ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ολοκληρώθηκε χθες μετά από οκτώ μήνες, η ακροαματική διαδικασία για την οικολογική καταστροφή που προκάλεσε το ναυάγιο του «Prestige».

Οι ποινές που θα επιβληθούν στους κατηγορουμένους, θα ανακοινωθούν το Φθινόπωρο, με την κατηγορούσα αρχή να ζητά κάθειρξη πέντε ως δώδεκα ετών στον 78χρονο πλοίαρχο Απόστολο Μαγκούρα, στον πρώτο μηχανικό του πλοίου Νικόλαο Αργυρόπουλο και σε βάρος του τότε επικεφαλής της ισπανικής διεύθυνσης εμπορικού ναυτικού Χοσέ Λουίς Λόπεθ-Σορς.

Παράλληλα ζήτησε την επιβολή προστίμων ύψους 4,328 δισ. ευρώ σε ζημίες και τόκους. Ο τέταρτος κατηγορούμενος, που διαφεύγει μέχρι και σήμερα, ο φιλιππινέζος δεύτερος αξιωματικός Ιρένεο Μαλότο, δικάστηκε ερήμην.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην δίκη κατέθεσαν πάνω από 200 μάρτυρες και εμπειρογνώμονες. Οι 1.500 ενάγοντες ομαδοποιήθηκαν σε 55 πολιτικές αγωγές.

Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο «Prestige», με σημαία Λιβερίας υπό σημαία Κοινοπολιτείας Μπαχαμών, ναυάγησε την 13η Νοεμβρίου 2002, ενώ μετέφερε 77.000 τόνους πετρελαίου. Η διεύθυνση του εμπορικού ναυτικού της Ισπανίας έδωσε εντολή στο πλοίο να ρυμουλκηθεί στα ανοικτά – όπου κόπηκε στα δύο, στις 08:00 της 19ης Νοεμβρίου 2002, σε απόσταση 250 χλμ. από τις ακτές, όπου το βάθος της θάλασσας φθάνει τα 4.000 μ., με αποτέλεσμα το καύσιμο που μετέφερε να διαρρεύσει μολύνοντας 1.700 χλμ. ακτών στην Ισπανία, στην Πορτογαλία και στη Γαλλία.

Ο πλοίαρχος και ο πλοιοκτήτης του Prestige επέρριψαν ευθύνες στις ισπανικές αρχές λόγω της εντολής που δόθηκε για απομάκρυνση του πλοίου από τις ακτές. Όπως ανέφερε ο κ. Μαγκούρας κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, οι αρχές έδωσαν πορεία 320, η οποία «δεν ήταν ασφαλής. Είχαμε ρήγμα και μάς λένε γυρίστε στον ωκεανό», συνέχισε ο έλληνας πλοίαρχος.
«Επρόκειτο για την χείριστη επιλογή. Μάς εγκατέλειπαν πάνω σε ένα πλωτό φέρετρο, μάς έστελναν να πνιγούμε» κατήγγειλε.

Ο ίδιος επέμεινε ότι είναι αθώος, ενώ πρόσθεσε ότι είχε εντοπίσει σημάδια διάβρωσης στις δεξαμενές του πλοίου, αλλά δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσει τη σοβαρότητα του προβλήματος.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία μέσω του συνηγόρου υπεράσπισής της, υποστήριξε ότι αρχικά, επρόκειτο για μια μικρή διαρροή καυσίμου. Η απόφαση όμως των Αρχών να δώσουν εντολή στο πλοίο να απομακρυνθεί από τις ακτές το οδήγησε, είπε η ίδια, «σε μια πορεία αυτοκτονίας και επιδείνωσε τις δομικές ζημιές» του, προκαλώντας την καταστροφή.

Από την πλευρά του ο Λόπεθ-Σορς χαρακτήρισε σωστή την απόφαση αυτή η οποία όπως ανέφερε, είχε στόχο την ελαχιστοποίηση της περαιτέρω μόλυνσης του περιβάλλοντος. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην δίκη δεν προσήχθη κανένας υψηλόβαθμος κρατικός αξιωματούχος.

theseanation

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης