Στην Ελλάδα δεν είσαι μόνο ό,τι δηλώσεις, όπως έλεγε ο αξέχαστος Γιάννης Τσαρούχης. Μπορείς να είσαι εύκολα και εκείνος που σε πείσμα της λογικής, του δικαίου και της ηθικής ανατρέπει όλα τα δεδομένα και με βάση τους νόμους και τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης ατιμωρητί παραβιάζει το δίκαιο προσβάλλοντας και μάλιστα αναιδώς τη νοημοσύνη μας. Για να γίνουν όλα αυτά, χρειάζεται μια Δικαιοσύνη που δεν είναι μόνο τυφλή. Πρέπει να είναι και κουφή και κυρίως να μην αισθάνεται απολύτως τίποτα. Να μην έχει προσλαμβάνουσες. Να μην την ενδιαφέρουν οι αντιδράσεις των πολιτών. Να μην την ενοχοποιούν οι παραβιάσεις των νόμων.

Ναι, με τη βοήθεια της ελληνικής Δικαιοσύνης, όλα μπορούν να γίνουν σε αυτόν τον τόπο. Να παραβιαστεί το καθεστώς NATURA. Να μην εκτελούνται αποφάσεις των αρμόδιων θεσμών. Να μην υλοποιούνται οι διαταγές των αρμόδιων διωκτικών αρχών. Κι όλα αυτά για να μπορεί κάποιος πολίτης που έχει τη δυνατότητα να κινεί τα νήματα να παραβιάζει κατάφωρα τον νόμο προς όφελός του και κατά του Δημοσίου και του κοινωνικού συμφέροντος. Όλα αυτά μπορεί να φαντάζουν περίεργα και παράταιρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παναγής Ζησσιμάτος (adriatic tankers)Όμως σε έναν πολύ μικρό κολπίσκο στα ανατολικά του νησιού της Κεφαλονιάς, τρία με τέσσερα κολπάκια κάτω από το Φισκάρδο, σε μια περιοχή που έχει χαρακτηριστεί NATURA και στον βυθό της ευδοκιμεί η θαλάσσια χλωρίδα, η περίφημη «ποσειδωνία», έχει κατασκευαστεί παρανόμως εδώ και 18 χρόνια μια μεταλλική προβλήτα η οποία εξυπηρετεί τα ιδιωτικά συμφέροντα και τις ανάγκες του εφοπλιστή Παναγή Ζησσιμάτου. Ο ίδιος κατέχει και την πλαγιά ενός βουνού η οποία κατεβαίνει μέχρι τον αιγιαλό. Μάλιστα μέσα σε δασική έκταση έχει κατασκευάσει ιδιωτικό δρόμο. Η περιοχή φυλάσσεται. Πριν από 18 χρόνια, λοιπόν, κατασκευάστηκε το πρώτο κομμάτι αυτής της μεταλλικής προβλήτας, αλλά έπειτα από την αντίδραση κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι προσέφυγαν στις αρμόδιες αρχές και στα μέσα ενημέρωσης, υπήρξε κινητοποίηση. Η υπόθεση χαρακτηρίστηκε το 2003 σκάνδαλο, προκάλεσε αίσθηση κι έφτασε μέχρι και τη Βουλή. Κι αυτό γιατί οι εμπλεκόμενοι σε όλη αυτή την παρανομία ήταν πολλοί, μεταξύ των οποίων και τοπικοί παράγοντες. Την ίδια περίοδο, τις παρανομίες του εφοπλιστή βάζουν στο μικροσκόπιο και οι εκπομπές «Ζούγκλα» και «Κίτρινος Τύπος» του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου. Ο κρατικός μηχανισμός τελικά πιέζεται και αναλαμβάνει δράση με στόχο, όπως όλα έδειχναν, την αποκατάσταση της νομιμότητας. Παρεμβαίνει η Δικαιοσύνη, σχηματίζονται δικογραφίες, πέφτουν ποινές φυλάκισης και τα ανάλογα πρόστιμα, ενώ αποφασίζεται αρμοδίως και θεσμικά η κατεδάφιση της προβλήτας. Κι ενώ όλα έδειχναν πως είχαν πάρει τον δρόμο τους, ερχόμαστε στο 2021, όπου δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτα. Ο εφοπλιστής βρήκε τον «τρόπο». Απίστευτο κι όμως αληθινό. Εδώ, λοιπόν, αρχίζει και τελειώνει το έπος της κοροϊδίας του πολίτη.

Κι αφού στην Ελλάδα, όπως προκύπτει, μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις, ο Παναγής Ζησσιμάτος αποφάσισε να συνεχίζει να κάνει κατάληψη ολόκληρου κόλπου στην Κεφαλονιά, προκειμένου να μπορούν να δένουν εκεί οι θαλαμηγοί του αλλά και να εξυπηρετούνται κι άλλα κότερα. Με λίγα λόγια, όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν, ο εφοπλιστής έχει καταφέρει να φτιάξει μια προβλήτα πολλών τετραγωνικών μέτρων, μεταλλικής κατασκευής, η οποία -αν και έχει κριθεί αυθαίρετη και παράνομη- μέχρι στιγμής συνεχίζει να υπάρχει. Το zougla.gr ήδη ανέδειξε το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό έγκλημα στην Κεφαλονιά  με δύο εκτενή δημοσιεύματα. Το πρώτο δημοσίευμα έγινε στις 24 Μαΐου και το δεύτερο στις 25 Μαΐου.  Παρόλο όμως που η υπόθεση έλαβε διαστάσεις εκ νέου έπειτα από τόσα χρόνια, φαίνεται πως ο κρατικός μηχανισμός δεν παίρνει χαμπάρι. Έτσι αποφασίσαμε να λύσουμε τον γρίφο και να σκαλίσουμε ξανά το εν λόγω ζήτημα πηγαίνοντας στο νησί για να διαπιστώσουμε από κοντά όλα όσα συμβαίνουν σήμερα, αλλά κυρίως να πάρουμε απαντήσεις για ποιον λόγο μια παράνομη και αυθαίρετη κατασκευή ενός εφοπλιστή στον αιγιαλό δεν έχει ακόμη κατεδαφιστεί.

Δεν είναι εύκολο να εντοπίσει κανείς το σημείο όπου ο εφοπλιστής επέλεξε να κάνει «πάρκινγκ θαλαμηγών». Ο κόλπος Δολίχα βρίσκεται κοντά στην Ευρετή Κεφαλονιάς και, για να φτάσει κάποιος εκεί από την ξηρά, θα πρέπει να διανύσει μικρούς και στενούς δρόμους και στη συνέχεια χωματόδρομο. Είναι εύκολο να μπλεχτείς και να χαθείς στα δρομάκια εάν δεν ξέρεις την περιοχή. Πρόκειται πάντως για έναν ήρεμο κολπίσκο, ο οποίος περιβάλλεται από πυκνή βλάστηση και δάσος. Βέβαια τίποτα δεν προμηνύει αυτό που συναντάς όταν φτάνεις στο σημείο: έναν κόλπο γεμάτο σκουριασμένες αλυσίδες από τα πλοία του εφοπλιστή που δένουν εκεί και μία μεταλλική εξέδρα, καθώς επίσης και ένα πλοίο το οποίο παρέμενε εκεί. Να σημειωθεί πως ο διδάκτωρ του ΕΛΚΕΘΕ,  Γιάννης Ίσσαρης, δήλωσε στο zougla.gr πως σε περιοχές NATURA ένα σκάφος δεν μπορεί να παραμένει επί μέρες γιατί προκαλεί βλάβες στο οικοσύστημα. Πόσο δε μάλλον όταν πρόκειται για μόνιμα αγκυροβόλια μεγάλων θαλαμηγών που σημαίνει πως εναποθέτουν στη θάλασσα λύματα, χημικές ουσίες, αλλά δυστυχώς και ορυκτέλαια, υπολείμματα καυσίμων κ.ά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δείτε την αυτοψία του zougla.gr στο σημείο:

 

Όπως προκύπτει, λοιπόν, από το ρεπορτάζ, η υπηρεσία που έχει την αποκλειστική ευθύνη για τις κατασκευές στον αιγιαλό είναι η Κτηματική Υπηρεσία, η οποία έχει έδρα στο Αργοστόλι και, όπως ήταν φυσικό, την επισκεφτήκαμε προκειμένου να πάρουμε απαντήσεις. Όμως προς έκπληξή μας διαπιστώσαμε πως εντός του κτηρίου στο οποίο στεγάζεται υπήρχαν μόνο δύο υπάλληλοι. Η προϊσταμένη της υπηρεσίας και ακόμα ένας. Και οι δύο βέβαια ήταν ενημερωμένοι για την υπόθεση και, όπως μας τόνισαν, ο φάκελος που αφορά στην παράνομη και αυθαίρετη κατασκευή του εφοπλιστή βρίσκεται εκεί, στα χέρια τους, και δεν αφορά καμία άλλη υπηρεσία. Αρχίσαμε έτσι να υποβάλλουμε τα ερωτήματά μας για να καταλάβουμε για ποιον λόγο η παράνομη προβλήτα μέσα σε προστατευόμενη ζώνη δεν έχει ακόμη γκρεμιστεί.

Το γραφείο της Κτηματικής Υπηρεσίας στην Κεφαλονιά.

«Η υπόθεση του κ. Ζησσιμάτου είναι σε εκκρεμότητα. Το γνωρίζουμε πολύ καλά το θέμα, υπάρχει φάκελος, όπως έχουμε και για άλλες παρόμοιες υποθέσεις αυθαίρετων κατασκευών οι οποίες ακόμη εκκρεμούν» μας επισήμαναν από την υπηρεσία και πρόσθεσαν: «Για τη συγκεκριμένη κατασκευή έχει βγει πρωτόκολλο κατεδάφισης, το οποίο όμως ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Είναι όντως αυθαίρετο και παράνομο αυτό που έχει γίνει εκεί. Τώρα πρέπει να πάμε στο σημείο εκ νέου με μηχανικό για να κάνουμε νέα αυτοψία και να εκδώσουμε νέο πρωτόκολλο κατεδάφισης».

Πανοραμική εικόνα από το drone του zougla.gr: Διακρίνεται η αυθαίρετη προβλήτα του εφοπλιστή Παναγή Ζησσιμάτου.

Δηλαδή, όπως προκύπτει από την πιο επίσημη πηγή, παρόλο που η προβλήτα αυτή είναι παράνομη και κρίθηκε κατεδαφιστέα παλαιότερα και συγκεκριμένα στις 18/3/2003 με τον αριθμό πρωτοκόλλου 3502, ο εφοπλιστής προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, η οποία ακύρωσε την απόφαση κατεδάφισης.

Κι ενώ αυτή η απόφαση περί ακύρωσης της κατεδάφισης έχει εκδοθεί κάποια χρόνια πριν, στο ερώτημα για ποιον λόγο η Κτηματική Υπηρεσία δεν έχει κάνει ακόμη νέα αυτοψία έτσι ώστε να εκδώσει νέο πρωτόκολλο, η απάντηση που λάβαμε ήταν η εξής: «Δεν έχουμε μηχανικό. Είμαστε υποστελεχωμένοι. Έχουμε ζητήσει μηχανικό πολλές φορές εγγράφως από την Ηλεία, όπου υπαγόμαστε διοικητικά, και μηχανικός δεν έρχεται. Για την υποστελέχωση έχουμε ενημερώσει και τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών».

Το πλοίο ιδιοκτησίας του εφοπλιστή βρίσκεται εκεί πολύ καιρό.

Κι έτσι ο γρίφος λύθηκε. Ο εφοπλιστής Ζησσιμάτος έφτιαξε την παράνομη αυτή κατασκευή μέσα σε ζώνη NATURA, γνωρίζοντας προφανώς πολύ καλά τα κόλπα για να αποφύγει την κατεδάφιση. Από τη μια πλευρά η προσφυγή στη Δικαιοσύνη, η οποία ακύρωσε την κατεδάφιση, και από την άλλη μια υποστελεχωμένη Κτηματική Υπηρεσία, της οποίας τα χέρια είναι δεμένα με τη βούλα του κρατικού μηχανισμού.

Η μεταλλική προβλήτα που έχει κατασκευάσει ο εφοπλιστής.

Τα χρόνια, λοιπόν, περνούν προς όφελος εκείνου που παρανομεί. Όπως επίσης μας διευκρίνισαν, «και νέο πρωτόκολλο κατεδάφισης να εκδοθεί, ο εφοπλιστής έχει εκ νέου το δικαίωμα να προσφύγει στη Δικαιοσύνη και να το ακυρώσει».

Μπορεί όμως να ακυρώθηκε η κατεδάφιση, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η κατασκευή δεν είναι αυθαίρετη και παράνομη. Και σε αυτές τις περιπτώσεις αυτός που παρανομεί οφείλει να πληρώνει πρόστιμα τα οποία επιβάλλονται κι αυτά από την Κτηματική Υπηρεσία και εισπράττονται από το Υπουργείο Οικονομικών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, λοιπόν, ο εφοπλιστής Ζησσιμάτος, από την ημέρα που η μεταλλική προβλήτα κρίθηκε αυθαίρετη και παράνομη, οφείλει να καταβάλλει τα χρήματα των προστίμων αυτών, κάτι το οποίο η Κτηματική Υπηρεσία δεν μας απάντησε εάν τηρείται. Έγκυρες νομικές πηγές όμως διευκρινίζουν πως η πληρωμή οποιουδήποτε προστίμου μιας κατασκευής στον αιγιαλό που έχει κριθεί παράνομη και αυθαίρετη σημαίνει αποδοχή, γεγονός που αποδυναμώνει πολύ τη διαδικασία προσφυγής στη Δικαιοσύνη για ακύρωση κατεδάφισης.

Ο κόλπος έχει χαρακτηριστεί περιοχή NATURA. Σκουριασμένες αλυσίδες βρίσκονται παντού.

Ακόμα ένα πολύ σημαντικό ζήτημα το οποίο οφείλει πια να διερευνηθεί και να απαντηθεί είναι το σκεπτικό της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία ακύρωσε το πρωτόκολλο κατεδάφισης. Το zougla.gr απευθύνθηκε στο Πέμπτο Τμήμα του ΣτΕ προκειμένου να αναζητήσει τη συγκεκριμένη απόφαση, αλλά, όπως μας απάντησαν, δεν είναι εφικτό να μας τη δώσουν. Τι μπορεί άραγε να γράφει μια τέτοια απόφαση; Πώς μπορεί να δικαιολογείται μια τέτοια κατασκευή η οποία καταπατά τον νόμο 2971 που αφορά στον αιγιαλό; Πρωτοφανές μάλλον. Μέλλει να το δούμε.

Το πλοίο του εφοπλιστή Παναγή Ζησσιμάτου και δίπλα ακριβώς η παράνομη προβλήτα.

Το ιστορικό μιας αμαρτωλής υπόθεσης 

Είναι Μάρτιος του 2003 όταν έκπληκτοι οι κάτοικοι της Ευρετής Κεφαλονιάς βλέπουν στον κόλπο Δολίχα να γίνονται εργασίες κατασκευής δρόμου εντός δασικής έκτασης, αλλά και μιας μεταλλικής προβλήτας. Όλοι ξέρουν πως τον λόφο που βρίσκεται στο σημείο τον έχει αγοράσει ο εφοπλιστής Παναγής Ζησσιμάτος, ο οποίος έχει σκοπό να αράζει εκεί τα δικά του κότερα αλλά και των φίλων του.

Η προβλήτα το 2003, όταν άρχισε να κατασκευάζεται.

Οι κάτοικοι αγανακτισμένοι γράφουν μια καταγγελία στην οποία αναφέρουν ακριβώς τι συμβαίνει και τη στέλνουν στους αρμόδιους τότε κρατικούς φορείς, αλλά και σε μέσα ενημέρωσης. Το σκάνδαλο δεν αργεί να ξεσπάσει. 

Δείτε την καταγγελία:

Πολλές εφημερίδες αναφέρονται τότε στη συγκεκριμένη υπόθεση κάνοντας λόγο για καταστροφή του δάσους αλλά και τσιμεντοποίηση μιας παραλίας από έναν εφοπλιστή ο οποίος θέλει να δένει το κότερό του δίπλα στη βίλα του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η εφημερίδα «Το Παρόν», η οποία με δημοσίευμα στις 30/3/2003 στοχοποιεί την Πολεοδομία.

Το θέμα της παράνομης κατασκευής του εφοπλιστή παίρνει πια πανελλαδική διάσταση και τον Απρίλιο του ίδιου έτους οι παρανομίες του εφοπλιστή μπαίνουν στο μικροσκόπιο των εκπομπών «Ζούγκλα» και «Κίτρινος Τύπος» του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου. Οι ρεπόρτερ των εκπομπών «χτενίζουν» την Κεφαλονιά προκειμένου να αποκαλύψουν τι ακριβώς συμβαίνει. Μάλιστα ακόμα και οι τοπικές εφημερίδες του νησιού κάνουν λόγο τότε για τους δημοσιογράφους των εκπομπών που έκαναν ρεπορτάζ για το συγκεκριμένο θέμα. 

Στις 30 Απριλίου του 2003 κι αφού όλη η Ελλάδα μιλούσε για τον «ανέγγιχτο» Ζησσιμάτο, η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου παρεμβαίνει και διατάζει την εισαγγελέα Κεφαλονιάς να ερευνήσει το θέμα και να προχωρήσει σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες.

Η υπόθεση του εφοπλιστή φτάνει μέχρι και τη Βουλή, με ερωτήσεις βουλευτών. Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το παρακάτω έγγραφο στο οποίο προκύπτει πως από την αυτοψία της Κτηματικής Υπηρεσίας η παράνομη προβλήτα έχει μήκος 75 μέτρα, πλάτος 12,20 μέτρα και ύψος δύο μέτρα. Να σημειωθεί εδώ πως πρόκειται για αυτοψία που έγινε το 2003. Εάν γίνει σήμερα αυτοψία, κάποιες διαστάσεις μπορεί να είναι διαφορετικές. 

Και ερχόμαστε στο 2009, όταν η Δικαιοσύνη ρίχνει τις πρώτες καμπάνες για την αυθαίρετη αυτή κατασκευή αλλά και για το άνοιγμα του δρόμου μέχρι τον αιγιαλό. Σύμφωνα, λοιπόν, με την ενημέρωση που έχουμε από τοπική εφημερίδα της Κεφαλονιάς, οι ποινές που επιβλήθηκαν τότε είναι: στον εφοπλιστή Παναγή Ζησσιμάτο 6 χρόνια φυλακή και στον καπετάνιο της θαλαμηγού του 5 χρόνια, ενώ στον τότε δήμαρχο και μετέπειτα επικεφαλής της αντιπολίτευσης Κ. Κοντογούρη, καθώς και στον ιδιοκτήτη και χειριστή χωματουργικών μηχανημάτων από 3 χρόνια, διότι άνοιξαν δρόμο σε δασική έκταση για να βοηθήσουν στην κατασκευή της προβλήτας. Βεβαίως οι καταδικασθέντες άσκησαν έφεση, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. 

Κι ερχόμαστε εκ νέου στο 2021, όπου δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτα. Τι κι αν έπεσαν καμπάνες, τι κι αν βούιξε όλη η Ελλάδα, η προβλήτα παραμένει εκεί, τα σκάφη παραμένουν εκεί, ο δρόμος εντός της δασικής έκτασης παραμένει εκεί και ο εφοπλιστής Παναγής Ζησσιμάτος απολαμβάνει το ιδιωτικό του «πάρκινγκ θαλαμηγών» γνωρίζοντας προφανώς πως κανείς δεν πρόκειται να τον ενοχλήσει. 

Κι έτσι τα ερωτήματα προς τους αρμοδίους παραμένουν και είναι πολλά και καυτά…

  • Αλήθεια, πόσα χρήματα μπορεί να έχει χάσει μέχρι στιγμής το κράτος εάν ο εφοπλιστής δεν έχει καταβάλει τα πρόστιμα τα οποία οφείλει για την παράνομη κατασκευή που έχει φτιάξει στην Κεφαλονιά; (Σημειώνεται πως, εάν τα πρόστιμα δεν έχουν εισπραχθεί, πρόκειται για ζημιά εις βάρος του Δημοσίου και την ευθύνη έχουν αποκλειστικά οι αρμόδιοι υπάλληλοι που διαχειρίζονται κι έχουν εμπλακεί στην υπόθεση, νυν και πρώην).
  • Με ποιο σκεπτικό οι δικαστές ακύρωσαν το πρωτόκολλο κατεδάφισης σε τέτοια περίπτωση αυθαιρεσίας κι έτσι επέτρεψαν στον εφοπλιστή να συνεχίζει την παρανομία μέσα σε ζώνη NATURA;
  • Γιατί μέχρι στιγμής δεν έχει παρέμβει το Υπουργείο Περιβάλλοντος ή ο εισαγγελέας από τη στιγμή που όλα αυτά συμβαίνουν σε μια ζώνη ΝΑΤURA;
  • Γιατί καμία οικολογική οργάνωση προστασίας του αιγιαλού δεν έχει ευαισθητοποιηθεί; 
  • Γιατί το Λιμεναρχείο Κεφαλονιάς επιτρέπει την πρόσδεση σκαφών σε μια παράνομη προβλήτα; Έχει βεβαιώσει και εισπράξει διοικητικά πρόστιμα; (Σημειώνεται πως από το Λιμεναρχείο μάς απάντησαν πως έχουν στείλει τα πάντα στην Κτηματική Υπηρεσία).
  • Η Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας, που ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών, παρόλο που έχει ενημερωθεί για την υποστελεχωμένη Κτηματική Υπηρεσία Κεφαλονιάς, γιατί δεν έχει λύσει το ζήτημα τόσο καιρό; Πώς διαφύλαξε τα συμφέροντα του κράτους;
  • Ποιους εξυπηρετεί να μην υπάρχει μηχανικός στο νησί έτσι ώστε να μη γίνονται αυτοψίες και να μην εκδίδονται πρωτόκολλα κατεδάφισης;

Να σημειωθεί ότι τοπικές πηγές μας κατήγγειλαν πως από τον συγκεκριμένο κόλπο ξεκινάει και το υποβρύχιο καλώδιο των οπτικών ινών το οποίο καταλήγει στην Ιθάκη. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές είναι παράνομο να υπάρχει υποβρύχιο καλώδιο σε αγκυροβόλιο. Μάλιστα μας επεσήμαναν πως για να γίνει αυτό, ο εφοπλιστής επιστράτευσε δύτες προκειμένου να διευκολύνουν την εταιρεία που πέρασε τις οπτικές ίνες στο έργο της.

H απάντηση της πλευράς του εφοπλιστή

Η πλευρά του εφοπλιστή απάντησε στο ρεπορτάζ του zougla.gr στέλνοντας εξώδικο. Μάλιστα στο συγκεκριμένο έγγραφο αναφέρεται πως «ο εφοπλιστής δεν έχει κατασκευάσει καμία παράνομη μεταλλική προβλήτα και ουδέποτε παραβίασε το καθεστώς NΑΤURA». Δείτε το εξώδικο:

Δείτε περισσότερες φωτογραφίες από το σημείο:

Διαβάστε επίσης:

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης