Φωτο: Triumph

Μια ακόμα διεθνής επιτυχία για τον μίστερ MotoGP στην Ελλάδα, που οδήγησε στην πίστα Stowe του Silverstone και σε αποκλειστικότητα για τη χώρα μας το πρωτότυπο της Triumph πάνω στο οποίο εξελίσσεται ο κινητήρας της Moto2 για το 2019.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ας αφήσουμε τον Έλληνα συνάδερφο να μας περιγράψει την εμπειρία του, με τη νέα εποχή στη μεσαία κατηγορία να προβλέπεται ενθουσιώδης!

«O ήχος του τρικύλινδρου κινητήρα την ώρα που το γκάζι ανοίγει τέρμα στην έξοδο της τελευταίας στροφής μπερδεύεται από τη λειτουργία των ηλεκτρονικών, που φροντίζουν η ιπποδύναμη να περνά σωστά στην άσφαλτο μέσα από τα KR slick της Dunlop, την ώρα που η μαύρη μοτοσυκλέτα εκτοξεύεται στην πολύ μικρή ευθεία, με την 4η ταχύτητα να μπαίνει για λίγο πριν τα φρένα της Κ1. Ένας ήχος πολύ πιο μεστός από το τσίριγμα του τετρακύλινδρου εν σειρά screamer κινητήρα της Honda CBR600RR, που μέχρι τώρα ακούγαμε στη μεσαία κατηγορία του MotoGP. Το ψιλόβροχο έχει αρχίσει και γεμίζει τη ζελατίνα του φέρινγκ και μαζί μειώνει την ορατότητα στην ημι-φιμέ ζελατίνα του κράνους, όμως καθώς ο χρόνος είναι πολύτιμος και περιορισμένος ο δοκιμαστής μας ανοίγει γενναία το γκάζι στη δεξιά 5η στροφή, για να ακολουθήσει μια γενναία πλαγιολίσθηση που θα τρομάξει περισσότερο τους ανθρώπους της Βρετανικής εταιρίας παρά τον Δημήτρη. Βέβαια, στο τέλος αυτού του γύρου μια στάση στα πιτς ήταν επιβεβλημένη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H Stowe είναι μια εσωτερική μικρή πίστα του Silverstone, με μήκος 1740μ. και 9 στροφές, σχεδόν όλες κλειστές, με 2η ταχύτητα στο κιβώτιο εκτός της τελευταίας που ανεβάζεις σε 3η. Σίγουρα όχι η ιδανική πίστα για ένα πλήρες τεστ μιας μοτοσυκλέτας Moto2, αλλά μια καλή διαδρομή για να πάρει κανείς μια πρώτη γεύση από τον 3κύλινδρο κινητήρα της Triumph των 765cc με την ECU της Magneti Marelli, που θα “φοριέται” από όλες τις μοτοσυκλέτες της Moto2 τo 2019 και τουλάχιστον για τα δύο επόμενα χρόνια. Η Triumph έβαλε τον κινητήρα, ο οποίος είναι βασισμένος σε αυτόν του Street Triple, πάνω σε ένα πρωτότυπο που έχει για την κατηγορία, με πλαίσιο βασισμένο σε αυτό του Daytona 675! Αυτό το πρωτότυπο οδήγησε μέχρι τώρα και ο δοκιμαστής της Βρετανικής εταιρίας, o παγκόσμιος πρωταθλητής των 125 Julian Simon και μέσα από αυτό εξελίχθηκε ο κινητήρας που τώρα βρίσκεται στο τελικό του στάδιο και ήδη έχει παραδοθεί στις ομάδες της Moto2 για να εξελίξουν πάνω του τα δικά τους πλαίσια».

Ο Δημήτρης Διατσίδης έκανε αρχικά μόνο ένα γύρο στο ψιλόβροχο, μέχρι να σταματήσει η κλασική αγγλική βροχή και να στεγνώσει η πίστα. Στη δεύτερη έξοδό του τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα, μέχρι και ο ήλιος βγήκε μετά από τους πρώτους γύρους και το πρωτότυπο έδωσε την εμπιστοσύνη για ωραία πλαγιάσματα και πίεση στα φρένα και στο άνοιγμα του γκαζιού. Παρά το ότι η διαφορά στην ιπποδύναμη, σε σχέση με τον 4κύλινδρο εν σειρά που χρησιμοποιήθηκε μέχρι τώρα, δεν είναι μεγάλη, αφού η απόδοση είναι πάνω από 135 ίππους (ενώ ήταν κάτω από 130), οι διαφορές προς το καλύτερο είναι πολλές. Τα παραπάνω κυβικά και η πολύ περισσότερη ροπή του 3κύλινδρου, μαζί με τα ηλεκτρονικά της Magneti Marelli δίνουν την απαραίτητη ισχύ για να βγει ο κινητήρας από τις χαμηλές στροφές και να δώσει την απαραίτητη ώθηση στα κλειστά κομμάτια της διαδρομής, κάτι που θα ήταν αδύνατο με τον 600άρη που έχει πολύ μικρότερο εύρος λειτουργίας. Αυτό πέρα από την αποτελεσματικότητα, δίνει και περισσότερη ευχαρίστηση.

Το quickshifter της δοκιμής έκανε τις αλλαγές μόνο στο ανέβασμα των ταχυτήτων, ενώ στο τελικό στάδιο ο κινητήρας θα παραδοθεί και με τη δυνατότητα να λειτουργεί και στα κατεβάσματα και μάλιστα θα είναι ρυθμιζόμενο ως προς την ευαισθησία στο πάτημα του λεβιέ ταχυτήτων. Στη μεγαλύτερη ευθεία της πίστας, ανάμεσα στην 3η και 4η στροφή, η κοντή 2η ανέβαζε πολύ γρήγορα τις στροφές στις 13.500 και εκεί άρχιζαν να ανάβουν σταδιακά τα μπλέ λαμπάκια που σου έλεγαν ότι πρέπει να αλλάξεις σε 3η. Η 3η με τη σειρά της ήταν αρκετά μακρύτερη, αλλά ανέβαζε εύκολα τις στροφές μέχρι τις 14.000 και η 4η έμπαινε για λίγη ώρα πριν τα φρένα που κατέβαζες δύο ταχύτητες με το συμπλέκτη ολίσθησης να βοηθάει στη σωστή ισορροπία πριν το πλάγιασμα στην αριστερή που ακολουθούσε. Στο άνοιγμα του γκαζιού για την επόμενη δεξιά, το μοτέρ “άκουγε” καλά και η επιτάχυνση ήταν εξαιρετική. Το ίδιο ακριβώς γινόταν και στις επόμενες διαδοχικές κλειστές 6 & 7, παρά το ότι οι στροφές του κινητήρα έπεφταν αρκετά χαμηλά. Μάλιστα στην έξοδο έπρεπε να σηκώσεις όσο γρηγορότερα γινόταν τη μοτοσυκλέτα για να πάρεις το καλύτερο από το γκάζι χωρίς να επέμβουν τα ηλεκτρονικά, που για την περίσταση είχαν ένα μέσο όρο ρυθμίσεων για όλους τους προσκεκλημένους του τεστ. Τα φρένα της Nissin είχαν εξαιρετική αίσθηση και οι αναρτήσεις της K-tech δούλεψαν άψογα στη μικρή πίστα.

Γενικά το πρωτότυπο της Τriumph άφησε πολύ καλή εντύπωση και έδωσε την αίσθηση –έχοντας οδηγήσει στο παρελθόν και τη Suter Moto2 του Scott Redding– ότι η νέα εποχή της Moto2 θα είναι μια εποχή με ακόμα μεγαλύτερο συναγωνισμό και αλλαγή και στον τρόπο οδήγησης, που θα τη φέρει πιο κοντά στο MotoGP! Χαρακτηριστικά –και όπως είπε ο νικητής GP500 Simon Crafar- πρόκειται για μια Mini-MotoGP μοτοσυκλέτα!
Ήταν μια μεγάλη τιμή το να εκπροσωπήσω την Ελλάδα σε μια δοκιμή ενός πρωτότυπου, μαζί με τους οδηγούς GP Alex de Angelis, Alex Hofmann, Simon Crafar, James Toseland, Neil Hogdson! Ακόμα οδήγησε ο συνάδερφος και αγωνιζόμενος Bostjan Skubic από τη Σλοβενία, οι ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι Alan Cathcart & Kel Edge, καθώς και 7 δημοσιογράφοι περιοδικών της Μ. Βρετανίας. Μετά τη δημοσιογραφική δοκιμή, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής Formula 1 Βρετανός Damon Hill οδήγησε και αυτός το πρωτότυπο, με πολλή προσοχή, καθώς είχε να οδηγήσει σε πίστα 18 χρόνια! Να θυμίσουμε ότι ο Hill ξεκίνησε την αγωνιστική του καριέρα στις μοτοσυκλέτες, πριν περάσει στους 4 τροχούς και την F1!

O κινητήρας Triumph 765 της Moto2

Είναι μια σημαντική εξέλιξη του κινητήρα της νικήτριας αγώνων Daytona 675R, που έχει οδηγήσει σε νίκες στο Isle of Man TT, στο Daytona 200 και στην κατάκτηση του Βρετανικού Πρωταθλήματος Supersport το 2014 και το 2015. Με βάση τον υψηλότερων προδιαγραφών κινητήρα του Street Triple RS, ο αγωνιστικός τρικύλινδρος Triumph Moto2TM έχει εξελιχθεί και ρυθμιστεί για μεγάλη αναβάθμιση σε δύναμη και ροπή με τις ακόλουθες μετατροπές:

1. Τροποποιημένη κυλινδροκεφαλή με αναθεωρημένες θύρες εισόδου και εξαγωγής για βελτιστοποιημένη ροή καυσίμου
2. Βαλβίδες τιτανίου και πιο σκληρά ελατήρια βαλβίδων για αυξημένες στροφές
3. Αγωνιστικό κιτ εναλλάκτη χαμηλής εξόδου για μειωμένη αδράνεια
4. Κοντύτερες 1η και 2η σχέση στη μετάδοση
5. Αγωνιστικός συμπλέκτης ολίσθησης με δυνατότητα ρυθμίσεων
6. Ειδική αγωνιστική ECU της Magneti Marelli
7. Αναθεωρημένα καλύμματα κινητήρα για μειωμένο πλάτος
8. Διαφορετικό καζανάκι για να επιτρέψει καλύτερη τοποθέτηση λαιμών

Στο δρόμο, ο νέος κινητήρας των 765cc προσφέρει υψηλότερο από ποτέ επίπεδο απόδοσης για Street Triple, παρέχοντας ισχύ 123Hp/11.700rpm και ροπή 77Nm/10.800. Στην αγωνιστική του εκδοχή για τη Moto2TM αποδίδει πάνω από 135PS/14.000σαλ και ροπή πάνω από 80Nm/11.000. Διαθέτει περισσότερα από 80 νέα εξαρτήματα σε σύγκριση με τον κινητήρα της προηγούμενης γενιάς, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της διαμέτρου και της διαδρομής. Τα ολοκαίνουργια εξαρτήματα του κινητήρα περιλαμβάνουν νέo στρόφαλο, νέα έμβολα, νέες μπιέλες και αντικραδασμικούς άξονες, κυλίνδρους με επίστρωση Nikasil και αναθεωρημένο κιβώτιο ταχυτήτων.

Steve Sargent – Chief Product Officer

Ο Υπεύθυνος εξέλιξης της Triumph μας λέει: «Βρισκόμαστε με τον κινητήρα της Moto2 από μηχανολογικής πλευράς στο τελικό στάδιο της εξέλιξης. Η μόνη δουλειά που κάνουμε τώρα είναι με τη Magneti Marelli στη ρύθμιση της ECU.  Τα άλλα πράγματα που κάναμε ώστε ο κινητήρας να γυρίζει γρηγορότερα είναι το ότι μειώσαμε την αδράνειά του, βάλαμε αγωνιστικό δυναμό, προφανώς αφαιρέσαμε το σύστημα εκκίνησης που δεν χρειάζεται για τους αγώνες και επίσης αλλάξαμε τις σχέσεις του κιβωτίου, με πιο κοντές την 1η και τη 2η σχέση. Η πρώτη αντίδραση από τις ομάδες είναι θετική. Πράγματι είναι πολύ ευχαριστημένοι με τη σύνδεση του γκαζιού με τον πίσω τροχό και προφανώς με την αυξημένη ροπή, που επιτρέπει στον αναβάτη να οδηγεί πολύ διαφορετικά από την υπάρχουσα μοτοσυκλέτα της Moto2. Έτσι πολλά σχόλια έχουμε από τη διαφορά στο στυλ οδήγησης που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν του χρόνου. Ενώ τώρα οι περισσότεροι αναβάτες βασίζονται στην ταχύτητα μέσα στη στροφή, με την αυξημένη ισχύ και ροπή λένε ότι ίσως δούμε ένα διαφορετικό στυλ, θα “τετραγωνίσουν” κάπως τη στροφή και θα σηκώσουν πιο γρήγορα τη μοτοσυκλέτα ώστε να βάλουν κάτω τη δύναμη νωρίτερα στην έξοδο της στροφής. Πιθανώς η μεγαλύτερη διαφορά για τις ομάδες θα είναι το πακέτο των ηλεκτρονικών. Εξελίσσουμε την ECU και αυτό θα επιτρέψει στις ομάδες πολλές περισσότερες ρυθμίσεις σε σχέση με την τωρινή μοτοσυκλέτα. Για παράδειγμα, οι ομάδες μπορούν να ρυθμίσουν το χρονισμό της ανάφλεξης και τη ροή καυσίμου σε διαφορετικές στροφές του κινητήρα. Θα μπορούν να αλλάξουν το φρένο του κινητήρα, θα έχουν launch control για τις εκκινήσεις, θα έχουν επίσης διαφορετικές χαρτογραφήσεις και έτσι θα υπάρχουν πολλά διαφορετικά πράγματα που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν του χρόνου. Με αυτόν τον τρόπο η Moto2 θα είναι κοντύτερα στο MotoGP!»
Αυτό είναι και μια από τι φιλοδοξίες της Dorna για το που θα πάει το Πρωτάθλημα του χρόνου. Θέλουν να δώσουν στις ομάδες μια μεγαλύτερη πρόκληση από την τωρινή, γιατί αυτό που θέλουν να έχουν από το Πρωτάθλημα της Moto2 είναι να φτάσει κοντύτερα στο MotoGP, έτσι ώστε οι ικανότητες των οδηγών και των μηχανικών να κάνουν πολύ πιο εύκολη τη μεταφορά τους στο MotoGP στο μέλλον.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης