Το ξίδι και τα ευεργετικά του αποτελέσματα

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2020, 12:19
Το ξίδι και τα ευεργετικά του αποτελέσματα

Ζήσης Ψάλλας

Ως ρόφημα, το ξίδι δεν κέρδισε ποτέ μεγάλη δημοτικότητα, ωστόσο υπάρχουν αναφορές ότι ενισχύει την απώλεια βάρους. Δεν υπάρχουν μακροπρόθεσμα στοιχεία σχετικά με τη χρήση ξιδιού για απώλεια βάρους. Ωστόσο, μικρότερες βραχυπρόθεσμες μελέτες σε ανθρώπους υποδηλώνουν ότι το ξίδι μπορεί να μειώσει την αντίσταση στην ινσουλίνη.

Δύο κουταλάκια του γλυκού ξίδι που λαμβάνονται σε ένα γεύμα με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες μειώνει το σάκχαρο στο αίμα και την ινσουλίνη έως και 34%. Η λήψη λίγο πριν το γεύμα είναι επίσης αποτελεσματική.

Μεταξύ των μικτών γευμάτων, συνδυασμός υδατανθράκων με ξίδι, γαλακτοκομικά προϊόντα και προϊόντα φασολιών μειώνει τον γλυκαιμικό δείκτη του άσπρου ρυζιού 20-40%.

Η προσθήκη τουρσί λαχανικών και σόγιας που έχει υποστεί ζύμωση (nattō) μειώνει επίσης τον γλυκαιμικό δείκτη του ρυζιού. Η προσθήκη γιαουρτιού (γάλακτος που έχει υποστεί ζύμωση) και τουρσιού αγγουριού σε πρωινό με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη μειώνει την μεταγευματική γλυκόζη και την ινσουλίνη -τα γαλακτοκομικά προϊόντα εμφανίζονται ινσουλινοτροπικά αυξάνοντας 3 έως 6 φορές παραπάνω την ινσουλίνη σε σχέση με αυτή που αναμένεται από τους γλυκαιμικούς δείκτες. 

Οι πατάτες που σερβίρονται κρύες με ξίδι ως σαλάτα, έχουν σημαντικά χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από τις κανονικές πατάτες. Η κρύα αποθήκευση μπορεί να ευνοήσει την ανάπτυξη ανθεκτικού αμύλου και το ξίδι προσθέτει οφέλη. Τόσο ο γλυκαιμικός δείκτης όσο και ο δείκτης ινσουλίνης μειώθηκαν κατά 43 τοις εκατό και 31%, αντίστοιχα.

Η συνολική ποσότητα υδατανθράκων είναι η ίδια σε όλες τις περιπτώσεις. Το ξίδι δεν αντικαθιστά τους υδατάνθρακες, αλλά στην πραγματικότητα φαίνεται να ασκεί προστατευτική επίδραση στην απόκριση ινσουλίνης στον ορό. Οι διαβητικοί τύπου 2 που πίνουν δύο κουταλιές της σούπας ξίδι μήλου μηλίτη αραιωμένο σε νερό πριν από τον ύπνο μειώνουν το πρωινό σάκχαρο του αίματος.

Υψηλότερες δόσεις ξιδιού φαίνεται επίσης να αυξάνουν τον κορεσμό της πείνας, με αποτέλεσμα ελαφρώς χαμηλότερη πρόσληψη θερμίδων κατά το υπόλοιπο της ημέρας (περίπου 200 έως 275 λιγότερες θερμίδες). 

Δεν είναι γνωστό πώς το οξικό οξύ παράγει αυτά τα ευεργετικά του αποτελέσματα. Το οξικό οξύ μπορεί να επηρεάσει την πέψη των αμύλων αναστέλλοντας την σιελική αμυλάση.Μπορεί επίσης να μειώσει την ταχύτητα εκκένωσης του στομάχου.

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2020, 12:19