Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Από το 1936 έως το 2021 πέρασαν 85 χρόνια. Από τότε μέχρι σήμερα άλλαξαν πάρα πολλά στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Για παράδειγμα η Opel από το 1936 έως σήμερα άλλαξε 11 γενιές των Kadett και των Astra. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Opel το 1936 παρουσίασε ένα προσιτό, οικογενειακό συμπαγές αυτοκίνητο με το όνομα Kadett. Το μοντέλο είχε τεράστια εμπορική επιτυχία και έτσι ο γερμανικός κολοσσός, για να ανταποκριθεί στη ζήτηση, κατασκεύασε το 1962 στο Bochum, στη Γερμανία, ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής ειδικά για το Kadett.

Το καλό με τους Γερμανούς είναι ότι δεν επαναπαύθηκαν στις δάφνες τους. Παρόλο που το αυτοκίνητο πουλούσε σαν τρελό, αυτοί συνέχιζαν να το εξελίσσουν. Κατασκεύασαν έναν υγρόψυκτο, τετρακύλινδρο κινητήρα για το Kadett A (1962). Ακολούθησε το αεροδυναμικό αμάξωμα για το Kadett E (1984) και στη συνέχεια το σύστημα προσαρμοζόμενου εμπρόσθιου φωτισμού (AFL) του Astra H (2004).

Το 2021 παρουσίασαν το Astra με την προηγμένη τεχνολογία του 2021 Astra – συμπεριλαμβανομένου ενός plug-in υβριδικού συστήματος κίνησης. Για την ιστορία αναφέρουμε ότι ο διάδοχος του Kadett, το Astra F, είναι το δημοφιλέστερο μοντέλο της Opel μέχρι σήμερα με πωλήσεις 4,13 εκατομμυρίων μονάδων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η τολμηρή και καθαρή σχεδίαση και ο εξηλεκτρισμός του νέου Astra σηματοδοτούν το ξεκίνημα μιας νέας εποχής. Η έκτη γενιά Opel Astra αποτελεί ένα νέο ορόσημο στη συμπαγή κατηγορία και συνεχίζει μία παράδοση που ξεκίνησε πριν από 85 χρόνια. 

85 χρόνια ιστορία

Το 1936 το Kadett διέθετε το επαναστατικό αυτοφερόμενο αμάξωμα από χάλυβα. Ήταν το πρώτο -μετά το Olympia– γερμανικό όχημα μαζικής παραγωγής με αυτοφερόμενο αμάξωμα από χάλυβα. Εκτός των άλλων είχε ξεχωριστό πλαίσιο, μικρότερο βάρος για βελτιωμένες επιδόσεις και κατανάλωση, μεγαλύτερη ασφάλεια χάρη στο άκαμπτο κλωβό επιβατών και χαμηλότερο κέντρο βάρους.

Τα πλεονεκτήματα του Kadett A (1962-1965) ήταν ο ζωηρός κινητήρας 1.0L, ο μεγάλος χώρος αποσκευών και οι άφθονοι χώροι στο εσωτερικό για τους επιβάτες. Η συνταγή της επιτυχίας περιλάμβανε επίσης ένα συστατικό σπάνιο στον ανταγωνισμό. 

Και κάτι σημαντικό. Η τάπα του ρεζερβουάρ βρισκόταν εκτός και όχι μέσα στον χώρο αποσκευών, διευκολύνοντας την αποθήκευση αποσκευών αλλά και απαλλάσσοντας τους επιβάτες από τη δυνατή και ενοχλητική οσμή της βενζίνης. Η Opel κατασκεύασε σχεδόν 650.000 αυτού του μοντέλου από το 1962 έως το 1965. 

Οι γραμμές του δίθυρου notchback ήταν λιτές και μοντέρνες. Η μεσαία γραμμή ήταν αρκετά χαμηλά, τα πανοραμικά παράθυρα προσέφεραν καλή ορατότητα και μία διακοσμητική λωρίδα που εκτεινόταν στο πλάι τόνιζε την επιμηκυμένη φόρμα.

Τα εμπρός φτερά στένευαν καταλήγοντας στους προβολείς και τα πίσω άκρα είχαν σχήμα πτερυγίου. Ο εσωτερικός χώρος εντυπωσίασε ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες συμβατικών, μικρών αυτοκινήτων. 

Με το σύγχρονο, υγρόψυκτο εμπρός τοποθετημένο κινητήρα, το Kadett είχε ένα ακόμα σημαντικό σχεδιαστικό πλεονέκτημα έναντι του Beetle. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 993 cm3 απέδιδε 40 hp και, από τον Μάρτιο του 1963, κινούσε και το νέο Kadett Station Wagon.

Η συμπαγής κατηγορία της Opel σηματοδότησε μία νέα εποχή με το Kadett D (1979-1984). Αντί για πίσω κίνηση, το νέο μοντέλο διέθετε για πρώτη φορά εμπρόσθια κίνηση (FWD) «made by Opel». Η εγκάρσια τοποθέτηση του κινητήρα εξοικονομούσε χώρο με αποτέλεσμα η διάταξη εσωτερικού να αποτελεί πρότυπο ευρυχωρίας. 

Το νέο μοντέλο ήταν μικρότερο σε μήκος από τον προκάτοχό του αλλά το εσωτερικό του ήταν μεγαλύτερο και προσέφερε σημαντικά περισσότερο χώρο από πολλούς ανταγωνιστές του Kadett.

Το 1990 εμφανίστηκε το Astra F. Και την επόμενη χρονιά το Opel Astra F γιόρτασε την παγκόσμια πρεμιέρα του το 1991. Ήταν η εποχή των μεγάλων αλλαγών. Η έβδομη γενιά του συμπαγούς μοντέλου της Opel ενσάρκωνε το πνεύμα της εποχής όπως κανένα άλλο αυτοκίνητο.

Απέκτησε όχι μόνο νέο όνομα –Astra, όπως το βρετανικό αντίστοιχο μοντέλο της Vauxhall- αλλά και πληθώρα νέων συστημάτων ασφαλείας. Το υψηλό επίπεδο ανακυκλωσιμότητας έδειχνε την έμφαση στην περιβαλλοντική συμβατότητα.

Η ηλεκτροκίνηση είναι το μυστικό για τη μείωση του CO2
 

Με το νέο Astra, η Opel ξεχωρίζει για μία ακόμα φορά στο κατώφλι μιας νέας εποχής στη συμπαγή κατηγορία. Το διοξείδιο του άνθρακα CO2 είναι το νέο νόμισμα στη βιομηχανία αυτοκινήτου, επομένως η ηλεκτροκίνηση είναι το μυστικό για τη μείωση των καυσαερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. 
Το Astra με την 11η γενιά διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στον εξηλεκτρισμό της γκάμας της μάρκας. Θα διατίθεται για πρώτη φορά ως plug-in υβριδικό με δύο επίπεδα επιδόσεων.

Αλλάζει η φιλοσοφία και η λογική

Το Astra ενσαρκώνει το νέο ισχυρό σχεδιαστικό μήνυμα για την Opel. Το νέο «πρόσωπο» Vizor, οι μυώδεις θόλοι των τροχών και οι μινιμαλιστικές επιφάνειες εκφράζουν μία σπορ και γεμάτη αυτοπεποίθηση προσωπικότητα. Το οδηγοκεντρικό Pure Panel υπόσχεται μία νέα συναισθηματική εμπειρία.

Η ιστορία της εξέλιξης σε λίγες γραμμές

1936-1940: Opel Kadett – Κατακτά τις καρδιές όλων οδηγών που ήθελαν να ξεχωρίσουν.
Το όνομά του -Kadett- ήταν καινούριο, όπως και η κατηγορία. Μέχρι το ντεμπούτο του πρώτου Astra το 1991, η γκάμα συμπαγών οχημάτων της Opel έμελλε να χρησιμοποιήσει αυτό το όνομα για πάνω από πέντε δεκαετίες. Η εταιρεία λανσάρισε δύο ακόμα σειρές με ονόματα που προέρχονταν από το γερμανικό ναυτικό, τα Admiral και Kapitän, το 1937 και 1938.

Είχε φρέσκια σχεδίαση και πρωτοποριακή τεχνολογία. Η ενσωμάτωση των προβολέων στο αμάξωμα, αντί της χρήσης ανεξάρτητων μονάδων, έδωσαν στο Kadett μία φρέσκια εμφάνιση. Το Kadett ήταν το πρώτο μοντέλο Opel με καρμπιρατέρ τύπου Venturi, όπου το καύσιμο αναμειγνύεται με τον εισερχόμενο αέρα πριν την πεταλούδα. 

Το 1965 το Kadett A το διαδέχεται το Kadett B. Η νέα έκδοση είχε μήκος πάνω από τέσσερα μέτρα, επομένως ήταν πολύ μεγαλύτερη από την προκάτοχό της. Δεν αυξήθηκε μόνο το μήκος του αυτοκινήτου αλλά και η ιπποδύναμη. Οι μηχανικοί της Opel αύξησαν τη διάμετρο του τετρακύλινδρου κατά 3 mm. Η βασική μονάδα 1.078 cm3 παρήγαγε 45 hp. Επίσης υπήρχε ένας κινητήρας 1.1 S υψηλότερης συμπίεσης με 55 hp. Αυτό το Kadett οδηγήθηκε σε 120 χώρες.

Το 1973 «γεννήθηκε» το Kadett C. Ήταν ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο με πρακτική πίσω πόρτα. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1,7 εκατομμύρια το διάστημα 1973-1979. Το πισωκίνητο  Kadett C έκανε ντεμπούτο τον Αύγουστο του 1973 με καθαρή αισθητική αμαξώματος και εμπρός άξονα με διπλά ψαλίδια.

Ανάμεσα στα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που ξεχώριζαν ήταν μία επίπεδη μάσκα, ένα καπό με τη γνωστή πτυχή της μάρκας και μία εμπρός ποδιά σε μορφή σπόιλερ. 

Το ισχυρό GT/E έκανε ντεμπούτο στο 1975 IAA. Ο κινητήρας 1.9-lit με ψεκασμό Bosch L-Jetronic παρήγαγε 105 hp και επιτάχυνε τα 900 kg του Kadett μέχρι την τελική ταχύτητα των 184 km/h.

Opel Kadett D

Η τέταρτη γενιά του μεταπολεμικού Kadett εγκαινίασε μία νέα εποχή στην κατηγορία συμπαγών μοντέλων. Στο 1979 IAA, το πρώτο FWD μοντέλο της Opel έκανε το ντεμπούτο του ως το σύγχρονο Kadett D. Η διάταξη χώρων του ήταν πραγματικά εντυπωσιακή. Αν και 126 mm μικρότερο από τον προκάτοχό του στα 3.998 mm, διέθετε μεγαλύτερο εσωτερικό και προσέφερε περισσότερο χώρο από τους ανταγωνιστές του.

Εφοδιαζόταν με το νέο κινητήρα 1.3 OHC που απέδιδε 60 ή 75 hp. Η επανάσταση συνεχίστηκε με τις εκδόσεις αμαξώματος. Τον Ιανουάριο του 1983 ακολούθησε το σπορ Kadett GTE, με τελική ταχύτητα 187 km/h και τετρακύλινδρο κινητήρα 1.8 lit. 115 hp. 1984-1991: Opel Kadett E – Παγκόσμιος πρωταθλητής αεροδυναμικής

Το δεύτερο προσθιοκίνητο Kadett, αναδείχτηκε Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1984 και ήταν ο απόλυτος νικητής. Με συνολικές πωλήσεις 3.779.289 σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, ήταν best seller της Opel μέχρι τότε και πραγματικός παγκόσμιος πρωταθλητής αεροδυναμικής. Οι μηχανικοί της Opel το 1984 έκαναν τζάκποτ. 

Με συντελεστή αεροδυναμικής 0,39, το Kadett D ήταν ήδη το καλύτερο στην κατηγορία του. Από το φθινόπωρο του 1985, μία έκδοση notch back ξαναμπήκε στη γκάμα, η πρώτη από την εποχή του Kadett C. Το σπορ GSi έγινε θρύλος. Όταν ο διάσημος 16-βάλβιδος κινητήρας ανέβηκε στη σκηνή το 1987, άφησε τους ανταγωνιστές του να φάνε τη σκόνη του.

1991-1997: Opel Astra F – Το bestseller

Περίπου 4,13 εκατομμύρια Astra F κατασκευάστηκαν μεταξύ 1991 και 1997, αναδεικνύοντας το μοντέλο σε best seller όλων των εποχών για τη Opel. Οι εργασίες εξέλιξης επικεντρώθηκαν στον συνδυασμό σύγχρονης σχεδίασης με περισσότερο εσωτερικό χώρο, αυξημένη άνεση και έμφαση στην περιβαλλοντική προστασία. Για πρώτη φορά, όλοι οι κινητήρες διέθεταν καταλυτικούς μετατροπείς.

1998-2004: Opel Astra G – Το ευέλικτο

Την άνοιξη του 1998, η σχεδίαση τύπου coupé του Astra προσφέρονταν εξ αρχής σε μορφή τρίθυρου και πεντάθυρου hatch back και station wagon. Αργότερα, προστέθηκαν ένα notch back sedan, coupé και cabrio. Προηγμένη, ανεξάρτητη σχεδίαση, δυναμική τεχνολογία πλαισίου και κινητήρα και σχεδόν διπλάσια αντοχή στην κάμψη και τη στρέψη έναντι του προκατόχου του ήταν μερικά από τα χαρακτηριστικά της νέας, 2ης γενιάς του Opel Astra.

Το πλήρως γαλβανισμένο αμάξωμα έπαιξε ζωτικό ρόλο στην υψηλή αξία μεταπώλησής του. Η ενεργητική ασφάλεια αναβαθμίστηκε χάρη στην αύξηση της απόδοσης φωτισμού κατά 30% με τους διαφανείς προβολείς αλογόνου H7 και ένα πλήρως ανασχεδιασμένο πλαίσιο Dynamic Safety (DSA). 

2004-2009: Opel Astra H – Το ισχυρό
Με δώδεκα κινητήρες από 90 – 240 hp και επτά εκδόσεις αμαξώματος, η γκάμα μοντέλων του Astra H που πούλησε πάνω από 2,7 εκατομμύρια οχήματα ήταν εξαιρετική. Όταν λανσαρίστηκε το Μάρτιο του 2004, η τρίτη γενιά Opel Astra διέθετε προηγμένη σχεδίαση, κορυφαία δυναμική συμπεριφορά και άφθονες τεχνικές καινοτομίες, ενώ κέρδισε αμέσως πολυάριθμες διακρίσεις σε συγκριτικές δοκιμές εντύπων του ειδικού τύπου. 

2009–2015: Opel Astra J – Το κομψοτέχνημα
Το Opel Astra J όχι μόνον ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, αλλά υποστηρίζει και τους οδηγούς με μία σειρά τεχνολογιών που είχαν ήδη συμβάλλει σημαντικά στην επιτυχία του μεσαίου Insignia.

Το Opel Eye αναγνωρίζει οδικά σήματα και ενημερώνει τον οδηγό για όρια ταχύτητας ή απαγορευτικά προσπέρασης. Επίσης, προειδοποιεί τους οδηγούς εάν κινδυνεύουν να βγουν εκτός της λωρίδας τους. Με το σύστημα προβολέων AFL+, το Astra μπορεί να βλέπει μετά τις στροφές και, αν χρειαστεί, χαμηλώνει αυτόματα το φωτισμό ή να αλλάζει σε μεγάλη σκάλα. Με νέο πλαίσιο, αναβαθμισμένο με την προσαρμοζόμενη τεχνολογία Flex Ride, το τελευταίο Astra μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως τα δυναμικά του ταλέντα. 

2015-2021: Opel Astra K – Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016

Μέχρι 200 kg ελαφρύτερο, πιο ευρύχωρο εσωτερικά παρά το μειωμένο συνολικό μήκος, και πιο αποδοτικό χάρη στην αποκλειστική χρήση κινητήρων νέας γενιάς – το νέο Opel Astra αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο άλμα εξέλιξης και στέφεται Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016. Το συμπαγές μοντέλο διατίθεται και πάλι σε έκδοση hatch back και στο ευρύχωρο μοντέλο Sports Tourer. 

Από το 2021: Opel Astra L – Το ηλεκτροκίνητο
Με το νέο Astra, ο Γερμανός κατασκευαστής ανοίγει τώρα το επόμενο κεφάλαιο στην ιστορία του: για πρώτη φορά το συμπαγές μοντέλο διατίθεται με ηλεκτροκίνηση. Η Opel θα προσφέρει το νέο Astra ως plug-in υβριδικό μοντέλο σε δύο επίπεδα επιδόσεων. 
Όλα έχουν αλλάξει. Δυνατοί κινητήρες βενζίνης και diesel σε συνδυασμό με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο βελτιστοποιημένων τριβών και οκτατάχυτο αυτόματο κάνουν το Opel να ξεχωρίζει.

Με την επόμενη γενιά του συμπαγούς μοντέλου, η Opel δείχνει ότι το Astra είναι έτοιμο να σηματοδοτήσει μία νέα εποχή. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης