του Χρήστου Σώκου
Φωτογραφίες: Marco Campelli, Sebas Romero

Η ΚΤΜ αλλάζει για πάντα τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τις adventure μοτοσυκλέτες και το διαπιστώνουμε οδηγώντας τα νέα 790 στην παγκόσμια παρουσίασή τους…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα νέα Adventure 790 και 790R αποτελούν δύο από τα σημαντικότερα νέα μοντέλα της KTM και γι’ αυτό το λόγο η πρώτη παγκόσμια παρουσίασή τους πήγε ένα βήμα παραπέρα και έγινε στην καρδιά της ερήμου, στην περιοχή Erfoud στο Μαρόκο, που βρίσκεται μία ανάσα από τους αμμόλοφους της Merzouga (δείτε εδώ). Είχαμε την τιμή να είμαστε οι μοναδικοί εκπρόσωποι από την Ελλάδα και περάσαμε τρεις ημέρες με σύσσωμη την αγωνιστική ομάδα rally της ΚΤΜ κοντά μας, καθώς και τους ανθρώπους κλειδιά που εργάστηκαν για τη δημιουργία των μοτοσυκλετών αυτών.

Υψηλές προσδοκίες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ΚΤΜ αφουγκράστηκε τις επιθυμίες των αναβατών adventure μοτοσυκλετών, οι οποίες παρεμπιπτόντως είναι πολλές και διαφορετικές, και προσπάθησε να τις ταιριάξει σε δύο μοντέλα. Οι περισσότεροι αναζητούν ευχρηστία, λειτουργικότητα, προηγμένα ηλεκτρονικά και μέγεθος που να ταιριάζει στο σωματότυπό τους κάνοντας ευκολότερη την οδήγηση. Όταν η ΚΤΜ παρουσίασε το πρώτο 950 Adventure ακολούθησε ένα hard core δρόμο στην κατασκευή του, που είχε σαν αποτέλεσμα μία μοτοσυκλέτα απόλυτη. Κάποιοι τη λάτρεψαν και πίνουν ακόμα νερό στο όνομά της, αλλά σε συνολικές πωλήσεις δεν ήταν αυτό που ήθελαν στην ΚΤΜ. Γι’ αυτό το λόγο τα 1190 και 1290 Adventure που το αντικατέστησαν είχαν μία διαφορετική προσέγγιση, η οποία φυσικά έγινε αποδεκτή με σημαντική αύξηση των πωλήσεων, κάτι που προσδοκούν να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο με τα νέα 790. Το απλό 790 Adventure έρχεται με σκοπό να αποτελέσει την πιο off/road μοτοσυκλέτα για ταξίδι, ενώ το 790R θέλει να γίνει η πιο ικανή για ταξίδι off/road μοτοσυκλέτα!

Η καρδιά της περιπέτειας

Κύριος στόχος στη σχεδίαση των νέων 790 Adventure ήταν οι μαζεμένες διαστάσεις και το χαμηλό ύψος της σέλας. Προκειμένου να επιτευχθεί κάτι τέτοιο η επιλογή του δικύλινδρου εν σειρά κινητήρα των 799cc, ο οποίος είχε ήδη χρησιμοποιηθεί στο 790 Duke, αποτέλεσε μονόδρομο. Το συμπαγές μέγεθός του άφησε αρκετό χώρο ώστε να κατασκευαστεί «γύρω του» μία μοτοσυκλέτα εύχρηστη, compact και κυρίως με χαμηλή θέση οδήγησης στα 830 χιλιοστά, που εύκολα ρυθμίζεται στα 850. Η απόδοση κατέβηκε στους 95 ίππους με βελτιωμένη καμπύλη ροπής στις χαμηλές και μεσαίες στροφές.

Τα ηλεκτρονικά κάνουν τα δύσκολα εύκολα

Ένα πρόβλημα που αντιμετώπισαν κατά τη σχεδίαση της μοτοσυκλέτας ήταν η αύξηση της θερμοκρασίας του κινητήρα σε εκτός δρόμου συνθήκες. Μάλιστα, ο Αμερικανός Quinn Cody (4 φορές νικητής του αγώνα Baja 1000), που είχε ενεργό ρόλο στην εξέλιξη του 790 Adventure, μας είπε ότι στις πρώτες δοκιμές στην Καλιφόρνια η μοτοσυκλέτα έβραζε στην κυριολεξία. Μετά από εκτεταμένες δοκιμές βρήκαν τη λύση με την τοποθέτηση ενός μεγάλου ψυγείου νερού, επανασχεδιασμό του ρεζερβουάρ και το πρόβλημα έγινε παρελθόν. Κάπως έτσι φτάσαμε στο σημείο να μην ακούσουμε καν να λειτουργεί το βεντιλατέρ, ακόμα και όταν οδηγούσαμε με χαμηλές ταχύτητες στους αμμόλοφους!

Ηλεκτρονική περιπέτεια

Όπως σε κάθε σύγχρονη μοτοσυκλέτα, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα αποτελούν πλέον απαραίτητο εξοπλισμό. Η ΚΤΜ δεν έκανε εκπτώσεις στον τομέα αυτό και εξόπλισε το 790 Adventure με τρεις διαφορετικούς χάρτες απόδοσης, σύστημα Traction Control το οποίο έχει σένσορα που διαβάζει και την κλίση της μοτοσυκλέτας, wheelie control και cornering ABS. Η ευαισθησία του traction control είναι στάνταρ ανάλογα με το χάρτη απόδοσης. Έτσι, στην επιλογή Street η απόδοση είναι στο φουλ, το Traction control στη μεσαία ρύθμιση και το cornering ABS λειτουργεί κανονικά. Στην επιλογή Rain μειώνεται η απόδοση, το traction control παρεμβαίνει στο μάξιμουμ και συνεχίζει να λειτουργεί το cornering ABS. Τέλος, στην επιλογή Off/road η απόδοση γίνεται λίγο πιο ομαλή, το traction control μειώνεται κατά πολύ ώστε να γλυστράει ο πίσω τροχός, απενεργοποιείται το ABS στο πίσω φρένο, όπως επίσης και το Wheelie control.

Μία σημαντική επιλογή που είναι εξτρά στο απλό 790 Adventure αλλά έρχεται στάνταρ στο 790R είναι η Rally. Η συγκεκριμένη δίνει τη δυνατότητα στον αναβάτη να ρυθμίσει όπως αυτός θέλει το traction control ακόμα και εν κινήσει σε 9 θέσεις (με την 9η θέση να είναι η πιο παρεμβατική), σε συνδυασμό με όποιον χάρτη απόδοσης επιθυμεί και αντίστοιχη ευαισθησία στο ABS! Η οθόνη TFT αντιδρά στο εξωτερικό φως και ρυθμίζει αντίστοιχα τη φωτεινότητά της το βράδυ, δίνοντας όμως την επιλογή να βάλεις night display μόνιμα εάν το επιθυμείς. Επίσης συνδέεται μέσω Bluetooth με κινητό τηλέφωνο και μέσω του ΚΤΜ My Ride μπορείς να κατεβάσεις χάρτες και navigation.

Τόσο ίδια αλλά και διαφορετικά

Τα δύο μοντέλα έχουν πάρα πολλές ομοιότητες και μοιράζονται τα περισσότερα τεχνικά χαρακτηριστικά. Το ατσάλινο πλαίσιο με το αφαιρούμενο υποπλαίσιο, ο κινητήρας, τα φρένα, οι τροχοί (21 ίντσες μπροστά και 18 πίσω), η αλουμινένια προστατευτική ποδιά κινητήρα, τα φώτα LED, η οθόνη TFT, το ρεζερβουάρ των 20 λίτρων και οι μικροί αποθηκευτικοί χώροι πίσω από τα πλαϊνά καπάκια και κάτω από τη σέλα είναι κοινά. Η κύρια διαφορά τους εντοπίζεται στις αναρτήσεις της WP. Το απλό 790 φοράει ένα πιρούνι 43 χιλιοστών άνευ ρυθμίσεων και αμορτισέρ που ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου του. Όμως, στο 790R τα πράγματα είναι διαφορετικά. Για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα Adventure η ΚΤΜ τοποθέτησε ένα πιρούνι ουσιαστικά από τα racing enduro μοντέλα της.

Ταξίδι και περιπέτεια πάνε μαζί

Το XPLOR WP των 48 χιλιοστών είναι πλήρως ρυθμιζόμενο, συνεργάζεται με το αμορτισέρ PDS πίσω και έχουν μεγαλύτερες διαδρομές σε σύγκριση με το απλό (40 χιλιοστά περισσότερο). Μερικές ακόμα διαφορές βρίσκουμε στη σχεδίαση της σέλας, που στο απλό είναι διαιρούμενη και πιο χαμηλή ενώ στο R ενιαία και με μεγαλύτερο ύψος, στο μπροστινό φτερό και στη ζελατίνα, όπου στο απλό είναι ψηλή και ρυθμίζεται πανεύκολα με μία βίδα σε δύο θέσεις. Σημαντικό είναι ότι όλα αυτά τα περιφερειακά μπορούν να αλλαχτούν από τη μία μοτοσυκλέτα στην άλλη εάν το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης. Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα για έξτρα θερμαινόμενα γκριπ, cruise control και quickshifter για ανέβασμα και κατέβασμα ταχυτήτων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη! Οι μοτοσυκλέτες που οδηγήσαμε ήταν εφοδιασμένες με όλα αυτά τα έξτρα και ειδικά το quickshifter είναι μία απόλαυση που αξίζει τα λεφτά της και με το παραπάνω.

790 Adventure

Η πρώτη ημέρα οδήγησης ήταν αφιερωμένη στο απλό 790 και περιλάμβανε κυρίως ασφάλτινη διαδρομή. Όμως οι πολύ έντονοι άνεμοι που φυσούσαν με μανία είχαν ως αποτέλεσμα η άμμος να καλύπτει κυριολεκτικά τα πάντα και να περιορίζει την ορατότητα στο ελάχιστο. Οπότε αναγκαστικά το πρόγραμμα τροποποιήθηκε και η διαδρομή μειώθηκε. Οι πλοηγοί της ΚΤΜ κατάφεραν να βρουν κάποια σημεία πιο βραχώδη με τις μοναδικές στροφές που πιθανώς υπήρχαν σε ολόκληρη την περιοχή ώστε να μπορέσουμε να πάρουμε μία καλή γεύση από το 790. Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη έρχεται από τη χαμηλά τοποθετημένη σέλα, που σου δίνει τη δυνατότητα να πατάς με άνεση και με τα δύο πόδια (ύψος αναβάτη 1.75). Με το που ξεκινήσαμε βρεθήκαμε σε ατελείωτες ευθείες και η ταχύτητα μετακίνησής μας κυμάνθηκε στα 120–160 χιλιόμετρα.

Ο κινητήρας χαρακτηρίζεται από απόλυτη ομαλότητα απόδοσης χαμηλά, που συνεχίζει σε γεμάτες μεσαίες και ανεβάζει μέχρι τα κόκκινα με ευστροφία και πυγμή. Αυτό το δικύλινδρο εν σειρά σύνολο έχει δύναμη που σου δίνει τη δυνατότητα να τη χρησιμοποιήσεις όπως εσύ επιθυμείς! Το quickshifter λειτουργεί αψεγάδιαστα και αμέσως αισθάνεσαι τόσο άνετα που προς στιγμή νομίζεις ότι πρόκειται για την προσωπική σου μοτοσυκλέτα που οδηγείς χρόνια. Παρά τους θυελλώδεις ανέμους και το ανοιχτό off/road κράνος η κάλυψη από τον αέρα είναι επαρκέστατη. Το 790 δίνει την αίσθηση μιας μοτοσυκλέτας μικρότερης και ελαφρύτερης από τα κυβικά της. Το βάρος του βέβαια είναι χαμηλό στα 189 κιλά στεγνό, αλλά η μεγαλύτερη αιτία για αυτό το αποτέλεσμα κρύβεται στο ρεζερβουάρ των 20 λίτρων που κατεβαίνει μέχρι την ποδιά και συγκεντρώνει τις μάζες στο κέντρο και χαμηλά. Κάπως έτσι βρεθήκαμε χωρίς να το καταλάβουμε να ανεβαίνουμε σε ένα υψίπεδο ξύνοντας τις μπότες στην άσφαλτο με την αδρεναλίνη να ξεχειλίζει!

Μοτοσυκλέτες που σε βάζουν στην πρίζα να φύγεις μακριά, κάθε μέρα..

Η αλήθεια είναι ότι στη συγκεκριμένη διαδρομή δεν είχαμε τη δυνατότητα να δοκιμάσουμε το traction control ή το ABS, αφού η άσφαλτος ήταν όλως παραδόξως πολύ καλή. Η απόδοση των φρένων όμως με σιγουριά μπορούμε να πούμε ότι είναι κορυφαία. Στην επιστροφή περάσαμε μέσα από κάποια χωριά κοντά στις οάσεις της περιοχής, όπου εκεί το 790 έδειξε και το άλλο του πρόσωπο, αυτό της άνετης και εύκολης στη μετακίνηση μοτοσυκλέτας ακόμα και με χαμηλές ταχύτητες. Λίγο πριν αρχίσει να πέφτει ο ήλιος είχαμε γυρίσει στο ξενοδοχείο, όπου ενημερωθήκαμε για το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας πάνω στη σέλα του 790R! Και κάπου εκεί αρχίσαμε να μετράμε με ανυπομονησία τις ώρες…

790 Adventure R

Ευτυχώς τα προγνωστικά για την επόμενη ημέρα οδήγησης ήταν πιο ευνοϊκά, μιας και ο έντονος αέρας θα καταλάγιαζε λιγάκι. Είναι πάντως γεγονός ότι το κύριο βάρος της παρουσίασης είχε δοθεί στο 790R. Ο θρύλος του Dakar Jordi Villadoms είχε σχεδιάσει μία διαδρομή 200 χιλιομέτρων στην έρημο μέχρι τους αμμόλοφους της Merzouga και πίσω. Οι μοτοσυκλέτες που θα οδηγούσαμε ήταν εξοπλισμένες με όλα τα έξτρα και με το τελικό της Akrapovic, όπως επίσης φορούσαν πιο χωμάτινα ελαστικά για τις ανάγκες του απαιτητικού τερέν. Στα γκρουπάκια που σχηματίστηκαν είχαμε την τιμή να οδηγήσουμε με πλοηγό τον Quinn Cody και στα σημεία φωτογράφισης και ξεκούρασης να απολαύσουμε τον Chris Birch να κάνει μαγικά πάνω στη σέλα ενός 790R, τον Marc Coma να γεμίζει με την παρουσία του τις έρημες εκτάσεις και τη Laia Sanz να τα δίνει όλα στη σέλα του factory rally 450! Το ξεκίνημα έγινε πριν ακόμα ξημερώσει για να προλάβουμε το μακρύ πρόγραμμα της ημέρας.

Μετά από λίγα ασφάλτινα χιλιόμετρα μπήκαμε αμέσως στις αχανείς εκτάσεις της ερήμου. Εκεί το μάτι προσπαθούσε στην αρχή να αφομοιώσει αυτό το ξένο για εμάς τοπίο ενώ παράλληλα σκανάριζε το άγνωστο τερέν! Στην αρχή το χώμα ήταν σκληρό και λίγο πετρώδες οπότε η ταχύτητα άρχισε να ανεβαίνει… όταν ξαφνικά συναντήσαμε τα πρώτα αμμώδη περάσματα και η κατάσταση έγινε ενδιαφέρουσα. Προσπαθώντας να εξοικειωθούμε δοκιμάσαμε να περάσουμε με χαμηλή ταχύτητα, που ως γνωστόν είναι το χειρότερο πράγμα για την άμμο. Έλα όμως που καλή η θεωρία αλλά στην πράξη το μυαλό κολλάει όταν είσαι στη σέλα μιας Adventure μοτοσυκλέτας και όχι ενός καθαρόαιμου enduro. Το αποτέλεσμα φυσικά ήταν να μην υπάρχει καμία σταθερότητα και έλεγχος της μοτοσυκλέτας. Κάπου εκεί ένας από τους δημοσιογράφους του γκρουπ μας δήλωσε ότι ήταν πολύ απαιτητικές οι συνθήκες για αυτόν και …γύρισε πίσω. Απαραίτητη λοιπόν μία ανασυγκρότηση με τον Quinn Cody να μας δίνει τις κατάλληλες συμβουλές. Ρυθμίσαμε τα ηλεκτρονικά στην επιλογή Rally με το traction control στο 4 και το ABS απενεργοποιημένο στο πίσω φρένο. Στο αμέσως επόμενο αμμώδες πέρασμα δείχνω την απαραίτητη εμπιστοσύνη στο 790R και κρατάω το γκάζι ανοιχτό με φόρα και …γίνεται το θαύμα! Η μοτοσυκλέτα περνάει ακλόνητη από τη βαθιά άμμο χωρίς το παραμικρό κούνημα.

Απλά δεν σε ενδιαφέρει σε τι έδαφος πατούν οι τροχοί, όλα είναι ..ίσωμα!

Από εκείνη τη στιγμή και για το υπόλοιπο της μέρας το μυαλό μπήκε και αυτό σε διαφορετικό mode και άρχισε να δίνει εντολές σα να οδηγούσα ένα μεγάλο enduro. Πραγματικά οι αναρτήσεις της WP μεταμορφώνουν εντελώς το 790R και οι δυνατότητες που του δίνουν σε κάνουν να αμφισβητείς ότι πρόκειται για ένα μεγάλου κυβισμού Adventure μοντέλο. Το πιρούνι είναι αψεγάδιαστο και συνεργάζεται άψογα με το PDS αμορτισέρ. Η πραγματική αποκάλυψη ήρθε όμως όταν φτάσαμε στους αμμόλοφους της Merzouga. Η αρχική όψη των βουνών από άμμο σου προκαλεί δέος. Το αμέσως επόμενο συναίσθημα είναι ανυπομονησία να χαθείς ανάμεσά τους. Σίγουρα όχι κάτι που περιμένεις να νιώσεις στη σέλα μιας Adventure μοτοσυκλέτας. Όμως το 790R κάνει τη διαφορά και χωρίς να το καταλάβουμε ακολουθούμε στενά τον Quinn Cody και σερφάρουμε στη μαλακή άμμο! Είναι απίστευτο το πόσο απολαυστικό είναι το 790R σε αυτές τις συνθήκες. Σε κάποια μεγάλα ανεβάσματα το traction control σου κόβει τη φόρα, οπότε το απενεργοποιήσαμε και το πρόβλημα λύθηκε αυτομάτως. Επιστροφή στα πιο φλατ κομμάτια και σε ένα πετρώδες ανέβασμα με σαθρό τερέν, όπου εκεί το traction control έλαμψε. Στη θέση 4 επεμβαίνει ελάχιστα και η μοτοσυκλέτα εκτοξεύεται μπροστά χωρίς να χάνει καθόλου φόρα.

Έχει ήδη φτάσει μεσημέρι και πρέπει να επιστρέψουμε. Όλοι οι δημοσιογράφοι του γκρουπ μας επιλέγουν να επιστρέψουν από άσφαλτο στο ξενοδοχείο. Βλέποντας την απορία στο βλέμμα μου, σα μικρό παιδί που του παίρνουν το γλυκό από το χέρι, ο Quinn Cody μου λέει αν θέλω να κάνουμε και τα τελευταία περίπου 40 χιλιόμετρα από χώμα! Χωρίς δισταγμό φοράω το κράνος και βρίσκομαι σε πριβέ τουρ με πλοηγό τον Quinn. Ο ρυθμός φυσικά ανεβαίνει, αφού δεν έχει την έννοια όλου του γκρουπ και από κάποιο σημείο και μετά έχω ξεχάσει εντελώς ότι οδηγώ μία Adventure μοτοσυκλέτα. Αυτή ακριβώς είναι και η απόλυτη επιτυχία του συγκεκριμένου μοντέλου. Σου δίνει εμπιστοσύνη να ανακαλύψεις καινούριους δρόμους ακόμα και σε εξαιρετικά δύσκολο τερέν, χωρίς να νιώθεις ότι δεν θα μπορέσεις να τα βγάλεις πέρα. Και όταν μετά από 160 χιλιόμετρα οδήγησης στην έρημο θες και άλλο, ε τότε αναγνωρίζεις ότι η κατηγορία των Adventure δεν θα είναι ποτέ ξανά η ίδια.

Τα χρηστικά και κάτι ευχάριστο

Και τα δύο μοντέλα βρίσκονται ήδη ετοιμοπαράδοτα στο δίκτυο αντιπροσώπων της ΚΤΜ και οι τιμές τους έχουν καθοριστεί ως εξής:

–    790 Adventure στα 13.790€
–    790 Adventure R στα 14.950€

Περισσότερες πληροφορίες και τεχνικά χαρακτηριστικά μπορείτε να δείτε για το Adventure εδώ και για το Adventure R εδώ.

Η ευχάριστη είδηση που προαναγγείλαμε στην επικεφαλίδα έχει να κάνει με τη δυνατότητα που θα δώσει λίαν συντόμως η ΚΤΜ σε όλους τους ενδιαφερόμενους να οδηγήσουν τα νέα 790. Και όχι μόνο στην Αθήνα αλλά σε ολόκληρη τη χώρα, μέσω των καθιερωμένων Orange Days της εταιρείας, τα οποία ξεκινούν μέσα στον Απρίλιο και για το πρόγραμμα των οποίων θα σας ενημερώσουμε μέσα στις επόμενες μέρες. Το σίγουρο είναι ότι σύσσωμη η συντακτική ομάδα του zougla moto θα εκμεταλλευτεί δεόντως τη συγκεκριμένη ευκαιρία..

Στο φιλμάκι που ακολουθεί μπορείτε να πάρετε μια εικόνα των όσων ζήσαμε στα σκληρά εδάφη του Μαρόκου.

 

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης