Πέντε σταθμάρχες μόνιμοι και συμβασιούχοι κατέθεσαν ενώπιον του Εφέτη Ανακριτή στη Λάρισα για τις συνθήκες που επικρατούσαν τους τελευταίους μήνες στο σταθμαρχείο της Λάρισας. Από τους πρώτους που κατέθεσαν είναι η Πόπη Παπαγεωργίου που εργάζεται ως συμβασιούχος σταθμάρχης. Η «zougla» αποκαλύπτει τα όσα κατέθεσε η συμβασιούχος με την πρώτη ερώτηση να εστιάζει στο πότε  ξεκίνησε η θεωρητική τους εκπαίδευση:

«Την 1η Αυγούστου 2022 πήγαμε όλοι οι νέοι σταθμάρχες για θεωρητική εκπαίδευση. Θεωρία έκανα στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Χαμηλός στην Αθήνα. Διήρκησε 3 μήνες η εκπαίδευση. Τέλη Οκτώβρη γνωριστήκαμε με τον κ. Χαμηλό. Όπως με ρωτάτε, η πρακτική ξεκίνησε αμέσως μετά και διήρκησε μέχρι τις 24-1-2023 που δώσαμε εξετάσεις. Στις 25-1-2023 μας φώναξε ο επιθεωρητής ο κ. Νικολάου, όλους τους νέους σταθμάρχες, ήμασταν 14 για τη Λάρισα, μαζί και τον κ. Σαμαρά ο οποίος έκανε μαζί μου εκπαίδευση, στο θεωρητικό στάδιο, στη Θεσσαλονίκη. Αφού περάσαμε όλοι την εκπαίδευση και τις εξετάσεις, μας ρώτησε αν είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε. Μας είπε αν κάποιος έχει πρόβλημα ότι μπορούσε να το πει και ιδιαιτέρως. Ο κ. Σαμαράς δήλωσε ότι ήταν έτοιμος να εργαστεί παντού, ενώ ο κ. Χαμηλός ότι δεν ήταν έτοιμος να αναλάβει υπηρεσία μόνος του στον Σταθμό της Λάρισας, όπως και όλοι οι υπόλοιποι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς εξηγείτε τη διαφοροποίηση του κ. Σαμαρά;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Φαινόταν από τις πρώτες μέρες ότι ο κ. Σαμαράς γνώριζε πολλά πράγματα για τον σιδηρόδρομο, ορολογίες, σιδηροδρομικούς όρους κ.λ.π. και ήταν και πιο ώριμος ηλικιακά. Δήλωνε έτοιμος. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι εικόνα έχετε για τον κ. Χαμηλό;   

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήταν ένα παιδί χαμηλών τόνων, έδειχνε σεβασμό προς όλους, εργατικός και πρόθυμος να μάθει τη δουλειά, ανησυχίες είχε γιατί ήταν μια δουλειά υπεύθυνη, είχε πολλή όρεξη για το αντικείμενο και ήθελε να μάθει κάθε λεπτομέρεια που αφορούσε τη δουλειά του σταθμάρχη. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο το ωράριο εργασίας σας στον Σ.Σ. Λάρισας; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ωράριο ήταν 6:00-14:00, 14:00-22:00, 22:00-06:00. Η εντολή του προϊσταμένου ήταν να μη μετακινούμαστε με τα αυτοκίνητά μας γιατί η σύμβασή μας δεν μας κάλυπτε για τυχόν ατυχήματα με το αυτοκίνητο κι έλεγε να παίρνουμε το τρένο. Όταν ήμασταν πρωινοί φεύγαμε με το τρένο των 04:30 από Βόλο και επιστρέφαμε με των 14:30 από Λάρισα. Επιστρέφαμε μαζί με τον επιθεωρητή μας, τον κ. Νικολάου. Παρόλα αυτά δεν μας έκανε κάποια παρατήρηση επειδή φεύγαμε νωρίτερα. Ξέραμε ότι σχολάμε στις 14:00 και όχι στις τις 15:00, όπως ισχυρίζεται. Όταν ήμασταν απόγευμα φεύγαμε από Βόλο με των 13:15 και σχολούσαμε με των 22:20 από Λάρισα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το ωράριο που αναφέρετε αφορούσε εσάς τους νέους σταθμάρχες ή όλους τους σταθμάρχες της Λάρισας;  

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αφορούσε και εμάς, αλλά όσο υπηρετούσα στον Σ.Σ. Λάρισας το ίδιο ωράριο τηρούσαν και οι μόνιμοι σταθμάρχες. Δέκα μέρες πριν το συμβάν πρόσεξα στο φύλλο παρουσίας σταθμαρχών ότι το ωράριο είναι +1 ώρα για τους μόνιμους. Όπως μου επιδεικνύετε φωτοτυπία της 28ης Φεβρουαρίου 2023 από το βιβλίο παραλαβής–παράδοσης φαίνεται ότι ο κ. Παυλόπουλος έχει ενημερώσει εγγράφως τον κ. Σαμαρά τι ακριβώς παραλαμβάνει. Με βάση αυτό που μου επιδεικνύετε, τηρήθηκε από τον κ. Παυλόπουλο η κατά το άρθρο 105 παρ. 1046-1047 του Γενικού Κανονισμού του Ο.Σ.Ε. μεταβίβαση υπηρεσίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας επιδεικνύω φωτογραφία Α3 του πίνακα τοπικού χειρισμού του Σ.Σ. Λάρισας. Εσείς πώς τον χρησιμοποιούσατε, αν ξέρετε πώς τον χρησιμοποιούσε ο κ. Χαμηλός και πώς ο κ. Σαμαράς;  

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι ένας απλός χειρισμός ο χειρισμός της κονσόλας, εγώ προσωπικά τον χρησιμοποιούσα ως εξής: για να αποκτήσω εμπειρία στους ελιγμούς γυρνούσα τις αιχμές μία-μία, από τα κλειδιά, με το χέρι, και εννοείται ότι πάντα, αμέσως μετά, έκανα τη χάραξη της διαδρομής πάνω στην κονσόλα που επιβεβαίωνε ότι ορθά είχα στρέψει τα κλειδιά και είναι υποχρεωτικό να το κάνουμε όλοι οι σταθμάρχες κάθε φορά. Σημειώνω ότι πάντα δούλευα στον Σ.Σ. Λάρισας με αρχαιότερο, ο οποίος με επέβλεπε. Την ίδια διαδικασία εφάρμοζε πιστά ο κ. Χαμηλός, το γνωρίζω προσωπικά. Ο κ. Σαμαράς, επειδή δεν έχω κάνει μαθητεία μαζί του, δεν γνωρίζω αν το εφάρμοζε.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι πιστεύετε ότι έκανε λάθος ο κ. Σαμαράς εκείνο το βράδυ; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν προέβη σε χάραξη διαδρομής. Διαφορετικά το κλειδί 118 θα γυρνούσε μόνο του στην ευθεία. Σημειώνω ότι εγώ δούλεψα όλο τον Φεβρουάριο στον Σ.Σ. Λάρισας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε γνώση αν το σύστημα τηλεδιοίκησης δούλευε στο άλλο κτήριο; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Από όσο γνωρίζω δεν δούλευε εδώ και πολλά χρόνια. 

Η τηλεδιοίκηση βλέπει μία ομάδα σταθμών, μαζί με την ανοιχτή σιδηροδρομική γραμμή, δηλαδή τη γραμμή από σταθμό σε σταθμό. Η τηλεδιοίκηση θα μπορούσε να επέμβει, αλλά επειδή δεν έχω δουλέψει πάνω στην τηλεδιοίκηση δεν ξέρω λεπτομέρειες. Πάντως, η τηλεδιοίκηση, εάν δούλευε, θα επενέβαινε και θα σταματούσε κάποιο τρένο από τα δύο και συνεπώς θα αποφευγόταν η δυναμική σύγκρουση των δύο τρένων.  Επειδή και το ETCS και η φωτοσήμανση κουμπώνουν πάνω στην τηλεδιοίκηση, θα ενεργούσαν αυτόματα προς αποφυγή του ατυχήματος και συγκεκριμένα το ETCS θα ακινητοποιούσε το τρένο. Ο κ. Σαμαράς θα μπορούσε να επέμβει προς αποφυγή του δυστυχήματος αν κοιτούσε τον πίνακα, έβλεπε το κλειδί ότι είναι σε θέση παρακαμπτήριο και την ένδειξη του τρένου (τα κόκκινα φωτάκια), στα επόμενα χιλιόμετρα που έβλεπε, οπότε θα ειδοποιούσε τους μηχανοδηγούς για να σταματήσουν.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Για τα παραπάνω, το βράδυ της 28-2-2023, υπάρχει κάποια ευθύνη του κ. Χαμηλού;   

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, διότι ο αρχαιότερος, δηλαδή, στην προκειμένη περίπτωση ο κ. Παυλόπουλος, ενημερώνει τον επόμενο.

Το λάθος του Σαμαρά

Ένας από τους επόμενους μάρτυρες ήταν ο  Γιώργος Τζαφέρης συμβασιούχος σταθμάρχης  ο οποίος και αυτός επεσήμανε ότι ο προφυλακισμένος σταθμάρχης από την πρώτη κιόλας ημέρα δήλωσε έτοιμος  για το σταθμαρχείο :

«Φαινόταν από τις πρώτες μέρες ότι ο κ. Σαμαράς γνώριζε πολλά πράγματα για τον σιδηρόδρομο, ορολογίες, σιδηροδρομικούς όρους κ.λ.π. και ήταν και πιο ώριμος ηλικιακά. Δήλωνε έτοιμος. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι εικόνα έχετε για τον κ. Χαμηλό;   

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήταν ένα παιδί χαμηλών τόνων, έδειχνε σεβασμό προς όλους, εργατικός και πρόθυμος να μάθει τη δουλειά, ανησυχίες είχε γιατί ήταν μια δουλειά υπεύθυνη, είχε πολλή όρεξη για το αντικείμενο και ήθελε να μάθει κάθε λεπτομέρεια που αφορούσε τη δουλειά του σταθμάρχη. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο το ωράριο εργασίας σας στον Σ.Σ. Λάρισας; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ωράριο ήταν 6:00-14:00, 14:00-22:00, 22:00-06:00. Η εντολή του προϊσταμένου ήταν να μη μετακινούμαστε με τα αυτοκίνητά μας γιατί η σύμβασή μας δεν μας κάλυπτε για τυχόν ατυχήματα με το αυτοκίνητο κι έλεγε να παίρνουμε το τρένο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το ωράριο που αναφέρετε αφορούσε εσάς τους νέους σταθμάρχες ή όλους τους σταθμάρχες της Λάρισας;  

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αφορούσε και εμάς, αλλά όσο υπηρετούσα στον Σ.Σ. Λάρισας το ίδιο ωράριο τηρούσαν και οι μόνιμοι σταθμάρχες. Όπως μου επιδεικνύετε φωτοτυπία της 28ης Φεβρουαρίου 2023 από το βιβλίο παραλαβής–παράδοσης φαίνεται ότι ο κ. Παυλόπουλος έχει ενημερώσει εγγράφως τον κ. Σαμαρά τί ακριβώς παραλαμβάνει. Με βάση αυτό που μου επιδεικνύετε, τηρήθηκε από τον κ. Παυλόπουλο η κατά το άρθρο 105 παρ. 1046-1047 του Γενικού Κανονισμού του Ο.Σ.Ε. μεταβίβαση υπηρεσίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας επιδεικνύω φωτογραφία Α3 του πίνακα τοπικού χειρισμού του Σ.Σ. Λάρισας. Εσείς πώς τον χρησιμοποιούσατε, αν ξέρετε πώς τον χρησιμοποιούσε ο κ. Χαμηλός και πώς ο κ. Σαμαράς;  

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο χειρισμός της κονσόλας γίνεται με δύο τρόπους: α) τα κλειδιά μπορούν να μπουν στον αυτόματο και μπορεί να γίνει και με αυτόν τον τρόπο χάραξη γραμμής και β) γυρνάς μεμονωμένα τα κλειδιά και μετά κάνεις τη χάραξη γραμμής. Είναι υποχρεωτικό να κάνουμε τη χάραξη γραμμής όλοι οι σταθμάρχες κάθε φορά. Τον Δεκέμβριο που συνυπήρξαμε μαζί με τον κ. Χαμηλό στον Σ.Σ. Λάρισας, το ίδιο ακριβώς έκανε κι αυτός. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τί πιστεύετε ότι έκανε λάθος ο κ. Σαμαράς εκείνο το βράδυ; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν προέβη σε χάραξη διαδρομής. Διαφορετικά το κλειδί 118 θα γυρνούσε μόνο του στην ευθεία. Στη Λάρισα θα πρέπει να περιμένεις να σταθεροποιηθούν οι ενδείξεις στην κονσόλα. Σημειώνω ότι εγώ δούλεψα όλο τον Φεβρουάριο στον Σ.Σ. Παλαιοφαρσάλου, μόνος μου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε γνώση αν το σύστημα τηλεδιοίκησης δούλευε στο άλλο κτίριο; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Από όσο γνωρίζω δεν δούλευε εδώ και πολλά χρόνια. Η τηλεδιοίκηση βλέπει μία ομάδα σταθμών, μαζί με την ανοιχτή σιδηροδρομική γραμμή, δηλαδή τη γραμμή από σταθμό σε σταθμό. Η τηλεδιοίκηση θα μπορούσε να επέμβει, αλλά επειδή δεν έχω δουλέψει πάνω στην τηλεδιοίκηση δεν ξέρω λεπτομέρειες. Πάντως, η τηλεδιοίκηση, εάν δούλευε, θα επενέβαινε και θα σταματούσε κάποιο τρένο από τα δύο και συνεπώς θα αποφευγόταν η δυναμική σύγκρουση των δύο τρένων. Το ETCS, αν λειτουργούσε, θα ενεργούσε αυτόματα προς αποφυγή του ατυχήματος και συγκεκριμένα το ETCS θα ακινητοποιούσε το τρένο. Ο κ. Σαμαράς θα μπορούσε να επέμβει προς αποφυγή του δυστυχήματος αν κοιτούσε τον πίνακα, έβλεπε το κλειδί ότι είναι σε θέση παρακαμπτήριο και την ένδειξη του τρένου (τα κόκκινα φωτάκια), στα επόμενα χιλιόμετρα που έβλεπε, οπότε θα ειδοποιούσε τους μηχανοδηγούς για να σταματήσουν.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Για τα παραπάνω, το βράδυ της 28-2-2023, υπάρχει κάποια ευθύνη του κ. Χαμηλού;   

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, διότι ο αρχαιότερος, δηλαδή, στην προκειμένη περίπτωση ο κ. Παυλόπουλος, ενημερώνει τον επόμενο. Σημειώνω ότι τις τελευταίες έξι βραδιές πριν το ατύχημα ο μεν κ. Σαμαράς δούλευε συνεχόμενα νύχτα στη Λάρισα κι εγώ στον Παλιοφάρσαλο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης