Οι Βρετανοί ψήφισαν την έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκαλώντας «τσουνάμι» στις διεθνείς αγορές. Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος αποτυπώνει με γλαφυρό τρόπο το αδιέξοδο που έχει διαμορφωθεί στην Ευρώπη μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης το 2008.

Ο προβληματισμός είναι έντονος, καθώς η απόφαση των Βρετανών να διαχωρίσουν τη θέση τους και να τραβήξουν τον δικό τους δρόμο μπορεί να αποτελεί την αρχή της κατάρρευσης του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, ενισχύοντας παράλληλα τις αποσχιστικές τάσεις και στο εσωτερικό χωρών (Ισπανία, Βρετανία, Βέλγιο). Οι συνέπειες της εξόδου της Βρετανίας από την Ε.Ε. παραμένουν άγνωστες, καθώς θα χρειαστεί χρόνος για να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας το κλίμα είναι αρνητικό, με την Ένωση Κατασκευαστών και Αντιπροσώπων της Μ. Βρετανίας (SMMT) να ζητά την άμεση αντίδραση της κυβέρνησης, προκειμένου να διατηρηθεί η σταθερότητα. Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες αγορές σε παγκόσμιο επίπεδο, με το σύνολο των εταιρειών να δραστηριοποιούνται εκεί, διαθέτοντας δεκάδες εργοστάσια.

Η ανακοίνωση της Ένωσης Κατασκευαστών και Αντιπροσώπων της Μ. Βρετανίας (SMMT)

«Ο βρετανικός λαός επέλεξε ένα νέο μέλλον έξω από την Ευρώπη. Η κυβέρνηση πρέπει τώρα να διατηρήσει την οικονομική σταθερότητα και να επιτύχει μια συμφωνία με την ΕΕ που να διασφαλίζει τα αυτοκινητικά συμφέροντα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Αυτά περιλαμβάνουν την εξασφάλιση πρόσβασης χωρίς δασμούς στην ευρωπαϊκή και τις υπόλοιπες παγκόσμιες αγορές, τη διασφάλιση ότι θα μπορούμε να αξιοποιούμε ανθρώπους με ταλέντο από τις χώρες της ΕΕ και τον υπόλοιπο κόσμο, ούτως ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να γίνει το πιο ανταγωνιστικό μέρος στην Ευρώπη για αυτοκινητικές επενδύσεις».

Επικίνδυνα παιχνίδια

Βέβαια, το μεγάλο ερώτημα τι θα συμφωνήσουν από τη νέα διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και πότε. Οι πρόεδροι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς και της ολλανδικής προεδρίας της Ε.Ε. Μαρκ Ρούτε, ζήτησαν η διαδικασία εξόδου να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό, όσο οδυνηρή και αν είναι η σχετική διαδικασία.

Από την πλευρά τους οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ΗΒ κρατούν χαμηλούς τόνους, καθώς δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να μπλεχτούν στο επικίνδυνο πολιτικό παιχνίδι των ισχυρών της ΕΕ.

H Ford Motor Company στις πρώτες δηλώσεις, τόνισε ότι στόχος είναι η διατηρηθεί η σταθερότητα, να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της επιχείρησης στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη και κατά συνέπεια να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα με τους 14.000 άμεσους υπαλλήλους  στο ΗΒ. 

Η Vauxhall/Opel ανέφερε ότι το πιο σημαντικό είναι ολοκληρωθούν εγκαίρως οι διαπραγματεύσεις και να εξακολουθήσουν οι επιχειρήσεις να επωφελούνται από την ελεύθερη κίνηση αγαθών και ανθρώπων κατά την περίοδο αυτή. Παράλληλα, υποστήριξε  θερμά την παραμονή στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Ζώνη. Το BMW Group είπε πως σέβεται την απόφαση του βρετανικού εκλογικού σώματος να αποχωρήσει από την ΕΕ. Παρότι είναι ξεκάθαρο ότι θα ακολουθήσει τώρα μια περίοδος αβεβαιότητας, δεν θα υπάρξει άμεση αλλαγή στις δραστηριότητές μας στο ΗΒ.

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης