Ζήσης Ψάλλας

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell, περιέχει μια ανάλυση για πάνω από 28.000 δείγματα μικροβίων του εντέρου που συλλέχθηκαν σε διάφορα μέρη του κόσμου. Ο αριθμός και η ποικιλομορφία των ιών που βρήκαν οι ερευνητές ήταν εκπληκτικά υψηλός και τα δεδομένα ανοίγουν νέους ερευνητικούς δρόμους για να κατανοήσουν πώς οι ιοί που ζουν στο έντερο επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία.

Το ανθρώπινο έντερο είναι ένα απίστευτα ποικίλο περιβάλλον. Εκτός από τα βακτήρια, εκατοντάδες χιλιάδες ιοί που ονομάζονται βακτηριοφάγοι (ή απλά φάγοι) και μπορούν να μολύνουν τα βακτήρια, ζουν επίσης εκεί.

Είναι γνωστό ότι οι ανισορροπίες στο μικροβίωμα του εντέρου μας μπορούν να συμβάλουν σε ασθένειες και σύνθετες καταστάσεις όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, οι αλλεργίες και η παχυσαρκία. Όμως σχετικά λίγα είναι γνωστά για το ρόλο των βακτηρίων του εντέρου και των βακτηριοφάγων που παίζουν στην ανθρώπινη υγεία και τις ασθένειες.

Χρησιμοποιώντας μια μέθοδο προσδιορισμού αλληλουχίας DNA που ονομάζεται metagenomics, οι επιστήμονες διερεύνησαν τη βιοποικιλότητα των ιογενών ειδών που βρέθηκαν σε 28.060 δημόσια γονιδιώματα και 2.898 απομονωμένα γονιδιώματα που καλλιεργήθηκαν στο ανθρώπινο έντερο. Η ανάλυση εντόπισε πάνω από 140.000 ιικά είδη που ζουν στο ανθρώπινο έντερο, και περισσότερα από τα μισά δεν είχαν ξαναδεί.

Μεταξύ των δεκάδων χιλιάδων ιών που ανακαλύφθηκαν, εντοπίστηκε μια νέα διαδεδομένη ομάδα ιών -που πιστεύεται ότι έχουν κοινό πρόγονο- την οποία οι συγγραφείς αναφέρονται ως Gubaphage. Αυτή βρέθηκε να είναι η δεύτερη πιο διαδεδομένη ιική ομάδα στο ανθρώπινο έντερο, μετά την ομάδα crAssphage που ανακαλύφθηκε το 2014.

Και οι δύο ομάδες ιών φαίνεται να μολύνουν παρόμοια είδη βακτηρίων του εντέρου αλλά χωρίς περαιτέρω έρευνα είναι δύσκολο να γνωρίζουμε τις ακριβείς λειτουργίες της ομάδας Gubaphage που ανακαλύφθηκε πρόσφατα.

Τα αποτελέσματα της μελέτης αποτελούν μέρος των δεδομένων της Gut Phage (GPD), μιας εξαιρετικά επιμελημένης βάσης δεδομένων που περιέχει 142.809 γονιδιώματα φάγων και αποτελεί ανεκτίμητο πόρο για όσους μελετούν τους βακτηριοφάγους και το ρόλο που διαδραματίζουν στη ρύθμιση της υγείας.