Προσοχή στο αλκοόλ!

Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 4 Ιουλίου 2012, 15:21
Προσοχή στο αλκοόλ!
Καλοκαιρινές διακοπές...περίοδος χαλάρωσης, εκτόνωσης και διαλείμματος από όλα, ακόμα και από τις σωστές διατροφικές μας συνήθειες. Είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι από εμάς συνδυάζουμε τη χαλάρωση με το φαγητό αλλά και με το αλκοόλ είτε αυτό σημαίνει για κάποιους μια παγωμένη μπίρα ή ένα ποτήρι δροσερό κρασί ή κάποιο κοκτέιλ.

Η διαιτολόγος- διατροφολόγος, Αυγή Καραΐσκου, μάς αναλύει όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με το αλκοόλ και την κατανάλωσή του.

Ποια είναι όμως η επίδραση του αλκοόλ στο σώμα μας;

Το αλκοόλ όπως και η ζέστη προκαλούν αφυδάτωση, άρα ο συνδυασμός και των δύο την περίοδο του καλοκαιριού αυξάνουν έντονα τις πιθανότητες. Τα συμπτώματα της αφυδάτωσης είναι ναυτία, ζάλη, κράμπες, αυξημένοι καρδιακοί παλμοί, πονοκέφαλος, έντονη εξάντληση κ.ά. Πέρα από αυτές τις ανεπιθύμητες παρενέργειες όμως, το αλκοόλ συνοδεύεται και από πολλές θερμίδες!

Ποιο είναι το θερμιδικό φορτίο του αλκοόλ;

Το αλκοόλ όταν διασπάται στον οργανισμό μας αποδίδει 7 θερμίδες ανά γραμμάριο λίγο λιγότερο δηλαδή από τα λίπη που σαν πηγή ενέργειας αποδίδουν 9 θερμίδες ανά γραμμάριο και λίγο περισσότερο από τις πρωτεΐνες και τους υδατάνθρακες που αποδίδουν 4 θερμίδες ανά γραμμάριο. Σημαντική διαφορά όμως είναι ότι οι θερμίδες του αλκοόλ χαρακτηρίζονται κενές καθώς το αλκοόλ δεν έχει καμία θρεπτική αξία, δηλαδή κανένα θρεπτικό συστατικό συγκριτικά με το λίπος, τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες. Μια ακόμα σημαντική διαφορά είναι ότι το αλκοόλ δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό μας αλλά χρησιμοποιείται άμεσα από αυτόν. Αυτό όμως σημαίνει ότι ο οργανισμός μας θα προτιμήσει να χρησιμοποιήσει πρώτα την ενέργεια του αλκοόλ και άρα θα χρησιμοποιήσει λιγότερη ενέργεια απο τις τροφές. Ως αποτέλεσμα η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ θα αποφέρει και αυξημένο βάρος σώματος καθώς η ενέργεια των τροφών παραμένει στον οργανισμό και αποθηκεύεται ως περίσσεια...δηλαδή λίπος.

Το κάθε ποτό έχει διαφορετική περιεκτικότητα αλκοόλ

Η περιεκτικότητα σε θερμίδες του κάθε αλκοολούχο ποτού καθορίζεται από την περιεκτικότητα αυτού σε αλκοόλ αλλά και από την περιεκτικότητά του σε άλλα υλικά όπως χυμό, αναψυκτικό. Όσο μεγαλύτερη περιεκτικότητα ενός ποτού σε αλκοόλ τόσο περισσότερες οι θερμίδες αυτού. Τα ποτά με το μικρότερο θερμιδικό φορτίο είναι η μπύρα και το κρασί. Η μπύρα αρχικά έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ (5%) και αποδίδει περίπου 110 θερμίδες στα 250 ml. Το κρασί έχει μέτρια περιεκτικότητα σε αλκοόλ (12-14%) και αποδίδει 80 θερμίδες το λευκό και 110 θερμίδες το κόκκινο στα 120 ml. Τα ποτά που θεωρούνται πλούσια σε θερμίδες είναι το ουίσκι, η βότκα, το ρούμι καθώς σε ποσότητα 45 ml αποδίδουν 100 θερμίδες αφού η περιεκτικότητα σε αλκοόλ φτάνει περίπου το 50%. Τα κοκτέιλ όσο γευστικά και δροσιστικά είναι μπορούν να καλύψουν θερμίδες ενός γεύματος καθώς ένα μεγάλο ποτήρι μπορεί να καλύψει και 400 θερμίδες.

Παρακάτω ακολουθούν μερικά δημοφιλή καλοκαιρινά ποτά και οι θερμίδες που μας αποδίδουν:

Μπίρα (5% vol) 250 ml: 110 kcal
Ούζο 50 ml: 150 kcal
Tequila 70 ml: 150 kcal
Martini 70 ml: 100 kcal
Daiquiri 150 ml: 220 kcal
Vodka λεμόνι/πορτοκάλι150 ml: 120 kcal
Rumi & cola 150 ml: 200 kcal
Mojito 150 ml: 220 kcal
Margarita 100 ml: 150 kcal
Pina Colada: 350 kcal
Κρασί 120 ml: 80-110kcal.

Τι θα πρέπει να προσέξουμε σε σχέση με το αλκοόλ

Το αλκοόλ σχετίζεται με υπερκατανάλωση τροφής καθώς δε δημιουργεί αίσθημα κορεσμού αλλά αντιθέτως αυξάνει το αίσθημα της πείνας. Το συμπέρασμα είναι ότι χρειάζεται προσοχή στην κατανάλωση αλκοόλ την περίοδο των διακοπών μας όπου οι κοινωνικές εκδηλώσεις αυξάνονται και μαζί με αυτές και η διάθεση μας για αλκοόλ. Ωστόσο μπορούμε να επιλέγουμε ποτά με λιγότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ ή ακόμα μπορούμε να αραιώνουμε το ποτό μας με νερό ή πάγο. Τα κοκτέιλ, λικέρ και γλυκά ποτά πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο λόγω του αυξημένου θερμιδικού τους φορτίου.

-Σε περίπτωση εξόδου μπορούμε να αποφύγουμε την κατανάλωση αλκοόλ στο υπόλοιπο της ημέρας μας.

-Πάντα να προηγείται γεύμα πριν το αλκοόλ προκειμένου να μην καταφεύγουμε στα συνοδευτικά σνακ των ποτών που συνήθως είναι πλούσια σε θερμίδες.

Πηγή: diatrofi.gr

Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 5 Ιουλίου 2012, 13:08