Έχασε τη μάχη για τη ζωή ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος κατά τη διάρκεια χειρουργικής επέμβασης στην οποία υποβλήθηκε, καθώς έπεσε θύμα τροχαίου λίγο μετά τις 19.00 το απόγευμα της Τρίτης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως έγινε γνωστό από την Αστυνομία, τον Θ. Αγγελόπουλο παρέσυρε μοτοσικλέτα στην περιφερειακή οδό Δραπετσώνας, μετά το πρώτο τούνελ, στο ρεύμα προς Κερατσίνι. O σκηνοθέτης βρισκόταν στο σημείο για γύρισμα και ξαφνικά παρασύρθηκε από μοτοσικλέτα που οδηγούσε ειδικός φρουρός ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν εκτός υπηρεσίας. Μάλιστα, και ο ειδικός φρουρός νοσηλεύεται στο Αττικό Νοσοκομείο.

Στο σημείο έσπευσε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ που τον παρέλαβε και τον μετέφερε στο νοσοκομείο «Μετροπόλιταν» όπου νοσηλευόταν διασωληνωμένος σε σοβαρή κατάσταση.

Εκεί επισκέφθηκαν τον διεθνούς φήμης σκηνοθέτη o υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δόλλης, καθώς και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή, καθώς είχε υποστεί σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, αλλά και πολλά κατάγματα στο υπόλοιπο σώμα.

Βιογραφία

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 27 Απριλίου 1935.

Έκανε νομικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, τις οποίες εγκατέλειψε πριν πάρει το πτυχίο του. Το 1961 έφυγε στο Παρίσι, όπου αρχικά παρακολούθησε στη Σορβόννη μαθήματα γαλλικής φιλολογίας και φιλμογραφίας, καθώς και μαθήματα εθνολογίας και στη συνέχεια μαθήματα κινηματογράφου στη Σχολή Κινηματογράφου IDHEC και στο Musée de l’ homme.

Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα το 1964 και μέχρι το 1967 εργάστηκε ως κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα Δημοκρατική Αλλαγή, μαζί με τον Βασίλη Ραφαηλίδη και την Τώνια Μαρκετάκη.

Με τον κινηματογράφο άρχισε να ασχολείται το 1965 και το 1968 παρουσίασε την πρώτη του μικρού μήκους ταινία, «Εκπομπή», στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το 1970, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, «Αναπαράσταση», κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς και άλλες διακρίσεις στο εξωτερικό, και σηματοδότησε την αυγή του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου.

Έκτοτε, οι ταινίες του έχουν συμμετάσχει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και έχει κερδίσει πολλά βραβεία, τα οποία τον καθιέρωσαν παγκοσμίως ως έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου κινηματογράφου. Πολλά αφιερώματα που τιμούν τη δουλειά του Θόδωρου Αγγελόπουλου έχουν πραγματοποιηθεί σ’ όλο τον κόσμο.

Είχε αναγορευθεί επίτιμος διδάκτορας των Πανεπιστημίου των Βρυξελλών, του Πανεπιστημίου X Ναντέρ (Nanterre) στο Παρίσι και του Πανεπιστημίου του Έσσεξ (Essex). Μαζί με τον Βασίλη Ραφαηλίδη υπήρξε συνιδρυτής του περιοδικού Σύγχρονος Κινηματογράφος.

Βραβεία

– Η «Εκπομπή»: βραβείο κριτικών στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1968

– «Αναπαράσταση»: Α’ βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1970, βραβείο Ζωρζ Σαντούλ (Γαλλία, 1971), καλύτερης ξένης ταινίας στο Φεστιβάλ Hyères (1971), ειδική μνεία της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βερολίνου (1971)

– «Μέρες του `36»: Βραβείο σκηνοθεσίας και φωτογραφίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1972, βραβείο της FIPRESCI στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βερολίνου (1972)

– «Ο Θίασος»: Καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, Α’ αντρικού και Α’ γυναικείου ρόλου, Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1975, καλύτερη ταινία της δεκαετίας 1970-1980 από την Ένωση Κριτικών της Ιταλίας

– «Οι Κυνηγοί»: Βραβείο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ του Σικάγο (1977), βραβείο της Ένωσης Φωτογραφία από την ταινία "Οι Κυνηγοί"Τούρκων κριτικών (1977), επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Καννών

– «Ο Μεγαλέξανδρος»: Χρυσό Λιοντάρι το 1980 στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας.

– «Ταξίδι στα Κύθηρα»: βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ των Καννών (1984), κρατικά βραβεία καλύτερης ταινίας, σεναρίου, α΄ ανδρικού ρόλου, α’ γυναικείου ρόλου,σκηνογραφίας, βραβείο κριτικών στο Φεστιβάλ Ρίο ντε Τζανέϊρο (1984)

– «Τοπίο στην Ομίχλη»: Μοιράστηκε το Αργυρό Λιοντάρι Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας, βραβείο Φελίξ καλύτερης Ευρωπαϊκής ταινίας (1988).

Φωτογραφία από την ταινία "Το βλέμμα του Οδυσσέα"– «Το Βλέμμα του Οδυσσέα»: Μεγάλο Βραβείο Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών, βραβείο της FIPRESCI (1995). Επίσης, οι κριτικοί του περιοδικού Time το ψήφισαν στις 100 καλύτερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου.

– «Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα»: Χρυσός Φοίνικας στο Φεστιβάλ των Καννών (1998).

– «Τριλογία – Το Λιβάδι που Δακρύζει»: Βραβείο της FIPRESCI (2004).

Το 2008, ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος τιμήθηκε από το Ίδρυμα Circulo de Bellas Artes στη Μαδρίτη με το χρυσό μετάλλιο για το σύνολο του έργου του.

Κριτικές

Η ΕΚΠΟΜΠΗ […] Η Εκπομπή εντυπωσιάζει ευθύς αμέσως με τη σύνθετη και θαυμαστά ρυθμική αφήγηση που χειρίζεται με ελλειπτική δεξιοτεχνία όλα τα οπτικά του θέματος, εισάγοντας οριστικά στην πατρίδα μας τα εντελώς συνχρονα ρεύματα του κινηματογράφου.[…] Προβάλλει με ιλιγγιώδη τρόπο την απάτη της «εκπομπής» , την αλλοτρίωση ερωτώντων και ερωτώμενων, το κενό του σύνχρονου περίγυρου . Το κενό αυτό γίνεται τόσο πιο έντονο όσο πιο πυρετικός είναι ο ρυθμός της κίνησης μέσα στην εικόνα , όσο πιο ελλειπτικά είναι τα πλάνα και συγκοπτόμενος ο ρυθμός του μοντάζ. Η οπτική γραφή ξεπερνά την παιχνιδιάρικη σάτιρα και βρίσκει την δικαίωσή της στην οξεία τομή ενός κόσμου μετέωρου ανάμεσα στη μικροαστική παράδοση και στη μίμηση των ξένων.

Γιάννης Μπακογιανόπουλος , Θέατρο ’69

Ο νέος κινηματογράφος – όρος με τον οποίο προσδιορίζουμε όχι μόνο την ηθελημένη αναίρεση των δεσμευτικών κανόνων του παραδοσιακού κινηματογράφου, αλλά και μιαν απόλυτα υπεύθυνη στάση του δημιουργού απέναντι στα «επείγοντα»προβλήματα του καιρού μας – βρήκε επιτέλους και στην Ελλάδα έναν άξιο εκπρόσωπο : τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Η εκπομπή του είναι η μόνη ελληνική ταινία που θα μπορούσε να πάρει μια ιδιαίτερα τιμητική θέση σε αυτό το διεθνές καλλιτεχνικοκοινωνικό κίνημα.

Βασίλης Ραφαηλίδης

[…] Ο Αγγελόπουλος, με την Εκπομπή, έδειξε ότι διαθέτει οξύτητα και ευαισθησία, και ότι η τεχνική του ευελιξία υπηρετεί πραγματικά την κινηματογραφική γραφή. Η διακριτικότητα με την οποία προσεγγίζει το κεντρικό πρόσωπο , η φαινομενικά ανώδυνη, αλλά ουσιαστικά παγερή , αδιαφορία με την οποία βλέπουμε να περιβάλλουν το θύμα τους οι «επαγγελματίες» – όλα αυτά είναι δοσμένα με μια ευστοχία που κατακτά το θεατή, και με μία άνεση που συμβαδίζει με την περιγραφική ακρίβεια.

Κωστής Σκαλιόρας, «Το Βήμα».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΑΙΝΙΑ
ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΙΙ: Η ΣΚΟΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

Περίληψη
O Α, Αμερικανός σκηνοθέτης ελληνικής καταγωγής, γυρίζει μια ταινία πάνω στην ιστορία του και την ιστορία των γονιών του. Μια ιστορία που εξελίσσεται στην Ιταλία, την Γερμανία, την Ρωσία, το Καζακστάν, τον Καναδά και τις Η.Π.Α. Κεντρικό πρόσωπο, η Ελένη, που διεκδικείται και διεκδικεί το απόλυτο της αγάπης. Ταυτόχρονα, ένα μακρύ ταξίδι, στην μεγάλη Ιστορία και στα γεγονότα των τελευταίων πενήντα χρόνων που σημάδεψαν τον 20ο αιώνα. Τα πρόσωπα της ταινίας κινούνται σαν σε όνειρο, η σκόνη του χρόνου μπερδεύει τις μνήμες. Ο Α τις αναζητά και τις ζει στο παρόν.

Πρωταγωνιστούν: Ουίλεμ Νταφόε, Μπρούνο Γκάνζ, Μισέλ Πικολί,
Ιρένε Ζακόμπ

Διαβάστε επίσης:

Έχασε τη μάχη για τη ζωή ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2012, 20:11

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης