Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Οχημάτων διοργανώνει πορεία διαμαρτυρίας με ATV στην Αθήνα, διαμαρτυρόμενη για όλα όσα αναφέρονται στο σχετικό και επίμαχο άρθρο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Σημείο συνάντησης έχει οριστεί η συμβολή των Λεωρόρων Συγγρού και Αμφιθέας, την Τετάρτη 28 Μαρτίου και ώρα 10.00. Μέχρι να γίνει αυτό όμως, ας δούμε τις παρατηρήσεις και τα σχόλια της Ομοσπονδίας σχετικά με την επερχόμενη απαγόρευση κυκλοφορίας των ATV με κινητήρες έως 125cc, τα διπλώματα και τα πρόστιμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Θέμα απαγόρευσης – Στατιστικά στοιχεία ΕΛ.ΑΣ

Τα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας αναφέρουν:

–       Για το 2015 επί του συνόλου των 739 θανατηφόρων τα 11 ήταν με ATV ποσοστό 1,5%

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

–       Για το 2016 επί του συνόλου των 752 θανατηφόρων τα 2 ήταν με ATV ποσοστό 0,3%

–       Για το Α’ εξάμηνο του 2017 επί του συνόλου των 296 θανατηφόρων ατυχημάτων τα 2 ήταν με ATV ποσοστό 0,7%

Πέρα από το γεγονός ότι τα στατιστικά δείχνουν σαφείς τάσεις μείωσης για τις χρονιές που η ΕΛ.ΑΣ μας δίνει στοιχεία, αυτά αφορούν στο σύνολο των ATV. Δεν υπάρχει διαχωρισμός σε μικρά ή μεγάλα.  Άξιο απορίας λοιπόν αποτελεί ο χαρακτηρισμός επικίνδυνα αφού αυτό δεν προκύπτει από πουθενά. Δεν γνωρίζουμε πώς το υπουργείο χαρακτηρίζει επικίνδυνα τα μικρά ATV και τα απαγορεύει,  ενώ στα μεγάλα επιτρέπει την κυκλοφορία τους.

Θέμα κυκλοφορίας στην άσφαλτο

Πανευρωπαικά δεν υπάρχει διαχωρισμός – περιορισμός κίνησης ανάλογα με τον τύπο οδοστρώματος (μόνο για άσφαλτο ή μόνο για χωματόδρομο). Υπάρχουν τα οχήματα με πινακίδα και άδεια κυκλοφορίας που κινούνται σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο ή αυτά που δεν φέρουν πινακίδα -άρα και άδεια κυκλοφορίας- και η χρήση τους περιορίζεται εκτός δρόμου, σε πίστες, αγώνες κλπ. Πρωτοπορία επίσης αποτελεί η πρόταση του υπουργού για κάθετη διάσχιση των ασφαλτοστρωμένων οδών. Όλα αυτά με λεπτομέρεια περιγράφονται στις  Ευρωπαικές εγκρίσεις τύπου που το ίδιο το υπουργείο έχει εγκρίνει. Επίσης να διευκρινίσουμε ότι τα οχήματα τα οποία ο υπουργός προτίθεται να απαγορεύσει έχουν ακριβώς την ίδια έγκριση τύπου με αυτά που επιτρέπει. Μία πιθανή απαγόρευση κυκλοφορίας έρχεται αντιμέτωπη με τη θεμελιώδη αρχή της Ευρωπαικής ένωσης για ελεύθερη διακίνηση εγκεκριμένων οχημάτων-προιόντων. Ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η παράδοξη άποψη που υιοθετεί το προτεινόμενο άρθρο να θεωρεί απόλυτα ασφαλή την οδήγησή τους από τους ΑΜΕΑ και συγχρόνως να τα θεωρεί ανασφαλή και επικίνδυνα για τους υπολοίπους.

Θέμα Διπλωμάτων

Με απόφαση των υπουργού υποδομών και μεταφορών μπορεί να προβλέπεται η ειδική εκπαίδευση των οδηγών για τα οχήματα με προδιαγραφές Euro 4 (168/2013) αλλά όχι για τα παλαιότερα. Δεδομένα λοιπόν, το υπουργείο έρχεται σε αντίθεση με τον εαυτό του, αφού αφενός θεωρεί ασφαλέστερη την εν λόγω κατηγορία οχημάτων και επιτρέπει την δίχως όρους κυκλοφορία αυτών, αφετέρου ζητά ειδική εκπαίδευση για τη χρήση τους. Παράλληλα, η όποια διαφοροποίηση στον τομέα αυτό θα αποτελεί πρωτιά στην Ευρωπαική ένωση, καθώς σε όλα τα κράτη-μέλη η οδήγηση των οχημάτων αυτών στο σύνολό τους γίνεται με δίπλωμα αυτοκινήτου (Κατηγορίας Β ). Αλλά το εισαγόμενο νομοθέτημα παρουσιάζει και το εξής οξύμωρο: Αν γίνει δεκτός ο ισχυρισμός, ότι σκοπό έχει τη μείωση των ατυχημάτων, σε συνδυασμό με τις εξαγγελίες-δηλώσεις  του κ. Υπουργού μεταφορών για τουρίστες που σκοτώνονται κατά χιλιάδες στα νησιά, τότε πως θα επιτευχθεί η μείωση των ατυχημάτων αφού σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ οι άδειες οδήγησης που διαθέτουν οι αλλοδαποί αναγνωρίζονται ως έχουν στη χώρα μας με βάση την αρχή της ισοδυναμίας των διπλωμάτων οδήγησης στην ΕΕ.  Όπως επίσης και από τη Συνθήκη της Βιέννης. Με άλλα λόγια οι τουρίστες θα εξακολουθούν να μπορούν να οδηγούν τα οχήματα αυτά με την άδεια με την οποία τα οδηγούν στη χώρα τους, δηλαδή την άδεια οδήγησης αυτοκινήτου τύπου Β.  Επίσης πρέπει να διευκρινίσει το υπουργείο εάν θα υπάρξει αναδρομικότητα στο θέμα αυτό. Τι θα γίνουν οι κάτοχοι διπλωμάτων που δεν έχουν λάβει αυτές τις “απαραίτητες ειδικές εξετάσεις”: θα μπορούν ή όχι να τα οδηγήσουν.

Θέμα κυρώσεων και προστίμων

Σύμφωνα με το άρθρο του νέου ΚΟΚ, αν εκμισθωθεί μοτοσυκλέτα ή όχημα σε πρόσωπο που δεν έχει την απαιτούμενη άδεια οδήγησης, επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στο μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει την απαιτούμενη άδεια οδήγησης,  πρόστιμο χιλίων (1000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο δύο χιλιάδων (2000) ευρώ και η κατάσχεση της μοτοσυκλέτας ή του οχήματος. Τα κατασχεθέντα εκπλειστηριάζονται με αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του ΚΕΔΕ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών μπορούν να καθορίζονται τα θέματα που είναι σχετικά με την επιβολή της κατάσχεσης και τη διαδικασία πλειστηριασμού. Εμείς σαν κλάδος θεωρούμε παράλογη τη διάταξη καθώς με την ενοικίαση του οχήματος σε πρόσωπο που φέρει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά παραχωρούμε – μεταβιβάζουμε νόμιμα τη χρήση του οχήματος και όχι την ιδιοκτησία, με συνέπεια να μη φέρουμε ευθύνη για τυχόν παράνομη παραχώρηση του οχήματος που μπορεί να διαπράξει ο μισθωτής. ‘Αρα οι ποινές – παραβάσεις που μπορεί να προκύψουν πρέπει να επιβαρύνουν τον οδηγό – χρήστη του οχήματος και όχι τον ιδιοκτήτη.

Θέμα δημιουργίας μονοπώλιου

Συμπερασματικά καλούμεθα να επωμισθούμε εξ’ ολοκλήρου τις ζημίες από ένα νομοσχέδιο που κατάφωρα και απροκάλυπτα ευνοεί τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτου εις βάρος των επιχειρήσεών μας. Πέραν των διατάξεων του νομοσχεδίου που θα αφανίσουν τον κλάδο μας, εξακολουθεί να λαμβάνει χώρα ο απαράδεκτος διαχωρισμός – ευνόηση που χαίρει ο κλάδος των αυτοκινήτων και έχει να κάνει με τη χρήση των οχημάτων τους για 12 έτη ενώ στον κλάδο μας περιορίζεται στα 7 έτη.

Oι θέσεις της Ομοσπονδίας

Κύριε υπουργέ, θέλουμε να πιστεύουμε πως το άρθρο 31 του νέου ΚΟΚ είναι προιόν παραπληροφόρησής σας. Οι διαβεβαιώσεις που έχουμε μέχρι στιγμής και γενικά το έργο που έχετε προσφέρει στον ελληνικό λαό είναι τεράστιο και μεγάλης σημασίας. Τελειώσατε έργα που οι προκάτοχοί σας θα ήθελαν 200 χρόνια να τα τελειώσουν. Αδυνατούμε να πιστέψουμε πως ο σκοπός σας είναι να αφανίσετε τον κλάδο μας. Οπότε για τη σωστή πληροφόρηση σας, σας παραθέτουμε τις θέσεις μας.

Επικινδυνότητα

Τα στοιχεία της αστυνομίας τα οποία και σας παραθέτουμε μιλούν ακριβώς για το αντίθετο. Μας δείχνουν ότι βρισκόμαστε στο 0,3% των ατυχημάτων το 2016 ενώ τα ποδήλατα στο 4%. Άλλωστε και εσείς παραδέχεστε έμμεσα ότι είναι ακίνδυνα δίνοντας τη δυνατότητα στους ΑΜΕΑ για την χωρίς περιορισμούς χρήση τους, γεγονός που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους.

Νομιμότητα

Οι ευρωπαικές εγκρίσεις τύπου επιτρέπουν την χωρίς περιορισμούς κίνησή τους σε όλο το οδικό δίκτυο και έτσι κινούνται στην Ευρώπη μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με αυτές τις εγκρίσεις το υπουργείο σας μέχρι αυτή τη στιγμή εκδίδει πινακίδες και άδειες κυκλοφορίας. Μια πιθανή απαγόρευση κυκλοφορίας έρχεται αντιμέτωπη όχι μόνο προς τη θεμελιώδη αρχή της Ευρωπαικής ένωσης για ελεύθερη διακίνηση εγκεκριμένων οχημάτων – προιόντων αλλά και με την κατοχυρωμένη συνταγματικά αρχή της προστασίας της ιδιωτικής πρωτοβουλίας με την έννοια ελευθερίας κίνησης του ιδιώτη στον οικονομικό χώρο και της δυνατότητας αυτόβουλης επιλογής και ανάπτυξης κάθε είδους οικονομικής δραστηριότητας. Κάποιοι κύριοι συνάδελφοί σας είχαν την εσφαλμένη ενημέρωση ότι οι εισαγωγές αυτών των οχημάτων σταμάτησαν το 2012 ενώ αυτά εισάγονταν, ταξινομούνταν και πωλούνταν έως και το 2017. Σας παραθέτουμε τα αποδεικτικά στοιχεία.

Επιπτώσεις

Είμαστε χρεωμένοι, έχουμε αγοράσει οχήματα μόλις πριν από 6 μήνες, κρατάτε μία ωρολογιακή βόμβα στα χέρια σας η οποία με πιθανή πυροδότηση θα έχει ανυπολόγιστες ζημιές σε ένα κλάδο που μόνο προσφέρει στον τουρισμό, τη μόνη παραγωγική και αναπτυσσόμενη βιομηχανία του τόπου μας. Ένα επιχειρηματικό και κοινωνικό έγκλημα το οποίο μας οδηγεί στην αγκαλιά των Τραπεζών. Δεν ζητάμε επαναπρόσληψη, κοινωνικά μερίσματα ούτε ρουσφέτια  παρά μόνο την τήρηση των ευρωπαικών νόμων.

Ειδική εκπαίδευση

Η τροπολογία που προτίθεστε να φέρετε στον νέο ΚΟΚ σχετικά με τα διπλώματα φοβόμαστε πως δεν θα έχει αποτέλεσμα. Το κράτος  οφείλει να συντάσσεται με την ευρωπαική ισοδυναμία διπλωμάτων και με τη συνθήκη της Βιέννης.

Πρόστιμα

Σε ένα κράτος δικαίου δε νοείται να υπάρχουν ρυθμίσεις οι οποίες να υποχρεώνουν σε καταβολή εξοντωτικών προστίμων επαγγελματίες  που δεν έχουν παραβεί κανένα νόμο. Η εν λόγω διάταξη δείχνει παράλογη καθώς με την ενοικίαση ενός οχήματος παραχωρούμε – μεταβιβάζουμε νόμιμα τη χρήση του και όχι την ιδιοκτησία, με συνέπεια να μη φέρουμε ευθύνη για τυχόν παράνομη παραχώρηση που μπορεί να διαπράξει ο μισθωτής. Άρα οι ποινές για παραβάσεις πρέπει να επιβαρύνουν τον οδηγό – χρήστη του οχήματος και όχι τον εκμισθωτή – ιδιοκτήτη, κάτι που θεωρούμε  ηθικά και νομικά δίκαιο.

Συμπερασματικά  είναι φανερό ότι καλούμεθα να επωμισθούμε εξ ολοκλήρου τις συνέπειες από την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων που κατάφορα και απροκάλυπτα μας αδικούν και μας ωθούν στην οικονομική καταστροφή χωρίς να προκύπτει η εξυπηρέτηση του κοινωνικά αποδεκτού συμφέροντος της οδικής ασφάλειας. Το σύνολο των επιχειρήσεών μας, όλες μικρές – μεσαίες βιώσιμες επιχειρήσεις, θα καταρρεύσουν μη έχοντας τη δυνατότητα της εξυπηρέτησης δανειακών υποχρεώσεων, με αποτέλεσμα απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας και δημιουργία και άλλης κοινωνικής ανισότητας. Έστω και την ύστατη στιγμή σας παρακαλούμε για μία κατ ιδίαν συνάντηση της οποίας δεν τύχαμε μέχρι στιγμής, ώστε μαζί να κινηθούμε προς την επίτευξη του στόχου που δεν είναι άλλος από την εξυπηρέτηση του συμφέροντος της οδικής ασφάλειας. ‘Αλλωστε αυτό θέλουμε όλοι. Κύριε Υπουργέ σε περίπτωση που δεν ευοδωθούν οι προσπάθειες μας, χωρίς να θέλουμε να σας θίξουμε, θα απευθυνθούμε σε όλα τα εγχώρια και ευρωπαικά ένδικα μέσα προκειμένου να στηρίξουμε τις ηθικά αλλά και νομικά δίκαια θέσεις μας.  

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης