Του Γιάννη Πετρόχειλου

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει στραφεί σε μεγάλο βαθμό στα ηλεκτροκίνητα οχήματα με όλες τις μάρκες πλέον να εντάσσουν συνεχώς νέα μοντέλα στην γκάμα τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μάλιστα κάποιες από αυτές έχουν ήδη ανακοινώσει πως σύντομα στον κατάλογό τους θα βρίσκονται μόνο ηλεκτρικά ή υβριδικά μοντέλα, κάτι που δείχνει ξεκάθαρα τις προθέσεις τους.

Η BMW έβαλε τα ηλεκτρικά στη ζωή μας με το i3

Αργά βήματα…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τι γίνεται όμως στους 2 τροχούς; Ο κόσμος της μοτοσικλέτας έχει δείξει κάποια σημάδια κίνησης προς αυτήν την κατεύθυνση ωστόσο τα πράγματα κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς.

Δεν είναι τυχαίο πως οι διεθνής οργανισμοί έχουν δώσει παράταση σε κάποιες χώρες στην χρησιμοποίηση βενζινοκινητήρων μετά το 2030 κάτι που δείχνει πως η εποχή των ηλεκτρικών μοτοσικλετών αργεί ακόμα.

Ακολουθεί δυνατά το ρεύμα η Harley Davidson αντίθετα στις παραδόσεις της

Η Αμερική τολμά, η Ευρώπη όχι

Σοβαρές προσπάθειες πάντως έχουν ξεκινήσει, ιδιαίτερα στην άλλη άκρη του Ατλαντικού από μικρές εταιρίες Οι αμερικάνικες εταρείες δείχνουν ενδιαφέρον για το… ρεύμαόπως η Zero, η Energica και η Damon από τον Καναδά οι οποίες έχουν βγάλει ήδη στην παραγωγή αξιόλογα μοντέλα, πλήρως ηλεκτρικά και μάλιστα με εξαιρετικές επιδόσεις.

Αυτό έχει παρακινήσει και την μεγάλη Harley Davidson να κινηθεί προς τα εκεί βγάζοντας φέτος στην παραγωγή την LiveWire στην οποία μάλιστα επενδυσε πολλά. Δεν είναι τυχαίο πως η περίφημη σειρά ταξιδιών Long Way των Ewan McGregor και Charlie Boorman έγινε το 2019 με ηλεκτρικές Harley κάτι που δείχνει πως οι Αμερικανοί επενδύουν προς τα εκεί. Εταιρίες όπως η Polaris και η Indian έχουν ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή τους να μπουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια σπάζοντας παραδόσεις και ταμπού.

Η KTM είναι από τις πρώτες ευρωπαικές φίρμες που έβγαλε στην αγορα ηλεκτρικό μοντέλο

Επιφυλακτική η Ευρώπη

Στην Ευρώπη τα πράγματα είναι πιο επιφυλακτικά με λίγες προσπάθειες να έχουν βρει εφαρμογή μέχρι Στα αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν ηλεκτρικά στις μοτοσικλέτες υπάρχουν ελάχιστες περιπτώσειςστιγμής. Η Piaggio διαθέτει ήδη μια εξαιρετική Vespa, την Elettrica και ετοιμάζει όπως όλα δείχνουν ένα επίσης ηλεκτρικό Aprilia.

Η BMW δουλεύει πάνω στο Concept CE04, ενώ η KTM εδώ και χρόνια έχει εντάξει στη γκάμα της το Freeride e-XC, ένα ηλεκτρικό dual sport. Από Ασία μεριά, η Kymco ετοιμάζεται να μπει στην αγορά των ηλεκτρικών, ενώ οι Ιάπωνες έχουν κρατήσει στάση αναμονής.

Η κατάσταση ωστόσο παραμένει πολύ πίσω σε σχέση με τα αυτοκίνητα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως στην Ελλάδα έχουμε για το 2020, εκατοντάδες μοντέλα ταξινομημένα στον τομέα των ηλεκτρικών και plug-in-hybrid τη στιγμή που στα δίκυκλα έχουμε να κάνουμε με ελάχιστα που αφορούν μεγάλες εταιρίες. Αυτό από μόνο του δείχνει τη χαώδη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στους δύο κόσμους.

Tο DS3 Crossback e-Tense είναι ένα από τα σημαντικά ηλεκτρικά SUV της αγοράς

Τις πταίει;

Ένα πράγμα το οποίο πρέπει να αποκλειστεί ως αιτία για αυτήν την ανομοιομορφία είναι η τεχνολογία. Έλλειψη τεχνολογίας δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση καθώς πολλές από τις εταιρίες οι οποίες διαθέτουν αυτοκίνητα, κατασκευάζουν και μοτοσικλέτες ή τέλος πάντως βρίσκονται στον ίδιο όμιλο – βλέπε BMW, Ducati(VW Group), Honda κ.α.

Η Zero έχει κάνει σοβαρές προσπάθειες κατασκευάζοντας street και off road μοντέλα

Κυρώσεις…

Εκείνο που είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας που δεν έχει ενεργοποιήσει τους κατασκευαστές Όσοι ρυπαίνουν θα πληρώβνουν, οπότε…μοτοσικλετών σε αντίθεση με εκείνους του αυτοκινήτου είναι οι αυστηρές κυρώσεις οι οποίες θα επιβληθούν από το 2021 στις εταιρίες αυτοκινήτου όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων.

Από την επόμενη χρονιά, η εταιρική γκάμα μιας φίρμας θα πρέπει να μην ξεπερνάει σε μέσο όρο μοντέλων της τα 95gr CO2. Οι ποινές για κάθε επιπλέον γραμμάριο ρύπων θα είναι μεγάλες και θα αφορούν κάθε μονάδα, κάτι που αντιλαμβάνεστε πως καμία εταιρία δεν είναι διατεθειμένη να επωμιστεί.

Η Piaggio με την Vespa Elettrica έκανε την αρχή και μάλιστα με σοβαρότητα

Μείνετε ήσυχοι…

Αυτό λοιπόν δεν ισχύει για τις μοτοσικλέτες οι οποίες έχουν μεν περάσει στις προδιαγραφές Euro5, ωστόσο Προς το παρόν δεν υπάρχει για τους 2 τροχούς θέμα… ηλεκτροκίνησης αυτές δεν είναι τόσο ασφυκτικές ώστε να υπάρξουν ποινές. Άλλωστε όλες οι εταιρίες δεν είχαν πρόβλημα να περάσουν στην εποχή του Euro5 χωρίς να χάσουν σχεδόν τίποτα.

ο θέμα λοιπόν φαίνεται να είναι καθαρά οικονομικό και κυρώσεων. Υποθέτω πως αν η παγκόσμια οδηγία για το 2022 ήταν κάποια αντίστοιχη με εκείνη που ισχύει για τα αυτοκίνητα τότε είναι βέβαιο πως θα βλέπαμε αρκετά ηλεκτροκίνητα μοντέλα να εμφανίζοντας στις λίστες των εταιριών.

Προς το παρόν λοιπόν οι φανατικοί της μυρωδιάς και του ήχου θα πρέπει να μείνουν ήσυχοι, αν και διαισθάνομαι πως δεν θα αργήσουμε να περάσουμε στην νέα εποχή των ηλεκτρικών μοτοσικλετών.  

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης