Ρεπορτάζ: Θάνος Κολοβός

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι «μαύρες τρύπες» των δημόσιων ταμείων λόγω των ελλειμματικών ΔΕΚΟ  είναι γνωστές, ωστόσο τα ποσά με τα οποία ζημιώνεται ο κρατικός κορβανάς είναι δυσθεώρητα.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2012 που κατατέθηκε στη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο, οι πέντε ΔΕΚΟ που παρουσιάζουν την μεγαλύτερη ζημία είναι ο όμιλος ΟΣΕ, ο όμιλος ΟΑΣΑ, η ΕΑΣ, η Αττικό Μετρό και η Εγνατία Οδός.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 το Δημόσιο υπέστη ζημία ύψους 1.731.000.000 ευρώ. Η εκτίμηση για το μέγεθος της ζημίας το 2011 φθάνει στα 1.381.000.000 ευρώ. Όσο για τον προϋπολογισμό του 2012 υπολογίζεται ζημιά ύψους 622.210.000 ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η δημόσια επιχείρηση που κρατά τα σκήπτρα του μεγαλύτερου ελλείμματος είναι ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος καθώς οι ζημιές του συνολικά τα τρία χρόνια θα ξεπεράσουν το 1,8 δισ. ευρώ.

Ας τα δούμε, όμως, αναλυτικά…

Ο πολύπαθος ΟΣΕ το 2010 είχε οικονομικές ζημιές της τάξεως των 814.410.000 ευρώ (!), ενώ ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) χρέωσε τα δημόσια ταμεία κατά 503.010.000 ευρώ. Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) παρουσίασαν έλλειμμα ύψους 133.190.000 ευρώ, το Αττικό Μετρό 189.280.000 ευρώ και η Εγνατία Οδός 91.200.000 ευρώ.

Η εκτίμηση για το 2011

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει όμως η εκτίμηση του Υπουργείου Οικονομικών για το ύψος του ελλείμματος των πέντε ΔΕΚΟ το 2011.

Ως φαίνεται ο ΟΣΕ για ακόμη μια χρονιά να είναι η πιο ζημιογόνα δημόσια επιχείρηση με «μαύρη τρύπα» ύψους 682.360.000 ευρώ. Στην δεύτερη θέση ακολουθεί η Αττικό Μετρό με 341.800.000 ευρώ, ενώ στη τρίτη θέση έρχεται ο ΟΑΣΑ με 244.760.000 ευρώ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, ενώ υπολογίζεται ότι όλες οι ΔΕΚΟ θα έχουν μείωση στις ζημιές, η Εγνατία Οδός θα παρουσιάσει αύξηση, καθώς το έλλειμμα θα ανέλθει σε 118.110.000 ευρώ.

Ο προϋπολογισμός του 2012

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι προσεγγίσεις ενός προϋπολογισμού είναι –φύσει- αισιόδοξες. Σύμφωνα με αυτές για το 2012 η ζημιά του ΟΣΕ μειωθεί στα 332.260.000 ευρώ, το Αττικό Μετρό θα εμφανίσει έλλειμμα κατά  157.420.000 ευρώ, η Εγνατία Οδός κατά 54.420.000 ευρώ, η ΕΑΣ κατά 48.000.000 ευρώ και ο ΟΑΣΑ κατά 29.770.000 ευρώ.

Ακόμη και βάση αυτού του αισιόδοξου σεναρίου οι ζημιές του ελληνικού Δημοσίου τη συγκεκριμένη τριετία αγγίζουν αστρονομικό ποσό…

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης