του Nίκου Βιτσιλάκη

Στην προστασία λέμε ναι όταν οδηγούμε μοτοσυκλέτα ή scooter, είτε πάμε μακριά είτε κοντά δεν έχει σημασία, το ντύσιμο είναι ένα και δεν αλλάζει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο σωστός εξοπλισμός του μοτοσυκλετιστή είναι ένας παράγοντας εξαιρετικά σημαντικός, που πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη  κάθε φορά που οδηγούμε δίκυκλο, είτε αυτό είναι scooter των 50 κ.εκ. και «πεταγόμαστε» στο περίπτερο, ​Και στο περίπτερο να πάμε, ο εξοπλισμός είναι αναγκαίοςείτε supersport των 180 ίππων και ..καταπίνουμε τις πίστες. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του επώνυμου εξοπλισμού αναβάτη είναι  απόλυτα εξειδικευμένα, κάνοντας τη ζωή του σημερινού μοτοσυκλετιστή πολύ πιο άνετη και σίγουρη σε σχέση με το πολύ κοντινό παρελθόν. Η τεχνολογική έξαρση, ως γνωστόν, συμβάλλει τα μέγιστα προς όφελος του τελικού καταναλωτή. Σας παρακαλούμε να διαβάσετε τις συμβουλές που ακολουθούν, γιατί σκοπός τους είναι να κάνουν τη δίτροχη ζωή σας ασφαλέστερη, ταξιδιάρικη και αστική! 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κράνος (το Α και το Ω)

Περιττό να αναφέρουμε τη σημαντικότητα της χρήσης του. Αρχικά να σας πούμε δύο σημεία «παγίδες» που πρέπει να θυμόσαστε πριν γυρίσετε το κλειδί στη μίζα: -Κατά πρώτον, έχει αποδειχθεί πως τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στα πρώτα 1-2 χιλιόμετρα από τη στιγμή που θα ξεκινήσετε, όπως επίσης έχει αποδειχθεί πως πολλοί μοτοσυκλετιστές δεν το χρησιμοποιούν με τη δικαιολογία του «έλα μωρέ, πετάγομαι δύο λεπτάκια κι έρχομαι…». Κατά δεύτερον –και σημαντικότερο- αφήστε κατά μέρος δικαιολογίες του τύπου «είναι πανάκριβο, έχει πολύ …ΦΠΑ» και πάει λέγοντας, γιατί κι εμείς θα σας κάνουμε μια απλή ερώτηση: – Έχετε σκεφθεί πόσο κοστίζει η ζωή σας;

Tα κράνη που υπάρχουν στην αγορά χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες: 
– Τα κλειστά “full face”, που καλύπτουν όλο το πρόσωπο και διαθέτουν ζελατίνα στο οπτικό μας πεδίο
– Τα ανοιγόμενα “full face”, που είναι το ίδιο πράγμα αλλά με τη διαφορά πως ανοίγουν προς τα πάνω (ή και αφαιρούνται τελείως) τα «σαγόνια» τους και
– Τα ανοιχτά “jet”, που καλύπτουν περιμετρικά το κεφάλι αφήνοντας “ανοιχτό” το πρόσωπό μας

Αν επιλέξετε τα πρώτα, να ξέρετε ότι είναι αυτά που προσφέρουν τη μέγιστη ασφάλεια κάτω από κάθε συνθήκη. Ενοείται ότι η επιλογή τους είναι μονόδρομος όταν έχετε μοτοσυκλέτα μεγάλου κυβισμού και κινείστε με υψηλές ταχύτητες. Ενοείται επίσης πως τα έχετε πάντα δεμένα με το ειδικό λουράκι που διαθέτουν, γιατί σε κάθε διαφορετική περίπτωση είναι σαν να μην τα φοράτε τη στιγμή του –μακριά από εμάς- ανεπιθύμητου συμβάντος. Θα φύγει από το κεφάλι σας (το κράνος) πριν καταλάβετε τι έγινε!
Η δεύτερη κατηγορία, αυτή των ανοιγόμενων, αποτελεί τη χρυσή τομή για όσους τα θέλουν όλα σε ένα και κινούνται κυρίως στην πόλη και με όχι υψηλές ταχύτητες όταν βρεθούν έξω από αυτή. Η πρακτικότητά τους θα φανεί τη στιγμή που θέλετε να μιλήσετε στον ή στη συνεπιβάτη σας ή όταν σταματήσετε να ζητήσετε κάποια πληροφορία από περαστικό. Με μια απλή κίνηση απελευθερώνεται όλο το μπροστινό και κάτω μέρος τους (αυτό που προφυλάσει το σαγόνι) και «σύρεται» προς τα πάνω, οπότε εσείς θα μιλάτε και οι άλλοι θα σας καταλαβαίνουν (γιατί απλά θα σας ..ακούν!). 
Τα τύπου jet είτε διαθέτουν δική τους ζελατίνα για προστασία των ματιών είτε όχι και πρέπει να χρησιμοποιήσετε ειδικά γυαλιά ηλίου ή μια ειδική μάσκα.

Είναι αποκλειστικά για ανοιξιάτικη-καλοκαιρινή χρήση και αποτελούν μια καλή λύση για όσους κινούνται μέσα στην πόλη ή επιλέγουν κοντινούς προορισμούς για τις διακοπές τους (ένα νησάκι στις Κυκλάδες για παράδειγμα). Επειδή με το σημαντικό παράγοντα των προδιαγραφών ασφαλείας των κρανών κάθε τύπου επικρατεί μια σύγχυση και οι «μαϊμούδες» καραδοκούν παντού (αχ, αθάνατο ελληνικό κράτος…), καλό θα ήταν πριν αγοράσετε να συμβουλευτείτε κάποιον που ξέρει. Δεν μπορεί, όλο και κάποιον φίλο ή γνωστό θα έχετε που ασχολείται με το αντικείμενο –κοινώς οδηγεί μοτοσυκλέτα- επί σειρά ετών. Προσέξτε τους «ξερόλες» που με δίτροχη εμπειρία λίγων μηνών κάνουν τον παντογνώστη και παίζουν με τη δική σας ζωή! Αν, τέλος, δεν έχετε αυτόν τον σωτήριο φίλο γιατί απλά δεν έχει τύχει να συναναστρέφεστε με άτομα που οδηγούν μοτοσυκλέτα, τότε καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε επώνυμα και καταξιωμένα καταστήματα με μεγάλη γκάμα προϊόντων και έμπειρο προσωπικό. Τελευταία και κρίσιμη συμβουλή: -Δεν είναι ανάγκη να ξοδέψετε μια περιουσία για την αγορά του «καλύτερου» πριν αποφασίσετε τη χρήση που θα του κάνετε. Να ξέρετε ότι στην αγορά υπάρχουν ασφαλέστατα κράνη και με πολύ λιγότερα χρήματα από αυτά έχετε κατά νου να ξοδέψετε. Γινόμαστε κουραστικοί, αλλά μην ξεχνάτε να δένετε το κράνος ακόμα κι όταν ξεκινάτε για διαδρομή λίγων χιλιομέτρων. Σε κάθε διαφορετική περίπτωση είναι απλά ..σαν να μην το φοράτε!

Υπόλοιπη ένδυση (από «κάνει καλό» μέχρι «σώζει ζωές»)

Από τα χαμηλά προς τα ψηλά, τα παπούτσια, ή μάλλον οι μπότες, είναι ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την ασφάλεια των ευαίσθητων ποδιών μας (αφού και εκτεθιμένα είναι και τα πρώτα που έρχονται σε επαφή με το έδαφος). Πέραν του ότι προσφέρουν και προστασία από τα στοιχεία της φύσης, από βροχή και κρύο μέχρι κλαδιά, πέτρες και ότι άλλο μπορεί να συναντήσετε στο διάβα σας. 
Επιπλέον, κρατούν ζεστά τα πόδια και όλοι γνωρίζουμε την αρωγή της σωστής θερμοκρασίας για την αντίστοιχα σωστή λειτουργία του κυκλοφοριακού μας. Στην ένσταση, ίσως και δικαιολογημένη, για το μέγεθος και την «χοντροκομμένη» εμφάνιση, θα σας απαντήσουμε ότι αφενός η τεχνολογία έχει κάνει τεράστια άλματα προόδου στον τομέα αυτό, προσφέροντας ντελικάτη και διακριτική εμφάνιση, αφετέρου υπάρχει και η λύση με τα «μποτάκια», που είναι ακόμα πιο εμφανίσιμα και εύχρηστα, προσφέροντας υπεραρκετή προστασία στους ευαίσθητους αστράγαλους. Αρκεί να είναι κατασκευασμένα από εξειδικευμένες εταιρίες και όχι από μια επώνυμη μεν αλλά ευρείας παραγωγής «παπουτσοεταιρία». Εννοείται ότι σε τουριστική χρήση θα επιλέξετε μπότες (και μόνο μπότες), που είναι επώνυμων (και μόνο επώνυμων) κατασκευαστών που ασχολούνται αποκλειστικά (και μόνον αποκλειστικά) με προϊόντα μοτοσυκλέτας και αναβάτη!!

Προχωρώντας προς τα πάνω, το παντελόνι είναι must και ακόμα και στο «πάμε 200 μέτρα για μπάνιο» θα πρέπει να ξεχάσετε τα δροσερά σορτσάκια, γιατί ακόμα και ένα απλό μοτοσυκλετιστικό τζην θα σας προστατέψει από μικροεκδορές και εγκαύματα (αν, που ευχόμαστε να μην, έρθετε σε επαφή με το έδαφος). Στις μεγάλες διαδρομές προτιμήστε «τεχνικά» παντελόνια, που προσφέρουν τη σωστή προστασία από κρύο, πτώση και βροχή και είναι κατασκευασμένα γι αυτήν ακριβώς τη χρήση. Ομοίως, θα τα βρείτε στα εξειδικευμένα καταστήματα αξεσουάρ μοτοσυκλέτας. Η ζώνη μέσης είναι κάτι που δεν χρησιμοποιείται ευρέως και θα σας συνιστούσαμε να τη φοράτε, αν όχι σε καθημερινή βάση, τουλάχιστον στις πολύωρες διαδρομές. Κρατάνε τη μέση σας στη σωστή θέση και ζεστή, προστατεύοντάς σας και στις δύσκολες στιγμές κάποιου –είπαμε μακριά από εμάς- ατυχούς συμβάντος. ​Η τεχνολογία σε κράνη και ρούχα έχει κάνει τεράστια άλματα προόδουΌσον αφορά στον τομέα του μπουφάν, τζάκετ αν προτιμάτε, υπάρχουν διάφοροι τύποι για όλες τις χρήσεις. Κάποτε τα δερμάτινα ήταν μονόδρομος στην επιλογή και εξακολουθούν να προσφέρουν σωστή εφαρμογή και μεγάλη προστασία, αλλά στη βροχή και στο πολύ κρύο δεν είναι και ότι το καλύτερο. Τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές έχουν αναλωθεί στην παρουσίαση μπουφάν από εξαιρετικά σε αίσθηση και αντοχή υλικά, που καλύπτουν κάθε δύσκολη περίπτωση με τις εφαρμογές και τα προστατευτικά που διαθέτουν (σε ώμους, αγκώνες, πλάτη και μέση). Τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκαν στην αγορά και αντίστοιχα με αερόσακκους, που φουσκώνουν τη στιγμή που –συγνώμη για την έκφραση- εκσφενδονιστείτε από τη μοτοσυκλέτα, προσφέροντας μεγάλη προστασία εκεί που μέχρι πρόσφατα ήσασταν τελείως εκτεθιμένοι (στήθος, κοιλιακή χώρα, πλάτη, σπονδυλική στήλη).

Αρχικά αντιμετωπίστηκαν από τους ίδιους τους μοτοσυκλετιστές με κάποια δόση θυμηδίας, αλλά κάποια περιστατικά που απέδειξαν τη σωτήρια χρησιμότητά τους έδωσαν τέλος σε αντίστοιχες αντιμετωπίσεις. Η ποικιλία σε μπουφάν είναι απλά τεράστια, καλύπτοντας κάθε ανάγκη, για κάθε εποχή και για κάθε χρήση. Προτιμήστε, πάλι κουραστικοί γινόμαστε, να είναι επώνυμου οίκου και αξίζει να πληρώσετε κάτι παραπάνω για να σας προσφέρει έξυπνες εφαρμογές και για να είναι χρηστικό ανά πάσα στιγμή (σύστημα ρυθμιζόμενου αερισμού, προσθαφαιρούμενα επένδυση/προστατευτικά/μανίκια κ.λ.π.).

Τα γάντια είναι μια σημαντική λεπτομέρεια στην ένδυση και πολλοί δεν τους δίνουν την απαιτούμενη προσοχή (ειδικά το καλοκαίρι). Σε διάφορους (έως άπειρους) τύπους, κάνουν πολλές και σημαντικές δουλειές. Από το να μην μαυρίζουν τα χέρια (καθόσον τα γκριπ από καουτσούκ αφήνουν το χρώμα τους), μέχρι να σας προστατεύουν από κρύο, έντομα κλπ και περιττεύει νομίζω να αναφέρουμε την προστασία που θα σας παράσχουν σε περίπτωση επαφής με το έδαφος. Χειμώνα-καλοκαίρι χρησιμοποιείτε τα γιατί σε διαφορετική περίπτωση κάποια στιγμή θα ευχόσαστε να μας είχατε ακούσει! 

Εξειδικευμένα Αξεσουάρ

Μια σειρά από ειδικά προϊόντα έχουν κατακλύσει την αγορά τα τελευταία χρόνια και στόχος τους είναι να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια, είτε σε περίπτωση ατυχήματος, είτε στις δύσκολες καιρικές συνθήκες. Κάποια εξ αυτών είναι αναγκαία στην οδήγηση κάτω από κρύο και βροχή, ειδικά αν ο προορισμός σας είναι μακρινός, και αφορούν σε προστατευτικά προσώπου και λαιμού, ισοθερμικά εσώρουχα και κάλτσες, αλλά και διάφορες επενδύσεις ρούχων από χάϊτεκ υλικά κατασκευής. Τα συνιστούμε ανεπιφύλακτα,​Στη χειμωνιάτικη οδήγηση τα ισοθερμικά είναι must όχι μόνο γιατί προσφέρουν προστασία αλλά και γιατί η χρήση τους δημιουργεί τις απαραίτητες συνθήκες στον αναβάτη προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει κάθε αντιξοότητα ανά πάσα στιγμή. Ένα κολλάρο λαιμού για παράδειγμα, κρατάει στη σωστή θερμοκρασία αυτό το ευαίσθητο –και εκτεθιμένο- σημείο, την ίδια στιγμή που σας προφυλάσσει από ένα ενοχλητικό έντομο, το τσίμπημα του οποίου μπορεί να σας αποσπάσει την προσοχή από την οδήγηση με δυσάρεστα πολλές φορές αποτελέσματα. Σημαντικής σημασίας είναι και ένας «κροκόδειλος» (έτσι τον λένε), δηλαδή μια πλάτη που μπαίνει κάτω από το μπουφάν και γίνεται προτατευτική ασπίδα για τη σπονδυλική στήλη και τον αυχένα, πάντα στη -μακριά από εμάς- κακή στιγμή. 



Βαλίτσες και σαμάρια

Στα πολυήμερα ταξίδια, είναι πολλά τα μπαγκάζια που πρέπει να πάρετε μαζί σας (ειδικά αν υπάρχει και συμβία). Οι λύσεις για τη μεταφορά τους είναι είτε πλαϊνές βαλίτσες και αντίστοιχη top case (πίσω από το συνεπιβάτη) από σκληρό υλικό και με συγκεκριμένη χωρητικότητα (υπάρχουν σε διάφορα μεγέθη), είτε tank-bag (πάνω στο ρεζερβουάρ) και σαμάρια, που δένονται με ιμάντες εκατέρωθεν της σέλας και είναι από συνθετικά υλικά με αναπροσαρμόσιμη χωρητικότητα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη μνεία στην κατανομή των βαρών για ευνόητους λόγους. Τα γεωμετρικά και αεροδυναμικά χαρακτηριστικά είναι το α και το ω στη συμπεριφορά μιας μοτοσυκλέτας, προσπαθήστε να μην τα επηρεάσετε αρνητικά. Προσπαθήστε επίσης, όταν υπάρχουν ιμάντες, να τους στερεώνετε στα κατάλληλα σημεία, μακριά από αλυσίδα, γρανάζια και εξάτμιση.

Αν, τέλος, είσαστε της κλασσικής μεθόδου σχάρα και χταπόδια, κοιτάξτε να φορτώσετε τα πλέον ογκώδη αντικείμενα χαμηλά και από πάνω τους τα υπόλοιπα, προσέχοντας τη στερέωσή τους. Το θέαμα που αντικρίζουμε συχνά πυκνά στις εθνικές οδούς με σταματημένες μοτοσυκλέτες και τον αναβάτη να προσπαθεί να διορθώσει την κατάσταση είναι ένα φαινόμενο που πέραν του γραφικού είναι και πολύ επικίνδυνο. Και μια τελευταία συμβουλή, που απευθύνεται σε όσους ταξιδεύουν μόνοι πάνω στη μοτοσυκλέτα τους σε εθνικό δίκτυο και με υψηλές μουαγιέν: – Μην φορτώνετε τα πράγματά σας στη σχάρα και μην χρησιμοποιείτε top case βαλίτσα, γιατί ο αέρας που περνά δίπλα από τον αναβάτη στροβιλίζεται πίσω του και χτυπά πάνω στο όρθιο “εμπόδιο”, με αποτέλεσμα να ελαφρώνει το μπροστινό σύστημα της μοτοσυκλέτας και να χάνεται ο έλεγχος της κατευθυντικότητας σε σημαντικό βαθμό. Η λύση με τις πλαϊνές βαλίτσες ή σαμάρια είναι η ενδεδειγμένη σε αυτήν την περίπτωση. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης