Μαθητές των Εσπερινών Λυκείων έστειλαν επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας σχετικά με την ψήφιση του νομοσχεδίου «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».

Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ.

Αξιότιμη Κυρία Υφυπουργέ.

Με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου του ΥΠΑΙΘ με τίτλο: «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τους μαθητές Εσπερινών και Ημερησίων Λυκείων στα Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, απευθυνόμαστε σε εσάς, ώστε να εκθέσουμε τους έντονους προβληματισμούς μας, ελπίζοντας ότι θα εισακουστούν τα αιτήματά μας και θα προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για την ικανοποίησή τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως ήδη γνωρίζετε, τα Εσπερινά Λύκεια απευθύνονται και στελεχώνονται από ένα “ασύνηθες” ως προς τις βιοποριστικές συνθήκες, την εργασιακή κατάσταση και την ηλικιακή ταυτότητα μαθητικό δυναμικό. Μέχρι πρότινος, η Πολιτεία είχε θεσπίσει ευνοϊκές διατάξεις για τους μαθητές αυτούς, με την εξασφάλιση του 1% των θέσεων των εισακτέων σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Ανάμεσα στις υπόλοιπες διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου, ωστόσο, προβλέπεται, μεσούντος του σχολικού έτους, η εξομοίωση των Εσπερινών και Ημερήσιων Λυκείων, ως προς τους όρους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Επιχειρείται, δηλαδή, με έναν αιφνιδιαστικό και απροσδόκητο τρόπο, η υπονόμευση των δικαιωμάτων της σχολικής κοινότητας των Εσπερινών, ενώ ταυτόχρονα προκύπτει έκδηλη ανισότητα εις βάρος της Εσπερινής Εκπαίδευσης, στο σύνολο της, και διακυβεύεται ακόμη και η ίδια η βιωσιμότητα των σχολείων αυτών.

Το σκεπτικό, μάλιστα, που διέπει την εν λόγω διάταξη είναι προβληματικό, καθώς επικαλείται μια επιφανειακή ισονομία με τα Ημερήσια Λύκεια, η οποία ακυρώνεται εντελώς, αν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι οι μαθητές των Εσπερινών, “παλεύουν” σε καθημερινή βάση μέσα στην “δίνη” των επαγγελματικών και οικογενειακών τους υποχρεώσεων, ενώ, παράλληλα, δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο για μελέτη και αδυνατούν, στην πλειονότητά τους, να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια, για οικονομικούς λόγου. Καλούνται, λοιπόν, τώρα, επί “ανίσοις όροις”, να ανταγωνιστούν μαθητές Ημερήσιων Λυκείων, όπως συνάγεται από την σχετική διάταξη, οι οποίοι βρίσκονται σε μια πολύ πιο προνομιακή θέση.

Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι τα Εσπερινά Λύκεια αποτελούν, εδώ και πολλές δεκαετίες, ουσιαστική αντισταθμιστική παρέμβαση της Πολιτείας, ώστε, όσοι δεν κατόρθωσαν ή δεν κατορθώνουν, για οικογενειακούς, κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους, να ολοκληρώσουν την λυκειακή εκπαίδευση στην εφηβική τους ηλικία, να έχουν μια “δεύτερη ευκαιρία” και να μπορέσουν να βελτιώσουν, χάρη στο απολυτήριο Λυκείου και στην δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τις επαγγελματικές και οικονομικές προοπτικές τους, την κοινωνική τους θέση, και, προπαντός, να συνεισφέρουν καταλυτικά στην ψυχοπνευματική τους συγκρότηση και στην αυτοπραγμάτωσή τους. Αυτό σημαίνει ότι η (Ενιαία) Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα Ημερήσια και Εσπερινά Λύκεια και η επί της ουσίας κατάργηση του 1% στην πραγματικότητα συρρικνώνει αυτήν την “δεύτερη ευκαιρία”, εκμηδενίζει για τους μαθητές των Εσπερινών Λυκείων την δυνατότητα κοινωνικής κινητικότητας, μέσω της δημόσιας εκπαίδευσης, και διαιωνίζει τις κοινωνικές ανισότητες, τις οποίες ένα σύγχρονο, δημοκρατικό και προηγμένο κράτος οφείλει να αμβλύνει, μεριμνώντας για την παροχή ίσων ευκαιριών στους προερχόμενους από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα πολίτες.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ως μαθητές των Εσπερινών Λυκείων, εκφράζουμε την βαθιά απογοήτευσή μας για τις αλλαγές που προωθήθηκαν από το ΥΠΑΙΘ και επικαλούμαστε το ανθρωπιστικό ιδεώδες της δια βίου εκπαίδευσης, προκειμένου οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων να εξαιρεθούν από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, με γνώμονα την κοινωνική ευαισθησία και την κοινωνική δικαιοσύνη. Δεδομένου, δε, ότι ως μαθητές θέτουμε ως προτεραιότητα το καλώς νοούμενο συμφέρον μας, ζητάμε άμεση συνάντηση μαζί σας, με σκοπό μια διεξοδική συζήτηση και μια από κοινού προσπάθεια επίλυσης του μείζονος θέματος.

Η παρούσα επιστολή συνυπογράφεται από τα μαθητικά συμβούλια των κάτωθι σχολείων:

1.     Εσπερινό ΓΕΛ Αγ. Αναργύρων,

2.     Εσπερινό ΓΕΛ Παλλήνης,

3.     Εσπερινό ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης,

4.     Εσπερινό ΓΕΛ “Ρήγας Φεραίος”,

5.     Εσπερινό ΓΕΛ Πολυγύρου,

6.     Εσπερινό ΓΕΛ Βόλου,

7.     Εσπερινό ΓΕΛ Ξάνθης,

8.     2ο Εσπερινό ΓΕΛ Αθηνών,

9.    1ο Εσπερινό ΓΕΛ Θεσσαλονίκης,

10.  Εσπερινό ΓΕΛ Καλλιθέας,

11.  Εσπερινό ΓΕΛ Κέρκυρας,

12.  Εσπερινό ΓΕΛ Σπάρτης,

13.  Εσπερινό ΓΕΛ Ν. Ιωνίας,

14.  Εσπερινό ΓΕΛ Χανίων,

15.  Εσπερινό ΓΕΛ Ρεθύμνου,

16.  Εσπερινό ΓΕΛ Ναυπλίου,

17.  Εσπερινό ΓΕΛ Περάματος,

18.  Εσπερινό ΓΕΛ Νάξου,

19.  Εσπερινό ΓΕΛ Κομοτηνής,

20.  Εσπερινό ΓΕΛ Αγ. Δημητρίου,

21.  Εσπερινό ΓΕΛ Σερρών,

22.  Εσπερινό ΓΕΛ Ηγουμενίτσας,

23.  Εσπερινό ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης,

24.  Εσπερινό ΓΕΛ Βέροιας,

25.  Εσπερινό ΓΕΛ Αιγάλεω,

26.  Εσπερινό ΓΕΛ Αχαρνών,

27.  Εσπερινό ΓΕΛ Κατερίνης,

28.  1οΕσπερινό ΕΠΑΛ Αιγάλεω,

29.  3οΕσπερινό ΕΠΑΛ Ν. Φιλαδέλφειας,

30.  1οΕσπερινό ΕΠΑΛ Ρεθύμνου,

31.  2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ιωαννίνων,

32.  Εσπερινό ΕΠΑΛ Καλαμάτας,

33.  2οΕσπερινό ΕΠΑΛ Αγ. Δημητρίου,

34.  Εσπερινό ΕΠΑΛ Αγρινίου,

35.  Εσπερινό ΕΠΑΛ Κέρκυρας.

Συνυπογράφεται, επίσης, από τους συλλόγους διδασκόντων

1.     του Εσπερινού ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης,

2.     του 1ο Εσπερινού ΓΕΛ Θεσσαλονίκης,

3.     του Εσπερινού ΓΕΛ Ναυπλίου,

4.     του Εσπερινού ΓΕΛ Κέρκυρας,

5.     του Εσπερινού ΓΕΛ Σερρών,

6.     του Εσπερινού ΓΕΛ Αγ. Δημητρίου,

7.     του Εσπερινού ΓΕΛ Βέροιας,

8.     του Εσπερινού ΓΕΛ Παλλήνης,

9.     του Εσπερινού ΓΕΛ Νάξου,

10.  του Εσπερινού ΕΠΑΛ Κέρκυρας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης