Η εξασφάλιση της συνεχούς εξυπηρέτησης του νησιωτικού συμπλέγματος για τον επόμενο μήνα και μέχρι την ολοκλήρωση της εκλογικής περιόδου, είναι βασικός στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Κύκλοι που βρίσκονται κοντά στην υπουργό, Αννα Διαμαντοπούλου, δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους, ότι ο επόμενος μήνας δεν θα είναι ένα εύκολος για την ακτοπλοΐα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι φόβοι αυτοί δεν αφορούν τόσο μία ενδεχόμενη απεργιακή κινητοποίηση των ναυτικών, όσο κυρίως τη βιωσιμότητα κάποιων ή κάποιας ακτοπλοϊκής εταιρείας.

Ο προβληματισμός αυτός προκύπτει από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι ισολογισμοί των ακτοπλοϊκών εταιρειών, λόγω κυρίως του υψηλού κόστους καυσίμων και της μείωσης, παράλληλα, της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης.

Σημειώνεται ότι, το 2011, οι ζημιές μόνο των τεσσάρων εισηγμένων στο Χ.Α. ακτοπλοϊκών εταιρειών (ΑΝΕΚ, Attica group, Minoan Lines και NEL) έφθασαν τα 210,1 εκατ. ευρώ, τα οποία πρέπει να προστεθούν στα 218,6 εκατ. ευρώ του 2010 και τα 21,6 εκατ. ευρώ του 2009. Συνολικά, στα τρία τελευταία χρόνια, οι ζημιές στις τέσσερις εταιρείες ανήλθαν στα 450 εκατ. ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για πρωτοφανές γεγονός στην ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας, η οποία βρίσκεται ένα βήμα πριν από την πτώχευση. Ηδη υπάρχουν εταιρείες που με δυσκολία τροφοδοτούν τα πλοία με καύσιμα, ενώ σε άλλες οι επισχέσεις εργασίας του προσωπικού είναι καθημερινό σχεδόν φαινόμενο.

Η κα Διαμαντοπούλου, αναγνωρίζοντας και τις ευθύνες της κυβέρνησης για το «έλλειμμα» ρευστότητας στον ακτοπλοϊκό κλάδο, δεσμεύτηκε ότι θα γίνουν προσπάθειες, προκειμένου να εκταμιευθούν σύντομα κονδύλια ύψους 15 εκατ. ευρώ που είναι οφειλές προς τις εταιρείες από μισθώματα αγόνων γραμμών.

Πάντως, ο φόβος ότι κάποια εταιρεία θα «σκάσει», δεν προέκυψε το τελευταίο διάστημα στο πέμπτο όροφο του κτηρίου της Ακτής Βασιλειάδη.

Διάταξη περί πτώχευσης

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι, εδώ και έξι περίπου μήνες, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχε ετοιμάσει διάταξη που προβλέπει την άμεση αντικατάσταση εταιρείας με υπουργική απόφαση, εάν δηλώσει αδυναμία εκτέλεσης των δρομολογίων.

Η διάταξη περιελήφθη στο πολυνομοσχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και ναυτιλίας, που ψηφίσθηκε πριν από δύο ήμερες στη Βουλή.

Οπως αναφέρει, «σε περίπτωση μη εκτέλεσης των δρομολογίων λόγω αθέτησης της υποχρέωσης του πλοιοκτήτη ή αδυναμίας εκτέλεσης αυτών για οποιονδήποτε λόγο, στο πλαίσιο είτε τακτικής (εμπρόθεσμης ή εκπρόθεσμης) δρομολόγησης είτε με οποιασδήποτε μορφής σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, αν κρίνεται απολύτως αναγκαίο, για λόγους κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής ή κάλυψης επειγουσών συγκοινωνιακών αναγκών, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορεί, ακόμα και πριν από την κήρυξη του πλοιοκτήτη εκπτώτου, να αναθέτει απευθείας με την υπογραφή σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, τη διενέργεια των δρομολογίων σε πλοιοκτήτη άλλου πλοίου, που πληροί τις προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις, έναντι μισθώματος.

Η διάρκεια της σύμβασης σε αυτή την περίπτωση ορίζεται το αργότερο μέχρι την έναρξη της εκτέλεσης δρομολογίων με τακτική (εμπρόθεσμη ή εκπρόθεσμη) δρομολόγηση, διαφορετικά, μέχρι τη σύναψη σύμβασης αποκλειστικής εξυπηρέτησης της δρομολογιακής γραμμής και σε περίπτωση που δεν συναφθεί τέτοια σύμβαση μέχρι την προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού, οπότε έχει εφαρμογή η διάταξη της παραγράφου 9.

Το καταβλητέο μίσθωμα είναι αυτό της αρχικής σύμβασης που συνήφθη κατόπιν μειοδοτικού διαγωνισμού, ενώ, στις άλλες περιπτώσεις, ορίζεται ύστερα από σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ Οι διατάξεις του δευτέρου και τρίτου εδαφίου της παραγράφου 9 έχουν εφαρμογή και στην περίπτωση αυτήν.

naftemporiki

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης