Ήταν 23 Απριλίου 1821 -σαν σήμερα πριν 200 χρόνια- όταν δινόταν μία από τις πρώτες μάχες του εθνικού ξεσηκωμού, στην ξύλινη γέφυρα της Αλαμάνας. Μια μάχη που συνδέθηκε με την ηρωική προσπάθεια του Αθανάσιου Διάκου να αναχαιτίσει τις οθωμανικές ορδές του Κιοσέ Μεχμέτ και του Ομέρ Βρυώνη.

Ο ηρωικός αγώνας μιας εκ των πλέον θρυλικών μορφών του ’21 απέναντι σε πολλαπλάσιους Τουρκαλβανούς και ο μαρτυρικός του θάνατος στη Λαμία συγκλονίζουν ακόμα και σήμερα μικρούς και μεγάλους κι έκαναν τον Θεσσαλονικιό Τάσο Πανταζόπουλο, γνωστό για την αγάπη του στα ιστορικά -και όχι μόνο- διοράματα με Playmobil, να αναπαραστήσει τη στιγμή με πολύ μεράκι και κυρίως σεβασμό κι αγάπη στο πρόσωπο του Αθανάσιου Διάκου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 «Το πρώην καλογερόπουλο και μετέπειτα κλεφταρματωλός Αθανάσιος Διάκος, πληγωμένος συλλαμβάνεται αιχμάλωτος και τού ζητούν να αλλαξοπιστήσει… Ενώ τον βασανίζουν αρνείται, λέγοντας το υπέροχο “πίσω ωρέ μουρτάτες, εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός και θα πεθάνω”. Το μαρτύριό του θα ολοκληρωθεί με ανασκολοπισμό. Από τις πιο ευγενικές μορφές της επανάστασης, ένας πραγματικός ήρωας που έμεινε και κράτησε τις θέσεις του πεθαίνοντας για την πατρίδα ως άλλος Λεωνίδας και, μάλιστα, πολύ κοντά στις Θερμοπύλες!» λέει ο κ. Πανταζόπουλος, «ξεδιπλώνοντας» τον θαυμασμό του για τον Αθανάσιο Διάκο και τη θυσία του.

Ανακαλώντας από τη μνήμη του σκηνές από τις ταινίες για την Επανάσταση του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, αναζητώντας στοιχεία για τα πρόσωπα της εποχής -από τη μορφή και τις φορεσιές τους ως την προσωπικότητά τους- σε εξειδικευμένα βιβλία και περιοδικά και με βασικό κίνητρο τη μεγάλη αγάπη του γι’ αυτό που κάνει, ο Τάσος Πανταζόπουλος μεταμόρφωσε τις κλασικές φιγούρες Playmobil σε μορφές της Επανάστασης φτιάχνοντας ένα διόραμα που αποτυπώνει βήμα βήμα τη μάχη της Αλαμάνας και το τραγικό αλλά καθόλα ηρωικό τέλος του Αθανάσιου Διάκου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Το δύσκολο και η καινοτομία του συγκεκριμένου διοράματος είναι το γεφύρι. Οι φιγούρες βέβαια είναι “πειραγμένες”, φτιαγμένες από τμήματα άλλων, βαμμένες κ.λπ., αλλά η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν το γεφύρι. Φτιάχτηκε τελικά από κομμάτια φράχτη Playmobil και το “ντύσαμε” μαζί με τη σύζυγό μου μ’ αυτό το χαρτόνι που μοιάζει με τις πέτρες που χρησιμοποιούσαν εκείνη την εποχή. Γι’ αυτό και τιτλοφόρησα το συγκεκριμένο διόραμα “Το γεφύρι της Αλαμάνας”» εξηγεί ο κ. Πανταζόπουλος, η συλλογή του οποίου με ιστορικά διοράματα πραγματικά εντυπωσιάζει.

Μάλιστα φροντίζει να «ντύνει» τα διοράματα με ιστορικές πληροφορίες γύρω από το γεγονός που κάθε φορά αναπαριστά. «Άνοιξη του 1821. Ενώ η φλόγα του Μεγάλου Ξεσηκωμού έχει φουντώσει για τα καλά σ’ ολάκερη την Ελλάδα κάνα μήνα δα, ο Πασάς του Μοριά, Χουρσίτ, βρίσκεται στην Ήπειρο… Έχει εντολή από την Πύλη να γονατίσει τον Αλή που σήκωσε μπαϊράκι κόντρα στον Πολυχρονεμένο… Απ’ τα Γιάννενα, λοιπόν, διατάζει τον ικανότατο Τουρκαλβανό Ομέρ Βρυώνη να τραβήξει νότια και να πνίξει στο αίμα τη στάση των ραγιάδων… Εκείνος με 9000 πεζούρα και καβαλαραίους περνά το Ζητούνι (σημερινή Λαμία) και τραβάει για τον Σπερχειό ποταμό… Φτάνοντας όμως στο γιοφύρι της Αλαμάνας, βρίσκει ταμπούρια και τον περιμένουν… και πίσω του ο παλιός του φίλος από την αυλή του Αλή Πασά» αναφέρει ο κ. Πανταζόπουλος στο συνοδευτικό του διοράματος κείμενο, αποτυπώνοντας τη στιγμή που ο Ομέρ Βρυώνης ήρθε αντιμέτωπος με τη σθεναρή αντίσταση του Αθανασίου Διάκου.

Από το 2006, ο Τάσος Πανταζόπουλος συλλέγει φιγούρες Playmobil σαν κι αυτές που και ο ίδιος έπαιζε ως παιδί. Μόνο που πλέον, στα χέρια του, οι φιγούρες αυτές μεταμορφώνονται σε διοράματα με ξεχωριστές στιγμές της ιστορίας. Από τα πλέον εντυπωσιακά του διοράματα ήταν «Τα Μυστικά του Βάλτου», που είχε στήσει στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα αναπαριστώντας μια τυπική ημέρα στον Βάλτο των Γιαννιτσών το 1907, φτιαγμένη από κομμάτια Playmobil, αλλά και αυτό για τη Μάχη των Οχυρών.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης