Καμία αναφορά στην ναυτιλία και στη συμβολή της στην μείωση των ρύπων δεν υπάρχει στο τελικό κείμενο της Σύμβασης Πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC). Ως αποτέλεσμα, η ναυτιλιακή κοινότητα είναι προβληματισμένη, μιας και κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει στην λήψη περιφερειακών μέτρων ή σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο, μία τέτοια κίνηση θα ήταν προβληματική, καθώς η ναυτιλία είναι μία διεθνής δραστηριότητα και άρα οι αποφάσεις για τον περιορισμό της ρύπων δεν θα πρέπει να λαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο.

Όπως αναφέρει και το pireas2day.gr, «όταν πρόκειται για την κλιματική συνθήκη υπάρχουν πολλά συμφέροντα- είτε πρόκειται για το λόμπι της υγείας, της γεωργίας, της ναυτιλίας ή των ναυτικών. Όμως, το όλο θέμα σχετικά με τη συμφωνία δεν είναι κατ’ ανάγκη ποιοι συγκεκριμένοι τομείς αναφέρονται στο κείμενο. Είναι περισσότερο μια περίπτωση: εσείς {το εθνικό κράτος} έχετε μια σαφή κατεύθυνση για το πού θα «πάνε» οι εκπομπές {διοξειδίου του άνθρακα} κατά τις επόμενες δεκαετίες; Έχετε μια σαφή ιδέα για τις μειώσεις των εκπομπών που απαιτείται να απελευθερωθούν;», δήλωσε, στις 11/12, στο IHS Fairplay ο επικεφαλής επικοινωνίας του UNFCCC Nick Nuttall, προσθέτοντας ότι κάθε έθνος στη συνέχεια θα αποφασίσει που θα εστιάσει τις προσπάθειές του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) Πάτρικ Βερχόφεν (Patrick Verhoeven) σε μήνυμά του στο twitter δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για αυτή την εξέλιξη γράφοντας:
Προβληματισμός επικρατεί στη ναυτιλιακή κοινότητα για την έλλειψη οποιασδήποτε αναφοράς στη Ναυτιλία στο τελικό κείμενο της Σύμβασης Πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC) καθώς αυτό ερμηνεύεται ως «παράθυρο» για τη λήψη περιφερειακών μέτρων.

«Όταν πρόκειται για την κλιματική συνθήκη υπάρχουν πολλά συμφέροντα- είτε πρόκειται για το λόμπι της υγείας, της γεωργίας, της ναυτιλίας ή των ναυτικών. Όμως, το όλο θέμα σχετικά με τη συμφωνία δεν είναι κατ’ ανάγκη ποιοι συγκεκριμένοι τομείς αναφέρονται στο κείμενο. Είναι περισσότερο μια περίπτωση: εσείς {το εθνικό κράτος} έχετε μια σαφή κατεύθυνση για το πού θα «πάνε» οι εκπομπές {διοξειδίου του άνθρακα} κατά τις επόμενες δεκαετίες; Έχετε μια σαφή ιδέα για τις μειώσεις των εκπομπών που απαιτείται να απελευθερωθούν;», δήλωσε, στις 11/12, στο IHS Fairplay ο επικεφαλής επικοινωνίας του UNFCCC Nick Nuttall, προσθέτοντας ότι κάθε έθνος στη συνέχεια θα αποφασίσει που θα εστιάσει τις προσπάθειές του.

Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) Πάτρικ Βερχόφεν (Patrick Verhoeven) σε μήνυμά του στο twitter δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για αυτή την εξέλιξη γράφοντας:
«Η ναυτιλία μένει εκτός τελικού σχεδίου της COP21: μια χαμένη ευκαιρία. {Στον} ΙΜΟ (σ.σ. Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό) τα κράτη μέλη πρέπει τώρα να υποδείξουν στην ηγεσία και να ενεργήσουμε αποφασιστικά για τα επόμενα βήματα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Λίγο αργότερα, ο ίδιος απαντώντας σε άλλο tweet έγραψε:

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο ΙΜΟ θα πρέπει να είναι το μόνο φόρουμ. Όμως, ένα ξεκάθαρο σήμα από την COP21 υπογραμμίζοντας αυτό, θα ήταν χρήσιμο».

Να σημειωθεί ότι στη σύνοδο για την κλιματική αλλαγή του 1997, οπότε υπογράφτηκε το Πρωτόκολλο του Κιότο αναγνωριζόταν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) η δυνατότητα λήψης μέτρων για τη Ναυτιλία. Ωστόσο, παρότι το θέμα εμφανίζεται, πάντα, ψηλά στην ατζέντα του Οργανισμού μέχρι τώρα- με κύρια ευθύνη των μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων, ανάμεσά τους και η Ελλάδα- δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.

Αυτή η «δυσκίνητη» λειτουργία του ΙΜΟ, η οποία πολλές φορές αποτελεί τακτική επιλογή, έχει προκαλέσει έντονες κριτικές στα ευρωπαϊκά όργανα. Γι’ αυτό, για το θέμα της κλιματικής αλλαγής η ΕΕ έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε συγκεκριμένες ενέργειες σχετικά με τη ναυτιλία από το 2018 και με τακτικές κινήσεις πέτυχε να ανοίξει «παράθυρο» για τη λήψη περιφερειακών μέτρων.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης