Τι μπορεί να σας κάνει η υπερ-επεξεργασμένη διατροφή

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2019, 19:41
Τι μπορεί να σας κάνει η υπερ-επεξεργασμένη διατροφή

Μια αυστηρή έρευνα από τα αμερικάνικά Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας (NIH) έδειξε ότι τα άτομα που καταναλώνουν υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα έλαβαν σημαντικά περισσότερες θερμίδες και κέρδισαν περισσότερο βάρος από ό, τι οι άνθρωποι που έτρωγαν ελάχιστα μεταποιημένα ή ολόκληρα τρόφιμα.

Η μελέτη του NIH, που δημοσιεύτηκε στο Cell Metabolism, εξηγεί τα οφέλη των ελάχιστα επεξεργασμένων τροφίμων. Η έρευνα ενέγραψε 20 υγιείς νεαρούς ενήλικες (10 άνδρες, 10 γυναίκες) που συμφώνησαν να ζήσουν σε μια κλινική για 28 συνεχόμενες ημέρες. Αυτό σήμαινε ότι είχαν πρόσβαση μόνο στα τρόφιμα που τους παρείχαν.

Για 14 ημέρες, τα άτομα έλαβαν είτε μια εξαιρετικά επεξεργασμένη είτε μια ελάχιστα επεξεργασμένη διατροφή. Μετά μεταφέρθηκαν στην άλλη διατροφή για 14 ημέρες. Και στις δύο περιπτώσεις, τους επιτράπηκε να τρώνε όσο ήθελαν.

Οι εθελοντές κατανάλωναν 500 θερμίδες ημερησίως περισσότερο στην εξαιρετικά επεξεργασμένη διατροφή από την ελάχιστα επεξεργασμένη διατροφή (περίπου 3.000 θερμίδες ημερησίως έναντι 2.500 θερμίδων). Ως αποτέλεσμα, κέρδισαν περίπου 1 κιλό σε 14 ημέρες, όπως θα πρόβλεπαν και τα βραχυπρόθεσμα μαθηματικά για τις θερμίδες. Στη συνέχεια, έχασαν το 1 κιλό όταν άλλαξαν σε μη επεξεργασμένο φαγητό για τις τελευταίες 14 ημέρες.

Και οι δύο δίαιτες περιείχαν τα ίδια ποσοστά υδατανθράκων, λιπών, πρωτεϊνών, φυτικών ινών, σακχάρων, νατρίου και θρεπτικών ουσιών. Αυτό επιτεύχθηκε, εν μέρει, με την προσθήκη διαλυτών φυτικών ινών σε ποτά που σερβίρονται στην εξαιρετικά επεξεργασμένη διατροφή και μεριμνώντας ώστε η ελάχιστα επεξεργασμένη διατροφή να περιλαμβάνει άφθονα φρέσκα φρούτα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυσικά σάκχαρα.

Η εξαιρετικά επεξεργασμένη διατροφή δεν ήταν στη "γελοία" μορφή της, δηλαδή, μπισκότα, καραμέλες και σόδες, αλλά σε τρόφιμα ευκολίας όπως κονσέρβες, σούπες και σπόρους από σακουλάκια (ρύζι κλπ). Εάν ήταν χειρότερη θα μπορούσε να είχε οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφορά στην πρόσληψη θερμίδων, σχολίασε ο Kevin Hall, επικεφαλής της μελέτης. 

Γιατί τα επεξεργασμένα τρόφιμα μας κάνουν να τρώμε περισσότερο φαγητό από τα μη επεξεργασμένα;

Όταν έτρωγαν εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, οι εθελοντές κατανάλωναν τις θερμίδες 50% ταχύτερα. Αυτό πιθανότατα συνέβη επειδή τα επεξεργασμένα τρόφιμα είναι συχνά πιο μαλακά και πιο εύκολα να τα μασάμε. Περιέχουν επίσης περισσότερες θερμίδες για έναν δεδομένο όγκο τροφής, δηλαδή, έχουν μεγαλύτερη "ενεργειακή πυκνότητα".

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2019, 19:41