Ανοιχτή επιστολή κατά της κατάργησης πανεπιστημιακών τμημάτων και σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, απέστειλαν φοιτητές στη «Ζούγκλα», αναφέροντας τα εξής:

«Αξιότιμοι Κύριοι, Κυρίες,

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα προβλήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι πολλά και αυξάνονται μέρα με τη μέρα.

Μόλις χθες κατατέθηκε πρόταση κατάργησης υφιστάμενων, ενεργών Πανεπιστημιακών Τμημάτων, με αμφίβολη τεκμηρίωση και με αποτέλεσμα εκατοντάδες ενεργοί  φοιτητές να έχουν αβέβαιο μέλλον. 

Το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ελληνικού Πανεπιστημίου, με 880 ενεργούς φοιτητές προτείνεται να καταργηθεί!!!!!! χωρίς να υπάρχει πρόταση – πρόβλεψη για το μέλλον αυτών των φοιτητών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δίχως καμία πρότερη ενημέρωση ή/και διαβούλευση, καθηγητές και φοιτητές έμαθαν μόλις σήμερα, ότι το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος (για το οποίο έγιναν όλες οι νόμιμες ενέργειες πιστοποίησης και αναγνώρισης του τίτλου σπουδών ως Intergraded Master) προτείνεται να καταργηθεί.

Τι θα γίνει όμως με τους υφιστάμενους φοιτητές?

Τι μέλλον θα έχουν?

Στην πρόταση που κατατέθηκε δεν υπάρχει καμία μνεία. Κανένας σχεδιασμός και καμία πρόβλεψη.

Οι φοιτητές όλοι εισήχθησαν μετά από Πανελλήνιες Εξετάσεις, παρακολουθούν πρόγραμμα σπουδών 10 εξαμήνων και μετέχουν κανονικά σε όλες της εξετάσεις και τις εργασίες που προβλέπονται.

Η ανήκουστη αυτή πρόταση, φέρνει σε αδιέξοδο φοιτητές, καθηγητές και γενικά εργαζόμενους στο αντίστοιχο τμήμα.

Καθηγητές και φοιτητές καλούν όλο τον πολιτικό κόσμο και την ακαδημαϊκή κοινότητα να σταθούν στο πλευρό τους, προκειμένου αυτή η πρόταση να μην υλοποιηθεί.

Μέχρι σήμερα Καθηγητές και Φοιτητές αγωνιζόταν για το αυτονόητο, δηλαδή για την τεκμηρίωση και την θεσμοθέτηση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων (όπως αναλύεται στο παράρτημα).

Σήμερα αγωνίζονται για την ύπαρξη τους ως φοιτητές και καθηγητές. 

Φοιτητές οι οποίοι πέρασαν από τη διαδικασία των Πανελλήνιων εξετάσεων, συμπλήρωσαν νόμιμα το μηχανογραφικό δελτίο, πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Ελληνικό ΑΕΙ, παρακολουθούν ανελλιπώς το υφιστάμενο πρόγραμμα σπουδών, δίνουν κανονικά εξετάσεις, έχουν υποχρέωση παρακολούθησης 10 εξαμήνων και εκπόνησης διπλωματικής εργασίας κλπ. έχουν αβεβαιότητα  όχι μόνο για την επαγγελματική τους κατοχύρωση και εξέλιξη αλλά ακόμα και γι’ αυτήν την ίδια την ιδιότητα τους ως φοιτητές.

Αντί να αφοσιώνονται στις σπουδές τους και στην εξέλιξη τους ως επιστήμονες, αγωνίζονται για τα αυτονόητά δικαίωμα τους. 

Παρακαλούμε πολύ γίνεται αρωγοί στον αγώνα μας. 
Όχι στην κατάργηση Πανεπιστημιακών Τμημάτων
Ναι στα επαγγελματικά δικαιώματα
Ναι στη προστασία των νέων επιστημόνων
Ναι στην προστασία της Παιδείας
Ίση μεταχείριση για όλους
Ίσα δικαιώματα για όλους 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ:

Οι απόφοιτοι των νέων Σχολών των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που προέκυψαν μετά το Νόμο Γαβρόγλου, αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην κατοχύρωση των Επαγγελματικών τους Δικαιωμάτων εξαιτίας της μη πιστοποίησης των νέων Τμημάτων των Πανεπιστημίων. Το πρόβλημα αντιμετωπίζουν κυρίως οι απόφοιτοι σχολών Μηχανικών ή/και Γεωτεχνικών. Όλοι οι φοιτητές μετείχαν στις διαδικασίες των Πανελλήνιων Εξετάσεων και της συμπλήρωσης του ίδιου Μηχανογραφικού Δελτίου. Σύμφωνα με τις αρχές Ισότητας, Ισονομίας και Ισοτιμίας θα πρέπει όλοι οι απόφοιτοι των σχολών των Ελληνικών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων να έχουν τα ίδια δικαιώματα εφόσον είχαν και έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις.

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ:

Με το Ν.4610/2019 (νόμος Γαβρόγλου) τα τμήματα των ΤΕΙ εντάχθηκαν σε ΑΕΙ και επίσης δημιουργήθηκαν νέα τμήματα στα ΑΕΙ. Στην κατηγορία αυτή ανήκει και το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος στο οποίο εντάχθηκαν τμήματα από διάφορα ΤΕΙ (Θεσσαλονίκης, Σερρών κλπ.) και επίσης δημιουργήθηκαν νέα τμήματα (που δεν προϋπήρχαν στα αντίστοιχα ΤΕΙ).

Στο άρθρο 2 παρ. 1 του Ν.4610/19 αναφέρονται όλες οι σχολές που απαρτίζουν το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Στο ίδιο άρθρο στην παρ.5 αναφέρεται η διάρκεια φοίτησης των σχολών η οποία είναι 8 εξάμηνα (για τις αντίστοιχες σχολές των Πανεπιστημίων) και 10 εξάμηνα (για τις αντίστοιχες των Πολυτεχνικών Σχολών). 

Στο ίδιο άρθρο στην παρ.6 αναφέρει: “Η διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων του παρόντος γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 32 του ν. 4009/2011 (Α ́ 195). Τα προγράμματα αυτά θεωρούνται πιστοποιημένα έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης από την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας (Α.ΔΙ.Π.), σύμφωνα με τα άρθρα 70 έως και 72 και το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης δ ́ της παρ. 12 του άρθρου 80 του ν. 4009/2011”.

Σύμφωνα με τα παραπάνω:

Στο άρθρο 32 του Ν.4009/11 αναφέρονται το περιεχόμενο του Προγράμματος Σπουδών (των σχολών) και πού αποσκοπεί αυτό καθώς και ο τρόπος που αυτό καταρτίζεται. Επίσης αναφέρεται ότι η πιστοποίηση του γίνεται σύμφωνα με τα άρθρο 70 – 72 του ίδιου νόμου.

Στο άρθρο 71 (Ν.4009/11) αναφέρονται: «1. Με απόφαση του Συμβουλίου της Αρχής (ΑΔΙΠ) πιστοποιούνται τα προγράμματα σπουδών και τα εσωτερικά συστήματα διασφάλισης της ποιότητας των ιδρυμάτων, με βάση τις εκθέσεις των επιτροπών πιστοποίησης. Η απόφαση του Συμβουλίου της Αρχής μπορεί να είναι θετική, θετική υπό όρους ή αρνητική…………… ».

Αν τα κριτήρια πιστοποίησης δεν ικανοποιούνται, το Συμβούλιο της Αρχής ανακαλεί την απόφαση πιστοποίησης και ενημερώνει αμελλητί το οικείο Α.Ε.Ι. και τον Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.

5. Αν εκδοθεί αρνητική απόφαση πιστοποίησης, ο Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων μπορεί, με απόφασή του, να περιορίσει τη χρηματοδότηση του ιδρύματος και την εισαγωγή νέων φοιτητών στο πρόγραμμα σπουδών ή το ίδρυμα, ανάλογα με το αντικείμενο της πιστοποίησης (πρόγραμμα σπουδών ή εσωτερικό σύστημα διασφάλισης της ποιότητας του ιδρύματος). Με την ίδια απόφαση παρέχεται στους φοιτητές των προγραμμάτων σπουδών ή των ιδρυμάτων αυτών η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους σε άλλο πιστοποιημένο πρόγραμμα σπουδών ή ίδρυμα, αντίστοιχα, και ρυθμίζονται τα σχετικά θέματα.

Στο άρθρο 66 του Ν.4610/19 αναφέρεται: 

«1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση της οικείας Συγκλήτου, ορίζεται η διάρκεια του πρώτου κύκλου σπουδών των Τμημάτων Σχολών Μηχανικών Πανεπιστημίων σε δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Η πρόταση της Συγκλήτου περιλαμβάνει ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών που έχει καταρτιστεί από τη Συνέλευση του οικείου Τμήματος».

«2. Με απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση της επιτροπής της παραγράφου 3, καθορίζεται η αντιστοιχία Τμημάτων Σχολών Μηχανικών Πανεπιστημίου, για τα οποία έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση της προηγούμενης παραγράφου, με Τμήματα Πολυτεχνικών Σχολών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.). Ως αντίστοιχα για την εφαρμογή του παρόντος νοούνται δύο Τμήματα αν με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών αποκτώνται αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων».

«Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση της οικείας Συγκλήτου, ιδρύεται στο οικείο Α.Ε.Ι. Πολυτεχνική Σχολή και εντάσσονται σε αυτήν τα Τμήματα της Σχολής Μηχανικών που έχουν οριστεί αντίστοιχα με Τμήματα Πολυτεχνικής Σχολής, σύμφωνα με την παράγραφο 2»
Τέλος στο άρθρο 72 του Ν.4009/11 αναφέρεται:

«3. Με απόφαση του Συμβουλίου της Αρχής, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, διαμορφώνονται πρόσθετα κριτήρια για τα προγράμματα σπουδών που οδηγούν στην άσκηση νομοθετικώς ρυθμιζόμενων επαγγελμάτων σύμφωνα με την περίπτωση α ́ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του π.δ. 38/2010 (Α ́ 78), ώστε να διασφαλίζεται ότι τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις εκπαιδευτικές και θεσμικές απαιτήσεις των οικείων επαγγελματικών κλάδων. Για το σκοπό αυτόν, η Αρχή συνεργάζεται με τις αντίστοιχες επαγγελματικές ενώσεις και επιμελητήρια».

Ενώ στο άρθρο 70 του Ν.4009/11 αναφέρεται:

«Στην περίπτωση πιστοποίησης της ποιότητας προγράμματος σπουδών που οδηγεί στην άσκηση νομοθετικώς ρυθμιζόμενων επαγγελμάτων σύμφωνα με την περίπτωση α ́ ης παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ. 38/2010 (Α ́78), ένα μέλος της επιτροπής πιστοποίησης προέρχεται υποχρεωτικά από την αντίστοιχη επαγγελματική ένωση ή επιμελητήριο το οποίο και ορίζει το μέλος αυτό».

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ:

  • Με το Ν.4610/19 τα Πανεπιστήμια απέκτησαν νέες σχολές το Πρόγραμμα Σπουδών των οποίων θεωρείται πιστοποιημένο μέχρι να γίνει πιστοποίηση.
  • Για να γίνει πιστοποίηση υπάρχουν κάποια προαπαιτούμενα για κάθε Σχολή που πρέπει να ικανοποιούνται. 
  • Σε περίπτωση που το Πρόγραμμα Σπουδών πιστοποιηθεί, τότε (για τις σχολές Μηχανικών) καθορίζεται η αντιστοιχία των σχολών και τα τμήματα εντάσσονται σε Πολυτεχνική Σχολή που ιδρύεται στο Πανεπιστήμιο (άρθρο 66 Ν.4610/19).
  • Εάν το Πρόγραμμα Σπουδών ΔΕΝ πιστοποιηθεί, τότε (άρθρο 71 Ν.4009/11) παρέχεται στους φοιτητές των προγραμμάτων σπουδών ή των ιδρυμάτων αυτών η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους σε άλλο πιστοποιημένο πρόγραμμα σπουδών ή ίδρυμα.

Μέχρι σήμερα (από το 2019) δεν έχουν γίνει οι αντίστοιχες πιστοποιήσεις. Εκατοντάδες (αν όχι χιλιάδες) φοιτητές βρίσκονται σε αβεβαιότητα. Αυτό δεν αφορά μόνο φοιτητές του ΔΙΠΑΕ αλλά όλων των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. 

Πεποίθησή μας είναι ότι η ύπαρξη της λέξης “Μηχανικός” στον τίτλο της προαναφερόμενης σχολής (και όλων των άλλων παρόμοιων σχολών), σημαίνει ότι οι απόφοιτοι της θα μπορούν να ασκούν τα πλήρη δικαιώματα των διπλωματούχων μηχανικών μελών μας, διότι:

  1. Η διάρκεια φοίτησης είναι 5 χρόνια, όσα ακριβώς και οι πολυτεχνικές σχολές.
  2. Το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙΠΑΕ έχει τρία Μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία και πλήρη ισοτιμία με την Ιατρική Σχολή και το Γεωλογικό του ΑΠΘ, την Ιατρική Σχολή του ΔΠΘ και τέλος το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΔΠΘ. 

Με δεδομένο ότι στη Διοίκηση υπάρχει συνέχεια, ανεξαρτήτως εάν κάποιες αποφάσεις υλοποιήθηκαν από προηγούμενες κυβερνήσεις, η πρότασή μας είναι όπως προωθήσετε  άμεσα όλες τις σχετικές νόμιμες και προβλεπόμενες διαδικασίες για την οριστική επίλυση του σοβαρού αυτού προβλήματος, που απασχολεί τους μελλοντικούς επαγγελματίες και επιστήμονες, οι οποίοι μετά την επιτυχή αποφοίτησή τους, θα πρέπει να λάβουν και να ασκούν τα ίδια δικαιώματα με τους λοιπούς Διπλωματούχους Μηχανικούς μέλη του ΤΕΕ».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης