτερα από την τεχνική διαχείριση του πλοίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν δοθεί νωρίτερα στη δημοσιότητα, το δεξαμενόπλοιο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας.

Το δεξαμενόπλοιο δέχθηκε «επίθεση» σήμερα το πρωί καθώς έπλεε ανάμεσα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράν, ενώ τρεις εκρήξεις σημειώθηκαν σε αυτό, ανακοίνωσαν επίσης οι ναυτιλιακές αρχές της Νορβηγίας, οι οποίες διευκρίνισαν ότι κανένα μέλος του πληρώματός του δεν τραυματίστηκε.

Την ίδια ώρα, η εταιρεία τεχνικής διαχείρισης του πλοίου International Tanker Management, ανακοίνωσε ότι τα αίτια των εκρήξεων στο πλοίο δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά.

Η ασφάλεια στον Κόλπο έχει μεγάλη σημασία για το Ιράν, δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος του Ιράν Χασάν Ροχανί, μερικές ώρες μετά την εκκένωση των δύο δεξαμενόπλοιων.

«Η ασφάλεια έχει μεγάλη σημασία για το Ιράν στην ευαίσθητη περιοχή του Κόλπου, στη Μέση Ανατολή, στην Ασία και σε όλο τον κόσμο. Προσπαθούμε πάντα να διασφαλίσουμε την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή», ανέφερε ο Ροχανί σε μια ομιλία που μεταδόθηκε απευθείας από την κρατική τηλεόραση.

Ο ιρανός υπουργός Εξωτερικών Μοχαμάντ Τζαβάντ Ζαρίφ δήλωσε πως δύο περιστατικά με πετρελαιοφόρα που σημειώθηκαν σήμερα στον κόλπο του Ομάν είναι «ύποπτα» και έκανε έκκληση για περιφερειακό διάλογο ώστε να αποφευχθούν εντάσεις.

Ο Ζαρίφ έγραψε στο Twitter πως «οι επιθέσεις, που αναφέρεται πως έγιναν σε σχετιζόμενα με την Ιαπωνία» πετρελαιοφόρα στον κόλπο του Ομάν, πραγματοποιήθηκαν ενώ ο ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Άμπε συναντιόταν με τον ανώτατο ηγέτη του Ιράν αγιατολάχ Χαμενεΐ «για εκτεταμένες και φιλικές συνομιλίες».

«Ο χαρακτηρισμός ”ύποπτο” δεν μπορεί καν στοιχειωδώς να περιγράψει αυτό που φαίνεται πως έγινε σήμερα το πρωί», έγραψε στο Twitter. «Επιτακτική ανάγκη το προτεινόμενο από το Ιράν Φόρουμ Περιφερειακού Διαλόγου».

Πληροφορίες από το Tradewinds 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης