Τι είναι η ινουλίνη και γιατί προστίθεται σε τόσα τρόφιμα;

Τι είναι η ινουλίνη και γιατί προστίθεται σε τόσα τρόφιμα;

Θάνος Ξυδόπουλος

Η ινουλίνη είναι ένας τύπος πρεβιοτικού, μια ουσία που χρησιμοποιείται από τους μικροοργανισμούς στην πεπτική μας οδό και επηρεάζει θετικά την υγεία μας.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι τρία πρεβιοτικά μπορούν να προσφέρουν οφέλη στην υγεία μας: η ινουλίνη, επίσης γνωστή ως ινουλίνη μακράς αλυσίδας, οι φρουκτοολιγοσακχαρίτες (FOS) που είναι ινουλίνη βραχείας αλυσίδας γνωστοί και ως ολιγοφρουκτόζη και οι γαλακτοολιγοσακχαρίτες (GOS).

Ινουλίνη και FOS εξάγονται από φυτικές ίνες ρίζας κιχωρίου, μια ίνα που λαμβάνεται χρησιμοποιώντας ζεστό νερό σε ένα φυτό που ανήκει στην οικογένεια των πικραλίδων. Η ινουλίνη βρίσκεται επίσης σε μικρότερες ποσότητες στο σιτάρι και σε ορισμένα λαχανικά και φρούτα, όπως τα σπαράγγια, το σκόρδο και οι μπανάνες.

Οι φυτικές ίνες ρίζας κιχωρίου περνούν από το λεπτό έντερο και στη συνέχεια ζυμώνονται από τα βακτήρια του παχέος εντέρου. Η λήψη μεγάλων ποσοτήτων πάρα πολύ γρήγορα μπορεί να οδηγήσει σε πεπτική δυσφορία -κάτι που μπορεί να συμβεί με οποιαδήποτε ίνα.

Η ινουλίνη έχει ορισμένα πεπτικά οφέλη. Ένα μείγμα ινουλίνης βραχείας και μακράς αλυσίδας έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στη δυσκοιλιότητα. Η ίνα αυξάνει τις ποσότητες των ευεργετικών βακτηριδίων Bifidobacteria και Lactobacilli στο έντερο. Ινουλίνη και FOS μπορούν ακόμη να μειώσουν την πρόσληψη θερμίδων και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Επίσης να αυξήσουν την απορρόφηση του ασβεστίου.

Οι φυτικές ίνες ρίζας κιχωρίου φαίνεται να επιβραδύνει την εκκένωση του στομάχου κάτι που καταστέλλει τα σήματα της πείνας στον εγκέφαλο, γεγονός που θα μπορούσε να σας βοηθήσει να τρώτε λιγότερο.

Η ινουλίνη φαίνεται επίσης να μειώνει τα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης μετά τα γεύματα σε άτομα με μέσο βάρος και υπέρβαρα άτομα. 

Όσον αφορά το ασβέστιο, η έρευνα δείχνει ότι η λήψη 8 γραμμαρίων φυτικών ινών ρίζας κιχωρίου την ημέρα βελτιώνει την απορρόφησή του διότι το κόλον γίνεται πιο όξινο, γεγονός που αυξάνει την επιφάνεια που μπορεί να απορροφήσει θρεπτικά συστατικά και κάνει περισσότερες πρωτεΐνες που δεσμεύουν το ασβέστιο. 

Με βάση την έρευνα, επιδιώξτε 5 γραμμάρια ινουλίνης την ημέρα για να ενισχύσετε την ανάπτυξη των προβιοτικών Bifidobacteria στο έντερο. Για καλύτερη απορρόφηση ασβεστίου, χρειάζεστε 8 γραμμάρια ή περισσότερο. Παίρνοντας 12 γραμμάρια ινουλίνης και FOS την ημέρα έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλει στην προώθηση των τακτικών κινήσεων του εντέρου.

Η ποσότητα της ινουλίνης που είναι ανεκτή φαίνεται να διαφέρει από άτομο σε άτομο. Η έρευνα δείχνει ότι η ινουλίνη μακράς αλυσίδας είναι καλύτερα ανεκτή από τους FOS. Οι περισσότεροι υγιείς άνθρωποι τα πάνε καλά μέχρι 10 γραμμάρια ινουλίνης και 5 γραμμάρια FOS την ημέρα.

Αν και η ινουλίνη προσφέρει οφέλη ως πηγή φυτικής ίνας και ως πρεβιοτικό, να έχετε κατά νου ότι η πλειοψηφία των φυτικών ινών σας πρέπει να προέρχεται από ολόκληρα τρόφιμα που παρέχουν και άλλες θρεπτικές ουσίες. Ο στόχος είναι να πάρετε 25-38 γραμμάρια φυτικών ινών την ημέρα από τα τρόφιμα και όχι από τα συμπληρώματα διατροφής. 

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2019, 00:07